Consuminderpasen

Een rondje surfen op internet doet vermoeden dat Pasen net zo’n eetfeest is geworden als Kerstmis. Nederland slaat massaal aan het paasbrunchen, in een restaurant of gewoon thuis, of slaat groots in om een lamsbout (ach gossie) in de oven te schuiven. Schatje ging gisterochtend boodschappen doen en kon geen parkeerplek vinden voor de auto. In de winkel gedroegen mensen zich alsof er voor 4 weken tegelijk moest worden ingekocht.

Wij doen niet aan Pasen, want wij vieren niet echt iets. Wij zijn niet gelovig. Ik kan me wel goed voorstellen dat het voor gelovigen een hoogtepunt van het jaar is, want zij vieren immers de opstanding van Jezus. Zonder deze opstanding zou er geen Christendom zijn geweest. Dat is nogal wat. Maar voor veel mensen betekenen de Paasdagen gewoon wat extra vrij. En voor ondernemers betekenen de Paasdagen hoop op een goede omzet. Dus wordt het feest steeds commerciëler gemaakt, net als Kerstmis, Moederdag, Vaderdag en Valentijnsdag.

Wat betekent Pasen voor mij als niet-gelovige consuminderaar die niet bereid is mee te doen aan een ons door de commercie opgedrongen feest? Eigenlijk niets. Nou vooruit, ik wil best de komst van de lente vieren. Maar dat hoef ik niet te doen door enorm luxe in te kopen en een 5 gangen maal op tafel te zetten. De enige concessie die we jaarlijks doen is aan Zoon, doordat er wel altijd chocolade paaseitjes worden gekocht, om te verstoppen in de tuin. Dat dan weer wel. Maar de eitjes zijn wel utz-gecertificeerd, want ook met Pasen hebben wij onze principes en zeuren we over bio, dierenleed, fair trade en een betere wereld.  Kronkeltakken in een vaas stoppen gaat me echter te ver en er hangen zeker geen paaseitjes aan. Eén keer per jaar een kerstboom in huis neerzetten is me meer dan genoeg jolijt.

Wij behoren dus niet tot die 25% Nederlanders die met Pasen hun centjes kapot smijten in de plaatselijke horeca. En ook geven wij niets extra’s uit aan eten. Wat we wel doen is genieten van een langgerekt weekend. Lekker lang uitslapen, ontbijten met aandacht, genieten van elkaar en bij slecht weer naar een dvd-tje kijken en bij mooi weer op het stoepje zitten met een bak thee en een krantje. Eigenlijk zoals we elk weekend doen. Bij ons is het altijd Pasen. Maar dat hoeft geen geld te kosten.

Wil je toch de Paasdagen een feestelijk tintje geven, dan kan dit makkelijk zonder veel geld uit te geven. Maak gewoon alles zelf: van een  paasbrood en een eiersalade, tot en met het beschilderen van de eieren. Het meeste geld vliegt immers je portemonnee uit door gemakzucht en onnadenkendheid.
 

Vandaag op Wel en Wee: De bank

25 gedachtes over “Consuminderpasen

  1. Hier ook niets extra's met Pasen. Ja, vanochtend bezweek manlief voor een stol. En idd een extra vrije dag, wat meer tijd voor elkaar, en misschien een bezoekje aan mijn ouders, maar dat wel goed voorbereiden, i.v.m. vergeetachtigheid van mijn moeder. Hoewel dat eigenlijk niet kan, want ze zal toch mijn vader om de 10 minuten blijven vragen hoe laat we nu komen. Groet, Hsm.

    Like

  2. Wij hebben ook paaseieren gekocht voor de kinderen om te verstoppen,8 euro. Dit heb ik er graag voor over omdat de kinderen hier echt naar uitkijken en er enorm veel plezier aan beleven! Wij verstoppen ze eerst en daarna verstoppen zij ze weer. Ook voor ons een 'paasontbijtje', verse jus, eitje, en als extra luxe croissantjes naast de gebruikelijke ontbijtspullen. Een mooi gedekte tafel, kaarsjes aan etc. Een feestelijk begin van de dag! Verder dit jaar lekker niets doen, gezellig met elkaar een spelletje, een wandeling, de wedstrijd kijken, misschien naar het paasvuur in de buurtschap. Voor het eerst dit jaar geen verplichtingen, geen uitgebreide inkopen, koken etc. We zien wel. En ik ga me verdiepen in de vierkante meter tuin. Aangezien we 2000m tuin hebben wil ik een gedeelte gebruiken als moestuin, maar wel een makkelijke moestuin. Naast appelbomen, pruimenbomen, een walnootboom, hazelnootstruiken, frambozenstruik en bramenstruik nu ook m'n eigen groente kweken!

    Like

  3. Bij ons thuis was het een eitje bij het ontbijt en een geel servetje op tafel.

    Wij doen er niets aan maar nu heb ik voor de kindjes twee chocolade-eitjes. En voor de manlief afbakcroissants. Maar dat is meer omdat we een lekker lang weekend hebben nu.

    Like

  4. Wij zijn wel gelovig maar doen niet mee met alle hipe. Ja ik heb afbakbroodjes gekocht voor het ontbijt maar wij eten gewoon normaal avondeten dat ik altijd eet. Niets speciaals, ik heb deze week zelfs ontzettend weinig ingekocht. Doe absoluut niet mee met het commerciële gedoe rondom pasen. Met kerst trouwens ook niet. 2e Paasdag doet mijn dochter mee met spelletjes van de buurtvereniging. Gewoon een lekkere extra dag vrij.

    Like

  5. Deze big-spender kocht een bosje narcissen van 1 euro,een klein bakje ijs uit de reclame en een kilo heerlijke bio-moesappels. Voor warme appeltaart als we morgen terugkomen van een koud fietstochtje.Groeten Izerina

    Like

  6. Oh ik ben nog zo'n amateur op het gebied van consuminderen, ik was al heel trots dat wij veel geld hadden bespaard voor het gourmetten (30 euro in totaal voor 6 personen dus 2,50 p.p itt de 10 euro p.p. alleen voor het vlees van de slager). Maar hoop nog veel te leren!

    Like

  7. Ik heb wel wat meer gekocht dan anders maar wel met beleid en opgelet op mijn koop gedrag waarom een roomboter kip als een gewoon pakje roomboter ook volstaat .
    Geen paashaas plakken kaas maar gewoon een stuk kaas net als anders.Voor mij ook geen gekte met eten maar de extra vrije dag en de tijd met elkaar betekend meer voor mij .

    Fijne dagen .

    Groetjes Mariska

    Like

  8. Wij hebben wat paaseitjes gekocht en een paasbrood van de basisschool, doen we ieder jaar. Daarnaast eten we een ei en een afbakbroodje als altijd overigens, op zondag:) Ons enige we eten ontbijt samen moment in de week. Verder gewoon als anders.

    Like

  9. Voor ons is Pasen wel een Christelijk feest en gaan morgenochtend met blijdschap naar de kerk om Pasen te vieren en we zouden iedereen de blijdschap van het geloof gunnen.
    Verder doen we rustig aan, eten een pizza met ijs toe. Maar mijn man en ik hebben voor 2e paasdag wel wat gezelligs op het programma staan. Later hoop ik daar over te schrijven op mijn weblog

    Like

  10. je inspirireert me voor een blogje, ik was vandaag om 5 u in de supermarkt en het was een dram, heb zelf ook niet gek veel extra dingen gekocht ( zakje paaseitjes, andere afbakbroodjes als normaal en aarbeienjam)
    maar ik keek ook met verbazing om me heen.

    hoewel ik katholiek ben opgevoed vier ik met pasen nu meer de lente/vruchtbaarheid. al heb ik wel de passion op tv gekeken.

    Like

  11. He, dan heeft het wonen in een zeer multiculturele buurt toch af en toe zo zijn voordelen. Ik heb dus niet veel gemerkt van topdrukte in supers. Ja, die chocoboel staat er al sinds eind januri, maar daar loop ik altijd al aan voorbij. En natuurlijk van alles met en rondom eieren in de aanbieding. In wijken waar veel moslims wonen zie je wel dat rond de Ramadan extra veel voedsel verkocht wordt. Voor de Iftar. En het Lichtfeest van de Hindoes, daar merk je ook wel iets van in het aanbod van de supers. Groet, Hsm.

    Like

  12. Hier ook nietgelovigen, maar wel met pasen een beetje een traditie. We maken sinds een paar jaar een lekkere brunch en gaan savonds uit eten op verzoek van oma (voornamelijk omdat in dat weekend iedereen dan vrij is) Maar dit jaar maakten we veel voor de brunch zelf, wat best bewerkelijk was, maar erg lekker. En zonder beestjes, die keer. Het enige wat erin wat dichtbij een beetje geweest was, waren de eieren en de kaas.

    Dagen als valentijn, moederdag,vaderdag en andere onzinnige feestdagen doen we niet aan. Kerstmis en sinterklaas doen we wel, maar voornamelijk omdat het echt zo gezellig is met familie (en ook daar weer iedereen eindelijk eens tegelijk vrij is)

    Like

  13. ik ben niet gelovig en maar vind het jammer dat de commercie het zo overneemt en 'de' mensen daar zo in willen trappen. Je kunt/moet elkaar ook al een paaskaart sturen. En het 'fijne pasen' is ook niet van de lucht. Waarom moet er toch zo veel worden overdreven?
    Groet, Joke

    Like

  14. Ik ben ook gelovig, en vind het eigenlijk heerlijk dat ik flink paasgevoel krijg van naar de kerk gaan, en daar geen commerciële dingen voor nodig heb. maar ook wij ontbeten wel met een eitje, en zowel mijn ouders als de ouders van Vriend vinden het erg gezellig als we langskomen naar een paasbrunch…

    Like

  15. hier word er ook niets extras voor pasen gedaan, want wat een onzin , een klein paasstolletje kost al gauw 3 euro, wij eten hier gewoon zoals we altijd eten, en hoeven in ieder geval niet op zaterdag gestresst in de supermarkt te staan ,omdat iedereen inkoopt alsof er de komende weken geen winkel meer open is, en ook niet gestresst in de keuken te staan om alles perfect op tafel te krijgen, nee, wij genieten van de pasen door lekker relaxed wat later op te staan en samen lekker te doen waar we zin in hebben omdat het gewoon vrije dagen waarop niets hoeft of moet.beter voor je portemonnee, het milieu en je bloeddruk.

    Like

  16. Haha ik moet er trouwens wel bij zeggen dat mijn schoonouders gek zijn op dingen zelf bakken, en hun familie verwennen. Die gebruiken het dus als 'smoesje' om lekker iedereen om zich heen te hebben… en er komen dus ook geen dure paasstollen bij de bakker vandaan of zo, ben je gek, daar hebben ze zelf een oven voor.

    Like

  17. Hier wel kronkeltakken met eitjes. Die versiersels heb ik ooit gekregen van mijn moeder en gaan al jaren (Ik denk zo'n twintig alweer) mee. Ik vind het hartstikke leuk. De takken zijn overigens door mijn moeder zelf van de bos geknipt. Bij ons is De Paasbrunch al jaren een soort traditie die ik er graag in zou houden. Wat we eten? Fruitsalade (zelf snijden – nee, natuurlijk niet kant-en-klaar), afbakbroodjes, matzes, een vissalade (zelfgemaakt) en natuurlijk een eitje. Wij komen zo een heel eind. We zitten bij elkaar, we genieten van elkaars gezelschap en we eten ook nog eens heerlijk. Ik kan er echt van genieten!

    Like

Zeg het maar!

