De meterstanden

Meestal is het bij ons de regel dat de kachel brandt tussen 15 oktober en 15 april, maar dit jaar redden we dat niet. Ik meen me te herinneren dat het vorig jaar in april al zo zacht was dat Schatje en Zoon zelfs al een keer naar het strand gingen, niet voor een stevige strandwandeling maar om te zonnebaden. Nu kunnen we daar alleen maar van dromen.

zo’n mooie heb ik niet hoor, hadden we er maar één…..

Hoewel ik in maart de kachel een paar weken uit had, is dat in april niet meer gelukt. Ook vandaag weer zette ik de kachel aan, doe ik dat niet dan is het hier 16 graden en dat is zelfs mij te gek. Ik wil best besparen maar niet op alles.

We stoken dus langer door deze winter. Het begin van de winter was heel zacht. Ik was benieuwd of we nu toch meer stoken dan vorig jaar, dus ik vergeleek de meterstanden van de eerste 4 maanden van dit jaar met de 1e 4 maanden van vorig jaar. Ik kwam uit op 688 m3 voor 2011 en 671 m3 voor 2012. Dat is nagenoeg gelijk dus.

Dat stelt me gerust. Zoals het er nu naar uitziet hoeven we niet te gaan bijbetalen. Hier grip op hebben is precies de reden waarom ik de meterstanden bij houd, zo weet ik waar we rekening mee moeten houden.

Doe jij dat ook, de meterstanden bij houden? Staat bij jou de kachel nu ook nog aan?

P.S. vandaag op Wel en Wee: Vol gevoel

12 gedachtes over “De meterstanden

  1. Dat vergelijken doe 'k via een excelsheetje en ook bij ons staat de kachel nog dagelijks aan, 's ochtends een halfuurtje zodat manlief warm op de fiets kan stappen (ivm met ouderdomsstramheid 😉 is dat wel fijn. En 's avonds warmen we ook nog een uutje bij.
    groet en warmte gewenst

    Like

  2. Ik houd ze sinds juni vorig jaar bij dus kan nog geen vergelijking maken. De kachel staat hier ook nog aan hoor. Al probeer ik het bij een paar uurtjes 's ochtends en 's avonds te houden ipv de hele dag. Ik merk al wel dat de kachel minder hard hoeft te werken voor een aangename temperatuur.

    Like

  3. Wij hebben een pelletkachel en ook die brandt nog hoor! Onze vloer is echt koud, ligt nog los in het zand. De 2 kleintjes hebben anders veel te koud; op zonnige dagen kan de kachel wel uit vanaf de middag, dan schijnt de zon binnen.
    De meterstanden hou ik ook bij, maar die zeggen dus niks over de verwarming. Het aantal zakken pellets dat we kopen is nagenoeg elk jaar gelijk, het scheelt zelfs bijna niks met toen we nog alletwee uit werken gingen en de kachel uit stond tijdens kantooruren. Blijkbaar verbruikt hij nagenoeg evenveel om telkens alles opnieuw op te warmen als om de temperatuur een hele dag constant te houden.

    Like

  4. Ook had al een jaar of vier de meterstanden bij. Ik schrijf er wat bij als er iets bijzonders is geweest die week. Vooral over het weer. Vorig jaar was het nu idd zomers warm. Had ik erbij geschreven. Toen hadden we een wekelijks verbruik van 11 kub gas per week voor drie personen. Afgelopen week zat ik op 25 kub voor twee personen.
    Het elektraverbruik is wel lager dan vorig jaar. Het scheelt flink dat we nu met zijn tweetjes zijn. Onze jongste was echt een grootverbruiker als hij aan het tekenwerk bezig was. Dan had hij de laptop, de PC en een wacomtablet aan. Liefst op zijn kamer met de radiator flink hoog.

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  5. Hier houden we het voor nu elke week bij omdat we net verhuisd zijn. En nog niet precies duidelijk hebben hoeveel we hier verbruiken, heel ander soort huis dan ons oude huis.

    Als dit duidelijk is dan wil ik het graag 1 per maand bijgaan houden.

    Like

  6. Ik hou het iedere week bij. Maar ook hier is de kachel nog steeds aan, ik heb een hekel aan kou. s'avonds zit ik dan ook nog met een dik vest aan en extra sokken. Ik hoop dat het weer wat nu iets minder is betekent dat we een wat warmer zomer krijgen dan vorig jaar en droger zodat dan de was vaker na buiten kan.
    Groetjes Maaike

    Like

  7. Ik houd de standen bij vanaf 2010. Wekelijks. Bij mij scheelt het t.o.v. vorig jaar tot nu toe ook nog nagenoeg niets. Vanaf komende week daalde het gasverbruik gigantisch i.v.m. het mooie weer vorig jaar. Hopelijk krijgen wij nog een mooie lente.

    Like

  8. Ok hou niet de meterstanden in bij, ik zou niet weten waarom, we gaan toch niet in de kou zitten. De verwarming gaat 's nachts op 17 graden en overdag, 19-21 granden. In de herfst en in de voorjaar zoals nu, brandt de houtkachel overdag en verwarmt dus alleen maar de beneden verdieping. Het is geen houtkachel met hoge rendement helaas en als het niet konstant brandt wordt het ook snel weer koud maar we betalen niet veel voor hout, ik heb wel een droom over een spekstenen houtkachel!

    Like

  9. Hier staat de kachel ook weer aan. Zelfs op sommige momenten zowel in de kamer,als in de keuken. Gisteren waaide het hard en was het maar 5 gr buiten. Dat is gewoon winter. Maar zodra de zon schijnt,warmt het goed op hier.Ons winters totaalgebruik is ook gelijk aan vorig jaar.Groeten Izerina

    Like

  10. wij stoken op hout, en verbruiken per winter seizoen ongeveer 12m3. vorig jaar met de koude winter was het in maart al op( en hoefde de kachel niet meer aan)
    nu zijn we aan het laatste restje hout bezig, maar het wordt vanaf volgende week weer warmer, dus komt het op het zelfde neer.
    voor ons gas hebben wij een gastank, die laten we 1 keer in de 2 jaar vullen, ook dat is altijd het zelfde.

    groet lisa

    Like

  11. Ik laat 's ochtends vaak de verwarming uit. Maar de hele dag lukt hier ook nog niet 😉

    We verbruiken echter steeds minder. Ik houd de standen per maand bij. Je went eraan als je de verwarming sluipenderwijs steeds lager zet. Ons kind heeft het echter nooit koud, manlief wel 😉

    Like

  12. Ook wij zijn aan het bezuinigen, isoleren en vanaf 1/1/2013 beginnen we met aflossen van onze fiascohypotheek.
    Bij ons wordt het binnen niet kouder (ook niet na nachtvorst) dan 16,5/17 graden. Resultaat van het isoleren.
    En het iets bescheidener en gerichter omgaan met de verwarmingsthermostaat scheelt volgens mij best veel in verbruik.
    Ons voorschot staat nu op € 80,- en komt van € 145,- per mnd. (we hebben wel zonnepanelen die onze jaarlijkse 1.900 kWh aan stroom compenseren).

    Like

Zeg het maar!

