Prioriteiten stellen als je consumindert

Gisteren schreef ik er al even over: naast spaarplannen en consuminder-neigingen heb ik natuurlijk net als andere gewone mensen ook wensen en verlangens. Naast de wollige ‘ik wens meer liefde en gezondheid voor iedereen op aarde‘ en ‘wat zou de politiek toch opknappen zonder Geert Wilders’ heb ik toch ook een paar hele tastbare concrete verlangens. Zoals de wens een andere keuken te hebben. Of een andere badkamer, ditmaal mét daglicht en bad. Een tuin die volgens een bepaald plan is ingericht met mooie trommelkeitjes, een moestuindeel en een siergroendeel,  in plaats van zoals nu af en toe wat lelijke tegels er uit halen om zo het groengedeelte te vergroten.

Ik kreeg veel leuke zinnige reacties op mijn vraag wat jullie zouden doen: volgend jaar gaan voor een nieuwe keuken of toch maar op vakantie gaan. Waarbij ik me besef dat het een luxe probleem is en het in het niet valt bij mensen die geen cent te makken hebben en elk theezakje 20 keer moeten gebruiken. Dus ik bied bij voorbaat mijn excuses aan mocht ik iemand voor het hoofd stoten.

Door de reacties van gisteren die varieerden van veel tips over hoe we toch aan een goedkope keuken kunnen komen, tot opmerkingen dat op vakantie gaan ook heel fijn is gezien onze situatie, werd het een enorme drukte in mijn hoofd. In één uur tijd veranderden de plannen van

  • We slopen de keuken eruit en wel NU
  • Schatje maakt de keukenfrontjes gewoon zelf, kan ie vast
  • We veranderen alleen die frontjes die kapot zijn
  • Pleuren we gelijk de tegels eruit want die zijn ook schijtlelijk
  • Op vakantie gaan is heel fijn en koken kan ook op op een oliestel
  • Om de keuken zo op te knappen als ik hem helemaal wil kan toch niet dus laat maar zitten
  • Waarom klussen als we al niet eens het huis schoon weten te houden in de huidige situatie?

Ik kan daarbij ook nog eens verschrikkelijk irritant zijn, want bij elke nieuwe hersenkronkel breng ik Schatje op de hoogte van ‘onze’ nieuwe plannen en prioriteiten. Hij was bezig in de tuin en kreeg voortdurend een update toegeschreeuwd, zodat onze buren nu ook allemaal weten dat onze plannen met het uur wisselen en dat ons inkomen niet matcht met onze verlangens….

Vanmorgen besefte ik me dat prioriteiten moeten worden gekoppeld aan mogelijkheden. Onze situatie is beperkt, niet alleen financieel maar vooral ook op energie-niveau. Niet alleen ik ben altijd moe, maar vooral Schatje is ook altijd moe als gevolg van mijn altijd moe zijn. Hij doet daardoor immers dubbel werk. De prioriteit moet dus ontspanning zijn.

En net als met andere processen op het gebied van consuminderen, moet ik mezelf een aantal vragen stellen: is het nodig of kunnen we zonder stellen? Dat maakt als altijd dingen weer heel duidelijk.
Een nieuwe keuken: is het nodig? Vooral gevoelsmatig. Kunnen we het zonder stellen? Ja. Ontspanning: is het nodig? Ja! Kunnen we het zonder stellen? Nee!

Natuurlijk is ontspanning ook mogelijk zonder op vakantie te gaan. De afweging is dus meer: is het krijgen van een andere keuken alle extra stress waard die het vooral voor Schatje gaat opleveren?

afb. van www

Dus, een opgeknapte keuken? Heel fijn en dat gaan we zeker doen als er onverwacht een heleboel geld uit de lucht komt vallen, maar niet nu. Want laten we eerlijk zijn, zo lang dit (zie de foto) niet kan, doen we het maar niet. En dan moeten we ook eerst even het bijbehorende landhuis zoeken…en ik dan barstend van de energie hele dagen koken voor Schatje die dan hele dagen op ‘het land’ heeft gewerkt en Zoon die met blozende wangen naar binnen rent en roept ‘mama heb je nog gezond suikervrij biologisch lekkers voor mij gemaakt. En mag ik straks extra groenten bij het avondeten? Alsjeblieft?’

Ach je kent het wel, de ideale wereld onder handbereik…….

8 gedachtes over “Prioriteiten stellen als je consumindert

  1. Ik ben ook erg bezig met de mogelijkheden binnen de mogelijkheden die we zelf hebben. Een nieuwe keuken is hier niet aan de orde. De huidige keuken is niet voor ons geheel geschikt en we gaan er nog wel wat aan veranderen, maar voorlopig is hij prima zoals hij is. Een nieuwe keuken is niet rendabel, omdat ik ons hier geen jaren meer zie wonen. Met straks 2 kinders op 3 hoog in een flatje is ook niet echt mijn ideaal beeld.
    Maar de wc en de hal moeten wel een grote opknapbeurt hebben. Met de wc als eerste op de lijst. Gelukkig zijn we voorzien van genoeg handige mensen in de omgeving, die ons heus willen helpen. Dus moet ik zorgen dat er genoeg tegels in huis zijn. En ik ben goed met aanbiedingen, dus met een klein budget gaan we ver komen denk ik.

    En als het dagelijkse leven al een inspanning is, is ontspanning best een prioriteit. En dat mag het heus ook wel zijn.

    Like

  2. Geweldig logje!

    En…. herkenbaar 😉 Beperkte energie, beperkt geld en klussen is ook niet altijd alles, nee.

    Daarom hebben wij geen geld over voor onze tuin vooralsnog. Hoe graag ik ook een vlonder van hardhout op het terras zou willen…. de vakantie ervoor laten schieten, zie ik niet zitten!

    Like

  3. Heel herkenbaar! Wij kunnen af en toe ook flink doordraven in onze plannen, maar moeten onszelf dan echt een halt toeroepen, omdat we ook beperkt zijn in onze financiële middelen én kunde én energie. Niet dat het er nooit komt, maar alles op zijn tijd en vooral niet alles tegelijk…

    Like

  4. Wat een wijs besluit. Houd het daar maar bij,als de veranderdrift nog een keer de kop op steekt.Ik herken het. Hier ontstaat er steeds meer achterstallig onderhoud. Mijn man kan het niet goed meer ,maar is nog niet zover er een ander voor te zoeken.Ik knijp mijn ogen maar dicht en denk “Ach echt een huisje van oudere mensen”. Groeten Izerina

    Like

  5. haha, ik zag de foto van de keuken als eerste en dacht: Waarom wil zij nou een nieuwe keuken hebben? Die is zo mooi.
    Je hebt helemaal gelijk. Ik zou ook kiezen voor de vakantie. Begin evt. zoals LLMM op een aparte rekening te sparen voor de keuken?
    Bij ons is de vakantie ook geboekt. Mijn man heeft afgelopen maanden ook erg veel moeten zorgen voor ons. Dan is vakantie en rust erg belangrijk.

    Like

  6. Heel herkenbaar, ik heb tijdens fietsritjes naar m'n werk ons geld al wel 100 keer uitgegeven aan verschillende dingen om vervolgens 's avonds toch maar weer wat anders te bedenken en het uiteindelijk niet te doen. Enne als iemand het recept heeft voor “mama mag ik nog wat groente” dan hoor ik het graag 😉

    Like

  7. voor mij is dit een heel herkenbaar blogje. Ik maak meestal een geld-, een energie- en een tijdbudget. Zowel voor het jaar, als voor een bepaald project. Ik heb de luxe positie dat het meestal niet het geldbudget is waar de beslissing op valt, maar het tijdbudget. En soms het energiebudget (tegenwoordig minder, JOEPIE!).
    Dus deze zomer is alleen de vloer vervangen, en de tuin komt volgend jaar. En het was een goede zomer, met nog wat leuke uitjes tussendoor. Vroeger was ik na zo'n project helemaal gesloopt, nu alleen de bijkeuken 😉

    Like

Zeg het maar!

