Aflossen: twijfelen en partners die niet willen

Als er iets bleek uit de vele reacties die gisteren volgden op mijn stukje over het boek Hypotheekvrij! dan is het dat dit onderwerp leeft. Voor al die mensen die nog twijfelen: stop daar mee en kom in actie. Denk na over wat je tegenhoudt. Zie je op tegen het regelen? Dat valt reuze mee. Eén mail naar je hypotheekverstrekker en je weet hoe je het kunt overmaken. Zie je er tegenop dat je het geld niet meer terugziet, dat je stopt in de aflossing? Ook dat valt reuze mee, aangezien je maandbedrag meteen omlaag gaat. Zie het als een deposito van 20 jaar. Dan is het ook niet mogelijk om aan je geld te komen, maar dat doe je omdat je verwacht dat het je iets oplevert. Alleen levert het je in dit geval gemoedsrust op en aan het eind van je aflosperiode de vrijheid om te kijken of je het huis verkoopt (en je alles in je zak kunt steken) of om te blijven zitten waar je zit met woonlasten waar je de slappe lach van krijgt.

Kijk wat voor jou een acceptabel minimum is waarmee je wel een buffer achter de hand hebt voor eventuele tegenslagen en waarmee je alle lasten kunt betalen. En ga van daaruit aflossen. Stop vooral met denken wat jou het meeste geld oplevert door te goochelen met rekensommen over hypotheekrenteaftrek en het verschil met sparen. Een schuld is een schuld en meer kan je er niet van maken. Wel minder en dat heet aflossen.

Ook al zitten we met velen in hetzelfde schuitje, iedere situatie is uniek. Alleen jij kunt bepalen waar je je geld aan uitgeeft en wat je kunt missen voor aflossingen. Misschien ben jij iemand die ervan houdt om het extreem aan te pakken en eet je vanaf nu 5 jaar brood met pindakaas. Dat kan. Of je zoekt naar een mooie balans tussen zuinig leven met af en toe een kleine uitspatting en langer doen over aflossen. Ook dat kan. Aflossen is voor ons een meerjarenplan. En dan heb ik het echt over 20 jaar en meer. Gek genoeg stoort me dat totaal niet. Ik koop mijn vrijheid terug en die wordt met elke aflossing groter. Natuurlijk zou ik willen dat het sneller kan, maar met ons inkomen en de lasten die we hebben lukt dat niet. Daar kan ik over gaan mokken of dat als reden gebruiken om maar helemaal niet te gaan aflossen, maar zo krijg ik die schuldenberg nooit weg.

Een veelgehoorde reactie van gisteren was: hoe krijg ik mijn partner zover? Waarop auteur Gerhard Hormann al op twitter riep dat vrouwen wel willen aflossen en mannen niet. Hoe pak je dat aan? Smijten met cijfers werkt het best. Gewoon vertellen hoeveel ruimte er straks is. Wat jouw schatje allemaal kan gaan doen met het geld dat jullie straks niet meer aan de bank betalen, de keuzevrijheid die jullie straks hebben om misschien minder te gaan werken, of tijd te hebben voor een hobby of om gewoon wat in de sloot te staren.

Iedere situatie is uniek. En zo ook de wensen. Waar ik droom van een hypotheekvrije wereld waarin we wonen in een klein huisje aan een bosrand met kippen en geiten en een moestuin en de mogelijkheid om zelfvoorzienend te leven, waar ik dan de hele dag juichend sta te koken op een houtvuur, denkt Schatje in de toekomst een Gibson aan te kunnen schaffen. En ook die droom mag gekoesterd worden. Zo lang het ons allebei maar voldoende gemotiveerd houdt. Dan zien we tegen die tijd wel of die Gibson dat huisje in komt.

Stel: je hebt je hypotheek afgelost. Wat ga je dan doen (of niet doen). Waar droom jij van?

20 gedachtes over “Aflossen: twijfelen en partners die niet willen

  1. Ooh weer zo'n mooi blogje. Als wij hypotheekvrij zouden zijn…..dan zouden we minder gaan werken en meer gaan niksen, mijmeren en dingen doen die we leuk vinden. Doen we nu ook, maar minder vaak. En natuurlijk veel tijd met meid doorbrengen, al denk ik dat ze minstend pubert tegen de tijd dat wij hypotheekvrij zijn….

    Groet Kopka

    Like

  2. Mijn ultieme doel is gewoon dat gevoel van vrijheid. Niet 'm knijpen bij elk bericht over wat ze allemaal wel niet met de HRA gaan doen, of in spanning zitten als de datum voor het verlengen van de rentevaste periode er weer aan komt. Of wat dacht je van in de piepzak zitten of je wel werk hebt om je vaste lasten te betalen?

    Zoals ik gisteren al aangaf, zag mijn vriend er eerst ook niet zoveel in. Maar nu hij ziet hoe het gaat en ook behoorlijk wat merkt van de economische crisis, is hij vaak de eerste die bij meevallers zegt: 'Dan lossen we dat af!'. Gelukkig maar, want als je in de supermarkt een pakje 'vrijheid' zou zien staan, dan koop je het toch ook? Waarom zou je dat dan in dit geval niet doen?

    Like

  3. Ik zou (als de kids groot zijn) zeker 6 weken aaneengesloten overwinteren/overlenten in Italië wat ten goede komt aan mijn reuma. Daar kun je de overige maanden op teren in ons koude Nederland. Dit het liefst twee keer per jaar.

    Like

  4. Bij ons is het niet zo handig om extra af te lossen en onze hypotheeklasten zijn al heel laag. We zijn meer kwijt aan zorgkosten en studiekosten.
    We hebben lang gespaard met het idee om later een vrijstaand huisje te kunnen kopen. Nu is dat niet meer zo zeker. We weten niet meer of we een hogere hypotheek aan willen gaan omdat we nu ook naar ons zin wonen. Wij doen dus aan een het vooraf verminderen van onze hypotheek 😉

    Mijn vermoeidheid is best een belemmering voor het vervullen van wensen. Dus eigenlijk hoeven we niet meer geld, maar graag een betere gezondheid.

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  5. Het zal ons waarschijnlijk niet lukken om een hypotheek van 368.000,00 euro voor het 65ste levensjaar te hebben afgelost. We gaan nu beginnen, onze lasten worden lager en het gedeelte dat we hiermee maandelijks besparen lossen we ook weer af. Wij gaan ervan uit dat onze moeders 100 worden, maar bij hun overlijden, erven we, en kunnen dan ook grotendeels de hypotheek aflossen. Heb ik spijt van onze aflossingsvrije hypotheek? Nee, want we wonen nu in ons droomhuis op een droomplek! Als ik de klok terug had kunnen draaien had ik nooit zo'n grote aflossingsvrije hypotheek genomen…

    Like

  6. Voor ons ligt de situatie iets anders. Wij hebben ons huis nog gekocht in nederlandse guldens. Dus de hypotheek is niet zo groot. Wij hebben ook nog eens geen kinderen en wij zijn allebei al bijna 50 dus die komen er ook niet meer. Dus waar laten we het voor achter? wij zitten nu op een acceptabele maandkosten. We hebben wel pasgeleden de hypotheek overgezet op de helft aflossingsvrij en de helft banksparen. dat wil zeggen dat we de helft nu sparen en die op 65 jarige leeftijd aflossen. Ik zat er wel mee dat als we onze AOW beuren het huis ook nog moeten kunnen betalen. Alles hebben we nu goed geregeld en we willen er nu, nu we nog kunnen er ook van genieten, We houden van theater, film, vakantie en uit eten gaan. Toch de luxe dingen van het leven en dat verrijkt ons leven. Als het wat minder moet kan dat ook, en dat is een geruststelling. Ik heb nu geen slapeloze nachten meer en weet dat we het goed geregeld hebben. Wij zatten jammer genoeg ook in de situatie van woekerpolissen en dat is nu voorbij. Ik vind het extra aflossen voor diegene die het aangaan zeker een goede optie. Bereidt je voor op tijden die ook minder kunnen gaan, en je zeker weet dat je in die situatie ook nog niet eens je huis zou moeten verkopen. Succes allemaal mee, met welke beslissingen jullie ook nemen.

    Like

  7. Ik los het aflossingsvrije gedeelte van mijn hypotheek af met ongeveer 250 a 300 euro per maand. Het bedrag wat ik per maand minder ga betalen wil ik bij dit bedrag optellen bij de volgende maand aflossing. Als ik dat 10 jaar doe heb ik zeker dit deel afgelost en dan is het wachten op de betaling van de gegarandeerde bedragen van verzekeringen die gekoppeld zijn aan de overige hypotheekdelen. We hoeven dan als het goed is niet fulltime door te ploeteren totdat we bejaard zijn maar kunnen met allebei minder werken met een bescheiden inkomen toch goed leven, omdat we die hypotheek niet meer hebben.

    Like

  8. wat een goed en motiverend stukje weer!
    Je kan het eigenlijk niet hard genoeg roepen van de daken, want het is zo waar wat je schrijft.
    Maar het jammere is dat het merendeel van de mensen die hier van zouden moeten worden overtuigd, waarschijnlijk 'deze' blogs niet eens lezen…Als je in dit deel van blogland rondsurft dan is heel vaak het lampje al gaan branden.
    Door te leven zoals jij adviseert, kunnen wij sinds 2 jaar ieder met 3 dagen werken een prima en ontspannen leven leiden.
    We lossen nog steeds af, maar het is een omgekeerd sneeuwbal effect als je al een poosje op weg bent, het gaat steeds sneller en steeds makkelijker. Je hebt steeds groter resultaat.
    En wij noemen onze 3-dagen banen, ons half pensioen. Heerlijk!
    Ook de innerlijke rust is onbetaalbaar.
    Van een minimum zouden we hier nog met gemak kunnen blijven wonen. Dat is een veilig gevoel.
    Het is best raar als je voor het eerst een bedrag spaargeld zomaar in de bodemloze put die aflossen heet gooit, maar het is niet bodemloos.
    Echt niet.
    Blijf de mensen maar motiveren, hartstikke goed!

    Like

  9. Ik voel(de) het ook als een bodemloze put. Ik had om het een keer te proberen E 1000,= afgelost. En wat scheelt dat dan? E 3,63 per maand. Het is toch bijna de moeite niet waard. Maar ja bij meerdere duizend euro's tikt het wel iets aan. En de onderhandelingspositie bij het oversluiten van de hypotheek en bij het vaststellen van de rente is wel beter, daar ga ik het voor doen. Omdat ik van die vreselijke Levenhypotheek af wil, waar mijn inleg wordt vergokt door Reaal. Uiteindelijk hebben ook een lagere eindschuld. Ook niet verkeerd 😉

    Like

  10. Wat jullie me gister hebben verteld, heb ik gister de hele dag en de halve nacht over nagedacht! Ik wist het natuurlijk wel, dat eigenlijk niks van, en in dit huis van mij is, maar van vriend. We hebben vandaag serieus gepraat, informatie opgezocht, en het wordt geregistreerd parterschap of trouwen op een maandag(gratis) binnenkort. Er zat ook al wel een beetje in de lucht, we hebben een verschrikkelijke periode achter de rug, maar we kunnen nu weer zeggen dat het weer goed met ons gaat (als individuelen, stel en gezin) en we zijn nu meer tevreden over de kleine dingen, en over dat we nog samen mogen/kunnen zijn! Dus het wordt echt wel tijd dat we serieuze stappen gaan ondernemen! En hopelijk krijg ik hem zover dat we binnenkort ook kunnen gaan aflossen!
    Heeft niet zo veel met aflossen te maken maar ik wou het even delen! Bedankt! 🙂

    Groeten Ann-Sofie

    Like

  11. Goed stukje! Wij zijn 3 maanden geleden begonnen met het aflossen van onze woning in Nederland (zelf wonen we namelijk in Australie). De woning is nu verhuurd en is flink in waarde gedaald sinds onze aankoop 5 jaar geleden. De huur dekt nu net onze hypotheek lasten. Iedere maand maken we nu zo'n 1200 euro over om de hypotheek van 130.000 terug te brengen tot zo'n 60.000 in 2017. Dat is het doel… Wij hebben nu nog geen kinderen, dus wellicht dat we wat gas terug moeten nemen in de toekomst. Het aflossen geeft ons een heerlijk gevoel en ook al worden de maandelijkse lasten heel langzaam kleiner, het wordt kleiner! Ieder euro telt!
    Voor het gemak heb ik een Excel sheet gemaakt waarbij ik precies zie hoeveel er is afgelost, hoe groot de hypotheek was en nu is, en ook kan ik zien hoe groot de hypotheek is over 5 jaar als ik zo blijf aflossen. Dit is voor ons de beste motivatie om door te gaan! Immers, nu gaan de maand lasten met maar enkele euro's omlaag, maar als je het grotere plaatje voor je ziet wil je maar 1 ding: nog meer aflossen 🙂

    Like

  12. Mijn man en ik schelen 7 jaar, dat is voor mij de reden dat ik graag wil aflossen. Wanneer hij straks met pensioen gaat wil ik niet nog 7 jaar door moeten.
    Als we het huis vrij hebben moet dat makkelijk kunnen.
    En sowieso wil ik niet afhankelijk meer zijn van de geldverstrekker. Ik ben nu bezig met de aflossing voor volgend jaar. Dit omdat ik 10% boetevrij mag aflossen. Ik moet dit jaar elke maand nog 600 euro om mijn einddoel te halen. Ik spaar nu automatisch elke maand 200 euro. Dit door de rente die ik al minder betaal aan aflossing en het geld dat we nu niet elke maand in het spaarloon stoppen.
    Wil toch proberen om de komende maanden die 400 euro ook extra bij te sparen. Ben weer bezig met marktplaats voor extra inkomen. Verder loopt het panelwizard goed. Heb net een dikke 20 euro uitbetaald gekregen en heb nu al weer 5 euro in de spaarpot. Ook de advertenties op mijn site leveren me geld op. Al is het maar 100 euro per jaar het is toch mooi meegenomen. En het enige is dat mijn bezoekers de mogelijkheid krijgen om bij hen passende advertenties te klikken. Ik vind het een uitkomst.

    Like

  13. Mijn partner zag het ook niet zitten om het spaargeld niet te zien groeien en alles aan de bank te geven. Maar ik heb eens goed nagedacht en een alternatief gevonden. Wij zullen niet vervroegd aflossen maar het op een aparte spaarrekening zetten. En na een tijdje kan die spaarrekening de lening aflossen. En het is nog voordeliger ook!

    Heb er zonet een artikel over geschreven. Bedankt voor de inspiratie en veel succes!

    Like

Zeg het maar!

