Cadeaus in tijden van crisis

Wie consumindert maakt een begroting. Alle posten worden nagekeken. Eén keer per jaar loop je de verzekeringen na en kijk je of het goedkoper en beter kan. Je stapt over naar een andere energieleverancier en je houdt de aanbiedingen in de gaten zodat je niet te veel geld voor je boodschappen betaalt. Op veel kosten bespaar je en sommige posten schrap je gewoonweg, omdat je het niet meer kan of wil betalen, afhankelijk van je situatie.

Maar niet alles kan geschrapt worden. Vrienden en familieleden zijn nu eenmaal jarig en ook tijdens de feestdagen geef je meer uit dan normaal, ook al bewaak je de inhoud van je portemonnee als een lieftallige jongedame haar maagdelijkheid (o nee, dat was in andere tijden….). Zeker met kleine kinderen in de buurt zijn er hoge verwachtingen ten aanzien van cadeautjes, een kerstboom en lekkernijen. Maar er zijn meer situaties te bedenken waarbij je geld uitgeeft: omdat je iemand wil bedanken bijvoorbeeld.

Allereerst, je krijgt wat je kweekt. Als jij altijd alles opzij hebt gezet om alles maar door te laten gaan voor je nageslacht (en je omgeving), dan zullen ze dat blijven verwachten. Betrek je kinderen daarom bij het consuminderen. Leg ze uit waarom je dat doet zonder ze te betrekken in de eventuele zorgen die je hebt. Maar ook een kind van 4 begrijpt het als je zegt dat ‘papa en mama goed op de centjes moeten letten’. Natuurlijk is er meer mogelijk naarmate je kind ouder wordt. Zoon is 10 jaar en weet waarom we willen aflossen en dat er redenen zijn dat we zuinig leven. Wel moet je heel erg uitkijken met wat je zegt, want de opmerking ‘we hebben minder geld dan vroeger’ kan in een kinderhoofd in een vrije vertaling overkomen als  ‘er is niet voldoende geld om eten te kopen’.

Terug naar de cadeaus en feestdagen. Je kunt een aantal tactieken toepassen:

Sparen:

  • Schrijf van iedereen de naam op die een cadeau van jou krijgt. Zo kom je aan een lijst die je verder bewerkt. Bedenk een bedrag die in verhouding staat tot de relatie. Dus een gezinslid krijgt een cadeau van XX, familieleden krijgen XX en vrienden en kinderen van vrienden XX.
  • Schrijf ook op die lijst de kosten op van de feestdagen. Wat geef je uit aan een boom, cadeautjes, luxe eten? Het Sinterklaasfeest?
  • Tel alle uitgaven op en deel dat door 12. Dit is het bedrag dat je maandelijks opzij moet zetten.
  • Val je van je stoel af? Bedenk dan een andere tactiek. Verlaag het bedrag per persoon, schrap de kerstboom en ga op een andere manier om met cadeaus geven

Verander de afspraken
Het geven van cadeaus is een ingesleten gewoonte gebaseerd op jij geeft wat aan mij en dan geef ik iets aan jou op een ander tijdstip. Overweeg of je kunt afspreken gewoon te stoppen. Dat is niet leuk en werkbaar met kinderen. Maar misschien kun je dit wel toepassen in je vriendenkring. Misschien zijn ze wel opgelucht als je dit voorstelt.

Verander de cadeaus
In plaats van iets te kopen, kun je ook iets maken of tijd aanbieden. Vaak zijn mensen hier enorm blij mee. Bedenk wat jij goed kan en gebruik dat. Dus ben jij kampioen jam maken? Koop wat leuke potjes bij de kringloop, stop de jam er in en geef het weg. Geef een bon voor een avondje oppassen, iemands huis schoonmaken, gras maaien, een maaltijd koken, voor een lekkere taart, voor een fijne wandeling met goed gesprek, voor een middagje theeleuten in eigen tuin, help bij het schrijven van een moeilijke brief, of neem de belastingpapieren met iemand door……de mogelijkheden zijn oneindig. Het leukste cadeau ooit dat Zoon (volgens eigen zeggen) van ons kreeg, waren de bonnen waarmee hij een pyjamadag kon kopen of als onderhandeling kan gebruiken bij potentieel vies avondeten.

Pas verschillende tactieken toe
Zelf pas ik een combinatie toe van andere cadeaus en sparen. Dus ik leg maandelijks wat geld opzij maar geef ook regelmatig een pot zelfgemaakte chocoladepasta weg. Zo’n potje met een strik er omheen (afgepulkt van verpakkingsmateriaal van ooit gekregen cadeaus) én met een mooi kaartje waarop het recept staat, valt altijd in goede aarde bij liefhebbers van chocola.

Maar de beste besparingstip is dit:
Denk vooraf na en bedenk een tactiek die past bij je budget
Het meeste geld wordt onachtzaam uitgeven. Die keren dat ik niet voldoende nadacht en op het laatste moment een cadeau moest verzinnen, waren ook die keren dat ik veel meer kwijt was dan ik had gewild. Nu overkomt me dat niet meer. Maar ik kan me nog goed herinneren dat ik voor een pasgeboren baby van een kennis de blaren op mijn voeten heb gerend om een cadeau te kopen en waarbij ik geen flauw idee had wat ik moest kopen (mensen hebben alles, was het 3e kind). Deze mensen gaven Zoon voor zijn verjaardag een buitensporig duur cadeau. Nu staat Spaarcentje over het algemeen stevig in haar schoenen en laat zich het geld niet uit haar portemonnee kletsen. Alleen Spaarcentje bestond toen nog niet, het was nog voor Het Grote Wakker Worden. Ik dacht alleen maar: ik moet iets kopen en dat mag niet een te lullig kleinigheidje zijn. Dus kocht ik voor € 30 een zacht-knuffel-onzin-ding. Ik krijg nog buikpijn als ik er aan denk. Zeker omdat de kraamvisite tevens de laatste keer was dat ik met die mensen contact had.

En jij? Wat is jouw tactiek?

30 gedachtes over “Cadeaus in tijden van crisis

  1. Heel herkenbaar. Ik koop eigenlijk het hele jaar door cadeautjes. Dus als ik iets leuks zie in de opruiming en ik heb daar een persoon bij in het hoofd koop ik het. Of als ik denk hier kan ik iets mee doen ( bijv leuke schaaltjes die ik koop voor weinig vul ik dan met wat lekkers)Ook kindercadeautjes koop ik op deze manier.Ik speel al tijden met de gedachte om in de familie voor te stellen te stoppen met het geven van cadeautjes over en weer, toch maar eens werk van maken. Ik sta er soms versteld van voor wat voor grote bedragen mensen elkaar wat geven.Voor mij zit het hem daar niet in.

    Like

  2. Wij hebben dit jaar voor het eerst gezegd dat we niet meer aan kadootjes doen, alleen nog voor kinderen onder de 12 jaar.
    Maar als we toch wat overhebben van het maandgeld dan nemen we iets kleins mee van 'n paar euro. En inderdaad soms ook iets zelfgemaakts of 'n tegoedbon voor b.v. oppassen ofzo.

    Like

  3. Wij hebben jaren geleden het geven van cadeautjes aan volwassenen afgeschaft. Toen ik het voorstelde was iedereen er eigenlijk wel heel blij mee. Het is een soort over en weer geven, je bent veel tijd kwijt met bedenken en zoeken naar een cadeau en vaak wordt het dan toch weer iets waarvan je denkt hmmm tja…. Dus afgeschaft voor volwassenen, alleen bij bepaalde verjaardagen zoals 40, 50 jaar etc dan wordt er wel wat gekocht. De kinderen krijgen uiteraard wel cadeautjes.

    Ingrid

    Like

  4. Ik koop gedurende het jaar cadeautjes, als ik iets leuks zie wat ook niet duur is. Alleen ben ik daar behoorlijk in doorgeslagen, ik heb nog voor jaren cadeaus liggen. Dat is natuurlijk ook niet handig.. Ik ga nu dus interen op deze voorraad. Want uiteindelijk kost het zo nog steeds veel geld. Leuk idee van de bonnen, ga ik zeker iets mee doen!

    Like

  5. Ik koop gedurende het jaar cadeautjes, soms wel een half jaar voordat iemand jarig is. Daarnaast maak ik steeds meer of geef etenswaren. Die heerlijke kaas of die droge worst waar we zelf ook weg van zijn. En zo krijgen we zelf ook steeds meer etenswaren terug. Heel erg leuk om eens een zelfgemaakt brood van iemand te krijgen.
    Verder Nodigen we vaak uit voor een wandeling met een picknick of zoiets. Dan zie je elkaar ook weer wat vaker en het is gewoon superleuk om bijvoorbeeld een route te nemen die je zelf ook eens wilde lopen, maar waar je niet aan toekwam.

    Like

  6. Een kadodoos is leuk om uit te grabbelen, met kleine dingetjes, speciaal voor kraamkado of kinderen. Te vullen met klein snoepwaar, en andere op de consumindrmanier aangerschafte spullen (rommelmarkt, kringloop Action, zelfmaken).

    Like

  7. Hoe herkenbaar dit blog! Allereerst: hoe betrek je kinderen in het feit dat er minder geld te besteden is? Ik vind dit moeilijk. Wij hebben 3 kinderen die niet veeleisend zijn en er alle begrip voor hebben dat we minder geld te besteden hebben i.v.m inkomensdaling, sparen voor de studiekosten en aflossen huis (vermindering lasten). Toch zit het in mijn hoofd dat ze hier niet onder te lijden mogen hebben. Om terug te komen op de cadeaus: kinderen geven op feestjes een cadeau of geld ter waarde van 10,00. En ze hebben behoorlijk wat feestjes. Toch tikt het deze maand behoorlijk aan: de voetbaluitjes en toernooien, de feestjes, het kamp (80.00 euro: op de fiets, 3 nachten in een tentje op een camping: de kinderen mogen zelf ook chips en drinken meenemen en 10,00 euro zakgeld), de schoolfoto's (2 kinderen 25,00)etc. De bedragen zijn incidenteel klein, maar tikken toch behoorlijk aan. Mijn kinderen doen overal aan mee, ik bezuinig hier niet op, maar sta daarom wel rood…Hier moet verandering in komen. Verstandelijk goed te beredeneren (ik geef minder dure cadeautjes) maar gevoelsmatig…

    Like

  8. Als Kerstcadeautje voor dochter had ik vorig jaar een bon gemaakt voor 3 uur huishoudelijke ondersteuning. Zij heeft de bon toen een paar weken laten liggen en na de geboorte van hun 2de kindje kwam ze hem inleveren:-))
    Ik wilde toen perse geen nieuwe cadeutjes kopen. Mijn cadeutjes moesten toen: of zelfgemaakt of 2de hands zijn. Dat leek mij wel een keertje wat anders dan alles kant en klaar uit de winkel te slepen.

    Like

  9. Ik ben steeds meer en meer bezig met dingen zelf te maken of samen te stellen. Zo kreeg oma van zoonlief pasgeleden een mooi theecadeau. Samengesteld van thee uit mijn theelade en nieuw uit de winkel. Alles in een mooie mand, met wat lekkere chocolaatjes erbij en netjes ingepakt. Zoonlief wilde perse ook mooie bloemetjes erbij (hij is echt kampioen bloemen kiezen), dus kozen we ook een paar bosjes leuke bloemen en lieten er een bosje van maken. Uiteindelijk kostte het wel iets meer dan ik eigenlijk gepland had, maar dankzij deze lieve oma heb ik elke maandag mijn handen vrij om te werken en te studeren.
    Voor sintkadootjes is het vaak het hele jaar door. Ik heb voor iedereen een vast bedrag in mijn hoofd (er zijn dit jaar 8 mensen om iets voor te vinden) en daarvan koop ik kan van alles. Elke maand zet ik er een klein bedrag voor opzij of ik gebruik het om alvast iets te kopen. Voor de meeste is het al lastig genoeg om iets te vinden. Door er een heel jaar over te denken en te zoeken, lukt het me wel om leuke originele dingen te vinden.

    Like

  10. Ik ben ook aan het opschrijven welke verjaardagen ik heb en wat ik daaraan uit wil geven. Zo hoop ik meer overzicht te krijgen. Ik heb ook veel verjaardagen opgezegd. Mensen die ik het hele jaar door niet spreek, of hooguit 1 keer, daar hoef ik ook geen verjaardag mee te vieren. Vond niet iedereen even leuk, maar ik wel! Ik spreek liever zo eens af in plaats van de verplichting van verjaardagen.
    Ik spaar nu per week 10 euro en wil ook niet meer uitgeven aan cadeaus en feestdagen.

    Like

  11. Enkele jaren hebben we met de verjaardagen van de volwassenen afgesproken om geen cadeaus meet te geven. Meestal werden envelopjes gegeven en omdat dat eigenlijk alleen maar rouleert, hebben we dat afgeschaft.
    En dat bevalt ons allemaal heel goed.
    Met een bevriend koppel gaan we voor de verjaardagen gewoon 2 keer per jaar uit eten i.p.v. cadeautjes. En dat bevalt ook heel goed.
    Groetjes Liesbeth

    Like

  12. Heel herkenbaar logje!
    Ik ben ook aan het selecteren de laatste tijd…mensen waarvan
    ik (bijna) niks hoor, stuur ik ook geen kaartje meer met
    verjaardagen…ik deed voordien al zoveel mogelijk zonder
    postzegel en reed als een gek met de fiets rond of combineerde
    zoveel mogelijk als ik met de auto ergens naartoe moest….maar toch, kaartjes kosten ook geld hé..
    En ik was soms zo moe na het werk …als ik dan nog moest
    vertrekken ;(
    Met vriendinnen heb ik afgesproken om geen kadootjes meer
    te geven…we gaan liever eens een dagje samen er op uit of
    ik maak zelf een bloemstukje of bak iets lekkers…
    Voor de rest van de kadootjes kijk ik regelmatig rond….als
    ik iets vind dat bij een persoon past koop ik het ook al is
    het soms maanden op voorhand…

    Voor mijn petekindje maakte ik een bon om samen bij een vriendin de ezels te gaan verzorgen en een ezelwandeling te
    gaan maken…hij is er superblij mee!
    Ik kom straks zeker nog eens terug lezen…vind de reacties
    ook superinteressant..
    Bedankt voor dit inspirerende logje
    liefs

    Like

  13. Hier komt een hele waslijst.
    In onze vriendenkring hebben wij de cadeau's afgeschaft. Wij kopen met 3 stellen voor 1 stel een plant en betalen allemaal 4 euro. Geen rommel meer en gewoon duidelijk.
    Mijn dochter van 10 is jarig tussen sint en kerst. Erg ongunstig qua financiën en dan zijn er geen cadeauwensen meer. Vanaf het moment dat ze bewust is van alle kosten krijgt ze haar verjaardagscadeau aan het begin van de zomervakantie. Al weken is ze bezig met het zoeken naar leuke boeken of i.d.
    Sintcadeau's zoek ik het gehele jaar door. Ik heb al een aardige stapel bij elkaar en allemaal aanbiedingen.
    Met mijn dierbaarste vriendin ga ik eens per jaar lekker een dag naar de sauna.
    Ik stuur geen kerstkaarten meer. Heb dit op de laatste kaart die ik verstuurde geschreven en geef het geld aan het goede doel.
    Zo heb ik nu alleen nog de kinderverjaardagen over. Hier kan ik nog niets aan veranderen.

    Like

  14. Zeker herkenbaar!
    Zelf koop ik liever iets persoonlijks dat echt bij een persoon past/iets leuks dan iets duurs. Zo had ik voor moederdag een zelfgehaakt hart en een cd die ik stomtoevallig bij de kringloop tegen kwam voor een euro, met muziek waarvan ik weet dat m'n moeder het geweldig vindt. De cd zou normaal boven m'n budget gaan, en iets anders was al snel duurder en minder passend geweest.
    Of: m'n ex stond heel raar te kijken toen ik voor de verjaardag van m'n oma zelf een pakketje verzorgingsspul samenstelde bij de Action. Was 5 euro kwijt, voor allemaal dingen waarvan ik wist dat ze die lekker vond, terwijl hij een standaard (en lang niet zo passend) pakket van drie keer zo veel bij de drogist had willen kopen.

    Kijken wat ik doe met cadeautjes doe ik dus al een tijd. En ook om te krijgen vind ik persoonlijke dingen gewoon het allerleukst.

    Like

  15. Ik heb lak aan dure kado's geven. Kijken waar je kinderen plezier mee doet is meestal goedkoper. Buitenspeelgoed voor active kinderen, knusteldingen voor de creatieve enz. En dat hoeft echt niet duur te zijn. Met Sint hebben we een andere taktiek met volwassenen onderling. Hoe vaak krijg je niet gratis dingen? Spaar ze op als iemand er wat mee kan. Slippers voor een strandfan, handdoek voor de sportieveling, make-upp monstertjes voor mama enz. ANWB geeft aan leden leuke boekjes gratis weg met uitjes in hun winkels. Kijk wat aansluit er zijn bv wandel,fiets en kinderuitjes boekjes te vinden. Mensen met een moestuin kan je ook zakjes zaad geven. Niet erg duur en heel bruikbaar!Maak zelf de kadootjes voor juf of meester aan t einde van het jaar. Laat je kind er zelf een kaart bij maken met wat je in huis hebt aan kleurtjes,stickers enz. Koop in de opruiming bv een beker bij Blokker vul deze met koffiestaafjes of theezakjes uit eigen voorraad, een paar chocolaatjes erbij of zelf gebakken koekjes. Inpakken in doorzichtig folie en afmaken met lintjes (bij tuincentra kan je deze vaak gratis meenemen. Kaartje er aan vast maken en klaar.

    En misschien nog wel de beste tip van al: Laat je de kop niet gek maken door andere gevers met dure kado's.

    Gr petra

    Like

  16. Oja ter aanvulling we doen mee met onderzoeken bij diverse onderzoeksbureaus. Hier sparen we voor waardebonnen bij diverse winkels.Het kost alleen wat tijd zo nu en dan. In November kopen we hier mee dan nog wat aanvullende dingen in de winkels van die bonnen.
    Gr petra

    Like

  17. Wij hebben met de familie (broer en schoonzus / zus en zwager / ouders) een grote spaarpot. I.p.v. cadeautjes doen we daar elke verjaardag een bedrag in. Hiervan gaan we een keer met zijn allen iets leuks doen. Inmiddels ook bij schoonfamilie ingevoerd. Dus voor de volwassenen verder geen cadeaus meer. Kinderen krijgen niet voor extreme bedragen, vaak een spelletje / boek / knutselspullen.

    Like

  18. Het is mij ook vaak 'overkomen' dat ik last minute een cadeau moest kopen en er daarom onnodig veel geld aan uitgaf. Maar de afgelopen paar jaar gaan we hier anders en bewuster mee om. Ik geef regelmatig zelfgemaakte cadeautjes weg. Zo heb ik mijn vriend voor ons zoveel jaar samenzijn zo'n ouderwetse snoeppot gegeven, die ik had beplakt met foto's van ons samen met in de pot allemaal briefjes met redenen waarom ik hem leuk vind, leuke herinneringen enz. Dit vond hij erg leuk!

    Ook heb ik in de kast nu een cadeautjesmand staan. Eén keer in de zoveel tijd loop ik alle kasten na en kijk wat voor (nieuwe) spullen ik niet meer gebruik en in de cadeautjesmand kunnen. Zo heb ik bijv. een vriendin een tijdje geleden een beautypakketje als verjaardagscadeau gegeven. In dat pakketje zaten allemaal badproducten met een aantal proefjes. Deze producten heb ik ooit gratis via i-net besteld, gratis gekregen via een geld terugactie, ooit gekocht zonder te checken of ik de geur wel lekker vond of ooit zelf cadeau gekregen waarna ik het nooit heb gebruikt enz.

    Door deze tactiek zitten wij niet met overvolle kasten met spullen die wij niet gebruiken of gooien we niet onnodig spullen weg en geven we toch leuke en goedkope cadeaus weg.

    Daarnaast hebben we met een aantal mensen afgesproken dat we elkaar geen cadeautjes meer geven met het oog op het budget, maar ook omdat de verjaardagen vlak achter elkaar vallen. Daarnaast waren we het er over eens dat het meer om de gezelligheid en aanwezigheid van de personen gaat dan om de cadeautjes.

    Op onze eigen verjaardagen geven wij zelf ook vaak aan dat we geen cadeautjes hoeven, maar dat wanneer men toch iets wil geven (wat vaak zo is) men wel iets lekkers van een hapje en een drankje voor het verjaardagsfeest mee mag nemen. Dit heeft al regelmatig voor bijna kosteloze verjaardagsfeestjes gezorgd.

    Like

  19. Al de “tactieken” die wij hier hanteren zijn hierboven al genoemd.

    Wat kaartjes betreft: die kan je ook heel goed zelf maken. Als je kinderen hebt, kan je ze tekeningen laten maken op blanco kaarten die je bij Hema/Action/etc koopt. Als je zelf creatief bent, kun je ook iets tekenen of iets maken met een mooie tekst.

    Vaak kan je iemand ook blij maken met een mooie foto in een lijstje dat je bij de kringloop of Ikea ofzo haalt.

    Cadeautjes voor onze (kleine) kinderen halen we vaak van kinderkleedjesmarkten. Daar ligt vaak gloednieuw speelgoed of bijvoorbeeld Bobo-vakantieboeken die nog nieuw zijn. Iedereen blij 🙂

    Like

  20. Ik geef ook zelf 7,50 uit voor kinderkadootjes. In guldens was het vaak 5 gulden en nu dus al ruim 15 gulden..ik weet het niet meer terugdenken…maar toch. En schoolfoto's hier net zo'n verhaal. Tot iemand tegen me zei; je kunt ze ook inscannen en dan zelf laten afdrukken….Tja…ik weet het niet…hier is er wel de mogelijkheid voor, maar voel me dan toch behoorlijk schuldig….ik heb ze gewoon gekocht, maar het is maar een ideetje…

    Like

  21. Lastig onderwerp ja! Ik vind het vooral moeilijk als mensen geld vragen (wat er tegenwoordig veel doen). Dan kan ik niet meer 'creatief' zijn met goedkope maar leuke cadeautjes. Ik kijk verder wel het hele jaar uit naar goede koopjes voor verjaardagen. Ik trek me er ook nog maar weinig van aan hoeveel een ander mij ooit heeft gegeven (hoewel dat soms best moeilijk is of gevoelig ligt). En kom ik niet op iemands feestje, dan heb ik niet later nog een cadeau (uitzonderingen daargelaten). Dat verwacht ik ook niet van een ander.
    Ik heb wel nog een tip voor als je een cadeau vraagt: vraag dingen die je nodig hebt en het hele jaar door wel gebruikt. Denk aan thee, douchgel, gezichtsreiniger. Het scheelt jou een hoop geld en de gever weet zo zeker dat je het leuk vindt en gebruikt! Ik doe dit zo met mijn verjaardag in april en met Sinterklaas. Ideaal!

    Like

  22. Ik geef niet veel uit aan cadeau's. Voor de volwassenen is het afgeschaft. Kleine kinderen zijn er niet meer in de familie. Alleen mijn kinderen en kleinkind geef ik een cadeau. Dus dat valt mee.

    Vroeger was het een ander verhaal. Ik heb drie broers, Husband heeft zeven broers en zussen. Dan nog de nichtjes en neven. Schoonouders en ouders. Ik was een kapitaal kwijt. Ik heb vaak genoeg aangegeven, dat ik het geld niet meer had. Ik gaf zelfgemaakte cadeau's. Dat stak erg af tegen de rest. Ik was blij dat alles afgeschaft werd. Het is een enorme onkostenpost.

    Liefs Frederique

    Like

  23. Voor mijn vriendin heb ik vorig jaar een kwarktaart als cadeau gemaakt. Ze heeft een erg druk gezin en is geen keukenprinses, dus komt het verjaardagsgebak uit de vriezer van de discountsupermarkt. Voor mij is het een kleine moeite om een biscuitjesbodem te maken, kwark en slagroom te kloppen, gelatine erdoor, en dan mooi te versieren met vers fruit en evt geraspte of gesmolten chocola. Ik bied het idee een paar dagen tevoren aan, zodat zij weet waar ze op kan rekenen, en ze mag zelf de smaak uitkiezen. Vorig jaar werd het een frisse citroenkwarktaart, die ze met veel plezier aan haar gasten presenteerde.
    Onlangs paste ik op haar 3 kinderen, de dag voordat haar vader jarig zou zijn (dat had ik toevallig opgevangen). Vriendin was net 2 weken zwaar ziek geweest, dus vroeg ik of zij al een cadeau voor haar vader had. Ik bood aan om met de kinderen een mooie verjaardagstaart voor hun opa te maken. We hebben samen boodschappen gedaan, en gehamerd (biscuitjes, plastic zak, rubberen hamer, 3-jarig jongetje :-)), geklopt en geschud (room in een tupperware shaker). Zo gaven de kinderen (3, 4 & 5) vol trots een zelfgemaakt cadeau, had ik iets om ze een hele regenachtige ochtend bezig te houden, en hoefde oma 1 taart minder te bakken.

    Monique, dank je wel voor het delen van hoe jullie de cadeau's voor de zomervakantie geven. Hier is zoontje ook tussen sint & kerst jarig (en manlief 3 dagen na sint). Nu is zoontje nog maar 3, maar ik ga alvast aan manlief voorstellen om het over een paar jaar ook zo te doen.

    Like

  24. We geven kinderen (dat zijn de neven en de nichten) op de basisschool 10 euro (cadeaubon bart smit) en middelbaar / studerend 15 euro ( coolcat, hm)
    Als manlief jarig is dan krijgt iedereen dus ook 18+ en studerend een aardigheidje (meestal eetbaar)
    En dan zijn er nog 2 kindertjes van de broer van de schoonzus, die nemen we er ook altijd in mee. * We hebben zelf geen kinderen en kunnen dit nog steeds zo doen.

    Like

  25. Ik geef de meeste cadeaus tussen de 2 en 5 euro. Koop meestal in de opruiming. Denk ook altijd aan de ander (hoe ziet zijn/haar huis of slaapkamer eruit, welke hobby's heeft hij/zij, wat vinden ze leuk, welke leeftijd?) Heb weinig geld te besteden maar wel veel verjaardagen. Ik vind het wel leuk om voor een ander wat te mogen kopen. Het leuke is dat ik het vaak ook goed heb. Het is leuk om mensen zo enthousiast te zien. Geld geven doe ik niet en ik vraag ook niet wat een ander wil hebben. Dan heb ik de kans dat iets gevraagd word wat ik niet betalen kan. Ik ga naar 25 verjaardagen in het jaar, in verschillende leeftijds categorieen. En dan heb je nog sinterklaas en kerst. Om je een idee te geven wat je daarvan kunt kopen, geef ik even wat voorbeelden. Een grote nopjes puzzel toen mijn neefje 2 werd, bij de kruidvat gekocht, die toen 5 euro koste. Een wiebel wankel toren (jenga spel) voor als (ander) neefje die nog 9 moet worden, bij de aldi 4 euro. Kolibri stof om een sjaal te breien bij de aldi gekocht 4 euro. Voor een vrouw dat dol op breien en haken is. Een boek gekocht: Spangas op survival, voor mijn neefje die nog 13 moet worden, bij een boekenwinkel met een opruiming 3 boeken voor 10 euro. Hier had ik ook een moederdag cadeau alvast gekocht en een boek voor een ander neefje ook. Zo zie je maar als je het hele jaar door goed kijkt, dan zie je leuke dingen voor weinig geld.

    Like

Zeg het maar!

