Heeft je energieverbruik bijhouden zin?

Eén van de manieren om je uitgaven omlaag te brengen is kritisch naar je energieverbruik te kijken. Dat doe je natuurlijk door allereerst alle onnodige stekkers uit stopcontacten te trekken en al het sluipverbruik zoveel mogelijk tegen te gaan, maar natuurlijk zijn er veel meer tips, kijk daarvoor eens in het Consuminder ABC onder het kopje Energieverbruik. Hebben dat soort acties zin kun je je afvragen. Iets minder lang douchen, scheelt dat echt zoveel?

Ja dat maakt echt veel verschil! En zó drastisch zijn onze aanpassingen eigenlijk niet eens geweest, niet in de zin van afzien of blauwbekken van de kou (vind ik dan, ik geloof dat bezoek daar soms anders over denkt). Eigenlijk was de belangrijkste actie om zuinig te zijn, of dat nu is met de tijd die we onder de douche doorbrengen, met de kachel aanzetten of met licht aandoen. Aan heel veel zaken kun je wennen, ook aan een andere kamertemperatuur. Wie een paar lekkere truien in de kast heeft liggen en een dekentje binnen handbereik, zal niet snel meer de kachel op 20 graden aan zetten. 17 tot 18 graden is meer dan voldoende.

Dat dit effect heeft bleek uit de teruggave van € 226 aan te veel berekende energie in 2011. Het maandbedrag werd meteen aangepast (naar beneden) en het teruggekregen bedrag werd op de spaarrekening gezet. Nu het 1e half jaar van 2012 voorbij is, wou ik eens kijken hoe we het tot nu toe doen. Omdat ik wekelijks via de Energie manager online de standen bij houd, krijg ik ook wekelijks herinneringen en tips toegestuurd, soms met een opwekkende boodschap. Zoals gisteren, toen in de herinneringsmail stond dat ons verbruik beduidend lager ligt dan gepland.

Nu is de oven kapot (het vervolg van het oven feuilleton verschijnt hier binnenkort) en dat scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik. Normaal mieter ik immers alles in de oven met een plens olijfolie en laat het daar garen, grillen of bakken, al waar we trek in hebben. Niet meer dagelijks de oven gebruiken scheelt dus. Na de opwekkende mededeling per mail dat het verbruik zoveel lager is, ging ik eens ons daadwerkelijke verbruik bij Greenchoice inkloppen. Dan krijg je daarna advies over het eventueel aanpassen van het maandbedrag.

Om vrolijk van te worden. Ons stroomverbruik ligt 7 % lager dan geschat en ons gasverbruik 22 % (!) lager! En nu niet allemaal flauw gaan roepen dat we nu toch niet de kachel aan hebben, want dit is geen dooie mus. Ze combineren in de berekening je stookgedrag tot nu toe, samen met een geschat verbruik in de maanden die volgen en zetten dat af tegen je eerder geschatte jaarverbruik.

Het voordeel van een langere tijd je eigen verbruik bijhouden, is dat je je huidige energiegedrag kunt vergelijken met dat van vroeger. Ook zie je direct de effecten van zuinig aandoen in de meterstanden die je noteert. Dat is heel motiverend en het stimuleert om nog meer op te letten of te bedenken. Zeker als je dan aan het eind van de rit een leuk bedrag terugkrijgt.

Natuurlijk zou ik op grond van deze vrolijk makende gegevens ons maandbedrag aan kunnen laten passen. Dan doen we niet. Wie weet wat voor ijswinter er nog volgt. Liever zie ik het als een potentieel spaarpotje, waarvan we na de eindafrekening volgende keer de opbrengst meteen in de hypotheekaflossing kunnen storten.

Lig jij op koers met je energieverbruik?

p.s. op Wel en Wee een stukje over de behandeling waarmee ik in september hoop te starten.

16 gedachtes over “Heeft je energieverbruik bijhouden zin?

  1. Ik begon eind 2011 met de monitoring en kan binnenkort gaan vergelijken. Nu zie ik het alsmaar dalen, maar de mooiere dagen zullen er ook wel voor iets tussen zitten. Volgend jaar kan ik vergelijken met gelijkaardige periodes. Ik vind het wel opmerkelijk dat je er erg op gaat letten, alleen al door het op te schrijven ga je letten op je verbruik. Alle sluimerverbruik hebben wij ook al herleid tot het minimum nadat we alles getest hebben met een energiemeter. Er is zelfs een radio de deur uitgevlogen omdat die in rust bijna evenveel gebruikte dan als ie aanstond.

    Like

  2. Ik houd al jaren wekelijks de meterstanden van het water-, gas- en elektriciteitsverbruik bij om een beter zicht te hebben en bij elke wekelijkse meteropname ben ik nieuwsgierig 'hoe we het voorbije week gedaan hebben'. Het bijhouden van meterstanden motiveert om minder te verbruiken.Door de jaren heen blijft ons verbruik vrij constant. Eerlijk gezegd heb ik liever lage tussentijdse maandelijkse rekeningen en bij de jaarlijkse afrekening een opleg te doen of elke maand een grotere maandelijkse rekening en bij de jaarlijkse rekening een bedrag terug krijgen. De meeste mensen hebben net liever dat ze maandelijks meer betalen en 'later' een deel terugkrijgen maar hetgeen je maandelijks minder betaalt, kun je zowiezo 'opzij' zetten om dan later de eventuele opleg mee te betalen. Betaal je maandelijks minder en zet je dat geld op een spaarrekening dan brengt het je nog ietwat van intrest op. Betaal je maandelijks meer en krijg je later bij de jaarlijkse afrekening terug dan verleen je in feite krediet aan de energiemaatschappij…. Een voorziene opleg kun je perfect incalculeren vind ik….

    Like

  3. Ik schrijf elke maand de meterstanden op. Tussendoor kijk ik regelmatig op de meter of ie niet te hard gaat. Dit jaar hebben we in ieder geval 'n stuk minder gas gebruikt. En water ook. Alleen de electriciteitsmeter stond ietsjepietsje hoger maar dat ligt denk ik aan de zonneboiler die er nu staat. Daar zit een stekker aan 🙂

    Like

  4. Elke zondagavond probeer ik de standen te noteren, maar helaas vergeet ik het ook wel eens. Er zit wel een redelijke balans is. Nu hebben we 2 weken 2 volwassenen en een baby in huis en daarom staat de vaatwasser en droger iets vaker aan. Dat zal in de standen wel wer terug te vinden zijn. Is weer een goede reden om alles weer heel strak in de gaten te houden, zodat we gemiddeld niet zo heel veel extra hebben verbruikt.

    Like

  5. Wij zijn een paar maanden geleden overgestapt naar een andere leverancier en nu houd ik het ook goed bij. Sinds kort schrijf ik de standen elke maandagochtend op. Zo krijg ik een goed beeld van het verbruik. Ik let ook meer op laag en hoog tarief. Alleen al door er op te letten is het verbruik minder geworden. Je bent je er met alles gewoon bewuster van. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
    Nog een tip: zeker in de zomer is het al warm genoeg als je gaat douchen. Zet dan in de tijd dat je je haren en/of lijf inzeept even de kraan uit en weer aan als je toe bent aan afspoelen. Scheelt je zo weer minstens een minuut water en ketelenergie 🙂

    Like

  6. Een verschil tussen hoog en laag tarief heb ik niet. Daarom telt het sluipverbruik snachts net zo hard op als overdag. We gebruiken weinig elektrische apparaten, maarhet kan echt nog beter. ik hou het al een tijdje bij en het kruipt langzaam omlaag. Binnenkort kan ikhet ook online bijhouden en echt heel precies zien wat we verbruiken.

    Like

  7. Het was al weer even geleden dat ik bij Greenchoice de meterstanden had ingevuld, dus vandaag maar weer eens gedaan. Ons stroomverbruik ligt 25% lager dan geschat en ons gasverbruik 49% lager! Ook wij passen het voorschotbedrag niet aan. We zijn nu gewend aan deze kosten. Volgend jaar is het misschien wel fijn om iets naar beneden bij te stellen.
    Sinds een week of 10 noteer ik elke week de meterstanden. Het heeft me wel bewuster gemaakt. Als we een week iets hoger zitten, probeer ik wel te analyseren waardoor dat komt. Meestal inderdaad de oven die we iets meer gebruikt hebben. Maar ook stroomgebruik vind ik toch soms nog best hoog, terwijl we geen rare dingen doen. Een rondje door het huis leverde nog 3 besparingen op. Een telefoon boven uit het stopcontact gehaald, die gebruiken we vrijwel nooit. En de ontvanger van de tv en dvd-speler uit het stopcontact. Nu is het wel zo dat je dan ongeveer 1 minuut moet wachten voor je tv kunt kijken, omdat de ontvanger eerst alle nieuwe info ophaalt. Nou das niet zo erg hoor. (Alleen man was iets minder vrolijk bij de laatste voetbal wedstrijd, toen we net te laat thuis waren en hij snel de tv aanzette). Voordeel is ook dat ik minder snel de tv aanzet. De dvd-speler had een klokje, dat is wel handig. Maar er hangt in de woonkamer nog een klok, dus beetje overbodig. Ben benieuwd of ik volgende week het verschil in verbruik kan zien!

    Like

  8. Sjouke, ik ben heel benieuwd naar het verschil in stroomverbruik door de stekkers van de tv en ontvanger eruit te halen. Ik doe het sinds een paar weken ook, maar heb flink moeten discuseren met manlief die het maar onzin vond. Gelukkig trekt hij tegenwoordig 's avonds zelf de stekkers eruit. Ik hou geen wekelijkse stoomverbruik bij, dus heb het verschil niet gemeten.

    WG

    Like

  9. Ik spring ook zeer bewust om met het dag- en nachttarief en plan zelfs onze maaltijden waarvoor ik de oven nodig heb ( bv grillen) in het weekend. Broodbakken, taart bakken, strijken doe ik enkel tijdens het weekend en ik combineer het bakken van brood meestal met andere zaken waarvoor ik de oven nodig heb. Zo bak ik meestal eerst brood, schuif, eens het brood uit de oven is er mijn zelfgemaakte lasagne in zodat ik alle ovenwarmte optimaal benut. Als ik koffie maak, zorg ik ervoor dat dit voor 7 u gebeurt. Zelfs het water dat ik gebruik om af te wassen, warm ik 's morgens voor 7 u op op nachttarief en giet dat, na het opwarmen, in een thermoskan. Eens alle gezinsleden het huis uit zijn, gebruik ik dat water om de afwas te doen.

    Like

  10. De stekker van de ontvanger van tv uittrekken, bedoel je daarmee de stekker van de digicorder ? 'k Weet dat er van telenet bepaalde digicorders zijn die een spaarstand hebben wat betreft het verbruik maar degene die wij staan hebben is nog een ouder type en heeft die stand niet. Ik heb me er nog niet aan gewaagd om de stekker van de digicorder uit te trekken omdat ik vrees da tik dan alle instellingen zou kwijt zijn.

    Like

  11. Zelfs mijn frietketel wordt, de paar keren dat ik die gebruik, enkel gebruikt in het weekend, omwille van het lagereverbruik op nachttarief….

    Like

  12. Of we op koers zitten weet ik niet. Wij zijn aan het eind van de winter overgestapt naar Greenchoice en sinds de herfst vorig jaar houd ik wekelijks de meterstanden bij. Binnenkort maar eens bij Greenchoice invullen om te kijken of we inmiddels minder verbruiken. Het bijhouden van de standen houd me in ieder geval alert. Als het gasverbruik of elektra iets hoger is, probeer ik meteen terug te halen in m'n geheugen waar het aan zou kunnen liggen. Ook trek ik de teugels weer even strakker aan als het waterverbruik hoger is. Zo ben ik voortdurend bezig om te kijken waar nog winst te behalen valt. En elke besparing geeft weer een groot “Yes”-gevoel!

    Like

  13. Ik woon in een studentenhuis dus het bijhouden van de standen heeft weinig zin. Wel heb ik net 190 euro teruggekregen omdat we met zijn allen (5personen) minder GWL hebben verbruikt dan we vooraf hebben betaald. Dat is in totaal toch 950 euro voor het hele huis! Ik ben er trots op 🙂 Vorig jaar kregen we 2000 euro terug

    Like

  14. Toevallig vandaag een mailtje naar de leverancier gedaan over ons lagere verbruik dankzij de zonnepanelen. Helemaal jottum! Want: onz verbruik is flink gedaald (meer dan verwacht!) mede dankzij de zonnepanelen, maar ook gas!

    Like

Zeg het maar!

