Ontwoekeren – een verhaal in veel delen

Wat vooraf ging:
Spaarcentje schreef over de pogingen om de beleggingshypotheek om te zetten in een annuïteitenhypotheek en meteen zo af te komen van de woekerpolis. De afkoopwaarde van de polis dient ter extra aflossing van de hypotheek zodat het bedrag daalt. De aflossingsvrije hypotheek wordt sinds dit jaar maandelijks extra afgelost. Wat gebeurde er onlangs op ontwoekergebied, lees het hier!

~
Toen wij ontdekten dat de levensverzekering die gekoppeld is aan onze beleggingshypotheek, een woekerpolis is, stuurden wij een mail naar de financieel adviseur. Onze vraag aan hem was: 
kunnen wij de beleggingshypotheek omzetten in een annuïteitenhypotheek en de polis afkopen, waarmee we het vrijgekomen bedrag meteen als aflossing gebruiken?
Het antwoord was dat dit financieel heel onaantrekkelijk is en dat er veel kosten aan zijn verbonden, ook was het fiscaal onaantrekkelijk. Beter konden we er voor kiezen een ander beleggingsprofiel te nemen. Niet het antwoord waarop wij hoopten. En het zoveelste nietszeggende antwoord.
Wij hebben nooit iets gehad met onze adviseur. Sterker nog, wij kozen hem nooit uit. Onze eerste hypotheek sloten wij direct bij de G.oudse af. Daar gingen wij heen voor een gesprek en advies en daar trapten wij in de val van de beleggingshypotheek. Een paar jaar later kregen wij een brief dat de G.oudse alleen nog maar via een tussenpersoon zaken deed en dat wij ons konden wenden tot meneer W in in onze woonplaats, die voortaan ons dossier behartigde. Daar zaten wij niet op te wacten, maar het was nu eenmaal zo. Pas later ontdekte ik dat Meneer W. vanaf dat moment al verdiende aan ons, zonder dat wij hem ooit hadden gezien. Want een deel van onze in te leggen premie voor de levensverzekering gaat naar hem.
De koop van een volgende huis met daarbij de aanpassing van het te lenen bedrag, liep dus via Meneer W. In de jaren die volgden, hadden wij af en toe een vraag en kregen altijd een volslagen nietszeggend antwoord terug. Toen wij dus het advies kregen om een ander beleggingsprofiel te kiezen, was dat de druppel. Dan zoeken we het zelf wel uit.
Wij belden met de geldverstrekker. Kunnen wij de hypotheek omzetten naar aan annuïteitenhypotheek?  Ja dat kan! Zonder kosten en zonder gang naar de notaris. Mail maar door wat jullie willen was het antwoord. De mail werd gestuurd en een paar dagen later kregen wij antwoord van de G.oudse. 
Vanaf hier wordt het ingewikkeld: wij sloten 10 jaar geleden een hypotheek af bij de G.oudse maar de geldverstrekker is de B.ank of Scotland (hierna te noemen BOS) die de administratieve afhandeling neerlegt bij S.tater. Dus een mail naar de BOS kwam via S.tater terecht bij de G.oudse. Ons antwoord daarop gaat dus weer via de G.oudse naar S.tater naar BOS. Geen wonder dat hypotheken zo duur zijn, want iedereen wil natuurlijk wel wat verdienen.
Hier zou dus ook nog een tussenpersoon tussen moeten zitten, tussen het traject van de G.oudse en ons. Maar omdat je blijkbaar wel BOS als geldlener rechtstreeks mag benaderen, ging ineens in de rest van het traject ook alles zonder tussenpersoon.
Afijn, we kregen een offerte voor een annuïteitenhypoteek en lazen de algemene voorwaarden alsof het hoogstaande literatuur is. Met aandacht. En zo ontdekten we iets aangenaams. Volgend jaar juli loopt onze rentevaste periode af. Wij mogen in het jaar er aan voorafgaand kiezen voor een maandvariabele rente en die op een door ons gewenst moment laten vastleggen. Heel gunstig voor ons want de rente nu is lager dan wat wij toentertijd hebben laten vastleggen.
Terug naar de G.oudse. Als we onze polis afkopen, wil de geldverstrekker wel een garantie hebben dat in geval van ons overlijden een bedrag vrijkomt. Wij moeten dus een dalende risicoverzekering afsluiten. Hier komt helaas de financieel adviseur weer om het hoekje kijken. Want de verzekering is een product van de G.oudse en die doet alleen rechtstreeks zaken met een tussenpersoon.
Wij stuurden een mail naar de financieel adviseur met 2 opdrachten: 
1) regel een kruislingse dalende risicoverzekering
2) regel een arbeidsongeschiktheidsverzekering op naam van Schatje
Het hoe en waarom vertelden wij ook: omzetten hypotheek blabla.Wij hoorden niets. Nog maar eens gemaild. Gisteren belde hij op. 
Waarom waren wij alles zelf aan het regelen? 
Omdat wij een antwoord kregen op een vraag die wij niet stelden en bovendien klopte het antwoord niet. 
Wist ik dan niet dat het omzetten van een hypotheek reuze duur is. 
Nou dat valt anders mee, het kan kosteloos. 
Maar jullie moeten naar de notaris! 
Nee meneer, dat moeten we niet, we kunnen zo omzetten.
Maar het is veel regelwerk en ik moet nu een dossier opbouwen.
Nee, u moet alleen een dalende risicoverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering regelen. de hypotheek omzetten doen wij zelf.
Afijn, ik werd behandeld alsof ik een kleuter was. Wist ik wel dat aflossen riskant is. Wat nu als mijn televisie kapot gaat?  En wist ik wel dat ik op de beleggingshypotheek ook kan aflossen, als ik dat blijkbaar zo graag wil? En dat ik dan bijvoorbeeld kan aflossen ter hoogte van het te verwachten gat?
Deze meneer begrijpt niet dat ik niet wil aflossen om een gat te dekken, maar om mijn huis af te betalen en niet langer het gevoel te hebben dat met onze woekerpolis een paar partijen geld verdienen en wij met een schuld blijven zitten (aangezien het toen voorgespiegelde eindkapitaal bij een pessimistisch rendement een ton was en nu wordt geschat op €40.000).
Om een lang verhaal iets in te korten (dit stukje is veeeeels te lang natuurlijk) vroeg ik hem om in de avond terug te bellen want Schatje is beter in snel schakelen tijdens een gesprek (ik kan dat alleen op papier..). Ook Schatje zat weer een half uur met Meneer aan de telefoon. En ook deze keer had Meneer het over dossieropbouw waarop ook Schatje het nog maar eens duidelijk vertelde: wij willen maar 2 dingen die jij nu moet regelen.
Ik begrijp Meneer heel goed. Hij verlies zijn provisie. Dus hij wil nu nog iets verdienen aan ons. Als hij van het begin af aan had gezegd: kom maar hier, wat vervelend dat jullie een woekerpolis hebben, daar gaan we iets aan doen dan hadden wij hem zijn geld gegund. In plaats daarvan zochten wij zelf alles uit. We willen niet dat hij voor het regelen van 2 verzekeringen (dat een kwestie is van een paar formuliertjes invullen) een dossier gaat opbouwen, zoals hij dat noemt. Om vervolgens een factuur van een paar honderd euro te sturen.
In het kader van de transparantie (een woord dat hij gisteren om de paar zinnen gebruikte) stuurden wij vanmorgen nog één keer een mail waarin we aangaven vooraf (en voordat hij in actie komt) te willen weten wat hij voor het regelen van die 2 verzekeringen vraagt.
~
Hoe loopt dit af? Eindigt Spaarcentje vechtend over straat met deze adviseur of gaat dit nog goed komen. Wordt vervolgd!
PS: Er bestaan goede adviseurs, ongetwijfeld! Ik beschrijf onze ervaring met onze adviseur. Misschien herken jij je als hypotheeknemer in dit verhaal en stimuleert het je om je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Want ongetwijfeld haalt een adviseur je werk uit handen en kan een goede adviseur je geld besparen, jij gaat de financiële verplichting aan. Dus zal jij je ook er in moeten verdiepen.
20 gedachtes over “Ontwoekeren – een verhaal in veel delen

  1. Je zegt dat de verzekering van de G.oudse alleen via een tussenpersoon kan worden geregeld, maar gaat het om 'een' tussenpersoon of per se 'deze' tussenpersoon? Anders zou je toch kunnen kiezen voor een andere, betere, die wel doet wat jullie willen en goed advies geeft?

    Like

  2. We kunnen inderdaad kiezen voor een ander, maar nu zitten we met een traject met het omzetten. Nu overstappen naar een ander kost tijd, en dat hebben we nu niet.
    Ik zei ook al tegen schatje gisteren: we hadden gewoon eerst een ander moeten zoeken en toen de boel in gang moeten zetten.

    Like

  3. Kenmerkend voor een oplichter: je behandelen alsof je een dom vrouwtje bent. Andere tactieken zijn beledigd zijn, ontkennen, draaien, manipuleren, op je gevoel spelen, je angst aanpraten, denigrerend doen (je kan het ook niet helpen dat je het niet snapt, kom ik help je wel(vult intussen zijn zakken)), verbaasd zijn (hij bedoelt het toch immers zo goed).
    Ik ken een beroeps-oplichtster van heel dichtbij en herken ze dan ook meteen tegenwoordig.
    Stond laatst iemand 'voor het goede doel' op de stoep. Kwam erop neer dat ie een machtiging wilde. Hij speelde het hele bekende oplichters-riedeltje af. Ik heb op een gegeven moment de deur dicht gedaan. Ik trap er niet meer in.

    Like

  4. Als hij al elke maand aan jullie verdient, waarom zou hij dan nog een factuur sturen voor het werk dat hij uiteindelijk eens 1x uitvoert? Ik zou er geloof ik op staan dat hij maar eens wat voor zijn geld deed. Wat een waardeloze knakker zeg.

    Like

  5. Omdat dat verdienen tegenwoordig niet meer in de hypotheek en polis verrekend mogen worden voor nieuwe situaties. Adv. moeten nu een uurtarief in rekening brengen. Dan is t ook veel duidelijker wat iemand aan je verdient, dus daar ben ik ook wel voor. Alleen ik wil niet dat hij nu dingen in rekening gaat brengen voor dossieropbouw als wij nu zelf al het uitzoekwerk hebben gedaan.

    Like

  6. Moet het perse een risicoverzekering van de G.oudse zijn? Vaak is een risicoverzekering wel verplicht, maar niet de partij. Als ie maar gekoppeld is. Ik heb destijds voor een overlijdensrisicoverz. nog flink kunnen shoppen.

    Like

  7. Geweldig stuk! Blijf jij maar lekker eigenwijs hoor, daar hou ik wel van. Wat een waardeloze tussenpersoon zeg! Fijn dat je man hem te woord kon staan. En een rekening voor “dossieropbouw”, ik dacht het niet, je hebt alles immers zelf uitgezocht!

    Like

  8. Bij de G.oudse kunnen we waarscyijnlijk zonder probleem onze polis omzetten in een overl.risico verz. Bij een andere verz. moeten we weer med. vragenlijsten in gaan vullen en daar zit ik niet op te wachten (de reden kun je je waarschijnlijk wel voorstellen)

    Like

  9. Heel herkenbaar, toen ik een paar woeker( verzekeringen ) wilde stopzatten en afkopen ,was de tussenpersoon het “vergeten” door te geven aan de verzekeraar.Gelukkig belde ik na 2 weken zelf even naar de verzekeraar en kwam er op tijd achter, de uitbetaling heeft nu alleen wat vertraging opgelopen, maar ik ben er wel vanaf:-)

    Like

  10. En de overheid wil zo graag dat mensen gaan aflossen 😛
    Wat een gedoe hebben jullie hiermee.
    Wij hebben gelukkig betere ervaringen met de tussenpersoon. Een aantal jaren geleden hebben wij onze tweede hypotheek (aflossingsvrije) in één keer afgelost. Daarbij veel hulp gehad van de tussenpersoon die voor ons in de gaten hield hoe de hypotheekrente was ivm boeterente. Wij hoefden geen boeterente te betalen door zijn oplettendheid.

    Sterkte met de rest van het omzetten!
    Groetjes, VeggieMo

    Like

  11. Wat ben je nou met zo'n financieel adviseur zeg, dat die man zich überhaupt deze titel mag aanmeten is ongelofelijk!
    Succes verder, jullie komen er wel! Ik ben benieuwd welke besparing jullie hier uiteindelijk uit gaan halen.

    Like

  12. Ik zeg: terug naar 3 hypotheek vormen! Gewoon simpel annuiteiten, linear of een combi. Geen gedoe meer. Niemand die er nog iets van snapt (vaak de 'experts' ook niet, zelfs veel banken snappen het niet)
    Als je weet wat je moet betalen en wat rente en wat aflossing is, dan zouden er denk ik een boel mensen gelukkiger van worden.
    Ik begin zelf maar net in het gedoe met hypotheken, maar ik heb nu al gezien dat de hypotheek die op ons huis staat, ook niet helemaal is wat ik graag wilde (helaas was het op dat moment anders financieel niet mogelijk) Maar ik weet wel dat ik elk jaar gewoon extra echt mag aflossen. Gewoon zonder gedoe en alles. Ik ga het mooie bedrag die de 10% is, nooit halen. Maar ik ga een poging wagen voor 1%, om mee te beginnen.

    Like

  13. Zou je niet een andere tussenpersoon kunnen bellen en deze het probleem voorleggen (zonder namen te noemen want anders heb je nog kans dat ze het voor deze mijnheer op gaan nemen, ze willen elkaar niet afvallen natuurlijk). Wie niet waagt, wie niet wint. Want als deze tussenpersoon tijd gaat rekken met dossieropbouw, kost het ook jouw tijd.
    Ik heb jouw verhaal met afgrijzende verbazing zitten lezen, wat een flapdrol is deze mijnheer. Het is dat je iemand nog de kans wil geven om het fatsoenlijk af te handelen, anders zou je 'm toch met naam en toenaam op internet zetten.

    Like

  14. Je zou bijna geneigd zijn om achteraf, als alles geregeld is, nog een klachtencommissue in te schakelen om deze meneer een reprimade te laten geven!
    (ik vond tussen onze hypotheekspullen overigens vandaag een brief van de R.abobank waarvan wij 1200(!) euro terug kregen wegens wanprestatie van een van hun adviseurs… het kan dus lonen om te klagen) (en zou de Goudse dit ook niet moeten weten, van deze meneer Flapdrol?)

    Like

  15. Wij hebben destijds alle verzekeringen ondergebracht bij 1 tussenpersoon, en hebben er spijt van als alle haren op mijn hoofd…Ten eerste legden ze ons voor, dat wij pakketkorting konden krijgen daarmee, niet zeggende dat dan alle polissen op 1 naam moeten staan, en daar gaat al iets niet goed: IK heb een auto, dus de verzekering staat ook op MIJN naam, vrij logisch. Maar voor de verzekering krijg je niet 10% korting…dus hebben ze zelf maar besloten om dit op hubby's naam te zetten. Oké, dit lossen we wel weer op, als we overstappen…Tweede: ik wil graag zien op een nota, om welke verzekering het gaat, FOUT: bij een pakketkorting staat als omschrijving PAKKETVERZEKERING, en dan moet je op een apart overzicht maar uitzoeken, om welke verzekering het gaat…terwijl er op de nota een lege regel staat, waar een omschrijving (volgens mij) kan staan. Wat is dan de moeite om daar (éénmalig) de omschrijving van desbetreffende verzekering neer te zetten? Moeilijk?! Nee! Deze dame weet namelijk dat het wel kan, omdat ze bij een verzekeringsmaatschappij heeft gewerkt (wel lang geleden). Dus deze dame gaat eens het net opduiken, om ALLE verzekeringen bij de tussenpersoon weg te halen, en elders onder te brengen…NADAT ZE HAAR CAMERA HEEFT GECLAIMD OP EEN VAN DIE VERZEKERINGEN, EN HET KAN ME NIET SCHELEN OP WELKE VERZEKERING! Want daar is een tussenpersoon toch voor, om dat uit te zoeken, en daar worden ze grof voor betaald. Zo, ik doe daar niet meer aan mee, punt.

    Als je wilt aflossen, moet dat toch gewoon kunnen, het is toch jouw eigen geld, waarom doen zaken/bedrijven altijd zo moeilijk. Het leven kan zoveel makkelijker.

    Like

Zeg het maar!

