Succesvol gevecht tegen de financieel adviseur

Wie mijn stukjes over het omzetten van onze hypotheek heeft gelezen, weet dat wij geen warme relatie met onze financieel adviseur hebben. Ooit kwam hij onuitgenodigd in ons leven omdat De Goudse, waar wij onze hypotheek regelden, geen rechtstreeks klantencontact meer onderhield. We kregen een naam en daarmee moesten we het voortaan verder doen. Natuurlijk stond het ons volledig vrij om een ander assurantietussenpersoon te zoeken, maar dat kwam er maar niet van. Op de één of andere manier stond dat nooit bovenaan ons to-do-lijstje.

De jaren verstreken en er was minimaal contact. Soms stelden wij een vraag per mail over verzekeringen of onze hypotheek, kregen dan een nietszeggend antwoord en dachten dan weer: o ja, een andere adviseur zoeken!.

Toen wij onze advisuer 3 maanden geleden een mail stuurden dat wij overwogen onze beleggingshypotheek om te zetten, kregen we alleen maar als antwoord dat dit niet verstandig was. Hij ging verder niet in op onze vragen. Bekijk t maar, dachten wij toen en gingen de hypotheekomzetting zelf regelen. Het zelf regelen was enerzijds om kosten te besparen, anderzijds om onszelf te dwingen voor ons verstandige keuzes te maken. Als je zaken aan anderen overlaat, bestaat zomaar de kans dat je wat gemakzuchtig wordt. Wij wel in ieder geval. En veel positieve ervaring hadden we niet met de financieel adviseur.

De adviseur liet pas weer van zich horen toen hij door de hypotheekverstrekker op de hoogte werd gebracht van onze plannen (en zijn provisie in gevaar kwam). En wist zich er tussen te wurmen. Er volgden 2 verhitte telefoongesprekken waarin hij ons vertelde teleurgesteld te zijn over het feit dat we zomaar de omzetting zijn gaan regelen. Wisten we niet hoe moeilijk dat was? Hij strooide met allerlei onwaarheden (de hypotheekverstrekker vraagt veel geld voor het omzetten, jullie hebben geen woekerpolis, voor de omzetting moet je ook naar een notaris) en die ons deden vermoeden dat hij vooral uit zijn eigen portemonnee redeneerde.

Aan onze hypotheek zat immers een beleggingspolis vast, waarvoor meneer provisie ontving. Deze regelmatige inkomstenbron (het zou immers nog 20 jaar doorlopen) zou droog komen te staan als wij onze beleggingshypotheek zouden omruilen voor een annuïteitenhypotheek. Omdat wij ook bij een annuïteitenhypotheek een verzekering dienden af te sluiten, zou hij er toch nog iets aan verdienen. Want, zo verzekerde hij ons, wij zouden niet zelfstandig een risicoverzekering bij De Goudse kunnen afsluiten.

Er waren voor ons meerdere redenen om onze risicoverzekering bij De Goudse af te sluiten. Eén van de redenen was dat ook onze hypotheek via De Goudse werd geregeld en alles bij één maatschappij houden, zou het proces van omzetten bespoedigen. Een andere reden was dat wij geen nieuwe gezondheidsverklaring bij De Goudse hoefden in te vullen, iets wat bij andere maatschappijen wel het geval zou zijn. Hoewel wij financieel gezond zijn, ben ik dat fysiek natuurlijk iets minder. Dus vandaar het besluit om bij De Goudse te blijven en vooruit dan maar, dan zou de financieel adviseur dat voor ons regelen.

Een ander iets voor je laten regelen, kost geld. In ons geval konden we kiezen:
– of eenmalig € 695 betalen
– of de komende 20 jaar de adviseurskosten via de premie betalen, wat neerkwam op € 11 per maand (€2640 in totaal).

Natuurlijk kozen wij voor de eenmalige betaling van € 695. Wel vonden we het een pittig bedrag. We lieten zwart op wit zetten wat hij voor ons zou regelen (een risicoverzekering) en dat hij zich buiten de rest van het proces zou houden (dat inmiddels aardig op de rit stond).

Groot was onze verwondering toen bleek dat we de formulieren zelf dienden in te vullen. Hij had de benodigde formulieren opgevraagd bij de verzekeraar, stuurde deze naar ons door en wij dienden deze in te vullen. Ja, zo willen wij ook wel geld verdienen, dat gaat snel!

Afijn, wij vulden de formulieren in, maakten er een kopie van en stopten het origineel persoonlijk in zijn brievenbus. Dat was geregeld, dachten wij. Groot was dan ook de stress, toen wij een week later een mail stuurden naar De Goudse met de vraag naar de voortgang van de omzetting en De Goudse ons terugmailde geen aanvraag te hebben gezien.

Wat nu? Onze adviseur was op vakantie en wij zaten met een enorme tijdsdruk, want de offerte voor de nieuwe hypotheek was nog maar een paar dagen geldig. Wij stuurden een kopie van de aangevraagde verzekering naar de verzekeraar.

Nog groter werd de stress toen de verzekeraar vertelde dat de verkeerde verzekering was aangevraagd. In plaats van een annuïtaire risiscoverzekering (horend bij een annuïteitenhypotheek) had de adviseur ons formulieren laten invullen voor een lineaire risicoverzekering (horend bij een lineaire hypotheek). Achteraf gezien zie ik dat wel, maar op het moment van invullen is me dat niet opgevallen, ik ging er van uit dat ik het juiste formulier invulde.

Wat volgde was een paar dagen van flink regelwerk, vlak voor onze vakantie. Het hele gedoe leverde zo veel stress op dat we besloten de laptop mee te nemen om vanaf ons vakantieadres een vinger aan de pols te kunnen houden.

Tijdens de vakantie bleek dat de adviseur – inmiddels teruggekomen van zijn vakantie – ook aan de slag was gegaan (tegen ons uitdrukkelijke verzoek in) met de afkoop van de woekerpolis. Wij stuurden een mail met de opdracht zich verder afzijdig te houden en deden ons beklag over de fouten die hij had gemaakt.

Hij waste zijn handen in onschuld, begreep niet waar we het over hadden en beschuldigde ons ervan ineens onder andere voorwaarden de hypotheek te willen omzetten en achter zijn rug om met De Goudse alles te regelen. Nog erger was dat hij op indirecte toon ons chanteerde. Hij ging er van uit dat wij aangezien we zo ontevreden waren, de acceptatieverklaring van de verzekering ook niet wilden ontvangen, omdat we blijkbaar van alles afzagen.

Achteraf bleek dit blufwerk te zijn, maar wij schrokken hier enorm van. Toen wij contact opnamen met de Goudse bleek dát er helemaal geen acceptatieverklaring naar de adviseur was gestuurd. En dat alle benodigde papieren naar ons adres waren gestuurd. Omdat wij de bevestiging ontvingen dat alles akkoord was, zowel de hypotheekomzetting als de benodigde risicoverzekering, deden wij de laptop uit en gingen verder met onze vakantie.

Thuisgekomen dienden wij een officiële kacht in bij de adviseur. De enige reactie die wij terugkregen, was dat hij geen fouten had gemaakt en dat we de afgesproken € 695 dienden te betalen. Wij dienden nogmaals de klacht in met daarbij de opmerking dat we – als een inhoudelijke reactie uitbleef – onze klacht zouden doorsturen naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

Hierop volgde een uitnodiging om op kantoor te komen praten. Daar gingen wij niet op in. Zekerste weten dat ik niet ga praten met een man wiens beroep het is om mensen ergens van te overtuigen. Dat kunnen wij niet winnen. Liever ga ik een ‘gevecht’ aan op papier, dat is mijn kracht.

Op onze afwijzing op de uitnodiging het mondeling op te lossen, volgde een reactie dat we vooral de klacht moesten doorsturen naar Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Hierop maakte ik een compleet dossier en stuurde nog één laatste mail naar de adviseur om hem op de hoogte te brengen van de argumentatie die wij hadden dat hij toch fouten heeft gemaakt en dat wij als consument recht hebben op een inhoudelijke schriftelijk reactie binnen 6 weken na het indienen van de klacht (dat had ik ergens op een website gelezen). Ik wees hem erop dat een klacht afwijzen met de opmerking dat hij niets fout heeft gedaan, geen inhoudelijke reactie is en dat hij nog één kans kreeg om het op te lossen. Als laatste maakte ik de opmerking dat ik verwachtte dat hij ons tegemoet kwam met betrekking tot de factuur.

Groot was de verbazing toen we een mail kregen dat hij – na bestudering van het dossier inzag dat sommige zaken wellicht anders hadden kunnen worden aangepakt. Hij bood aan de factuur te verlagen naar een bedrag van € 250. Hiermee zijn wij akkoord gegaan, ook al denk ik dat we als we onze poot stijf hadden gehouden, wel zouden kunnen uitkomen op € 0.

Daar hadden wij geen zin in. Wij vonden € 695 voor het volledig verknallen van een aanvraag (naast de eerder verkeerd gegeven informatie) simpelweg veel te veel. € 250 is ook nog veel geld maar komt misschien wel overeen met de tijd die hij er in heeft gestoken, ook al was het dan zonder resultaat. Ik hoef niet mijn gelijk te hebben tot het uiterste, maar wel tot een grens dat hij ook iets inlevert (geld).

En nu? We hebben ons gelijk gekregen, ook al presteert hij het om nergens zijn excuses aan te bieden, al zou het maar de opmerking zijn dat hij het jammer vindt dat het zo is gelopen. Bovendien vond ik het uitermatie irritant dat hij consequent de mail richtte aan ‘heer Schatje’ ook al ondertekenden we elke mail met Spaarcentje en Schatje. Kwader kan je mij niet maken! Klapper vond ik bovendien de opmerking in de laatste mail: Mocht u in de toekomst nog gebruik willen maken van onze diensten dan horen wij dat graag.

Amme nooit niet dus! De overige lopende verzekeringen halen we bij hem weg. We gaan eens rustig kijken waar we die onder gaan brengen en gaan dat zelf regelen.

Klagen helpt dus echt. En het spaart bovendien veel geld uit in dit geval. En voor je nu denkt dat ik vind dat alle adviseurs van Nederland stout en fout zijn, dat is niet zo. Er zijn ongetwijfeld integere financieel adviseurs die wél het belang van hun klant op het oog hebben. Ik beschrijf vanuit mijn eigen ervaring in de hoop dat jij er iets aan hebt.

  • Ga alleen in zee met een adviseur die jij zelf uitzoekt.
  • Maak duidelijke afspraken over wat hij wel en niet voor je doet
  • Besef je dat je zelf ook veel kunt doen. Vraag jezelf af of je dat wilt en of je daartoe in staat bent
  • Ook als je je zaken laat regelen door een adviseur moet je zelf scherp alles in de gaten houden

En nu? De factuur van € 250 betalen en een streep onder deze toch wel enerverende tijd zetten. Terug naar het dagelijks leven, mijn aandacht weer richten op consuminderacties, weekmenu’s, gezondheid herwinnen en genieten van het feit dat alles rond de hypotheek geregeld is.

Advertenties

11 gedachtes over “Succesvol gevecht tegen de financieel adviseur

  1. Dat is gelukkig nog goed afgelopen dan en dat bedrag is inderdaad veel beter dan het eerste he! Waar mensen toch zo in kunnen 'oplichten' he…

    Ik moest wel lachen met heer schatje 🙂 mijn euro viel niet snel genoeg dat die dat natuurlijk niet echt gaat gemaild hebben maar dat jij nick-name gebruikt 🙂

    Gelukkig is het opgelost en kunnen jullie verder!

    Like

  2. Jeumig wat een verhaal! Ik heb ook geen goede ervaringen met adviseurs ook al heeft het me gelukkig nooit geld gekost. Ik sloo bij het huurcontract van mijn flatje ook een inboedelverzekering af. Toen we gingen kopen heb ik die rechtstreeks bij de verzekeraar opgezegd. Ik wist niet eens dat we een tussenpersoon hadden, ik had hem in ieder geval in die 8 jaar nooit gezien of gehoord. Een week na de bevestiging van de verzekeraar krijg ik me toch een kwaaie vent aan de lijn die me begint uit te schelden! Ik had het via hem moeten regelen blabla, echt wat een flapdrol….

    Like

  3. Wat zijn het toch een stelletje kokosmakronen, die financiele adviseurs/verzekeringsadviseurs of hoe ze zichzelf maar noemen. Wij hadden ooit ook een andere adviseur genomen, en die had onze verzekeraars in kennis gesteld dat er nu sprake was van een andere adviseur. Kregen we het het voorgaande advieskantoor ook zo'n brief met zo'n zin er in alsbij jou. 'Ook voor overige vragen over de wijziging van adviseur kunt u bij ons kantoor terecht'. Heel lief, maar dat hoeft echt niet:-) We hadden allang genoeg van dat kantoor.

    Ik denk dat verzekeringsadviseurs iets zijn uit een tijd die voorbij is. uit een tijd waarin mensen alleen lagere school als opleiding hadden en opkeken tegen de dokter, de dominee/pastoor, de notaris, de schoolmeester en ook de verzekeringsadviseur. Maar die tijd is voorbij. Grosso modo dan, he. Het kan best zijn dat voor heel ingewikkelde situaties het toch prima kan zijn een GOEDE verzekeringsadviseur in de arm te nemen. Maar dan niet zo'n luie kokosmakroon die 700 euro schrijft voor een combinatie van niksen en prutsen. Groet, Hsm.

    Like

  4. Leerzame ervaring, lijkt me. De kwaliteit en oprechtheid van een adviseur zijn moeilijk in te schatten. Elf jaar geleden heb ik een lineaire hypotheek afgesloten. Die had de laagste provisie, dus nam ik aan dat de adviseur en bank hiermee het minste aan mij verdienden. De adviseur moest goed zoeken, want lineaire hypotheken werden nauwelijks meer aangeboden. Einde van dit jaar is de hypotheek afgelost. Ik ben dus goed weggekomen en heb geleerd zaken eenvoudig te houden. Geen constructies en slimmigheden. Geen risico's nemen waarvoor ik een verzekering nodig heb om deze af te dekken. Lekker saai.

    Like

  5. Ongelofelijk wat een verhaal, en wat goed dat je er zelf zo bovenop hebt gezeten. Gelukkig dat de adviseur 'tot inzicht is gekomen' dat scheelt in ieder geval veel geld. Hopelijk kan je het hierbij dan ook echt afronden en weer lekker vooruit gaan kijken en met andere zaken bezig!

    Like

  6. Einde verhaal – dikke punt (of uitroepteken), maar echt hè heb bewondering voor jou, terwijl jij toch al niet grossiert in een energievoorraad en deze 'strijd' dan toch aan bent gegaan, wetende dat dit energie vreet wat weer ten koste van andere dingen gaat, maar mooi dat je het zo kan afsluiten!!

    Like

  7. Wat een verhaal en wat een energie heeft het je gekost. Geweldig dat jullie hebben volgehouden. Tijd voor vakantie!? Wijzelf zijn 6 jaar geleden al gestopt met een adviseur en werken met contact personen van de partijen waar wij verzekeringen, hypotheek etc. hebben lopen. We zijn ons eigen tussenpersoon. Ongeveer eens in de 2 jaar neem ik alles onder de loep en regel afspraken/ mail updates van de contactpersonen. Betaal ik niets voor. Zie het als een service van de verstrekkers. Als er wettelijk iets verandert zijn de verstrekkers zowiezo verplicht om je op de hoogte te brengen van het een en ander. Kwestie van brieven, websites lezen en vinger aan de pols houden. En nee, ik heb geen financiele achtergrond , maar probeer gewoon mijn boerenverstand te gebruiken. Gewoon zelf proberen raad ik aan. Is het niets voor je kun je altijd weer een adviseur nemen. Succes

    Like

  8. Hartelijk dank dat we mochten meelezen, omdat wij in eenzelfde situatie zitten. Mijn ega wilde graag een advies van een bevriende assurantie tussenpersoon. Oké, en achteraf blijkt dit niet zo'n goede zet. Hij doet niet wat we vragen en doet wel wat we niet vragen. Uiteindelijke hebben wij besloten zelf te gaan aflossen op onze aflossingsvrije hypotheek tot 2016 als het einde renteperiode is en dan beslissen wat we gaan doen. Dit omdat de huidige rente zeer laag is. Wel moesten de overlijdensrisicoverzekering opnieuw geregeld worden omdat het afkopen van de woekerpolis gekoppeld is aan deze verzekering. Blijkt achteraf dat je met één druk op de knop bij ING een zelfde en goedkopere verzekering kunt afsluiten. Enfin, we hebben een nieuwe polis en Zwitser Leven stort één dezer dagen de waarde van de polis op de rekening en kunnen we een bedrag aflossen. Conclusie: ondanks jouw ervaring zijn we er toch ingestonken omdat de rekening van de tussenpersoon nog moet komen en ik nu al weet dat dit een discussie gaat worden.

    Geniet van je vakantie in Normandie.

    Met vriendelijke groet,

    Willy Versteeg

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s