De zin van sparen

Vandaag plaatste Luxe of zuinig een interessant logje over sparen. Hij stelt zichzelf de vraag wanneer je genoeg hebt gespaard. Een leuk onderwerp vind ik dat. Sparen is bij mij een middel om iets te bereiken en geen doel op zich. Ik heb geen behoefte om mijn spaarsaldo enorm te laten stijgen, zodat we vanaf ons 50e bijvoorbeeld de wereld kunnen rond reizen. Misschien verandert dat nog overigens.

Voor nu is het doel van sparen eenvoudig:

  • we sparen voor een goede buffer, waarmee we grote klappen kunnen opvangen
  • we sparen om de hypotheek af te lossen
  • we sparen om Zoon later te kunnen laten studeren, zonder dat hij zich daarvoor in de schulden moet steken

Sparen om het sparen doe ik niet. Sparen is niet mijn hobby, zoals dat wel het geval is bij Luxe of zuinig. Sparen is mijn middel om vrijheid te hebben om onverwachte noodzakelijke uitgaven te doen.

Eens de buffer op een acceptabel niveau is (dat bereikten we toevallig deze maand: €10.000) is de rest van het te sparen bedrag bedoeld voor aflossing. De studiespaarrekening van Zoon staat los van de hoogte van onze buffer, we sparen gewoon al jaren een vast bedrag en kijken er verder niet naar om.

Dus wanneer is mijn genoeg-grens bereikt? Blijkbaar als ik €10.000 op de rekening heb. Ik hoef niet meer te hebben. Ik wil ook graag, ondanks het consuminderen, ruimte hebben om af en toe naar de film te gaan of een hapje te eten. Ook voegt een vakantie veel toe aan mijn levensvreugde. Heel veel meer sparen maakt dat we deze dingen niet zouden kunnen doen.

Een genoeg-grens wat sparen betreft hangt dus ook samen met de verhouding tussen wat er binnenkomt en wat er uitgaat (aan vaste lasten). Ik weet hoe hard wij moeten schrapen en sparen om die buffer op te bouwen en de hypotheek af te lossen. Een spaarbedrag van € 500 per maand bij ons is verhoudingsgewijs misschien wel veel meer dan een spaarbedrag  van € 1000 per maand bij iemand die veel meer verdient. Ik ken mensen die met gemak € 1000 per maand kunnen sparen en ook impulsaankopen kunnen doen, uit eten kunnen gaan en meerdere abonnementen  hebben op tijdschriften. Die ruimte is hier niet. Als ik zeg dat wij een kleine € 500 per maand sparen (buffer, studie en hypotheek) dan betekent dat onze financiële ruimt na aftrek van alle vaste lasten en boodschappen en periodieke uitgaven dus € 500 is.

De kleine krenten in de pap zoals een keer naar de film gaan, betalen wij vaak van ons zakgeld (€ 10 per persoon per week). Dat is misschien minimaal voor een ander, maar ik vind het prima zo. Consuminderen bestaat vooral uit ruimte zoeken waar die eerst niet was en het uitgespaarde geld inzetten voor zaken die wij belangrijk vinden.

De ontwikkeling naar het sparen en het vinden van een genoeg-grens ging in 3 fasen:

  • Eerst spaarden we niet en consumeerden wij vooral
  • Toen gingen wij consuminderen en begonnen wij te sparen
  • Nu sparen wij voor vaste doelen en consuminderen wij om met mate te consumeren

De leuke crux is dat naarmate je minder consumeert, er meer wordt genoten wanneer je consumeert.

Wat is nu de zin van sparen? Dat is de zin die jij er aan geeft. Voor mij zal dat iets anders zijn dan voor jou. Wat waarschijnlijk wel overeenkomt, is dat sparen rust en vrijheid geeft om op een ander moment keuzes te kunnen maken. Of dat nu de keuze is om op je 50e te stoppen met werken, of elk jaar op vakantie te kunnen gaan, dat maakt niet uit.

Wat is voor jou de zin van sparen? Is het voor jou een middel of een doel?

24 gedachtes over “De zin van sparen

  1. Voor mij is het precies hetzelfde als voor jou. Ik spaar om het mezelf makkelijk te maken in de toekomst. Ik zie zelf het nut niet in van een enorme spaarpot terwijl ik aan de andere kant van de balans een enorme schuld heb staan.

    Daarom dus voor mij ook:
    – Een buffer voor bepaalde tegenvallers
    – Aflossen van de hypotheek
    – Rekening voor onze kleine voor later

    Mocht dit helemaal klaar zijn dan ga ik alsnog wel sparen voor de toekomst, maar het hele consuminderen zal dan wel een toontje lager zijn

    Like

  2. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Wij denken er precies(!) hetzelfde over met dezelfde doelen! Grappig! Voor ons betekent besparen dat we het aandurfden een schuld aan te gaan die niet hypothecair is (maar wel naar het huis ging), omdat we weten dat als we een beetje braaf zijn een half jaartje, die schuld weer weg is! Als we al iedere maand te kort kwamen, was het ronduit dom geweest om te doen, want dan kun je alleen de rente al niet opbrengen!
    Lucht! Lebensraum! in mijn budget. Daar heb ik hard aan gewerkt en de reis naar dit punt bracht me vele mooie dingen, waaronder jou altijd weer inspirerende blogs! 🙂

    Sparen om het sparen zal nooit onze hobby worden, maar een zekere 'veiligheid' vind ik wel prettig!

    Like

  3. Mooi motiverend stukje weer 😉
    Ik vraag me af wat sparen nu eigenlijk is ?
    Las eens dat het een reserve opbouwen is voor wat je NU niet nodig hebt.Maar wanneer noem je het dan een buffer? En sparen in de zin van besparen. Klinkt als sparen maar is soms noodzaak.
    En dan is het bezuiningen.Klinkt nog enger 🙂
    Ik miep wat door maar heb gemerkt dat er nog hèèèl vèèèl “misverstanden en weerstanden” tegen de woorden en bijbehorende akties zijn.
    En wat zuinig leven inhoudt .
    En dat de kreet vaak gebruikt word om maffe akties te rechtvaardigen.Bedoel iemand die multimiljonair is hoeft echt geen plofkip te kopen en wekelijks naar de chinees en patatkraam.

    Like

  4. Bijna alles wat we sparen gaat zo naar de aflossing van de hypotheek, dat is nu wel het belangrijkste omdat dat het voordeligste is maar ook omdat ik niet wil dat die @%@#^!!bank meer dan strikt 'nodig' is aan ons verdient. Ik heb het zo gehad met die bank met ideeën.

    Op het gemak sparen we op die manier om toch te kunnen emigreren en als dat hem niet wordt dan in elk geval om minder te kunnen gaan werken, manlief dan.

    Like

  5. Ik spaar eerst om een studieschuld af te lossen, daarna voor een buffer, zodat ik noodzakelijke kosten kan betalen zoals auto en apparatuur, versleten meubels etc. Daarna voor onze hypotheekaflossing. Ik ben niet een schraper in de zin van dat ik geen geld uit geef aan vakanties, daar schraap ik juist voor om dat toch nog te kunnen realiseren. groetjes BrEkster

    Like

  6. Wij sparen omdat we graag een buffer hebben. Wat ik me regelmatig afvraag is hoe groot die buffer moet zijn. Voor de een is dat 5000 euro voor de andere 50.000 euro. Ben eigenlijk altijd wel benieuwd naar wat men een normale buffer vindt.

    Like

  7. dat verandert per persoon en is afhankelijk van wat je inkomen is. Je zou moeten uitrekenen welke onvoorziene uitgaven er kunnen optreden (kapotte apparaten, onderhoud huis) en welke onvoorziene omstandigheden(verlies van inkomen). Dan wordt vanzelf duidelijk wat voor jou een goede buffer is.
    Je kunt dat uitrekenen op de site van het nibud. Bij ons inkomen kwam er toen een adviesbuffer uit van € 8000 tot € 10.000.

    Wij hanteren een buffer tussen de € 5000 en € 10.000. Zo kunnen er flink wat apparaten kapot gaan en dingen makkelijk worden vervangen. Wij hebben zo al heel wat klappen kunnen opvangen.

    Wel kan ik me voorstellen dat we op een gegeven moment meer buffer gaan opbouwen omdat er bijvoorbeeld een andere auto moet komen. Nu speelt dat nog niet, auto is 3 jaar oud ( zonder financiering vh spaargeld gekocht) en kan nog jaren mee.

    Like

  8. Hoi Karin,

    Ik heb daar toevallig laatst een blog over geschreven. Een algemene stelregel is 3 x het netto-inkomen, ook het nibud gebruikt een dergelijke berekening. En daar kun je vanaf wijken indien er persoonlijke redenen voor zijn. Het belangrijkste van een buffer is dat je het zelf een veilige buffer vind. Vind je 3 x keer het netto-inkomen te hoog/laag dan kun je gewoon zelf bepalen wat fijn is.

    Like

  9. wij sparen en hebben gespaard voor de studiekosten. Op een saarrekening zet we elke maand een bedrag wat onze buffer moet worden. en dan zet we wat we minder aan rente betalen voor de hyotheek op een rekening zodat ik ele 3 maand weer 100 kan aflossen. En elke maand gaat er kleine bedragen opzij voor lenzen en auto onderhoud. Helaas €500 per maand zal voor ons een droom blijven. Er komt “maar” €1500 binnen en alle dingen moeten wel betaald worden. maar dat lukt op deze manier.

    Like

  10. En dat is precies wat ik bedoelde. Spaarbedragen zijn afhankelijk van inkomen. En je uitgavenpatroon is ook gerelateerd aan inkomen. Ooit heb ik gelezen dat je 10 % van je inkomen zou moeten sparen. Dat lukte ons voorheen nooit. Nu sparen we echter meer dan die 10%. Dat is de ruimte die we kregen door te consuminderen.

    Als je die 10% aanhoudt, zou de 'norm' bij jou €150 zijn. Natuurlijk is het afhankelijk van je leefstijl.

    Wij hanteren nu een bedrag van 10% voor echt sparen, waar we zo min mogelijk aankomen. En er gaat nog eens iets van 10% naar een rekening die voor uitgaven als auto-onderhoud, medische kosten en andere periodieke uitgaven zijn.

    Like

  11. Wij hebben ook doelen om te sparen, naast de buffer van 10.000. Wij sparen om de hypotheek af te lossen, sparen voor de kinderen, sparen om hun studie te betalen, de vakantie, groot onderhoud aan het huis, evt. een andere auto in de toekomst. Jeeee ik heb zoveel doelen….
    De tijd is er nog lang niet dat ik doelloos spaar.

    Like

  12. Wij hebben 2 potjes: 1 specifiek voor vervanging van de auto (deze is onlangs leeggetrokken t.b.v. de aanschaf van een nieuw exemplaar) en 1 voor al het andere. Hier staat geld op dat als het ware onze “begrafenisverzekering” is, verder sparen we voor de ziektekostenverzekering die we in januari in één keer betalen, voor onderhoud aan het huis, een bedragje voor de kinderen als ze gaan trouwen of een huis kopen en ook voor de extra aflossingen op de hypotheek. Het geeft mij enorm veel rust als ik weet dat het “genoeg” is. Groet, Greetje54

    Like

  13. Wij sparen voor buffer,die nu weer aangevuld is naar 5000,- Voor nu voor ons voldoende.Daarnaast spaar ik wat kleinere bedragen voor de studie van jongste.We hopen dat ze zonder lening deze jaren door komt.En het aflossen van de hypotheek is bij ons een belangrijk item!Sinds kort nu maandelijks 100 aflossing en alles wat boven de 5000 komt gaat ook naar de bank,begin volgend jaar.De grotere investeringen in huis zijn gedaan, dus de 5000 is nu ruim voldoende voor ons.Dat is iets wat we ieder jaar weer bekijken.Mijn doel is vooral:rust in t hoofd en dat lukt op deze manier prima.Mijn rust in mijn hoofd.Ieder heeft zijn/haar eigen grens wanneer de rust of spaardoelen bereikt zijn.

    Like

  14. Wij hebben altijd zuinig geleefd, zo zijn we allebei opgevoed. Toen we van 1 salaris moesten rondkomen was het ook met beleid uitgeven. De kinderen gingen studeren, 2 universiteit en 1 HBO, en dat was een zware tijd financieel, want we wilden dat ze zonder studieschuld aan het werk konden gaan. Gelukkig had ik toen ook een deeltijdbaan. Er komt maandelijks iets meer dan 2100 euro binnen, ik werk niet meer, en we houden daar 300 euro van over, dus die gaat elke maand automatisch naar de spaarrekening. We hebben geen vast spaardoel. De hypotheek is bijna afgelost, kunnen we van het spaargeld wel aflossen maar op dit moment levert dat geen voordeel op omdat de rente samen met de HRA meer is dan we betalen. Aan het eind van het jaar staat de spaarrekening op iets boven de 40.000 euro, en dan wordt het laatste stukje hypotheek waarschijnlijk afgelost. Ook krijgen de kinderen jaarlijks zo tussen de 500 en 1000 euro. We willen gewoon blijven sparen voor als er iets aan het huis moet worden gedaan en er dingen vervangen moeten worden. Verder is het geld nodig voor een begrafenis als 1 van beiden komt te overlijden.

    Like

  15. Wij hebben een spaarrekening voor hypotheek-aflossing en een spaarrekening voor vervanging van huishoudelijke apparaten e.d. Verder wordt er nog zoveel mogelijk op de “kinderrekening gezet; we hebben 5 kinderen, 2 op het HBO, 2 op het MBO en 1 op het VMBO. Het gaat niet alleen om de studiekosten maar ook om de aanschaf van verplichte laptops, sportkleding en werkweken/excursies enz.

    Like

  16. De zin van (be)sparen is wat mij betreft nu vooral om minder stress te hebben als er een onverwachte rekening binnen komt of er iets stuk gaat o.i.d. Helaas zit groots sparen er hier in ieder geval op dit moment niet in, maar ook met kleine beetjes kan een mens sparen natuurlijk.

    Like

  17. Wij sparen om onze kinderwens te kunnen bekostigen.
    We zijn namelijk bezig met adoptie en dat is gewoon hardstikke kostbaar.

    Alles bij elkaar(kosten adoptie, alle paperassen die je moet regelen en betalen, maar ook een stuk onbetaald verlof, verblijf in het land zelf – voor meerdere maanden)komen we uit op een bedrag van 20.000 euro wat we apart willen /moeten hebben staan.

    Mochten we hierna nog een keer willen adopteren, dan komt er (ahum) nog 20.000 bij…

    Voor ons zijn dat gigantische bedragen trouwens, want wij hebben geen groot inkomen.
    We proberen maar niet teveel na te denken bij de bedragen die er uit gaan en ondertussen maar zo zuinig mogelijk te leven.

    We hebben daarnaast nog een kleine buffer voor onderhoud en instortende huishoudelijke apparaten van nu 600 euro (sparend naar de 1000).

    Like

  18. Zolang we nog even door kunnen sparen (hopelijk tot in ieder geval medio 2013) gaan we vol gas zodat we met een redelijk buffertje voorlopig even vooruit kunnen en daar hopelijk niet al te veel van uit hoeven te geven zonder het weer aangevuld te krijgen.

    Na volgende zomer wordt er alleen nog op de spaarrekeningen van de kinderen gespaard, op de aflosrekening om tzt hypotheek af te lossen en op de bouw&klus rekening voor klussen in huis. Om die 3 rekeningen te kunnen aanvullen, moeten we echt flink consuminderen en met een baan op de tocht wordt dat waarschijnlijk flink bikkelen.

    Doelgericht dus en al helemaal niet sparen om te sparen; daar is bij ons niet eens ruimte voor!

    Like

  19. Wij hebben een buffer van 10.000 euro. Voor vervanging van apparaten, meubels, dure maanden, etc. Als er geld werd afgehaald, dan werd op deze rekening weer gespaard tot wij weer 10.000 euro hadden.

    Op een andere rekening sparen wij voor de jaarkosten(gemeentebelasting, waterschap, zorgverzekering, bibliotheek, enz.).

    Wij hebben ook nog een bedrag op een, wat wij noemen, pensioenrekening staan. Volgend jaar gaat ons inkomen drastisch naar beneden. Sparen zit er bijna niet meer in.

    Als Husband 65 jaar wordt, krijgen wij 9 maanden geen AOW. Dan is het bedrag wat wij krijgen niet eens genoeg voor onze vaste lasten. Daar hebben wij voor gespaard. Om zulke klappen op te vangen.

    Het sparen zit een beetje in mijn bloed. Het is geen moeten, maar ik word er wel blij van. Al is het maar 50 euro.

    Liefs Frederique

    Like

  20. Ik wil eerst sparen voor een buffer en als ik deze heb, dan wil ik gaan sparen voor een paar doelen. Maar sparen is voor mij het bereiken van een bepaalde zekerheid dat bij grote onvoorziene omstandigheden er genoeg middelen zijn.

    Like

  21. Voor ons is sparen TIJD sparen waarin je de dingen kunt doen die je echt belangrijk vind. Het is onafhankelijkheid. Wij (ik man 51,mijn lief is 44) stoppen volgend jaar met werken voor een baas. We hebben inmiddels 350.000 Eur gespaard en een grote overwaarde op ons huis. We hebben feitelijk vanaf ons 30 ste jaar 1 inkomen gespaard. Geld is voor ons dus niets materieels maar het equivalent voor TIJD!

    Like

  22. Bespaarzuinig, als jullie spaardoel het bekostigen is van jullie kinderwens, hoop ik echt dat jullie slagen in jullie opzet. Eigenlijk beseffen mensen die op natuurlijke wijze aan kinderen raken niet hoe rijk ze eigenlijk zijn. Succes….

    Like

  23. Sparen in voor mij een middel. Een leuke spaarrekening zorgt ervoor dat ik me lekkerder/veiliger/prettiger voel. Ik hoef dan niet bang te zijn voor (on-)voorziene zake, zoals kapotte auto, wasmachine ofzo.
    Daarnaast spaar ik om bewust te zijn van wat ik nodig heb. Door ergens voor te sparen en niet meteen iets te kopen koop ik veel minder zinloze zaken!!! Dingen die ik eigenlijk toch helemaal niet wil.
    En ik spaar voor de studie/een rijbewijs etc. voor mijn dochter, zodat ik haar een stevige basis kan meegeven (al zal ze zelf ook mee moeten betalen al is het alleen om haar de waarde van geld bij te brengen).
    En soms is het dan heel fijn om sparen als doel te zien. Dan ben ik even een periode heel gefocust om te sparen. Maar niet altijd, want ik wil wel graag een fijn, comfortabel, plezierig leven hebben. Als ik het gevoel heb dat ik elk dubbeltje moet omkeren voordat ik het mag uitgeven ben ik niet op mijn best. Dan moet ik echt op de rem trappen!

    Like

Zeg het maar!

