Op safari

Schatje kreeg dit jaar van zijn werkgever met Kerstmis een tinteling cadeau. Dat is een boekje met keuzes voor activiteiten. Je krijgt dus een belevenis cadeau. De keuzemogelijkheden variëren van toegang tot dierentuinen en abonnementen op een tijdschrift of een krant, tot saunabezoek, restaurantbezoek, een rondvaart…..

Schatje koos voor gratis toegang tot safaripark De Beekse Bergen voor 2 personen, in de veronderstelling dat hij daar met Zoon naar toe zou kunnen gaan. Niemand van ons – zeker ik niet – verwachtte dat ik mee zou kunnen gaan. Maar ik ging dus wel mee! Omdat de juffen en meesters gisteren een studiedag hadden, kreeg Zoon vrij van school. We vertrokken daarom zondag richting Schoonouders en reden maandagochtend door naar Hilvarenbeek.

Wat volgde was dus voor mij het eerste uitje naar een dierenpark in 5 jaar tijd. Je kunt het park op verschillende manieren bezoeken, per auto, per boot, bus of lopend. Na een rondje per auto vond ik dat ik ook wel de boel lopend kon verkennen en dus deden we de rest wandelend! Naast het feit dat ik het een leuk park vond, genoot ik vooral van het idee dát ik daar liep. Ik! Zomaar meedoen met een gezinsuitje waarbij je flink moet wandelen!  Ik schoot er een paar keer vol van.

Omdat we al 2 kaartjes hadden, hoefden we nog maar één kaartje te kopen. Dat was € 21. Verder gaven we wat uit aan een chocomel voor mij, een cornetto voor Zoon en een zak friet voor Schatje. Dat was het. We hadden we een zak met broodjes, water en thee bij ons. Dus voor iets onder de € 30 hadden we voor 3 personen een dagvullend uitje. De benzine reken ik niet echt mee want we wilden toch al bij schoonouders langs en die wonen zo’n beetje op 3/4 kwart van de te rijden route.

Vroeger waren bij ons uitjes impulsmomenten waarbij de rekening werd geplunderd, tegenwoordig bekostigen we uitjes van geld dat overbleef. De € 30 voor gisteren had ik bij elkaar gesprokkeld afgelopen maand, doordat we minder dan normaal aan boodschappen uitgaven. Dus genoten we omdat we op iets anders wisten te bezuinigen de afgelopen maand (lang leve de moestuin!).

Consuminderen is voor mij meer uit minder halen. Niet alle leuke dingen die geld kosten allemaal schrappen, maar zorgvuldig kijken wat we willen doen met het beschikbare geld.  Kleine dagelijkse meevallers (lees: wat overblijft van het boodschappenbudget) worden bij ons in een potje gestopt en daar betalen we uitjes van. Natuurlijk hadden we gisteren het uitje nog goedkoper kunnen maken door in het park zelf niets uit te geven. Maar het gaat niet om zo min mogelijk uitgeven, het gaat mij om niet meer achteloos uitgeven. Die chocomel op een terras, daar geniet ik enorm van. Maar ik genoot natuurlijk het meest van het feit dat ik daar überhaupt kon zijn.

21 gedachtes over “Op safari

  1. Ik kan bij alleen al het lezen van dit verhaal vol schieten. Wat super dat het weer kan!
    Wat jij beschrijft is ook de manier van bezuinigen die bij ons past. Niet klakkeloos geld uitgeven, maar wel blijven genieten.

    WG

    Like

  2. Wat fijn dat je nu ook mee kon gaan. Je zult vandaag misschien gebroken zijn maar je was er wel bij!

    Hier worden de uitjes het laatste jaar van het geld gedaan wat we ´verdienen´met het verkopen van speelgoed waar de kinderen niet meer mee spelen. We stoppen dat geld in de ´leuke-dingen-pot´. Ook heb ik een spaarvarken waar het kleingeld in stop. Elk jaar maak ik het varken net voor de zomervakantie open en sta dan versteld wat er in zit. Een leuke meevaller is het elk jaar weer.

    Like

  3. Zo hebben jullie een leuk dagje gehad voor weinig geld. Leuk hoor. Wij hebben ook een leuke dingen potje. Al het kleingeld dat overblijft, de lege flessen opbrengst en de bierkratten opbrengst gaan daarin. Ook de zegelboekjes van AH verdwijnen daarin. 1x per jaar wordt de pot gelegd en de ene helft is voor het project badkamer en de andere helft is voor een leuk dagje weg.

    Like

  4. Geweldig dat dit een dagje-voor-3 werd en hier dus ook zo; besparen op het één waardoor het leuke-dingen-potje gevuld wordt en klinkt misschien raar, maar door niet zomaar even geld uit de muur te halen voor een uitje maar er voor 'gespaard' te hebben, voelt het net ff beter!

    Like

  5. Wat super dat het zo goed met je gaat…
    Wij deden dat soort uitjes vaak van de airmiles punten.
    Mijn ouders winkelden met een airmiles pasje van mij en spaarden mee. Zo gingen we 1 -2x per jaar naar een pretpark en liepen de kosten niet te erg uit de hand.

    Like

  6. Hey there! I know this is somewhat off topic but I was wondering
    which blog platform are you using for this site?
    I'm getting tired of WordPress because I've had problems with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

    Here is my web page; how to Detox your body

    Like

  7. Appreciating the persistence you put into your blog and in depth information you offer.
    It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same
    unwanted rehashed information. Wonderful read! I've bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.

    Feel free to surf to my site; Recycling Facts

    Like

Zeg het maar!

