Geen hooikist, geen gaarunit maar een gaardeken!

De herfst is begonnen, we doen inkopen om onze kinderen warm de winter door te krijgen, we tellen ons geld en gaan bedenken waar we het geld voor cadeautjes voor de feestdagen vandaan moeten halen, als ook de forenzentaks en het verhoogde eigen risico doorgaat. Tijd om de broekriem aan te trekken. Consuminderen kan in het groot en in het klein. Je pakt het groots aan door abonnementen op te zeggen en van verzekeraar te wisselen. Maar vele kleine voordeeltjes schelen ook enorm!

In de laatste Genoeg stond een leuk artikel over koken met een hooikist, of gaarunit zoals de moderne variant wordt genoemd. Vroeger werd daar veel gebruik van gemaakt en de reden is duidelijk: het scheelt energiekosten. Er staan leuke tips in het artikel hoe je zelf een gaarunit maakt. Een gaarunit is niet anders dan  eten op een goed geïsoleerde plek stoppen en daar langzaam verder laten garen. Je kunt bijvoorbeeld een lege grote kartonnen doos bekleden met piepschuim en daar de pan inzetten met de te garen inhoud.

Maar wat moet ik met een doos die dan toch maar in de weg staat. Elke keer inklappen en voor gebruik uitklappen en met piepschuim bekleden is geen optie. In de keuken laten staan voor dagelijks gebruik is zeker geen optie. En ik ga ook niet de doos boven neerzetten en elke keer heen en weer lopen met pannen. Het kan veel simpeler.  Het artikel noemt ook de methode die veel kampeerders gebruiken: het eten laten garen in een slaapzak. Niks mis mee!

Ik pakte een fleecedeken en ging experimenteren. Ik kookte deze week aardappelen, rijst en vis voor de katten, zonder enig probleem en zonder lange kooktijd. Bij elkaar spaarde ik 40 minuten gas uit. Nu zou ik als Pietje Precies natuurlijk moeten uitrekenen hoeveel ik ons daar mee bespaarde, maar daar heb ik nu geen zin in. Misschien dat ik het zie als ik maandag de meterstanden ga noteren.

Koken met de gaardeken:
Breng het eten aan de kook. Als het water kookt, zet je het gas (of je knoppen) uit. Leg een (fleece)deken uit over het aanrecht. Zet de pan (met inhoud en water) op de deken. Wikkel de deken om de pan heen, zo dat alles goed bedekt is. Laat nu met rust. In de Genoeg stond dat je de normale gaartijd maal drie moet doen. Dus moet jouw rijst 10 minuten koken? Dan laat je het in de deken 30 minuten garen.

Binnenkort ga ik dit uitproberen met peulvruchten en stoofvlees, want daarmee bespaar je natuurlijk het meest. Besparen in de keuken doe je natuurlijk niet alleen met een gaarunit. Lees hieronder de tips die ik in de loop van de tijd verzamelde: 

Apparaten:

  • Plaats de koelkast en de vriezer niet op een warme plek of naast een verwarmingsketel/fornuis.
  • Ontdooi bevroren producten in de koelkast. Het kost meer tijd maar je koelkast hoeft minder hard te werken.
  • Zet de koelkast tenminste 10 cm van de muur af, zo kan de warmte die de koelkast afvoert, makkelijker weg.
  • Zet de koelkast en vriezer uit als je met vakantie gaat.
  • Koelkasten en vriezers zijn zuiniger als je ze regelmatig ontdooit (1 x per 2 maanden).
  • Gaat je koelkast of vriezer kapot, controleer dan bij een nieuwe aanschaf het energielabel.

Boodschappen:

  • Koop alleen aanbiedingen van producten/levensmiddelen die je regelmatig gebruikt.
  • Noteer alle prijzen in een overzicht, zo weet je zeker wanneer iets een aanbieding is (of eigenlijk een verkapte prijsverhoging.
  • Werk met een vast week- of maandbudget en stop wat je overhebt in een potje, dat kun je gebruiken voor aanbiedingen.
  • Maak een weekmenu, dat voorkomt ongecontroleerd eten in een winkelwagen gooien (dat je later misschien moet weggooien). Plan voor 5 dagen. Dan is er ruimte voor onverwachte zaken en het opeten van restjes.
  • Weet waar je geld aan opgaat. Hou eens een tijd de uitgaven bij van de verschillende categorieën zoals: groente/zuivel/snoep/drinken. Bedenk voor jezelf of er posten zijn waar je veel geld aan uitgeeft, waarvan je het niet waard vindt. Bespaar op die posten die je minder belangrijk vindt.
  • Hou een goeie basisvoorraad aan.
  • Koop groot in van wat in de aanbieding is en bewerk het (jam, groenteschotels, sauzen), je kunt indien je een vriezer hebt zo een grote voorraad aanleggen.
  • Koop zo veel mogelijk van het seizoen en lokaal, dat scheelt geld. Kijk voor seizoensproducten hier.
  • Eet minder vlees en vervang het voor eiwitrijke en goedkopere producten als bonen en champignons.
  • Koop vooral basisproducten en maak daar al het eten van.
  • Koop geen voorgesneden groenten en kant en klare kruidenmixen. Vind je het moeilijk om zonder pakjes en zakjes te koken? Kijk op mijn kookblog hoe je dat doet.

Koken:

  • Kook met het deksel op de pan.
  • Doe tijdens het koken niet teveel water in de pan.
  • Denk vooruit: kook vandaag voor 2 dagen aardappelen, omdat je morgen ook iets met aardappels maakt.
  • Denk in combinaties: als je toch de oven aanzet omdat je een quiche bakt, kun je misschien ook iets anders tegelijkertijd bakken.
  • Maak alles zelf
11 gedachtes over “Geen hooikist, geen gaarunit maar een gaardeken!

  1. Ik doe dat met de hooimadame, maar die moet je dan weer aanschaffen! Super dat het met een fleece deken ook lukt! Ik doe er stoofpotjes in, eerst een half uur op het gas, ( en dan laat ik het wel een hele nacht zo staan)ik doe er soep in, ik houd er eten in warm als manlief laat thuis is, ik neem er bevroren waar in mee als ik wegga, oneindig handig!

    Groetjes,
    Grace

    Like

  2. Een hooikist zou ik nooit gebruiken omdat ik denk dat het niet ideaal is om voeding uren aan een stuk warm te houden omdat er dan veel makkelijker ontwikkeling is van kiemen. 'Overschot' van het maandbudget in een potje steken, vind ik nutteloos omdat geld in een potje totaal niets opbrengt. Blijft dat geld op de rekening staan, dan brengt het tenminste nog iets op. In een potje daarentegen….

    Like

  3. @anoniem,
    in principe als iets goed gekookt is, wordt het echt niet in een paar uur slecht hoor! als je het deksel goed dicht laat van de pan, komen er ook niet snel bacterien ed bij.

    over geld in een potje steken, ik gebruik het kleingeld potje voor collectes.

    Like

  4. ^ Och ja, das ook een mening
    |

    Ik gebruik een plastic bak met hooi erin, werkt ook best goed. Mijn weekmenu's lopen nu best goed, ga misschien je potjes per week ook proberen.
    Hoewel dat ook weer lastig is, want de bezorgde boodschappen betaal ik per incasso. Hmmm…. eens kijken dan 🙂

    Like

  5. De groentetas gaat hier ook via incasso en voor de rest hanteer ik een cash budget.
    Als je regelmatig overige boodschappen ook laat bezorgen is potjes misschien moeilijker. Maar wat overblijft apart zetten kan in principe natuurlijk ook via rekeningen.

    Like

  6. Ik deed het ook op die manier. Met een paar fleecedekens en een kurken onderzetter. Zo kon ik middags bijvoorbeeld al de rijst koken die ik savonds nodig had. Dat scheelde vaak net even tijd of organisatorisch gehannes. Ik zal het straks vast wel wee gaan doen, omdat het met zo'n kleine erg handig is om dingen in stukken te doen.
    Maar ook stoofpotjes werken prima op die manier. Ik laat soms ook op die manier bouillon trekken.

    Like

  7. Voeding die je langdurig op het vuur laat garen, daarvan kun je er uit gaan dat dat ook in de hooikist kan. Ideaal dus voor suddervlees en peulvruchten, ook rijst (pannen koeken niet meer aan!). Met groente heb ik het nooit geprobeerd omdat vitamine c snel vervliegt. Hooikist is trouwens ontzettend handig voor ouders met kleine kinderen, of werkende ouders. Of mensen die graag uitstapjes maken en bij terugkeer geen uren meer in de keuken willen staan 🙂

    Like

  8. Een ander handig idee is iets dat ik via Pinterest vond: je snijdt een keer een heleboel porties groentjes e.d. , je doet er je kruiden enz. Bij en dat gaat dan in zakjes de vriezer in. Zo kan je verschillende stoofpannen maken zonder veel moeite en kan je rekening houden met seizoensgroenten of promoties. Een keer werk en dan gewoon langzaam laten garen… Kijk eens naar deze link: http://kojo-designs.com/2012/04/getting-organized-a-whole-months-worth-of-meals-via-crockpot-freezer-cooking/

    Like

Zeg het maar!

