Wat gaan we eten deze week?

Gisteren had ik een bakdag. Ik bakte 2 broden en een druiven-carameltaart (dodelijk maar wel lekker, met druiven uit eigen tuin!) en alsof dat niet genoeg was, doken Zoon en ik in de middag opnieuw de keuken in en maakten een grote plaatpizza voor het avondeten, in 3 smaken: één deel tonijn en courgette, één deel salami en één deel haloumikaas. De broek zat meteen wat strakker maar het was het waard.

Na die uitspatting eten we de rest van de week wat gematigder. In willekeurige volgorde:

In de groentetas trof ik ook nog snijbiet aan. We hebben ons vorig jaar braaf door alle snijbiet heen gegeten en het op verschillende manieren klaargemaakt, maar we vinden het gewoon echt niet lekker. Dus bracht ik de snijbiet naar de buren die dat met gejuich ontvingen, waarna ik in ruil wat verse kruiden meekreeg. Ook prima. En nu nog even de bioboer vragen of hij geen snijbiet meer wil leveren.

Eten volgens een weekmenu scheelt geld. Je gooit namelijk minder weg en kan makkelijker combinaties bedenken. Ook kan je zo in één oogopslag zien of je wat eten betreft op een mooie verhouding zit tussen vlees, vegetarisch en vis, of pasta, aardappelen en rijst. Dit is afhankelijk van je eetvoorkeuren natuurlijk, dus nu niet allemaal mailen dat ik de couscous en de tarly ben vergeten ;-).

Eten maken wordt meer betaalbaar als je meer eet volgens het ritme van de seizoenen:

OKTOBER

Groente: Aardappel, Andijvie, Artisjok, Aubergine, Biet, Bleekselderij, Bloemkool, Broccoli, Chinese kool, Courgette, Knolselderij, Koolrabi, Kropsla, Paddenstoelen, Paprika, Pastinaak, Pompoen, Prei, Raapstelen, Radijs, Rettich (Rammenas), Rode kool, Savooiekool, Schorseneren, Snijbiet (Warmoes), Snijbonen, Sperziebonen, Spinazie, Spitskool, Spruiten, Tomaten, Veldsla, Venkel, Winterpostelein,Witlof, Witte kool, Wortelen

Fruit: Appel, Banaan, Braam, Druif, Framboos, Grapefruit, Kiwi, Mandarijn, Mango, Meloen, Peer, Sinaasappel

Meer weten over eten van het seizoen? Kijk op de Groente- en Fruitkalender op mijn kookblog.

6 gedachtes over “Wat gaan we eten deze week?

  1. Ik heb een hetelucht oven, daarin hoeven de gerechten minder lang in en op een lagere stand.
    Bieten kook ik ' s morgens en wanneer ikthuis kom zijn ze gaar. Ik vind ze niet zo lekker, maar ze zijn heel gezond. Gelukkig zijn er nu meer varianten dan de Hollandse. Gemakkelijk te kweken

    Like

  2. Ik heb 2 weken lang per dag bedacht wat er gegeten moest worden en ik merkte gelijk dat mijn budget dan ook maar het raam uit kon.
    Als alles weer een beetje normaal is, duik ik de vriezer in en ga eens kijken wat er allemaal nog ligt. De afgelopen week zelf geen boodschappen gedaan en komende week waarschijnlijk ook niet zoveel nog. Dus ik heb niet echt een helder beeld van wat er allemaal is.
    Mijn doel voor oktober is om de vriezer een eind leeg te krijgen, zodat ik weer weet wat er allemaal is en dat ik een goede bestelling aan vlees kan doen bij de lokale bio boer. Dan kunnen we voorlopig weer vooruit met al het vlees en is het echt eindelijk allemaal bio.

    Like

  3. LOL: rammenas is een benaming voor gekkie in ons dialect:)

    Dit menu doet me watertanden, maar mijn mannen gruwen vrees ik 🙂 Ga wel je muffins met walnoten bakken binnenkort. Heb een fles Stevia te pakken. Zal die suikermannen van mij eens foppen 🙂 (voor hun eigen bestwil, natuurlijk)

    Like

Zeg het maar!

