Energieverbruik bijhouden

Sinds een kleine 2 jaar houd ik ons energieverbruik bij. Elke maandag noteer ik de meterstanden. Soms verbaas ik me ergens over, een kleine piek naar boven of naar beneden, die ik dan meestal met enige nadenken wel kan verklaren.

Cijfers krijgen pas zin als je ze ergens mee vergelijkt. Zo gingen wij afgelopen zomer op vakantie en hadden wij een logeeroppas voor de katten geregeld. Een kennis van ons met haar zoon van 10. Zij logeerde 2 weken in ons huis, het zoontje was van die 2 weken 1 week aanwezig, de andere week was hij bij zijn vader. Voor ons vertrek noteerde ik de meterstanden, toen we terugkwamen ook weer. Wat bleek? In 2 weken tijd hadden zij met zijn tweetjes (2 weken een volwassene en 1 week een volwassene en 1 kind) meer verbruikt dan wij normaal met 3 personen verbruiken. En dat in een zomerperiode, waarbij er weinig lampen branden, laat staan dat er een kachel aan staat.

Daar heb ik niets van gezegd. Iemand die op ons huis past moet zich thuis voelen en het verbruik was niet verontrustend hoog. Wel ben ik benieuwd hoe het straks in de herfstvakantie is. Oma trakteert ons weer op een weekje Normandië en wij hebben dan dezelfde dame die op het huis en de katten past. Ditmaal met de kachel aan waarschijnlijk.

Want die kachel heb ik nu soms ook al aan, al is het maar voor een uurje. Meestal proberen we het aanzetten uit te stellen tot 15 oktober, maar nu met de regen lukt dat niet. Er hangt door de regen buiten een klamme sfeer in huis, die kouder aanvoelt dan de 18 graden zoals de thermometer aangeeft.

Nu de tijd van de kachel is aangebroken, ging ik kijken wat wij de afgelopen zomerperiode verbruikten, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar:

mei 2011-sept 2011 stroom: 1133/ gas: 117
mei 2012-sept 2012: stroom: 894/ gas: 143

De daling van stroom en de stijging van gas is waarschijnlijk te verklaren door de vervanging van de stroomvretende glaskeramische inductiekookplaat voor een gaskookplaat. Omdat de omstandigheden iets zijn gewijzigd, is vergelijken dus moeilijker.

Dan maar even kijken in ons dossier bij Greenchoice. Ons geschatte jaarverbuik is gebaseerd op het verbruik van vorig jaar. Bij een beoordeling van het huidige verbruik wordt gekeken naar het totaalverbruik tot nu toe van dit jaar, dus niet alleen de zomerperiode. Als ik onze laatste meterstanden invoer krijg ik de opwekkende boodschap dat ons stroomverbruik 14 % onder ons oude jaarverbruik ligt en het gasverbruik is 20 % lager. Toen ik voor het laatst in juni keek was de boodschap dat het stroomverbruik 7 % lager en het gasverbruik 22% lager was. Dit verschil wordt dus denk ik net verklaard door de vervanging van inductiekoken door koken op gas.

Waar ’t nog meer aan kan liggen? Tja, naast de vervanging van de kookplaat zijn alle lampen inmiddels vervangen door spaarlampen, er staat vrijwel niets op stand by en we doen niet onnodig licht aan. Maar dat deden we het jaar er voor ook al. 

Wij begonnen in oktober 2007 in dit huis met een voorschotbedrag van € 232. Dat was gebaseerd op basis van de gegevens die wij doorgaven over het huis. Na 3 maanden zakte dit bedrag naar €174. Sindsdien krijgen we elk jaar wat terug – vorig jaar nog € 300 – en blijft het voorschotbedrag zakken. Dit jaar verwacht ik eerlijk gezegd  dat er een einde aan komt aan het dalen van het voorschotbedrag, door de stijgende energieprijzen en de BTW. Tenzij er een hele zachte winter aankomt en we nog manieren vinden om enorm veel te besparen.  Maar ik betwijfel of die bespaaracties er zijn, we volgden eigenlijk al alle tips op die je overal op internet vindt en ook hier in het Consuminder ABC. Mijn laatste actie is eten garen in een deken, maar verder weet ik het eerlijk gezegd niet meer.

Ons voorschotbedrag is € 130 per maand. Dat laat ik zo. Ik krijg liever iets of niets terug, dan dat ik alsnog moet gaan bijbetalen omdat ik tussentijds het voorschotbedrag verlaagde. Nu eerst maar eens de winter afwachten.

Vergelijk jij je verbruik wel eens met voorgaande periodes?

14 gedachtes over “Energieverbruik bijhouden

  1. Ik vergelijk het elke week met het verbruik van vorig jaar. Ik zou het met eerdere jaren kunnen vergelijken maar toen woonden onze zoons nog thuis en dat kun je niet vergelijken.
    Ik schrijf er ook altijd kort iets bij of er iets bijzonders was zoals: oven gebruikt, zonnig weer of juist koud weer, zoons thuis etc. Ook leuk om die notities later weer terug te lezen. Net een minidagboekje.

    VeggieMo

    Like

  2. Ik hou het nu drie jaar bij. En heb sindsdien veel veranderd. Spaar en ledlampen aangeschaft. 1 graadje minder stoken. Inductieplaat altijd uit. Opletten op het water.
    Wij hebben vorig jaar onze overburen en moeder gevraagd of zij buiten de planten water konden geven tijdens onze vakantie. De overburen voor de konijnen als indien nodig de planten.
    10 kuub water was weg. Ik schrok mij helemaal wezenloos. Dat is voor een zwembad van 3.60 doorsnee. En laten ze dat nu net hebben……. Ik zal niemand beschuldigen maar toch. Ik heb ze niet meer gevraagd. Zij weten natuurlijk niet dat ik standen bijhoudt.
    Mijn moeder bezweert dat ze alleen de planten wat water heeft gegeven.
    Nu vraag ik niemand meer. Wat het niet overleeft is jammer.

    Like

  3. Ik houd het sinds ruim een jaar wekelijks bij in de verbruiksmanager, maar nu we overwegen over te stappen naar een andere leverancier, vraag ik me af of ik het niet weer beter op papier kan zetten. Anders kunnen we later zo moeilijk vergelijken.
    Ik vind ons verbruik behoorlijk hoog, voor elektrisch. Grootverbruikers zijn man en zoon met computers, games en tv. Droger wordt niet meer gebruikt en kachel staat al een graad lager, wassen en bakken op nachtstroom. We werken wel allebei deels vanuit huis, dat heeft natuurlijk invloed op stookgedrag en elek. verbruik. Dit jaar staat op de planning: andere leverancier zoeken en halogeen vervangen door LED. Dat zou een paar tientjes kunnen schelen. Vorig jaar kregen we een mooi bedrag terug en het comfort is niet minder.

    Like

  4. Dat durf ik echt niet! Ben bang dat wij veel verbruiken. Maar goed, stap voor stap. Waarschijnlijk gaan we er in de toekomst wel naar kijken. Nu genieten we nog van lang en warm douchen :-).

    Wat leuk dat jullie in de herfstvakantie weer weggaan! Het zal dit jaar wel anders zijn dan afgelopen jaren. Leuk!

    Like

  5. Afgelopen jaar heb ik geinvesteerd in isolatieglas, zuinige koelkast, HR-ketel, spaardouche en LED/spaarlampen. Elektriciteitsgebruikers zet ik zoveel mogelijk uit: met name bij draadloosinternetmodem en digitennekastje scheelt dit 130 kWh per jaar. Scheren bij de wasbak ipv onder de douche scheelt ook veel. Resultaat: van 1087 m3 gas naar 543 m3 per jaar gegaan. Elektriciteit nu slechts 1 kWh per dag, dus 365 in het jaar. Weer een gat in het geldvergiet gedicht!

    Like

  6. Ik zelf zou ook niets zeggen van het hogere energiegebruik door de oppas, dat je een vertrouwde en verantwoordelijke oppas hebt voor je huis en katten is heel veel waard. Heb zelf niemand die ik onze kat en huis zou durven toevertrouwen tijdens onze afwezigheid, daar wegen een beetje extra energiekosten niet tegenop. Wat heb je niet voor schade als tijdens je afwezigheid wordt ingebroken of dingen vernield, om over je katten maar niet te spreken. Geef je groot gelijk dat je er niets van zegt, maar het is wel een eyeopener voor jezelf dat je aanpak op energiegebied voor je eigen gezin werkt en voldoende oplevert.

    Like

  7. Ik noteer ook elke week het verbruik. We zijn nu overgestapt naar Greenchoice dus we wachten het even af.Mijn termijn bedrag is in elk geval lager dan daarvoor. We hebben ook het isoleren van de zolder voor 80% afgerond dus ik ben benieuwd of we daardoor nog minder gaan verbruiken. Op dit moment hebben we de kachel nog niet aan gehad ik probeer dat altijd zo lang mogelijk uit te stellen.ik denk dat we vanavond weel een houtblok in de haard doen.

    groetjes

    Annelieya

    Like

  8. De kachel staat bij ons ook al aan. Met twee zieke mensen in huis kan ik hem echt niet op 16 graden laten staan. Als iedereen is opgeknapt zien we wel weer verder. Ik kan nu namelijk gaan vergelijk, ik houd iets meer dan een jaar de stand bij en door het elke week met het jaar ervoor te vergelijken blijven we scherp!

    Like

  9. Het is wel een sport op zich, vind ik, meterstanden bijhouden. Je wilt toch steeds iets nieuws verzinnen om het nog lager te krijgen.
    Over eten koken in een deken gesproken: ik ben net toevallig bezig met een berichtje daarover, heb er een soort zak voor bedacht.

    Like

  10. We houden geen meterstanden bij maar dat willen we wel gaan doen. Ons systeem is niet te vergelijken met een nederlands systeem dus we kunnen onze kosten niet vergelijken met jullie verbruik.
    De kachel staat nog niet aan. Maar als hij wel aan staat, dan staat hij niet al te hoog. Mocht ik het koud krijgen, dan trek ik een vest aan of een omslagdoek en ´s avonds kruip ik onder een dekentje op de bank. Ook de kids doen dit.

    Like

Zeg het maar!

