Naar een andere manier van dingen regelen

Gisteravond was er een interessante documentaire bij Tegenlicht over de kracht van kleinschaligheid. Over burgers die minder afhankelijk willen zijn van multinationals, grote energiebedrijven, anonieme verzekeraars en alles zelf – met elkaar – gaan regelen. Voor wie de uitzending niet zag, ga vooral kijken!

Als ik straks beter ben ( ik ga er gewoon van uit dat dit gebeurt!) dan hoop ik op mijn manier hier ook mee aan de slag te kunnen gaan. Een ruilkring opzetten, mensen die ergens behoefte aan hebben in contact brengen met mensen die iets in de aanbieding hebben. Hoe en wat weet ik niet, dat komt nog wel.

Kijk hier de aflevering.

12 gedachtes over “Naar een andere manier van dingen regelen

  1. Ik heb ook zonnepanelen en kan het iedereen die er toe in staat is aanbevelen. Ik heb de link van de uitzending doorgestuurd naar mijn zoon die voor zijn studie hier veel onderzoek naar doet. De uitzending vond ik aanstekelijk, na het deprimerende GroenLinks weekeind werd ik hier weer vrolijk van. (Ik bedoel hier niet een discussie over GL uit te lokken, hoor). Groet, Hsm.

    Like

  2. O, wat leuk. Ik ga de uitzending kijken. Ik wil graag een locale tuin-ruil-club oprichten. Zaden,planten en oogst ruilen en mensen die een kleine of geen tuin hebben van mijn tuin gebruik laten maken of mensen die hun tuin niet goed kunnen onderhouden laten helpen. Zoiets dan. Het zit al een poos in mijn hoofd. Wie weet werk ik deze winter de plannen wel uit.

    Like

  3. Wat een leuk idee! Hopelijk zit je bij mij in de buurt (0495) en kunnen we zoiets verder uitwerken, of anders elkaar via dit medium van ideën voorzien?
    Marjolijn.

    Like

  4. Ik heb de aflevering gisteravond ook gezien en vond het erg interessant en vooral ook hoopgevend. Zeker vergeleken met alle narigheid die je zo vaak op tv en andere media tegenkomt. Ik hoop dat er heel veel van dit soort initiatieven komen!

    Aan een tuinruilclub wil ik ook wel meedoen. Soms kun je zoiets trouwens ook regelen via een gewone tuinclub.

    Like

  5. Wat een geweldig inspirerende uitzending! Ik ga verder op zoek naar duurzame initiatieven in mijn omgeving. Momenteel ben ik vooral voor mijzelf met duurzaamheid bezig, maar uit de uitzending kwam de kracht van het samendoen wel heel mooi naar voren.
    Voor geinteresserde mensen uit de omgeving Alkmaar: alkmaar31@hotmail.com
    grtjs Bri

    Like

Zeg het maar!

