Meevallers en meedenkers

Gisteren keerde ik het potje waarin ik mijn zakgeld bewaar om en verdomd, er zat voldoende in om naar de sauna te gaan. Het lijf voelde redelijk aan en het humeur dat enigszins wordt aangetast door een winterdepressie (jaarlijks terugkerend fenomeen helaas) klaarde zienderogen op bij het vooruitzicht van zoveel warmte. Ik pakte een goed boek, wat handdoeken en een badjas en vertrok naar 5 minuten verderop. De sauna is hier de straat uit, 1 keer rechts en 1 keer links. Wat een gemak.

Na de 1e saunaronde installeerde ik me met mijn boek, maar voordat het verhaal me kon grijpen werd ik aangesproken door een vrouw. Ze had met een vriendin afgesproken maar die was niet op komen dagen en nu kon ze niets met de kortingsbon die ze had. Die gaf voor 2 personen toegang met 50 % korting, maar was niet geldig nu ze alleen was. Of ik haar kon helpen door met haar op 1 kaart te gaan, dan kreeg ik en zij de 50 % korting.

Zo gezegd, zo gedaan, dus met badjassen en slippertjes naar de receptie gegaan, dit geregeld en zo zat ik ineens voor € 12,50 in de sauna. Fijn! Ook bijzonder fijn was dat mijn lijf het saunabezoek heel goed aankon. Geen terugslag, geen overweldigende vermoeidheid erna, gewoon zelf er heen gefietst en weer terug. Wat een vooruitgang.

Thuisgekomen vond ik 2 berichten van het Nibud. Het eerste was een antwoord op mijn mail van gisteren waarin ik de vraag stelde of ze gezien de ontwikkelingen op het gebied van woekerpolissen, niet willen overwegen voorlichting te geven. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat het als argeloze consument niet eenvoudig is om van je woekerpolis af te komen en je hypotheek om te zetten. Gelukkig vindt het Nibud dit ook, ik werd vriendelijk bedankt voor de tip en ze gaan uitzoeken of dit kan.

Het andere berichtje was een tweet van het Nibud dat ik de Nibud Agenda van 2013 heb gewonnen. Vorige week hadden ze een retweetactie waarbij mensen werden opgeroepen een bericht over de agenda te retweeten. Dan maakte je kans om de agenda te winnen. Aldus deed ik en ik won! Dit is het 2e jaar achter elkaar dat ik als Spaarcentje een agenda win. Als dat geen besparing is….

Nog even terugkomend op woekerpolissen en de behoefte aan een vraagbaak of een onafhankelijk adviesorgaan dat consumenten de weg wijst: in reactie op mijn stukje hierover, vertelde bloglezeres ‘Kruidig Meisje’ bij Erica Verdegaal te hebben gelezen dat er een Nationale Geld Adviesdienst in oprichting is.

Daarom zou de overheid twee dingen moeten doen. Iedereen moet, op kosten van de geldbranche, recht krijgen op inzicht in zijn financiële situatie. Onmogelijk? Nee hoor. De Britten doen het met de Money Advice Service (www.moneyadviceservice.org.uk). In ons land staat de Geld Advies Dienst (www.geldadviesdienst.nl) in de steigers. Naast gratis hulp, moeten er standaard financiële adviezen uitrollen, wat de mensen veel advieskosten scheelt. Daarnaast zouden financiële consumentenproducten verplicht eenvoudig, goedkoop en flexibel moeten zijn, zoals de annuïteitenhypotheek, een eerlijk indexfonds en een spaarrekening zonder valkuilen” 
(bron: blog van Erica Verdegaal, 8 oktober jl)

Dat is precies wat ik bedoelde Kruidig Meisje! Dank voor de tip. En nu maar hopen dat dit instituut in de steigers staat voordat al die huizen onder water zijn gelopen….

Vandaag is ’t trouwens de dag van de duurzaamheid. Meer weten? Klik hier.

Advertenties

6 gedachtes over “Meevallers en meedenkers

  1. Jammer dat dit instituut nog niet bestaat. Het had mijn oom en tante een hoop gedoe gescheeld. Nu is mijn oom overleden en zit mijn tante met een hypotheekschuld (niet volledig gedekt door de levensverzekering) en een schuld van zo'n € 20.000,00 omdat ze volgens de bank niet hoefden af te lossen. Sommige mensen hebben gewoon niet de kennis om te snappen wat de bank verteld en hebben ook geen vangnet wat meer duidelijkheid kan verschaffen.
    Naast een onafhankelijk instituut zou ik ook graag willen dat bankproducten ook voor mensen met een lage opleiding duidelijker worden.

    Like

  2. Een goed idee zo'n adviescentrum, zeker voor de huidige problemen. Laat het er idd maar snel komen.

    Maar moeten we niet gewoon nog een stap verder gaan voor de toekomst, moeten bedrijven niet gewoon weer een geweten krijgen? Grote bedrijven zijn anoniem, de klanten zijn niet je oom uit het dorp en de ouders van het vriendje van je zoon, maar anonieme consumptie-eenheden. En daarom is het makkelijk om gebakken lucht te verkopen. Het doet je niks.

    Like

  3. Ik denk niet dat bedrijven een geweten gaan krijgen (al zijn er altijd positieve uitzonderingen natuurlijk). Ik denk eerder dat consumenten bedrijven moeten gaan 'dwingen' door geen producten en diensten af te nemen van bedrijven zonder geweten. Ik denk dat ze nl. wel gevoelig zijn voor de macht van het geld.

    Like

  4. Helemaal mee eens. In klein verband zoals een coöperatie, vereniging of andere samenwerkingsvorm, kun je blijkbaar ook 'grote zaken' regelen. Misschien kunnen we op die manier ook huizen bouwen en hypotheken regelen.

    En wat lekker trouwens dat je gewoon naar de sauna kon, zonder terugslag! Heerlijk!

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s