Feestdagen

Door het land raast een golf van reacties over de inkomensafhankelijke zorgpremie. Je zou bijna vergeten dat voorheen de zorgpremie altijd inkomensafhankelijk was, totdat deze een paar jaar geleden werd afgeschaft. Voor alles is wat te zeggen en dat deed ik eergisteren al uitgebreid dus nu niet meer.

Over naar de feestdagen! Afhankelijk van je geloofsovertuiging, de familie waarin je leeft en de (gezins)cultuur worden er vaak cadeautjes gegeven aan familieleden en kinderen tijdens de kerstdagen. Word jij enorm geraakt door de bezuinigingen, dan is het nu tijd om in actie te komen. En dan bedoel ik niet als een dolle heel vroeg cadeaus gaan inslaan, maar de tijd nemen om onder ogen te zien of:

  • cadeaus dit jaar haalbaar zijn
  • en zo ja: wat een gewenst budget per persoon is

Sociale druk kan enorm zijn en het doorbreken van gewoonten in een familie ook. Doe je niet groter en rijker voor dan je bent en spreek met je familie een haalbaar budget af, waar iedereen zich prettig bij voelt. Of bespreek alternatieven voor cadeaus: schenk elkaar tijd in plaats van geld of spullen. Ga met zijn allen wandelen in plaats van je volvreten. Organiseer een spelletjesmiddag of een dvd-marathon, of iets anders waar jullie vrolijk van worden.

Of erken dat je een hekel aan die feestdagen hebt zoals je ze voorheen vierde en zeg gewoon eerlijk tegen jezelf en anderen: dit jaar koop ik geen kerstboom, ballen, cadeaus of veel te veel vreetwerk, bekijk het maar, ik doe iets fijns met het gezin of met vrienden.

Zie de crisis als een moment om met tradities te breken die je toch al niet meer zag zitten. Spreek uit wat je fijn vindt, op een nette manier zodat je anderen niet voor het hoofd stoot. En spreek vooral uit wat haalbaar is op financieel gebied.

En is Kerstmis voor jou wel het hoogtepunt van het jaar en heb je voldoende geld om hieraan uit te geven? Leef je vooral uit!

14 gedachtes over “Feestdagen

  1. Hier met sinterklaas per gezinslid een cadeautje van 2 euro, we vieren het bij mijn ouders, dus vriend en ik gaan per persoon 14 euro kwijt zijn voor in totaal 7 andere personen (inclusief elkaar…) Wordt weer lekker kringloop afstruinen, heerlijk.
    Met kerst geven we geen cadeautjes. Vriend was dat – in tegenstelling tot ex – gelukkig ook niet gewend, en ik kom uit een christelijke familie, dus ik ook niet. Een nep-boompje hebben we wel, en een paar ballen en lichtjes, dus we kunnen het hier prima een beetje gezellig maken.

    Like

  2. Wij doen al jaren niets meer aan sinterklaas en kerst. Dat is niet vanwege bezuinigingen, het is gewoon zo gelopen en ik moet je zeggen dat ik dat heerlijk vind. Wat een rust, geen gedoe met extra koken en boodschappen doen enzo.
    Ik kan genieten van de kerstversieringen bij een ander, maar hoef het zelf niet meer. Ik zet wat extra waxinelichtjes in mooie houders neer.

    VeggieMo

    Like

  3. Mooi en goed stukje spaarcentje.Je brengt het positief.
    Met een paar bijenwaskaarsje en een krentenrozijnenhazelnotenzuurdesem brood is het kerst voor mij.Al die dozen met goedkope na de kerst gekochte versieringen komen vaak niet eens uit gepakt 🙂

    Ben lid geworen van een L.E.T.S. ruilkring.Geweldig wat leuk
    om gelijkgestemden te vinden.Niet van die consumeerders.
    Groet Maamke

    Like

  4. Een logje naar mijn hart. Dit jaar vieren wij voor het eerst Kerst met z'n tweeën. Heerlijk. Maar ik zag er tegenop om het de kinderen te vertellen. Oudste weet het nu, want hij vroeg naar de feestdagen.

    Wij zetten geen boom of wat maar ook op Kerst lijkt. Niet dit jaar. Gewoon met z'n tweeën en verder niets.
    Ik kijk er naar uit.

    Liefs Frederique

    Like

  5. Sinds we samenwonen doen we hier eigenlijk nooit meer wat aan, qua cadeaus dan. Wel nemen we extra de tijd om samen te eten, een spelletje te doen of een leuke film te kijken en soms familie te bezoeken. Normaal gesproken hebben we ook altijd een boom, of we dat dit jaar weer doen, is even afwachten. We gaan in ieder geval niet meer mee in de molen van verplichte bezoekjes e.d.

    Like

  6. Mooi blogje!
    We doen wel aan cadeaus met sinterklaas. Eerst was dat voor iedereen een aardigheidje van ongeveer 5 euro. Dit jaar doen we alleen voor de kindjes cadeautjes per gezin een uitgave van ca. € 25,–
    Met kerst komen we wel samen met wat lekkere hapjes en doen we een gezelschapsspelletje.

    Like

  7. Sinterklaas brengt hier voor onze kleinkinderen speelgoed, beetje snoepgoed en fruit. Wij geven onze dochter een vast bedrag per kind waarmee zij dan de cadeautjes die de sint hier brengt zelf kiest en koopt. Voor het snoepgoed en fruit zorgen we zelf.Kerstdag en nieuwjaar zijn voor ons 'gewone' dagen die we niet echt vieren. Ik vind al die drukte omtrent kerstfeest en eindejaar niet leuk en ben altijd blij als 'die' dagen voorbij zijn. Mijn man werkt met kerst en nieuwjaar meestal gewoon door. De kinderen vieren die dagen met hun vrienden. Mijn moeder en schoonmoeder wonen vrij ver en blijven liever op 't gemak in hun eigen huis. Ik ben de feestdagen meestal alleen maar dat stoort me totaal niet. Wij geven enkel aan ouders en schoonouders een cadeautje met nieuwjaar. We geven altijd iets nuttigs wat ze kunnen gebruiken bv pakket met levensmiddelen, wasproducten…. Onze eigen kinderen krijgen elk jaar met nieuwjaar geld gestort op hun zichtrekening. De kleinkinderen en één nichtje krijgen geld voor op hun spaarboekje. De paar andere nichtjes en neefjes die er zijn, zien we zelden en aangezien we die niet zien rond nieuwjaar krijgen die niets (nog goedkoop ook)De laatste jaren zette ik zelfs geen kerstboom meer maar misschien zet ik dit jaar wel enen gewoon omdat ik de kleinkinderen opvang in de kerstvakantie en zij de kerstversiering en lichtjes wel leuk vinden.

    Like

  8. Dit jaar is het tweede jaar dat beide ouders er niet meer bij zijn. 2e kerstdag was mijn vaders verjaardag….sinds de dood van mijn ouders zijn de tradities van mij en mijn kinderen ook veranderd. De sjeu is er vanaf. Ik hoop dan ook dat juist dit jaar daar verandering in gaat brengen. Maar nu nog niet…eerst gaan we nog sintMaarten 😉

    Like

  9. Wij vieren dit jaar wel weer Sinterklaas (lootjes). Vorig jaar wilde het gezin kadootjes met kerst omdat dat rustiger zou zijn, maar dat was niet gezellig – we misten de leut van de gedichten en konden niet hetzelfde gevoel van pret/plagen/knusheid met de kerst terugvinden.
    Met Kerst is het van jaar tot jaar verschillend: ouders op visite, naar ouders of ook wel eens een jaar helemaal niks. Maar de rode draad is altijd no nonsense gezelligheid, met eenvoudigweg lekker eten. Geen haute cuisine recepten, geen vijf gangen (die krijgen we niet eens weg), wel een mooi kleed op de tafel, geen kaarsen want houdt echtgenoot niet van. Wel wat lekkers bij de koffie maar dat hebben we anders in het weekend ook wel. Liefst zelfgemaakt. Ik neem meestal vrij in de kerstvakantie en heb dan lekker de tijd om eens wat te bakken of te koken. Vroeger besteedde ik veel tijd aan de seizoenstafel, maar met huisdieren is onze inrichting wat soberder geworden. En ook een kerstboom nemen we vanwege de katten dit jaar niet.

    Like

  10. ik heb een mooi boek verkocht en een prachtig boek voor mijn kleindochter weer gekocht met liedjes en een xylofoon , van sinterklaas staat er op. ik ga kijken als hij aan komt met de stoomboot en geniet van die blije kindersnoetjes. en dat is mijn manier van sinterklaas vieren. verder doe ik er niks aan.
    met kerst doe ik niet veel misschien eten bij mijn zoon.
    of lekker films kijken.. met wat lekkers..

    Like

  11. Met sint hebben we allemmaal een letter en een hilarisch gedicht en of surprise…… Met kerst zijn dan de kadootjes. SInds mijn kind niet meer gelooft kon ze kiezen of sint of kerst uitgebreidt met kadootjes als was kerst bijj ons altijd een kado; een gezinsspel. Mijn budget is 20.- p.p maar er zal meer zijn wat ik eerder deed nl met sint doe ik nu met kerst en gebruik daar alle gespaarde punten voor die spaarde een jaar lang bij nts nipo, intomart, essopomp enz…… Zo kocht ik dit jaar 2 leesboeken en een puzzel en betaal maar 1.93 bij! Het eten is verder ook makkelijk. We gaa 2x in t jaar uit eten en sparen daarvoor. (kerst en trouwdag en de andere kerstdag koken we normaal en eten we normaal…. spelletjeserbij en genieten

    Like

Zeg het maar!

