Sint Maarten

Omdat ik opgroeide in de Zaanstreek, ben ik als kind vertrouwd geraakt met het lampionnenfeest van Sint Maarten. We knutselden een lampion in elkaar, stopten er een waxinelichtje in en liepen (altijd met windstoten en regen in mijn herinnering) een paar straten huis aan huis zingend door om een uur later doornat thuis te komen met een enorme tas snoep.

Sint Maarten heeft zich de laatste jaren wat meer door het land verspreid. Ik weet niet precies tot waar de grenzen van het feest voorheen liepen, maar ik weet wel dat het nu op veel plekken wordt gevierd waar dat voorheen niet het geval was. Niet overal wordt het feest overigens op de ‘juiste’ wijze gevierd. Toen wij nog in Amsterdam woonden, wilden de kinderen geld in plaats van een snoepjes en gezongen werd er ook niet. Die kregen dus niets.

Hier in Hoorn wordt volop geknutseld. Dat gaat van de lagere scholen uit. Groot was dan ook de paniek toen de school vorig jaar besloot dat de kinderen thuis een lampion moesten maken. Geen ergere ramp dan Spaarcentje die moet knutselen of Zoon daarmee moet helpen! Dat heeft dus ook niet tot een goed werkende lampion geleid. Gelukkig nam dit jaar de school weer het voortouw en staat de lampion klaar op de kast.

Zoon gaat lopen met 2 vriendinnen uit de straat. Elk jaar worden er vooraf ‘loopgroepjes’ afgesproken en dat bepaalt al een deel van de voorpret. Want soms ga je lopen met iemand die heel ergens anders woont en loop je in een voor jou vreemde buurt, spannend!

Ik blijf achter en deel uit, dat is mijn taak. In de 2 weken voorafgaand aan Sint Maarten heeft de supermarkt snoepaanbiedingen en die sla ik in. Ik ben niet zo doorgeschoten met mijn biologische leefwijze dat ik biologisch snoep inkoop, want dan ben ik in één klap failliet. Ook zal dat niet op prijs worden gesteld door veel kinderen, die willen met dit feest suiker. En gelijk hebben ze, voor mij was het ook een hoogtepunt van het jaar.

Sommige mensen zijn wat doorgeschoten in uitdelen, naar mijn mening. Zoon komt thuis met wagonladingen voorverpakte snoepjes, waarvan ik denk: ééntje was ook goed geweest.  Kinderen kunnen bij ons kiezen uit 5 of 6 verschillende soorten lekkernijen waarvan ze er één mogen pakken. Grappig genoeg scoort jaar in jaar uit de ouderwetse taai taai het beste. Veel kinderen zeggen dat dit bijna niet wordt aangeboden.  En de taai taai die overblijft verwerk ik in een rundvleesstoofpot, lekker!

Hoeveel kinderen er aan de deur komen verschilt van jaar tot jaar. Meestal een kind of 30 maar ik heb ook wel een 50, 60 man langs gehad en in een paniekaanval de kasten doorzocht om te kijken of er nog iets eetbaars in huis was dat kon worden aangeboden.

Wordt er bij jou Sint Maarten gevierd en moet je op je uitgaven letten? Koop snoep dat jezelf ook zou eten, zodat je er nog iets mee kunt nadat het feest voorbij is.

26 gedachtes over “Sint Maarten

  1. Bij ons word er door de kleintjes het Sint Maarten feest gevierd maar wel op een manier zoals het bij het katholieke zuiden hoort. Op school word er een lampion geknutseld. Op Sint Maarten is er dan eerst de gang naar de kerk waarin het verhaal van Sint Maarten word verteld en uitgebeeld, met als hoogtepunt alle lichten uit in de kerk en alleen de lampionen aan. Daarna gaat iedereen in een lange optocht door de stad met Sint Maarten op het paard voorop naar het vuur. Het vuur is een hele grote vuurstapel waar iedereen met gemak omheen kan en die word dan aangestoken. Hier blijf je dan zo lang als je wilt naar kijken en na afloop krijg je een nonnevot van de gemeente. Nonnevot ie een deegwaren lekkernij. Daarna gaat iedereen naar huis. Bij ons dus geen gebel aan de deuren om snoep dus ik hoef ook niets extra's in huis te halen.
    Dit was toen ik jong was ook al zo alleen kregen wij in ons dorp geen nonnevot maar een mandarijn als we weg gingen. Voor mij is het dan ook heel raar als ik hoor dat kinderen langs de deuren gaan voor snoep.
    Word bij jullie dan ook aandacht gegeven aan het verhaal van Sint Maarten of zien jullie kinderen het alleen maar als een snoep ophaaldag wat natuurlijk prima is want iedereen mag op zijn eigen manier geloven.

    Like

  2. Traditioneel is het in de Zaanstreek een feest voor kinderen tot een jaar of 12 die langs de deuren lopen, een liedje zingen en hun snoepzak vullen. Het is een mooi stukje volkscultuur met zich ontwikkelende liedjes én natuurlijk een snoepfestijn voor kinderen. Hoewel Utrecht de stad van Sint Maarten is, vind ik het daar niet echt leven. Soms komt er een groepje kinderen, veel vaker niet één.

    Like

  3. Ieder jaar koop ik mini-reepjes, Kitkat, Bounty's enz. voor het geval dat er kinderen aan de deur komen en ieder jaar eten we het zelf, de weken na Sint Maarten, op.
    De weinige kinderen in de buurt (Amsterdam) gaan liever naar de eengezinswoningen dan de portiekflats, jammer vind ik dat.

    Like

  4. Kleine meid heeft mij afgelopen week het verhaal van Sint Maarten uitgebreid zitten vertellen. Nou, die eerste week school was wat mij betreft al een succes ;). Ik sla niet veel snoep omdat er nooit veel aanloop is in de buurt. Nu ze 4 is begint het ook pas leuk te worden, daarvoor gingen we snel even met haar naar opa en oma en ooms en tantes om te zingen (oftewel, zij wat met die lampion zwaaien en wij maar zingen). De lampion is op school gemaakt en mag vandaag mee naar huis. Ik weet eigenlijk niet zo goed wanneer ik klaar moet staan met de voorraad aangezien het dit jaar op een zondag valt…

    Like

  5. Vroeger als kind werd er wel Sint Maarten gevierd, maar dat was alleen een lampionnenoptocht, dus niet langs de deur gaan zingen.

    Ik ben in een andere provincie geboren, hier heb ik nog nooit kinderen voor Sint Maarten aan de deur gehad.

    (Trouwens ik krijg hier ook nooit kinderen met Kinderpostzegels aan de deur).

    Voor het geval dat er zondag toch kinderen aan de deur staan, heb ik mandarijntjes in huis. En misschien koop ik nog iets van voorverpakte chocolaatjes of zo, die gaan hier in de loop der tijd dan ook wel op.

    Zelf heb ik eigenlijk standaard nooit snoep in huis.

    Welke traditie ik in principe wel zoveel mogelijk handhaaf, pas vanaf Sint Maarten koop ik Sinterklaassnoep, als ik er zin in heb. Vroeger thuis werd er pas vanaf Sint Maarten thuis gestrooid.

    Misschien zijn er ook mensen die pas vanaf de intocht van Sinterklaas op TV gaan strooien, schoen zetten en zo.

    Sint Maarten vind ik een leuke traditie, fijn te lezen dat er elders in Nederland nog wat aan wordt gedaan. Hier helaas dus niet.

    Een prettig weekend.

    Groeten van Pecunia.

    Like

  6. in de stad van st maarten (groningen) kan het niet anders dan dat het geviert wordt. Zo makken de kids lappionnen op school en kan je voederbieten gratis ophalen een week van te voren. Dat laatste is vebonden aan een wedstrijd waarbij de mooiste een leuk prijsje krijgt. Hier knutselen ze op scholen de lampions verder in elkaar. Dit jaar is er ook een st maarten optocht in de stad. Waarbij d ware gedachte achter dit feest centraal staat; delenn en geven. Middels de optocht word het feest in beeld gebracht en komende weken staan er op alle scholen in die wijken en eromheen kledingcontainers en speelgoedbakken waar men hun donaties in kunnen doen. met de inhoud worden dan voedselbankklanten extra geholpen.
    we trakteren ook s noep van de L.idl. Niet duur spul met 40 tot 50 kidds aan je deur. Geld geven doen we niet want dan krijg je steeds de groet kids weer aane deur (ze zien dan wel waarde van geld)en met fruit was ik vroeger ook niet blij.
    Gr Petradepooh

    Like

  7. hier komen ook zo'n 50/60 kinderen aan de deur..Maar bij ons lopen ze op zaterdag omdat veel mensen hier de deur op zondag niet opendoen.. vanwege de zondagsrust..

    groet
    Marjel

    Like

  8. Wij wonen in een uithoekje en alleen de kinderen van de huizen meteen rondom komen langs, vergezeld door een ouder want ze zijn gemiddeld nog erg jong en het is erg donker en de buurt is waterrijk.
    Dit jaar hebben we doosjes rammelsnoepjes gekocht. Ik heb geen idee wanneer er gelopen wordt. Zaterdag zijn we er niet dus ik hoop maandag. Het is altijd een plezier de zelfgemaakte lampions te bekijken; vroeger had ik uitgeholde pompoenen en versierde windlichtjes voor het raam staan als welkom maar nu onze eigen kinderen te oud zijn geworden, doe ik dat niet meer.

    Like

  9. Ik herinner me van pakweg 25 jaar geleden dat de winkeliers in Groningen niet blij waren met de zingende groepen kinderen- zij stonden met lange gezichten snoep uit te delen op straat, om te voorkomen dat de kinderen bij hen binnen zouden komen. Heeft de gemeente die voederbietenactie sinds die tijd opgezet? In ieder geval is Groningen in mijn herinnering meer stad van de voederbieten dan van Martini. Als je een studentenwoning onder de wind had, rook je er de hele winter naar 😉
    Hele, hele goede tijd gehad daar hoor! “Stad” trekt nog steeds!

    Like

  10. Ben zelf niet in NL opgegroeid dus ik had nooit van Sint Maarten gehoord voor dat een groepje kinderen 11 november 7 jaar geleden op de stoep stond te zingen, ik kon ook nog geen nederlands dus ik zei maar Dank U wel(had ik wel al geleerd). Toen 7 jaar geleden kwam er wel een stuk of 10-15 kinderen, maar de afgelopen 3 jaar geen enkele! Mijn zoon heeft net op de PSZ Sint Maarten gevierd en wat was het mooi en gezellig met die blije peutergezichtjes die voor ons ouders in het donker met de lampion gingen zingen, kipppenvel :)!

    Ik ga maandag wel even met zoontje lopen naar een paar van de buren, (zoontje is ook het enige kind die op ons straat woont en die oudjes worden zo blij als er wel een kindje komt te zingen) en kennissen in de buurt. Zelf verwacht ik geen tot max 3 kinderen en dan krijgen ze ook “maar” een biologiche mandarijn en een gemberkoekje. Mijn zoon is totaal niet geintresseerd in kleurrijke snoep(ja dat komt heus nog wel) maar wordt heel blij met rozijntjes of een mandarijn!

    Groeten van Ann-Sofie uit Roden, Drenthe

    Like

  11. Wij vieren morgenmiddag St Maarten, zoonlief gaat met een paar buurkindjes een paar huizen langs. Het is nu voor de tweede keer dat hij loopt. Een paar jaar geleden had ik wel 30-40 kinderen aan de deur. Ik ben benieuwd hoeveel er morgen komen. Zijn vader gaat meelopen en ik doe de deur voor de langslopende kindjes open. Ik heb snoepjes in huis die we zelf ook lekker vinden, maar besteed er niet veel geld aan uit. Hij heeft op school een lampion geknutseld en er is in de les aandacht geschonken aan het verhaal van Sint Maarten, maar het zal toch vooral om de snoep gaan. Maar er is wel veel ongelijkheid wat betreft op wat voor dag je gaat lopen. De een doet het op zaterdag & de ander op maandag, maar er is gelukkig bij ons met de scholen afgesproken dat het op maandag gedaan wordt.

    groetjes,
    Janneke

    Like

  12. De kinderen hebben ook hier hun lampion op school gemaakt. Vanmorgen mochten de lagere groepen in het verzorgingstehuis lopen met hun lampion. Daarna krijgen ze de lampion mee naar huis om zondagavond de buurt door te zingen. Manlief blijft bij de deur om de mini reepjes etc uit te delen. Ik vond het zelf als kind ook heel leuk maar het ware verhaal van sint maarten hmmm ik denk niet dat iemand dat hier kent.
    Mvg,
    Ingrid

    Like

  13. Je schrijft dat toen je jong was in het katholieke zuiden St. Maarten ook al gevierd werd.
    Ik kan me dat niet herinneren. Ik ben ook opgegroeid in het katholiek zuiden maar bij ons werd Drie Koningen gevierd op 6 januari. DAT was de dag dat je zingend met lampions langs de deur ging.

    Like

  14. In onze wijk (onder de rook van Amsterdam wordt ook aan Sint Maarten gedaan. Ik krijg zeker 40 a 50 kinderen aan de deur meestal in groepjes van 3 a 4. Grappig vind ik altijd dat er ieder jaar wel een trent is in wat mijn dochter (en voorheen zoon) krijgt. Vaak veel mini reepjes, mini mentos, etc. Een ander jaar zijn het opeens weer veel lolly's.
    Sorry spaarcentje maar los snoep gaat hier direct de kiepelton in. Het zit eerst al in een tas en ik weet ook niet waar het snoep is geweest.
    Manderijntjes en rozijntjes kun je hier bijna niet kwijt. Daar halen die verwende stadskinderen hun neus hier voor op. Zoon nam ze wel graag maar dochter helemaal niet. Mijn ervaring is dat een klein deel van de snoep opgaat, de chocolade lusten ze graag dus die verdwijnt in tijd die volgt maar meestal eten ze het merendeel niet eens op. Het is meer het doen en krijgen wat ze leuk vinden.
    Groetjes Saar

    Like

  15. Bij ons kan je aangeven dat je mee doet, door een lampje voor het raam te zetten. Als het snoep op is, doe je de lamp uit. Voor alle partijen een handig systeem. Behalve toen ik dat nog niet wist het eerste jaar dat we hier woonden, toen ik klaar zat met mijn snoep en me af vroeg waarom er niemand aan belde!

    Like

  16. Ik geef geen losse snoepjes, wel losse taai taai en verder minibrosjes, mentosrolletjes, dat soort dingen.
    Maar wat ik perse niet koop zijn die voorverpakte plastic zakjes met daarin weer voorverpakte snoepjes per 3 stuks, dat bedoelde ik te zeggen

    Like

  17. Ik woon in Zeist, hier doen ze r niet aan, voor zover mij bekend. Wij komen uit Purmerend, en lopen daar elk jaar met oma. Ook daar is het een kwestie van”licht aan, dan doe je mee”
    Zoonlief mag altijd zelf kiezen uit de aangeboden snoepjes en kiest heel vaak voor mandarijntjes, rozijntjes en soms zelfs zakjes noten 🙂 En omdat hij vaak alleen loopt en pas rond 7,half 8, mag hij dan als hij een mandarijn kiest vaak nog wel een snoepje erbij,samen met het strooigoed,chocoletter,en ander seizoens-snoepjes is hij onder de pannen tot pasen 😀 Ik had in Purmerend altijd een gemengde schaal staan met mandarijntjes, taaitaaipopjes, en voorverpakte snoepjes (er zitten namelijk altijd ouders bij die alleen voorverpakt snoep accepteren)

    Like

  18. Ah duidelijk, ja ik kan me voorstellen dat je die niet koopt. Overigens eet dochter soms snel losse taaitjes of pepernoten op tijdens het wandelen omdat ze weet dat ik het weggooi haha.
    Groetjes Saar

    Like

  19. Ik was vroeger altijd teleurgesteld als ik na het zingen een mandarijn kreeg :-). Snoep, daar liep/loop je voor. Ik krijg de laatste jaren wel kinderen die zonder lampion lopen. Ze zingen wel en krijgen ook wat van me maar het klopt toch niet.
    groetjes An

    Like

  20. Vroeger (in FRL en niet bepaald Katholiek) was het bij ons vaste prik. Hier in Tilburg zie ik maar 1,5 ziel en ook 3 Koningen is niet heel populair bij ons in de buurt. Wij geven meestal fruit. Krijgen toch altijd wel een reactie 'oh, lekker, fruit!'

    Like

  21. in Groningen wordt het gevierd, en in het dorp waar ik nu woon in Belgie ook. Het schijnt eraan te liggen of er een Martinikerk (Maartenskerk, Martinuskerk) aanwezig is of niet.

    Siebrie

    Like

  22. Hier onder muzikale begeleiding een stoet van kinderen met (op school gemaakte) lampionnetjes naar buiten het dorp waar 'Sintemerte' (iemand vd ruiterclub) en een bedelaar het verhaal spelen en een grote troshoop wordt aangestoken. Het wordt hier al sinds mensenheugenis zo gedaan, trouwens. Geen kinderen aan de deur voor snoep. Na afloop van het toneelstuk deelt stichting kinderfeesten een mandarijntje uit aan alle basisschoolkinderen.
    Grotere kinderen hebben soms een traditionele 'foekepot'; een blik waaraan een hengsel is gemaakt en waar bladeren ingaan die worden aangestoken. Onder het lopen wordt er flink mee geslingerd: des te meer rook:)
    Hier valt dit jaar sintemerte samen met de 11e vd 11e: de officiële opening van het carnavalsseizoen. Dus gaat oma met zoonlief naar de troshoop.

    Like

Zeg het maar!

