Eten


De tuin leverde geheel onverwacht (want vergeten en verstopt achter in de tuin) twee kabouter-kalebassen op. Vanwege het gebrek aan voldoende zon deze zomer hadden we ze opgegeven en er eerlijk gezegd niet meer aan gedacht. Aangezien er wel altijd trek in pompoen is, stond er net een heerlijke pompoensoep te pruttelen toen Schatje met de twee kabouters binnen kwam, en met een laatste restje aardappelen. Dat wordt deze week dus nog een keer pompoen eten.Op de foto zie je dat ik er een theekopje heb naast gezet, dan zie je goed hoe klein ze zijn.

Eén keer in de week kiest Zoon wat we eten en dat is meestal op zaterdag. Omdat hij ook af en toe bonnen inlevert, waarmee hij bepaalt wat we gaan eten, wordt dit weekend geheel gedomineerd door de wensen van een 10 jarige. En wat kiest een 10 jarige die altijd volkoren brood krijgt? Juist wit brood! Ik bak het wel zelf, dat dan weer wel.

Die bonnen waren trouwens een cadeau van ons aan hem. Een mooi cadeau dat niet meer kost dan wat papier, wat tijd en een mooi blikje. Als beloning voor zijn rapport vorig jaar maakte ik 12 tegoedbonnen op briefkaartformaat met teksten als: ‘Tegoed voor een pyjamadag’, ‘Tegoed voor 1 keer zelf bedenken wat we eten’, ‘Tegoed voor een boterham met suikerstroop‘ (dat is de hemel volgens Zoon), ‘Tegoed voor ontbijt op bed‘, en zo voort en zo verder….. De bonnen zijn zo’n succes dat het op zijn verlanglijst voor zijn verjaardag terecht kwam en ook vraagt hij regelmatig wanneer er een aanvulling komt. Ook heeft hij meerdere malen gezegd dat dit het leukste cadeau ooit was. Dus mocht je nog een idee nodig hebben voor Sinterklaas of Kerstmis: wees creatief en bedenk waar je kind dol op is.

Terug naar het wit brood.  Vanavond is dat zelfgebakken witbrood (waarbij ik mijn eigen recept voor bruin brood gebruikte maar het meel voor bloem verving) in verschillende varianten: bestreken met knoflookolie, belegd met tomatensaus en kaas, belegd met tomatensaus en ansjovis met wat salie. En verder wat sla/tomaat/gemarineerde olijven erbij

Morgen wordt er gelopen met lampionnen en is het zaak dat we iets makkelijks eten. Zoon leverde een tegoedbon in voor witte bolletje. Dus die ga ik zelf maken naar een recept dat ik bij de Glazen Vork vond die het weer van Levine had.

Maandag: Ovenschotel van aardappelpuree, knolselderij, gehakt en amandelen (recept volgt).

Dinsdag: Hartige taart van zuurkool met geroosterde paprika (recept volgt).

Woensdag: kookt Oma.

Donderdag: Pompoen-preistamppot met haloumikaas (met dit recept won ik een receptenwedstrijd afgelopen februari, dus ben jij ook dol op pompoen dan moet je dit beslist proberen).

Vrijdag: geen flauw idee, restjes.

Tot zover de eetplannen van deze week.  Ik ga nu naar het voetbalveld, kijken naar Zoon. Schatje heeft vanmiddag dienst in de voetbalkantine, dus het zou zomaar kunnen dat ik daar vanmiddag ook even naar toe ga. Ik heb gedreigd hem te pesten en een cafeïne vrije cappuchino  met lactosevrije melk bij hem te gaan bestellen…..Helaas is Schatje niet snel van zijn stuk te brengen. Toen wij vertelden dat we hem dan gingen vragen wat voor soorten thee hij serveert zei hij dat dit heel simpel was.  Ik verkoop twee soorten thee: warme thee en koude thee. Als je hem koopt is het warm en als je even wacht, is het vanzelf koud. Twee voor de prijs van één!

Fijn weekend allemaal!

6 gedachtes over “Eten

Zeg het maar!

