Vergeefse poging

Omdat de feestdagen naderen, voerde ik maar weer eens mijn jaarlijkse gesprekje met de mannen over zinloos geld uitgeven aan kerstbomen & vuurwerk en het treurig stemmende feit dat er een boom in je huis staat te sterven. Ik werd wat glazig aangekeken en weg gelachen. Meestal weet ik mijn zin door te drukken, ik kan behoorlijk dominant zijn of anders wel de tegenpartij omver kletsen met argumenten. Maar op dit onderwerp delf ik het onderspit, jaar in jaar uit.

Wat ik als treurig stemmend ervaar is voor de mannen een jaarlijks hoogtepunt. Mijn argument dat wij zelf als ongelovigen niets vieren met Kerstmis wordt omver geblazen door een uitleg over het nut van de kerstboom als verspreider van licht in donkere tijden. Dit wordt dan nog eens verstrerkt door de cadeaus die er onder liggen.

Tja….de cadeaus zijn ook welkom bij mij. Zo ook het gevoel van bij elkaar zijn, leuke dingen doen en wat lekkers eten (wil ik altijd wel, dus ook met Kerstmis zolang het maar geen vreetfeest wordt). Mijn verzet zit hem meer in het geld uitgeven aan die boom omdat ik die boom gewoon niet zie zitten. Of het vuurwerk. Dus probeer ik elk jaar weer het gesprek op kunstbomen te brengen, of leasebomen of zelf een boom maken…. Mijn verzet wordt ook veroorzaakt door de druk die er voor mijn gevoel op Kerstmis ligt als een tijd waarin het gezellig moet zijn. Ik word er spontaan chagrijnig van. Ik heb er niets mee en zal er ook nooit iets mee krijgen.

De laatste poging om nog wát invloed uit te kunnen oefenen is door strak te onderhandelen over het budget van de boom en het vuurwerkpakket. En dan is het ook zaak dat ik meega met de aanschaf, want voor ik het weet komen er weer kitscherige huisjes met jengelmuziekjes mijn huis in geslopen, omdat ‘het maar € 8,95 kostte’. Dat valt nog niet meer hoor om zo alert te blijven!
 
Heb jij ook al last van de blues omdat de feestdagen er aan komen of ben jij iemand die er heel erg van geniet en nu al voorpret heeft. En wat mag het kosten van jou?

30 gedachtes over “Vergeefse poging

  1. Als je die druk van buitenaf en de irritatie over reclame,kopen en vreetfeest wegdenkt,hoe zou je dan kerstmis willen vieren? IK besef ook mijn irritatie. En heb een paar jaar als tegenhanger erg simpel gegeten.Nu vier ik het op mijn manier. Mijn man vindt helemaal niets doen ook goed.Voor mij is kerstmis een feest van licht. Het licht in ieder mens. Dat vier ik met een klein boompje uit de tuin(gaat weer terug). En iets lekkers te eten.Groeten Izerina

    Like

  2. Misschien is het wat voor jullie om een boom te zagen/scheppen via staatsbosbeheer. In Noord Holland (Schoorlse duinen) en Utrecht (Baarn geloof ik) kan dat. Kijk maar bij staatsbosbeheer.nl. Dan krijg je een boom die ten eerste relatief goedkoop is, en ten tweede toch al weg moet om de oorspronkelijke natuur te helpen ontwikkelen. Zoals stuifzand in de duinen.
    En het kost niet veel: 7.50 pp en dan krijg je nog koffie of choco ook (Schoorlse duinen) of afhankelijk van de maat van de boom bepaalt de boswachter wat het kost (Baarn). Veel leuker, meteen een dagje uit en nog een 'nuttige' boom ook.
    En sukses met de mannen! Die moeten dan wel scheppen of zagen voor hun boom!!!
    Of je gaat de onderhandeling in met OF een boom OF vuurwerk. Dan heb je nog maar 1 van de twee 'kwaden'.
    groetjes,
    yvonne

    Like

  3. Ik heb al jaren geleden een kunstboom gekregen dus geen probleem meer over boom kopen!
    En vuurwerk oke is goed…..maar maximaal € 10.00
    Vinden mijn jongens geen probleem (ze willen niet zelf betalen;-)

    Like

  4. Je kan ook bomen leasen, dan gaan ze later weer de grond in. Zou even moeten zoeken hoe & waar.
    Ben ook geen kerstboom-fan, dus we hebben meestal een kleintje, liefst bij een goedkope kweker, die daarna tuin in kan.

    Merk nu dat als ik alle kerstshit kan mijden in winkels enzo, ik niet op 24-12 al zo'n overdosis heb gehad dat het al helemaal zat ben… Maar ik ben altijd blij als het 2 januari is en ik met een gerust gevoel die boom naar buiten kan trappen.

    Like

  5. In tegenstelling met jouw zie ik erg uit naar de kerstdagen. Oud en nieuw vieren vind ik vreselijk en daar heb ik niets mee. Wij hebben vorig jaar een kunstboom gekocht inclusief lichtjes. En ik moet zeggen super. geen uitvallende naalden meer en makkelijk op te tuigen. Ik heb daar wel even mijn best voor moeten doen want mijn man wilde steeds een echte. Met kerst komen wij met onze familie bij elkaar in ons huis omdat we geen ouders meer hebben. dat is heel gezellig altijd en ik geef mijn gedekte tafel altijd een thema. Daar ben ik nu al mee bezig.( het word dit jaar geluk met boeddha's) Daarbij doen we dan altijd voor iedereen een klein kado. Daar spaar ik het hele jaar door voor. Het budget is dan voor iedereen hetzelfde, en ze zijn altijd heel enthousisat.Niet groot niet veel maar het gaat om de attentie. Verder hebben we het eten maken verdeeld en beloven we niet te veel te maken. Omdat we van iedere gang die iedereen maakt willen genieten. Dit is een prima keuze en werkt goed.
    En al die lichtjes in huis geeft mij een enorme sfeer. Dus voor mij kan de kerst niet snel genoeg komen. En met oud en nieuw ga ik altijd werken. ( zit in de zorg dus moet kiezen)

    Like

  6. Mijn gedachten gingen ongeveer dezelfde kant op als van Yvonne (hierboven).
    Als compromis kan je voorstellen of een boom of vuurwerk. Misschien het eerst jaar, om de overgang te verzachten, wel kerststukjes (alles kan in de tuin en het bos gevonden worden en is leuk om samen te maken) en een heel klein beetje vuurwerk (bijv. alleen sterretjes, die vind ik altijd zo gezellig want bij de rest zie je zelf niets van je eigen vuurwerk zonder je nek te verrekken).
    Een ander compromis kan zijn een boom met kluit aan te schaffen. Die kan na kerst de grond weer in en volgend jaar weer naar binnen (wel opletten met snoeien anders past de boom op enig punt niet meer door de deur…). De versiering van de boom kan ook heel goed zelf gemaakt worden of bij de kringloopwinkel worden gekocht….en niet elk jaar zijn er nieuwe nodig.
    Mijn vriend en ik geven beide niets om vuurwerk afsteken (van een ander kijken is soms wel leuk, maar dat lijkt me hier ook het probleem niet). Dus hier was weinig discussie nodig, wel een boom en geen vuurwerk. De versiering is steeds net na kerst (uitverkoop!) beetje bij beetje aangevuld. Verder zit de lol voor ons vooral in de versiering onder de boom, daar rijdt een lego-trein. Elk jaar een betere versie, dit jaar misschien de holiday train!

    Like

  7. Ik heb ook al jaren een kunstboom.Het optuigen ervan is leuker dan de hele Kerst zelf!Dan trekken we echt alle kerst CD's uit het rek van het jaar 0 en zo rollen we ons zelf in de sfeer van “moeten”, wat bij ons geen moeten is.We eten simpel, maar lunchen uitgebreid met warme broodjes en vaak van wat er in gekregen pakketten zat aan kaasjes en andere lekkernijen.We passen de lunch hier gewoon op aan.Leuk!Een dag is pyama-dag en doen we speletjes of kijken film.Ook leuk!En.. “serious request” op 3FM is ook een dingetje hier in deze aanloop-periode.Daar geven we dan wél weer wat geld aan uit voor het goede doel,i.p.v aan vuurwerk.

    Like

  8. hier geen boom i.v.m. een kitten die bomen errruug leuk vind om in te klimmen, wel zelfgemaakte kerststukjes van groen uit de tuin en kerstversieringen van jaren geleden ,aangevuld met gekocht bij de kringloop of op rommelmarkten en vuurwerk daar hebben we helemaal niets mee, te duur en erg vervuilend ,dus we kijken wel naar wat de buren de lucht inschieten,want helaas kan ik daar geen invloed op uitoefenen .

    Like

  9. Het leuke van Kerst (en Pasen en Pinksteren) is de extra vrije dag die ik kreeg toen ik nog bij een baas werkte. Nu betekent het dat ik 5 dagen werk in 4 werkdagen moet stoppen! Gelukkig zijn we dit jaar bij dochter in Australie, slechts 1 kerstdag en lekker picknicken in de tuin!

    Like

  10. Ik ga meer de kant op van Yule: hoewel ik niet in de Zonnegod geloof vier ik wel dat vanaf 21 Dec. (of 25 Dec..) de dagen wat langer worden. Nog even doorbikkelen met koude nachten, dus een extra dekentje op bed en op de bank, wat kaarsjes aan om het licht binnen te halen, en wat eenvoudige versieringen. Voor de Christelijke Kerk de boel overnam deed men dat ook al: appels en dennentakken binnenhalen om de oogst te vieren en te vieren dat zon weer aan kracht gaat winnen.

    Ik woon in Engeland en ga dit jaar voor het eerst sinds jaren weer 'ns gourmetten. Lidl had een gourmet-set in de aanbieding, dus ik ga mijn Britse lief de fijnere kneepjes eens bijbrengen dit jaar. 😉

    Like

  11. We hebben al jaren op verzoek van man een kunstkerstboom en ik vind er tien keer niets aan als ik eerlijk ben. Niet de goede geur en het licht onregelmatige van een echte boom, niet de goede kleur. Niet uitkijken naar het uitkiezen en ophalen en het proberen de boom recht te krijgen, wat maar zelden lukt. Maar gelukkig, ook wij hebben jonge katten die je niet kunt vertrouwen met onze (geerfde) kerstballen dus hoeft dat onding van een neppert niet van zolder 😉 Vorig jaar een boomvormig gevalletje van riet met ledlampjes gekocht en dat blijkt het werkbare compromis – in een donkere hoek zie je het verschil niet. Kaarsen wil mijn man niet en de kadoos doen we hoera weer met Sinterklaas – nu al weer voorpret voor de kadoos en gedichten. Vuurwerk doen we sinds een jaar of twee niet meer, we lopen met oud en nieuw de buurt in om onze gezellige buren de beste wensen te brengen terwijl hun vuurkorven en (vele) vuurwerk voor voldoende lawaai en licht zorgen.

    Like

  12. Hier is het kerstfeest juist een christelijk feest. hierdoor hebben we ook geen boom in huis wel wat kaarsjes en op een tafeltjes wat huisjes met lichtjes. Het liefst ga ik die dagen na de kerk en zit voor de rest thuis net als zondags. Maarja het gaat toch weer als elk jaar gezellig de ene dag bij die opa en oma en de andere dag bij de andere. De kinderen hebben ieder jaar hiet vuurwerk waar ze zelf moeten betalen, en ik verlang dan ook nog van hun een donatie voor een goed doel.IK ben altijd weer blij als het vuurwerk weer op is en iedereen nog heel is. Ik kan nu al voor mezelf opzien tegen al die drukte in december en januari( twee jarigen in het gezin en 1 in december), en zal blij zijn als het weer 15 januari is. Voor je zelf heb je hier niets aan. Misschien is het een optie om te vertellen aan je zoon hoe slecht het vuurwerk is voor het milieu? Succes met alles

    Like

  13. We hebben sinds een aantal jaren een kunstkerstboom voordien kochten we elk jaar een goedkoop kerstboompje mét aardkluit dat na de kerstperiode in de tuin werd geplant. We zetten die boompjes naast elkaar als afsluiting van de tuin en ze groeiden heel goed tot onze buurman nogal kwistig geweest was met een product om zijn treinbiels die vlak naast onze kerstboompjes lagen, te behandelen. Kort nadien stiervel alle boompjes af : weg boompjes, weg afsluiting….De kerst erop hebben we een kerstkunstboom gekocht. De laatste jaren heb ik zelfs de moeite niet meer gedaan om de kerstboom te zetten : de kinderen zijn volwassen en het huis uit en met de feestdagen moet mijn man altijd werken en zit ik toch altijd alleen. Dit jaar zal ik de boom misschien wel zetten gewoon omdat ik in de kerstvakantie een weekje op de kleinkinderen pas en zij de kerstsfeer natuurlijk leuk vinden. De kerstversiering die zal gebruiken is ondertussen 30 jaar oud maar ik zie niet in waarom ik geld zou uitgeven om kerstversiering te kopen die modern en in is. Ik heb ook nog mijn kerstslinger met lichtjes van 30 jaar geleden en die werkt nog perfect maar ik ga hem niet gebruiken aangezien die zeker niet energiezuinig is. Een paar jaar geleden kreeg ik bij aankoop van enkele flessen deo een gratis kerstslinger met ledlampjes dus ik zal die gebruiken (indien ik de boom zet dit jaar) Vuurwerk hebben wij nooit gekocht omdat ik dat totale geldverspilling vind : ik kijk wel naar wat anderen 'afschieten' en stel me dan altijd de vraag voor hoeveel geld er dan gewoon 'in de lucht vliegt'. Risico op ongelukken en pure geldverspilling en dan klagen de mensen dat het crisis is…..

    Like

  14. Zo is het, kerst was ooit een 'heidens' feest. Schijnbaar is de astrologische midwinter iets opgeschoven qua datum, vandaar dat het tegenwoordig niet meer exact samenvalt met kerst.

    Een collega van me vertelde me dat ie geen kerstboom nam, want dat was een heidens gebruik (hij komt uit de biblebelt). Des te meer plezier geeft het vind ik dan, een gebruik wat meer dan 2000 jaar oud moet zijn, prachtig toch!

    Like

  15. Hey Spaarcentje,

    Ooit kochten wij een klein kerstboompje, voor zo'n 15,00 als ik het me goed herinner. Na de feestdagen plantte ik hem in pot in een hoekje van de tuin, in het voorjaar kwam hij in bloei en knipte ik dat weg, om te voorkomen dat hij veel zou uitdijen. 8 jaar hebben we met deze boom gedaan! Een week voordat ik hem in huis haalde zette ik hem in de schuur om te acclimatiseren, daarna een paar weken in huis, een weekje in de schuur en weer de tuin in! Hij is nooit erg uitgedijd en volgens mij staat hij nu nog steeds in de tuin van ons oude huis! Nu we in een nieuw huis wonen en we van de zomer een tuin hebben aangelegd, ben ik dat deze winter weer van plan. Zeg nou zelf…15,00 in de 8 jaar…dat kan zelfs een zuinigerd wel verantwoorden! 🙂

    Like

  16. Dit jaar vieren wij Kerst op onze manier. Eenvoudig, met een simpele maaltijd, wat hapjes en een filmpje.Gewoon met z'n tweeën. Twee dagen heerlijk genieten. Geen stress, geen diner, cadeau's,of andere dingen. En ook geen boom. Ik ga genieten……

    Liefs Frederique

    Like

  17. Mijn opa en oma hadden ook geen kerstboom vanwege hun orthodoxe geloofsovertuiging. Ook geen tv. Hoewel ik denk dat het vooral van opa uitging, oma was toch meer van de kerk in het midden laten.
    Waar ik me als (klein)kind over verbaasde was dat ze wel siertakken van dennenbomen aan de wand hadden, waar kerstballen in hingen. En een kerststukje met dennentakken en versierselen was ook toegestaan. Uiteraard stelde ik als kritisch denken kind daar vragen over, wat me regelmatig op een berisping kwam te staan. Zomaar wat herinneringen aan een opa en oma uit de biblebelt..

    Like

  18. ik heb een paar jaar geleden voor mezelf gesteld dat Kerst een feest moest worden van gezelligheid en verbondenheid. Dat betekent voor mij: kaarsjes, elkaar kadootjes geven (duitse familie) – al hoeven dat geen dure te zijn, maar iets wat mensen graag willen hebben, gezellig samen eten (en als ik jouw recepten zie, weet je prima hoe gezellig en lekker allebei niet duur of moeilijk hoeven te zijn), en een dag voor mezelf in m'n eigen hol/huis.
    Met dat uitgangspunt (iets positiefs), lukt het me beter om de commercie de baas te worden, dan met geforceerde “nee” 's.
    Een boom doen we, meestal het kleine, maar het hoeft niet. Wie weet doen we wel een boom uit een plaat multiplex. En voor zover we kerstversieringen doen, komen ze van zolder, van de zelfmaaktafel of uit de kringloopwinkel. Zolang we er plezier en verbondenheid aan beleven, is het voor mij geslaagd.
    En voor mij hoort er een fruitcake (a la engels) bakken bij en die aan vrienden en familie uitdelen. Maar da's een heel persoonlijk ding. Bij dat maken (liefst op 20 dec) en uitdelen denk ik over het afgelopen jaar, wat ik aan fijne dingen heb mogen meemaken. Dat probeer ik er in mee te bakken. Bij het uitdelen, wens ik iedereen een vruchtbaar en rijk jaar, net zoals de cake is. Dat fijne gevoel doet me meer dan de boom. Al is het niet zo consuminderig voor m'n portemonnee, het plezierige gevoel zonder commercie vind ik wel consuminderig. Ik ben er OK mee zo.
    Ik hoop dat jij ook een modus vivendi kunt vinden met dit feest, want je laat je toch niet de commercie beinvloeden en die je humeur vergallen? Jij kan toch wel een positieve draai eraan geven?

    Like

  19. nou zo te zien maakt het nogal wat los. Heel veel reacties.
    Ik ben helemaal van de kersterigheid.
    Héérlijk vind ik het.
    Ik ga ongeremd los.
    Mijn huis geurig en versierd, de boom in vol ornaat en de keuken is een walhalla voor goed eten. Geen overdaad waar je maag pijn van gaat doen, maar prachtig kwalitatief goed eten.
    Mooie galajurk aan, mooie man in een mooi pak, muziek, vrienden die goddank net zo 'van de kerst' zijn als wij.
    Dus op kerstavond is het (dit jaar hier) een waar feest!
    Ik verheug me er ieder jaar weer ongebreideld en onbeschaamd op. Kerst is záálig!!
    p.s. Oud&Nieuw? Zelfde laken een pak.. laat maar komen die feestdagen!

    Like

  20. Kerst zie ik als een gezellig samenzijn al maken we soms flinke kilometers omdat de ene familie in Drenthe woont. We hebben een kunstboom maar soms doen we een echte omdat mijn man dat mooier vindt. Ik vind het altijd gezellig, kaarsjes aan. Maar na Oud- en Nieuw ben ik de boom ook al weer beu hoor. Dan zit ie weer gauw in zo'n doos.

    Het gezellige is er voor een deel nu even af. Sinds een aantal jaar gescheiden schoonouders, nu weer ruzie over de kerst pfff

    groetjes Annamarie

    Like

  21. Wij hebben een andere religie hier dan de Christelijke. Voor ons geen kerstfeest, maar ik zet wel extra glaasjes met waxinelichtjes neer om de donkere dagen wat op te vrolijken.

    De drukte in de winkels daar word ik niet blij van. Ik zorg dat ik een grote voorraad heb en ik ga op rustige tijden naar de winkel.
    Manlief is gek op vuurwerk dus daar zal wel wat van komen. Is ook wel gezellig hier met wat buurtjes op straat.

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  22. Wij deden niet echt aan kerst…. tot manlief zijn moeder tien jaar geleden ongeneeslijk ziek werd. We hebben nog 2 keer de feestdagen met haar door mogen brengen en hebben de 3e kerst met het gezin steun aan elkaar gehad.

    Sindsdien doen we aan kerst. Niet perce met 1e kerstdag bij de ouders en 2e kerstdag bij de schoonouders, maar met bezoekjes en gezellig samenzijn rondom de kerst.

    Een (echte) boom hoort daar voor mij wel bij. Een kunstboom vind ik echt 3x niks. De laatste jaren de boom op de 24e gekocht 😉 een goede geldbesparing, want dan zijn ze flink goedkoper.

    Op oud en nieuw ben ik niet dol. Vuurwerk komt er hier niet in. Gelukkig deelt manlief die mening 😉

    Like

  23. Grappig zoveel verschillende reacties. Als ik eerlijk ben verheug ik me enorm op de kerstboom. Zou hem morgen al wel in de kamer willen zetten. We heben een paar jaar geleden een kerstboom gekocht voor 10% van de normale prijs. HEt ding was meen ik toen zo'n 15 euro. Hij is erg mooi. De ballen heb ik ooit eens gekocht toen de kerstdagen achter de rug waren. Mat goud, ruin, glazen met veertjes erin. Meestal probeer ik elk jaar nog iets zelf geknutseld erbij toe te voegen. Dit jaar worden dat waarschijnlijk gipsen vormpjes die ik samen met dochterlief ga maken. Voor vuurwerk rijden we aan t einde van t jaar even naar onze oosterburen. Daar halen we een pakket van een euro of 30. Is op zich nog best veel geld, maar de kwaliteit is er ook naar. Onze buur had vorig jaar voor 400 euro hier gehaald en kwam naar ons toe waar wij ons mooie vuurwerk vandaan hadden. Was toch wel even schrikken voor hem.
    Verder gaan we met de kerstdagen naar onze ouders eten. Helaas baal ik hier wel van, maar weet dat deouders er nog meer van balen als we zeggen dat we niet komen dus ófferen we ons op.Met een beetje geluk is er nog een dag achteraan waarin we als gezin lekker met elkaar aan kunnen klooien.

    Like

  24. Oh, ja, ik kijk daar enorm naar uit! Maar hier al jaren een nepboom! een echte hoeven wij niet! En de kadotjes eronder vond ik ook altijd super, maar die worden dan goed gespreid gekocht en iedereen heeft een budget…
    Wat ik wel niet zo leuk vind om te doen is de kerstboom opstellen, vind ik zoeen heel gedoe, maar eens hij staat ben ik wel blij, tot het moment dat hij weer moet opgerommeld worden 🙂 hihi

    Like

  25. Kerst was de veraardag van mijn vader, groot feest en veel gezelligheid en vooral veel gekokkerel door mijn ouders. De kerstband met 8 uur muziek werd van stal gehaald en de versiering kwam een week van te voren van zolder. De geur van kaarsen kan ik me nog zo voor e geest halen…..inmidfels zijn mijn beide ouders dood en kerst heeft voor mij de glans een beetje verloren. Ik heb zelfs de kersttraditie van kaartjes rondbrengen op kerstavond met mijn twee kinderen losgelaten. Dit jaar gaan we nieuwe tradities verzinnen, een lichtjes wandeling op kerstnacht bijvoorbeeld en dan een broodmaaltijd met warme chocomel , lekker lang uitslapen en bank hangen en film kijken en misschien heel misschien wel in de sneeuw ravotten(je moet wat te wensen over houden 😉 En als ik weer rijk ben, dan ga ik met kerst naar een vet koud land witte kerst vieren….ooit…..een keer…..

    Like

  26. Ooh ik kijk juist altijd enorm uit naar de feestdagen. Ik kan echt genieten van een versierd huis en een heerlijke feestmaaltijd. Maar ik heb dat al vanaf dat ik een klein kind was. Ik vond het super om samen met mijn moeder het huis te versieren, om een extra mooie jurk aan te trekken en met de hele familie samen te zijn.

    Like

  27. We hebben een kunstboom, en die voldoet prima! ( minder leuk maar ook niet steeds die naalden in mijn soken)
    Verder heb ik sinds 4 jaar een heel reaxte kerst sinds ik niet meer hoef te koken
    we trekken (kook) lootjes en als stel ( 2 kinderen met aanhang, en mijn lief en ik) koken iedereen elk een maaltijdgang
    echt dat is zo ontzettend leuk!
    tussen de gangen door doen degene die niet aan het voorbereiden zijn even een spelletje of zoiets
    en omdat ik ook maar voor 1 gang de boodschappen hoef te regelen is dit zoveel relaxter 🙂
    natuurlijk wel een zeer uitgebreid ontbijt met zijn allen.
    de 2e dag( of de 1e dat kan natuurlijk ook) zijn de kinderen bij de schoonfamilie's en hebben ega en ik het rijk alleen en doen we het kalmpjes aan (lekkere restjes)
    en vuurwerk?ooit deden we daar zeer gematigd aan, maar dat is jaren geleden,
    Ben daar blij mee, ik vind het zonde van het geld, gevaarlijk en zeer milieuvervuilend
    Is het niet raar dat we aan het milieu denken en dan op oudjaarsavond allerlei schadelijke stoffen de lucht in brengen voor de lol?

    Like

  28. Wil hier ook geen boom en dan vindt ik mezelf een beetje hypocriet want voor een krant of een kartonnen doos is ook een boom gekapt.Toen ik in de stad woonde vroeg ik aan de kerstbomen verkoper of ik de afgesneden takken mocht hebben of zocht ze op aan het einde van de marktdag voordat de vegers kwamen.Van die enorme bossen met takken zijn hele grapige versieringen te maken .Om een fietswiel knopen of bij elkaar binden en op hangen en dan versieren maar.Geweldig .

    Like

Zeg het maar!

