klus klaar!

Hèhè, dat is af. De afgelopen dagen stortte ik me in de wereld van de vergelijkingssites en regelde de overstap naar een andere zorgverzekeraar. Vervolgens gooide ik mezelf met frisse tegenzin op de woonhuisverzekeringen en regelde ook daar een overstap.

Voor het derde jaar op rij stappen we over naar een andere zorgverzekeraar. Omdat ik precies weet wat we willen en nodig hebben zou het zoekwerk snel gedaan moeten zijn, maar de werkelijkheid ziet er toch altijd weer anders uit. Het is echt opvallend hoeveel moeite je als consument moet doen om te weten te komen wat er nu precies voor hoeveel wordt verzekerd. Aanvullende verzekeringen zijn in mijn geval barre noodzaak, met wekelijkse bezoeken aan de fysiotherapeut voor een aandoening in de schouder die maar niet weg wil gaan en een aandoening als ME helpt ook niet echt om de medische kosten te drukken.  Maar ‘extra top 3’ van aanbieder A vergelijken met ‘compleet zorg 3’ van aanbieder B maakt dat ik na een paar uur de computer uit het raam wil smijten.

Afijn, het is gelukt en ik ging meteen verder met de woonhuisverzekeringen. Waarom? Omdat die ondergebracht zijn bij een tussenpersoon met wie we in ernstige onmin leven (al gaat die onmin voornamelijk van ons uit, de tussenpersoon zelf heeft een bord voor zijn kop). De reden van deze geëscaleerde relatie is dat deze man afgelopen zomer werkelijk van alles heeft gedaan om ons te beletten onze beleggingshypotheek om te zetten naar een annuïteitenhypotheek. Hij vertelde onwaarheden, zei dat we onverstandig bezig waren, vulde verkeerde formulieren in en was volledig nalatig met van alles en nog wat. Mocht je dit hebben gemist, klik maar eens op het label ‘hypotheek’ rechts op het blog en je kunt het hele verhaal in geuren en kleuren lezen.

Met de hypotheek is het helemaal goedgekomen en deze is niet meer ondergebracht bij de tussenpersoon. Maar we hadden sinds jaar en dag een aantal woonhuisverzekeringen bij hem ondergebracht en dat zat me dwars. Toentertijd zijn die rechtstreeks bij de verzekeraar afgesloten, maar die besloot voortaan alleen nog via tussenpersonen te werken. Wij kregen iemand toegewezen en deze man ontvangt per maand € 2,97 assurantiebelasting voor, ja waarvoor eigenlijk? Dossieropbouw? Papieren in mapjes stoppen? Als er een wijziging moet worden doorgevoerd, ontvangt hij een papier van de verzekeraar, stuurt het naar ons, wij vullen het in en sturen het naar hem, zodat hij het weer kan doorsturen naar de verzekeraar. Ik zie hier het nut niet van in. We kregen nog nooit een zinnig advies en kunnen uitstekend zelf onze verzekeringszaken regelen.

Dus ging ik op zoek naar een andere verzekeraar, eentje waar we wel rechtstreeks zaken mee kunnen doen. We zijn bovendien nu ook nog iets goedkoper uit (€ 7 per maand) maar dat was niet de motivatie. Dat was vooral pisnijd van mijn kant. Ik wou van die man af. Schatje was wat milder in deze, maar ik geef liever elke maand wat extra aan een goed doel, dan dat ik iemand nog spek die alleen maar voorlichting vanuit zijn eigen portemonnee.

Zo, dat is maar weer gedaan. Nu mezelf weer even uit de gromstand halen!

18 gedachtes over “klus klaar!

  1. Je hebt weer veel geregeld ! Zelf zit ik al jaren bij dezelfde verzekeraar voor ziektekosten.Ik zal deze ook niet snel gaan verlaten, ze hebben in het verleden al zoveel onkosten gehad aan ons.Maanden zienehuisopnames,waaronder vele maanden intensiefcare.Ik ben dankbaar dat wij niet zelf hebben hoefen betalen en uit mijn dank aan hun door bij ze te blijven als verzekerde….
    Saskia.

    Like

  2. Wij hebben destijds bij de koop van de woning ook de verzekeringen door de tussenpersoon laten afsluiten. Ik zou wel willen uitzoeken of het goedkoper kan maar ik wist niet dat ik dit 'mocht' oversluiten. Kan ik dat gewoon opzeggen bij de tussenpersoon of rechtstreeks bij de verzekeringsmaatschappij?

    Like

  3. Volgens mij kan het rechtstreeks bij de verzekeringsmaatschappij. Heb ik tenminste altijd zo gedaan, met of zonder tussenpersoon. Vandaag weer een autoverzekering overgesloten, met I.ndepender als tussenpersoon. verzekering werd opgezegd bij A.egon. Ik ben nu 35 euro per jaar goedkoper uit voor de autoverzekering (alleen WA). Is toch weer een beetje. Reisverzekering en aansprakelijkheidsverzekering kunnen voor ons niet voordeliger dan het nu is. Dat komt omdat ik een voor beide verzekeringen een eigen risico heb, en bij de reisverzekering wintersport en duiksport uit heb laten sluiten. Ook heb ik geen werelddekking en geen annuleringsverzekering.

    Oh, zie net dat Spaarcentje hieronder je vraag al beantwoord heeft, nou ja, twee keer hetzelfde antwoord moet dan wel goed zijn..

    Like

  4. Oh, die vergelijkingssites, dat is echt een drama. Lopen ze ook nog halverwege vast, en niets is 1:1 te vergelijken. Maar altijd lekker als het weer is gelukt en je er ook nog wat op vooruit gaat. Fijne avond! 🙂

    Like

  5. Ow wat klinkt dit allemaal bekend! Ben afgelopen week ook bijkans gestoord geworden achter de PC met verzekeringen vergelijken en toen dacht ik dat ik het had; bleek er iets aan info niet te kloppen. Kon ik dus weer overnieuw beginnen met vergelijken.
    Onze hypotheek & verzekeringsprofiteur hebben wij dit jaar ook aan de dijk gezet (hij mag er ook over en verzuipen, heeft ons duizenden euro's gekost die oplichter). Ik las op de site van Erica Verdegaal dat maar liefst eenderde van de gegeven adviezen door de “adviseurs” niet goed is volgens onderzoek.
    Ik doe het nu dus lekker allemaal zelf, alleen mijn hypotheek staat nog bij dat stuk verdriet en ik weet niet hoe ik een andere hypotheekbemiddelaar vind die betrouwbaar is en ons wil terwijl we nu even niks opleveren.

    Like

  6. Ik zit een beetje met hetzelfde. Binnenkort loopt onze rentevaste periode af. Wij willen ook graag onze hypotheek omzetten.Waar vind je een betrouwbare hypotheekbemiddelaar? Ik zie door de bomen echt het bos niet meer.
    Heeft iemand hier toevallig ervaring met de hypotheekservice van de vereniging eigen huis? Gevoelsmatig lijkt mij dat een betrouwbare partij.

    Like

  7. Beste anoniem, het staat je volledig vrij om te blijven bij je verzekeraar. Maar juist ziekenhuisopnames en intensivecare zitten in het basispakket, en moete dus door elke verzekeraar worden vergoed. Elke verzekeraar zou dit betaald hebben voor je.
    Dankbaarheid voor iets wat de verzekeraar verplicht moet doen, klinkt een beetje raar voor mij. (het mag wel natuurlijk)
    Verzekeraars verschillen wel: je kan kiezen op prijs, of op hoe verzekeraars de ziekenhuizen behandelen, of keuzes geven in aanvullende behandelingen in geval van bepaalde ziektes (ME ligt bijv. onder discussie) of hoe verzekeraars huisartsen behandelen.
    Als je bij een verzekeraar blijft, geeft je ze geld (premie), waardoor ze blijven bestaan. Doe dat bij een verzekeraar die niet alleen de verplichte kosten (zoals intensivecare) vergoed, maar ook ziekenhuizen op hun kosten laat letten, of juist alternatieve behandelingen stimuleert/vergoed. Net wat jij belangrijk vind.

    Like

  8. Goed om te horen dat het gelukt is.

    Wist je trouwens dat je vrij bent om van tussenpersoon te wisselen. Naast diegene waarmee je nu slechte ervaringen hebt gehad zijn er ook die hun geld dubbel en dwars waard zijn.

    ps: de assurantiebelasting is voor schatkist en de tussenpersoon ontvangt provisie.

    Like

  9. Naar mijn ervaring is de VEH wel betrouwbaar met de informatie, maar ze nemen veel mensen niet in bemiddeling, bijvoorbeeld als je een uitkering hebt. Wel kun je (nadat ze je voorgelicht hebben)goed zelf de juiste hypotheekverstrekker vinden en daar rechtstreeks zaken mee doen. Met een uitkering kan dat bijvoorbeeld oa. bij de ABN/AMRO en de SNS. Goed zelf alle mogelijkheden met elkaar vergelijken (daar gaan wel een paar dagen werk in zitten) en je kunt veel geld verdienen; ons scheelde dat 6 jaar geleden 1,05%, 20 jaar lang…. vergeleken met het advies van DE H….
    Succes, Marjolijn.

    Like

  10. “Oplichters, net alsof ze onafhankelijk zijn. Masr in de tussentijd zijn ze een “gewone” tussenpersoon met een heel beperkt aanbod qua aanbieders.” Hiermee bedoel ik dus (even voor de duidelijkheid) vereniging eigen huis, niet De H….

    Like

Zeg het maar!

