Vrijheid

Deze week is er veel gedaan. Buiten het regelen van de zorgverzekeringen, het omzetten van drie andere verzekeringen en het doen van een aflossing op de hypotheek, mestte ik ook twee kasten uit, pakte ik alles cadeaus voor Sinterklaas én de Kerstdagen in en stopte ik en passant met de groentetas.

Na het opzeggen van de glazenwasser, nu ook ineens de groentetas. Waarom? Ben ik begonnen met een actie om kleine ondernemers de nek om te draaien? Nee hoor, mijn belangrijkste motivatie is vrijheid. Ik wil zelf weer kunnen kiezen wat we eten. Na ruim anderhalf jaar groentetas miste ik dat steeds meer. Het is herfst en de tijd van pompoen, paddenstoelen en pastinaak en dat trof ik nooit in de tas aan. Wel veel snijbiet (wat we echt verafschuwen), kolen en peen, veel peen. Meer peen dan we op kunnen in een week. En we houden niet van hutspot, dus knabbelde ik de peen meestal op als tussendoortje.

Toen ik begon met de groentetas was dat voor mij een handige oplossing. Biologisch eten was een keuze maar met beperkte energie stapte ik niet zomaar even op de fiets om naar de biologische winkel te gaan. Nu is dat heel anders, ik loop (nog) geen marathon maar een ritje naar de bio-winkel is geen probleem meer. Daarnaast heeft de gewone supermarkt ook steeds meer biologische groente in het assortiment. Kortom de noodzaak verdween. Dat in combinatie met het steeds maar weer aantreffen van groenten in de tas die we echt niet lekker vinden en dus aan de buren uitdelen, maakte dat ik deze week een mail naar de meneer van de tas stuurde. Ik heb eerlijk uitgelegd dat we de vrijheid om te kiezen missen en dat we voor nu stoppen met de tas, maar misschien in de toekomst wel weer beginnen. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat als ik ooit weer werk, het juist wel heel fijn is, zo’n tas die afgeleverd wordt.

Geen tas meer dus, maar wel een weekmenu:
Vandaag
de keuze van Zoon: zelfgemaakte zachte witte bolletjes

Zondag
In de oven gegrilde pastinaak met aardappelpuree en gehaktballetjes

Maandag
Hartige taart met groene kool, rode paprika en seitan (recept volgt)

Dinsdag
Broccoli uit de wok met kipfilet, rijst en een restje satésaus

Woensdag
Sinterklaasfeest: warme chocomel, zelfgemaakte speculaas en, als we dan nog trek hebben, pannenkoeken

Donderdag
Stamppot zuurkool

Vrijdag
Trakteert Oma op Indisch eten ter ere van bezoek van Zus

Waar ik benieuwd naar ben is of ik het opzeggen van de tas in de financiën ga merken. Ik vond € 13 niet duur voor vier dagen groente en fruit voor twee personen. In de praktijk aten wij daar met drie personen de hele week van. Wel kocht ik meestal fruit bij en kookt Oma ook één dag in de week voor ons. Nu is de E.koplaza niet zo duur heb ik gemerkt, dus misschien valt het mee. Ik ging van de week voor de gein eens prijzen vergelijken tussen de E.koplaza en de W.eegschaal, een biologische internetwinkel waar ik voorheen vaak bestelde. De verschillen waren groot. Een grote pot K.krekeltje pindakaas is bij de E.koplaza inmiddels 50 cent goedkoper dan bij de W.eegschaal. En zo was het met meer producten. Ik vraag me af hoe een internetwinkel kan blijven bestaan, als ze zoveel duurder zijn.

Heb jij een groentetas? Mis jij de vrijheid van kiezen niet?

24 gedachtes over “Vrijheid

  1. De tas beviel ons wel goed, maar vanwege de ziekte van mijn moeder zijn we (tijdelijk) gestopt. De regelmaat ontbreekt hier totaal en dan is het lastig om gebonden te zijn aan zo'n tas. Omdat we op een klein dorp wonen is het normaal gesproken wel makkelijk dat het bezorgd wordt. Toch bevalt de keuzevrijheid die we nu hebben ook goed. Ik vond het wel jammer dat er in de tas regelmatig fruit uit verre landen zat. Wel biologisch maar niet erg milieuvriendelijk.
    groetjes, hanna
    p.s. het lijkt wel of je in de turbostand staat. Pas je nog een beetje op jezelf zodat je niet helemaal afgedraait bent voor de feestdagen? Sorry, wel een beetje bemoeizuchtig.

    Like

  2. Ik heb de groentetas vorige maand opgezegd. Ook vanwege de keuzevrijheid aan wat ik wil eten. Inderdaad hebben de supermarkten ook steeds meer keuze in bio groente en fruit en aangezien ik naast een groot winkelcentrum woon met drie supermarkten is dat geen enkel probleem. Voor bio boter op brood en nog wat andere dingetjes die ik in de supermarkt niet bio kan krijgen ga ik af en toe naar de natuurwinkel in de stad. Dan sla ik meteen een hele berg van die spullen in. 😉 Inmiddels ligt mijn vriezer stampvol met allerlei zelf gemaakte maaltijden en ook met zelfgemaakte appelmoes en stoofpeertjes. Nu wil ik nog een keertje een paar liter pastasaus zelf maken. Altijd handig om dat in de vriezer te hebben liggen.

    Like

  3. Ik heb bewust voor het zelf bestellen via internet gekozen.Juist vanwege de vrijheid. IK merk wel,dat ik graag wat kleine hoeveelheden bijkoop in de natuurvoedingswinkel. En soms dubbeltjes prijsverschil met de supermarkt constateer. Dan neem ik de supermarktgroente.

    Like

  4. Mijn schoonouders krijgen geen groentetas, maar een vriend van de familie komt elke week een doos groente en fruit afleveren voor een schappelijk prijsje. Toevallig klaagde mijn schoonmoeder over precies hetzelfde: geen keuze meer. Elke week bloemkool en broccoli en winterpenen is even leuk, maar niet maandenlang…. Dus nu zit ze aan te hikken tegen het gesprekje met die vriend om het af te zeggen. Lastig!

    Like

  5. Wij hebben een tijdje een groentetas gehad, maar afgezegd om dezelfde redenen. De groente die ik echt lekker vind en elke week wel wil eten (spruitjes!) zat er maar af en toe bij en groente waarop ik niet zo gek ben (bijv. bleekselderij!) juist heel regelmatig. Groente die je echt niet lust kan bij deze leverancier overigens uitgesloten worden. Dan krijg je een vervangende groente.
    We hielden van sommige soorten groenten ook veel over, bijvoorbeeld omdat we het gemengd aten met andere groenten en pasta of rijst, en ik vond het lastig om dat allemaal te verwerken in een week. Ik haalde het pakket altijd op bij een boerderijwinkel hier vlakbij en uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt – sindsdien koop ik losse groente en ook fruit bij dezelfde boerderijwinkel. Dat is ook biologisch en voornamelijk regionaal.
    Ik heb niet bijgehouden of het pakket duurder of goedkoper was dan losse groente en fruit, maar heb het idee dat het weinig uitmaakt. Wat wel een voordeel was aan het pakket, is dat er soms bijzondere dingen bij zaten, zoals oca's. Leuk om te proberen.

    Like

  6. Ik had eerst een Odin groente- en fruittas, maar ben overgestapt naar een lokale aanbieder van biologisch groente- en fruit. Dit komt van een zorgboerderij met moestuin bij mij in de stad en kost ons € 6,- p/wk en hier kunnen we prima met z'n tweetjes van eten en houden dan zelfs nog wat over (terwijl dit eigenlijk een 1 persoonstas is!).

    Wij aten eigenlijk nooit Hollandse pot, maar met zo'n tas dus wel. Ook eten we gevrarieerder, want hiervoor kocht ik toch vaak dezelfde (bekende) groenten. Groenten als Raapstelen zou ik anders echt nooit op mijn bord hebben gehad.

    Like

  7. Ik heb me al heel vaak afgevraagd of wij niet eens aan zo'n groentetas moesten, maar juist die keuzevrijheid hield me elke keer tegen. Ik wil best nieuwe dingen proberen, maar dan wel wanneer ik daar zin in heb. Vind het al moeilijk om voor meerdere dagen eten in huis te halen, want soms heb ik dan helemaal geen zin in hetgeen ik eerder gepland had…

    We staan nu wel op de wachtlijst voor een biologisch-dynamische zelf-oogst-tuin een dorp verderop. Dat lijkt me wel heel leuk. Dat er helemaal geen schakel meer zit tussen de tuin en je bord. Maar goed, dan moeten er wel eerst mensen hun deelnemerschap opzeggen. Hoop dat we komen voorjaar zelf mogen oogsten!

    Like

  8. Ik heb dat ook met weekmenu's… ik wil gewoon zelf bepalen wat we wanneer eten. Net hoeveel zin ik heb in koken enzo. Ik haal in het weekend de bioboodschappen (we hebben ruime keus en halen rechtstreeks bij de boer) en dan zie ik wel hoe ik dat combineer. Kwetsbare groenten zoals champignons moeten natuurlijk wel het eerste op en 's ochtends vlees uit de vriezer halen en evt wat ik nog mis.

    Ik kan me je overweging dus goed voorstellen!

    Like

  9. Wij hebben vaak een groente- en/of fruittas via e.konoom. Daar kun je (na aanmelding) ook eenmalig bestellen. Weet niet of ze veel duurder zijn. Bovendien kun je aangeven welke groente je niet wilt hebben dan krijg je daar iets anders voor. Ons bevalt het wel, wij hebben hier geen bio-winkel en ook geen auto dus dit is wel ideaal.
    Groet, Tina

    Like

  10. We hebben nog niet zo lang de groentetas van een boer hier in de omgeving. Ik mis de keuzevrijheid nog niet, omdat de hoeveelheid voor 5 dagen is en wij dus 2 dagen zelf kunnen kiezen welke groenten we eten. We eten een stuk gevarieerder en om toch iets lekkers te maken met groente die we niet zo lekker vinden, vind ik wel een uitdaging. Maar misschien mis ik over een jaar ook de keuzevrijheid wel.

    Like

  11. Is het niet mogelijk om slechts om de week een tas te nemen? Bij ons (in België) wel, zo heb ik de ene week de vrijheid om zelf te kiezen en de andere week hou ik me aan de 'opgelegde' groenten. We doen dit sinds september en er zijn nog niet veel groenten dubbel geweest, wel veel groenten die ik nog nooit zelf gekocht had (deze week aardpeer en peterseliewortel).
    Ik volg je blog al een hele tijd, proficiat met al je veranderingen en vooruitgang!

    Like

  12. Wij hadden een groentetas, maar het begon mij ook op te breken. Om dezelfde reden als ik bij jou lees, en ook dat er b.v. in de zomer wel zoveel sla in zat dat we er wel twee weken mee voort konden. Zo ook met kolen in de winter. De biologische groentewinkel zit hier vlakbij, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het gemak van de supermarkt net iets verleidelijker vind :O

    Like

  13. Grappig. Ik ben juist aan het nadenken of ik wel of geen bio tasabonnement ga nemen. Na dit stukje weet ik het antwoord gelijk: dat is niets voor ons. Liever dan wat vaker boodschappen doen om te halen waar we trek in hebben.
    Dank dus voor dit stukje!

    Gr. Chanel

    Like

  14. ik heb gelukkig een eigen volkstuin en kan uit eigen tuin eten, wat ik extra heb. maak ik een groente tasje voor iemand die het even niet breed heeft of ik ruil groente voor iets anders.
    bij de tuin verenging kun je ook groentes leggen op een plek voor de voedsel bank. laatst nog een rode kool geruild voor een net sinaasappels..ooit had ik ook een groente pakket , maar door de eenzijdigheid en de tas bepalend was wat ik eten heb ik dat gestopt. ik was later toch goedkoper uit. omdat ik ook wel af geprezen groente kocht of iets voor een prikkie kocht bij iemand met een moestuin.
    het loont ook iemand te zoeken met een volktuin en iets te regelen.

    Like

  15. Wij hebben ooit een groententas gehad. Het leuke daarvan vind ik dat we daardoor groenten zijn gaan eten die we eerder links lieten liggen (bietjes, rode kool, snijbiet enz). In die zin leverde de beperking van keuze iets op.

    Omdat we sommige groenten veel liever en vaker eten dan andere (spruitjes -bah!) bestellen we nu zelf. Overigens kopen we vrijwel altijd seizoensgroenten.

    Groetjes, bespaarzuinig

    Like

  16. Zelf denk ik er ook weleens over om een abonnement op een biologische groente- en fruittas te nemen. Het lijkt me leuk om groenten te eten die ik normaal gesproken niet eet, zoals aardperen en snijbiet en peterseliewortel heb ik nog nooit gegeten.

    Toch zit ik met hetzelfde dilemma. De keuzevrijheid. Je krijgt natuurlijk wel recepten, maar met een groentetas moet je toch je menu bepalen aan de hand van wat er in de tas zit.

    Voorlopig doe ik het nog niet. Een keer in de week is hier in de stad een biologische groente- en fruitmarkt. Ik ga daar eens kijken, en hier in de stad zijn er ook volop biologische winkels.

    Verder wil ik volgend jaar op bescheiden schaal (ik heb alleen een balkon, wel een groot balkon) wat groente in potten te gaan kweken. Het lijkt me leuk om groenten te kweken die wat moeilijker verkrijgbaar zijn, zoals raapstelen.

    Wat ik wel een keer wil doen, is een biologische vleespakket bestellen, hoewel het aanbod van biologische scharrelvlees in supermarkten ook steeds groter wordt.

    Een fijne zondag.

    Groeten van Pecunia.

    Like

  17. Zo te lezen zouden we wel een groentetas kunnen delen met elkaar – kom maar op met die spruitjes! iedereen hier is er dol op.
    Wij hebben ruim 15 jaar een groentetas van Odin gehad, maar mijn man had op een gegeven moment heel erg genoeg van de “knollen en rapen”. Ik vond het wel altijd heel erg gemakkelijk, om meerdere groentes in huis te hebben. Dus doe ik dat nu zelf. Ik bedenk vijf maaltijden per week waarvoor ik (ongesneden) groente koop en dat geeft vrijheid genoeg om te wisselen. Wel vind ik dat de groentelades in de koelkast erg klein zijn dus heb ik twee losse bakken gekocht waar ik ook nog wat groente in kan bewaren.

    Like

  18. Dat is natuurlijk wel de reden waarom de supermarkten vol moeten liggen: we willen allemaal die keuzevrijheid, en daardoor wordt er enorm veel weggegooid, want stel dat het dit keer niet gekozen wordt.

    Maar ik snap jouw reden ook wel weer hoor, zoveel snijbiet en peen is ook niet fijn. Ik heb de mazzel dat onze bio-winkel over moest stappen van Odin naar Proef. Ik kan nu op vrijdag-ochtend al hun site kijken wat er de week erna inzit. Zit er te veel in wat we echt niet lusten (weggooien is ook geen optie), dan sla ik 'm een week over. Echt handig omdat er voor 10 euro ook best heel veel groente in zit. Zo veel soms dat we het niet in 1 week op kunnen eten. Zo kom ik die overgeslagen week prima door met groente die over is, of in de diepvries zit. Maar dan moet je die keuze voor Proef wel hebben in de buurt.

    Like

  19. Ik had een regionale groentetas en die heb ik opgezegd toen ik mijn voetreis ging maken. Ik vind het vooral moeilijk om te beslissen wat ik nu weer moet eten, daar vond ik de tas wel handig voor. Aan de andere kant moest ik de tas ophalen en daarvoor reed ik 25km (heen en terug), dus echt milieuvriendelijk en biologisch was het daardoor niet meer.

    Like

Zeg het maar!

