Budgetkerst: maak het zelf!

Veel mensen lukt het uitstekend om het hele jaar door te letten op de uitgaven van de boodschappen en dan ineens tijdens de feestdagen gaan ze onderuit. Er wordt té veel uitgegeven aan cadeaus en té veel aan eten. Dat is mij ook vaak overkomen. Als je van te voren bedenkt wat je wilt uitgeven, heb je veel minder kans op financiële uitglijders. Over budgetten voor cadeaus schreef ik al eens, vandaag gaat het over eten tijdens de kerstdagen. Budgetkerst, dat is genieten van lekker eten zonder achteraf buikpijn over de uitgaven.

Vraag jezelf vooral af wat je wilt en wat je kan. Probeer dit los te zien van verwachtingen van anderen. Is het traditie in de familie om enorm uit te pakken en krijg jij een knoop in je maag van de gedachte alleen al? Verzin alternatieven. Spreek af dat iedereen iets lekkers meeneemt en laat je verrassen door wat er uiteindelijk op tafel komt te staan. Spreek gewoon een budget af als je bang bent dat de verschillen onderling te groot worden. En denk goed na over wat je passend en nodig vindt. Is het echt noodzaak een hele kalkoen aan te schaffen als je de rest van het jaar nooit een kalkoen naar binnen werkt? Doe dus vooral niet als mijn buurvrouw die elk jaar haar hele familie over de vloer krijgt en de dag voor Kerstmis zonder plan in paniek de supermarkt binnen rent en alles kant en klaar koopt wat los en vast zit (en nog maanden op de blaren moet zitten omdat ze een rib uit haar lijf kwijt is).

Ga je toch voor een echt kerstmenu, hou het dan binnen de perken door iets te maken wat binnen jouw kennis, kunde en portemonnee ligt. Bedenk dat als je gasten hebt, de aandacht vooral  naar elkaar gaat en dat een feestelijk gedekte tafel met kaarsen alles lekker doet smaken, zeker als je met wat aandacht de borden hebt opgemaakt. Drie gangen is meer dan genoeg, zeker als je vooraf al wat kleine hapjes hebt geserveerd.

Hou de kosten binnen de perken door bijvoorbeeld te kiezen voor groenten van het seizoen. Met pastinaak, pompoen en knolselderij zijn heerlijke gerechten te maken. Je kunt er ook voor kiezen geen vlees te serveren, dat scheelt veel geld. En kies voor gerechten die je makkelijk vooraf kunt maken en opwarmen, zodat je niet op de dag zelf oververhit in de keuken staat.

Hapjes vooraf:

  • Maak zelf toast van oud brood. Steek uit oude sneden brood bijvoorbeeld figuurtjes als rondjes of sterren en rooster dat in de oven. Maak wat lekkere smeersels zoals: pesto en humus. Je kunt ook lekkere smeersels maken door bijvoorbeeld olijven met knoflook fijn te hakken of gedroogde tomaten even weken in water en dan pureren met knoflook, peterselie en later wat pijnboompitten toevoegen.
  • minigehaktballetjes met zelfgemaakte pittige rode saus 
  • Besmeer pitabroodjes met knoflookolie en rooster 2,3 minuten in de oven. Snij elk pitabroodje in vieren en doe over in een schaaltje. lekker met tzatziki
  • En natuurlijk koop je geen bak dure knoflook-olijven maar maak je dit zelf. Nodig: pakje ontpitte olijven, wat feta en eventueel wat gedroogde tomaten. Leg de tomaten te weken in wat kokend water. Doe de olijven in een grote jampot, snij de feta in blokjes en hak de geweekte tomaten fijn. Snipper 2 tenen knoflook. Doe dit alles in de jampot en giet er redelijk wat olijfolie bij. Voeg tot slot wat kruiden (tijm, oregano of zoiets) toe en wat peper en zout. Deksel erop, even schudden en minimaal een uurtje laten staan zodat de smaken goed kunnen intrekken.   

Lekkere en makkelijk te maken voorafjes zijn:

  • Zalm- of hampannenkoekjes: pannenkoeken besmeren met kruidenkaas, beleggen met gerookte zalm (of ham) en oprollen, in stukjes snijden,  op een bordje neerleggen, beetje rucola er bij en klaar. Ga uit van 1 pannenkoek per persoon.
  • Mosterdsoep (eventueel met wat stukjes gerookte ham of gedroogde tomaten er door)
  • Pastinaaksoep
  • Pompoensoep
  • bladerdeegbakjes gevuld met sla: dit ziet er al snel heel leuk uit. Maak een salade van bijvoorbeeld rucola, olijven, pijnboompitten (of zonnebloempitten, véél goedkoper), wat zachte geitenkaas en gegrilde paprika. Bak wat bladerdeegvellen af, Ik bedoel de gewone diepvriesbladerdeegplakjes van K.oopmans. Die leg je op een ingevette bakplaat en je besmeert ze met wat geklutst ei. Dat bak je ca. 15 minuten af in de oven. De plakjes bollen op. Haal ze uit de oven, laat ze afkoelen en snij ze horizontaal doormidden zodat je een boven- en een onderkant hebt. Leg de onderkant op een bord, de salade er in en leg dan de bovenkant als een dekseltje er op. Dit is goed voor te bereiden door bijvoorbeeld de dag van te voren de bladerdeeg te bakken
  • Of een hartige variant hiervan: bladerdeeg met spinazie en geitenkaas 
 
Hoofgerechten:

Nagerechten:

  • IJs is altijd lekker en makkelijk te serveren. Je hoeft echt niet duur caramel-pecanoten-crumble ijs te kopen want je kunt zelf bijvoorbeeld heel makkelijk simpel vanilleijs opleuken. Rooster bijvoorbeeld wat kokosschaafsel en leg dat op een bordje. Maak met een ijslepel mooie ijsbolletjes en rol die door de kokos heen. Je kunt dit voorbereiden en de kokos-ijsbolletjes in een bak wegzetten in de vriezer. Serveren met wat warme chocoladesaus (chocola smelten met een beetje room of water) en wat walnoten en klaar.
  •  fruitcrumble met wat ijs erbij is ook heerlijk

Wat eet familie Spaarcentje tijdens met Kerstmis? Wij houden het dit jaar heel simpel. We zijn tijdens de Kerstdagen met zijn drietjes, een weloverwogen beslissing. We eten in de weken voor Kerstmis een keer bij Schoonouders en een keer bij Oma en vieren dan kerst met lekker eten (door anderen klaargemaakt) en cadeautjes (door ons meegebracht).

Tijdens de Kerstdagen zijn we vrij, iets waar vooral ik erg veel zin in heb dit jaar. Gewoon desnoods de hele dag in pyjama lopen als we zin hebben of een strandwandeling maken. Lekker eten doen we wel, maar dan  iets wat we allemaal lekker vinden en geen uitgebeide liflafjes. Eerste Kerstdag wordt het een klassieke lasagne (met gehakt, tomatensaus en kaas) en Tweede Kerstdag een Pizza met voor ieder het favoriete beleg. De toet slaan we zeker niet over, we willen veel en machtig en zoet en met chocolade en dat wordt waarschijnlijk deze frambozen cheesecake brownies van Carolines blog. Verder ontbijten we die dagen met zelfgemaakte zachte witte bolletjes en kaneelbroodjes naar een recept van Levine.

Al het eten tijdens de kerstdagen kan in de weken ervoor voorbereid worden. De broodjes bak ik 5 minuten korter af en vries ze in. De saus voor de lasagne en de pizza kan vooraf worden gemaakt en ingevroren. De cheesecake maak ik de dag voor Kerstmis. Zo zijn we op de dagen zelf vrij om te doen wat we willen.

En jij? Heb jij al een eetplan voor Kerstmis of stel je dit zo lang mogelijk uit? Want je kunt als echte consuminderaar natuurlijk ook op Kerstavond een uur voor sluitingstijd je slag slaan in de supermarkt als alles afgeprijsd is. Als je creatief bent en het niet vervelend vindt om op het allerlaatste moment (in de supermarkt zelf) combinaties te bedenken, dan kun je zo veel geld uit sparen.

28 gedachtes over “Budgetkerst: maak het zelf!

  1. Met de fam gaan we gourmetten. Ideaal, zo kan iedereen kiezen wat er in het pannetje gaat. Vroeger aten we meerdere gangen en stond er overal choco & ander vreetspul op tafel. Waardoor we het 'echte' eten niet meer op konden… Mijn moeder heeft er nog steeds een handje van. Hoort er blijkbaar bij. Ik vind het vervelend om eten opgedrongen te krijgen. Vandaar deze oplossing! Met vriendinnen halen we eten, een 4-gangenmenu. Een bewuste keuze, we laten ons lekker verwennen. Verder komt er ook weinig/niets op tafel, aan het eten hebben we genoeg. We gaan dobbelen, dus dat wordt lachen… En daar gaat het toch om, om de gezelligheid.

    Like

  2. Weet je wat Ik altijd doe om gewoon ijs op te leuken. Ik zet de oven op 180 graden. Leg een paar werthers echte op een bakpapier tot het smelt. Af laten koelen en in schotsen breken. Dan in het ijs zetten. Of verkruimelen tot kruimels en dan over ijs. Heerlijk. Als je een paar gekleurde zuurtjes neemt krijg je mooie regenboogschotsen.ziet er meteen aangekleed uit!

    Met groet,

    Sophie

    Like

  3. Dat heb ik ook, ik haat het eten opgedrongen te krijgen. Krijg ook last van mijn maag en darmen daarna. Helaas hebben vrienden doorgaans de gewoonte overal voor te bedanken met een etentje… en laat dat 'tje' dan maar weg. Ze bedoelen het goed, dat wel. Dus ik schipper tussen dankbaar zijn en complimenten geven en me niet laten overvoeren.
    Kerstdagen is voor mij de volwassen kinderen laten koken en boodschappen laten doen. Dat ze dan ietsje duurder uit zijn dan wij gewoon zijn, kan me dan niet zoveel schelen. Het is gezellig en de kinderen weten dat ik een kleine eter ben.
    Grappige is dat toen onze jongste zoon zijn vriendin voor de eerste keer meebracht te eten bij ons, hij haar van te voren al verteld had dat ik me zeker niet beledigd zou voelen dat zij maar kleine porties at, omdat ik zelf ook een kleine eter ben:-)

    Like

  4. wij eten lekker simpel, gewoon een salade, gekocht en zelf opgemaakt met sla, tomaten, ei, komkommer, uitjes en augurken ,asperges met een rollade erbij en een lekker oerbrood en de 2e dag gaan we dikdakken ,dat betekend de restjes van de vorige dag opeten , aan gevuld met stokbrood en allerlei rauwkost, toastjes met franse kaas en filet american en allerlei noten ,we zetten dat neer op een grote tafel als een soort lopen buffet vanaf een uur of 5 en dan kan iedereen wat pakken als hij of zij trek heeft. het toetje bestaat meestal uit een lekker ijsje. dit kun je allemaal zo duur maken als je zelf wilt of je kunt je gasten vragen of ze allemaal iets lekkers mee willen nemen.

    Like

  5. wij gaan op kerst avond naar mijjn ouders en dan met het hele gezin naar de kerst nachtdienst (begint om 20.00uur) daarna koffie en dan wat hapjes en wat pakjes.
    1e kerst dag is manlief zijn broer ,met vrouw aan de beurt om het eten te verzorgen dit word ook vast een voudig.
    2e kerst dag komen mijn ouders hier en dan gaan we gourmetten ook vrij eenvoudig en meest zelf gemaakt Ben benieuwd of het mijn vader of mij ook dit jaar weer lukt om een gourmet schaal met 50/30 % te scoren dit wil nogal eens lukken direct na de sinterklaas en dan word er zelf natuurlijk niet zoveel gesneden sallade word hier zo wie zo zelf gemaakt ik zal hier maar niet zeggen wat ik van kant en klare vind.
    Al met al houden wij het vrij eenvoudig. En hoeven jan?februari niet aan de restjes of op een houtje bijten.
    Alvast fijne dagen en voor pret bij het voor bereiden.

    Like

  6. weet echt niet wat te doen voor eten op kerstdag alle kinderen komen naar huis nu al stoppen ze folders met afhaalmenu's in mijn handen zo duur !!! de kinderen iets laten koken is moeilijk 2 verplegers die vroegdienst hebben op kerst de ander zit in de blok enz totaal zijn we met 9 eenvoudig soep orloffgebraad met worteltjes boontjes uit de weck spruitjes uit de diepvries met krokketten en ijs als toetje voor mij is dit luxe de jeugd denkt er anders over

    Like

  7. Wij houden het ook eenvoudig. De eerste kerstdag gourmetten want dat vinden de kinderen zo leuk. Geen dure schotels maar gewoon zelf het vlees snijden en uiteraard een toetje. Dat bestaat uit een bakje ijs met slagroom erop. Blijer kan ik ze niet maken. Tweede kerstdag een rollade met gebakken aardappeltjes en weer een ijsje toe. De tweede dag eet je toch minder, zit je vaak nog vol van de dag ervoor.
    Na het eten komen de spelletjes op tafel,gezellig met elkaar. Kan mij er nu al op verheugen.
    Ingrid.

    Like

  8. Wij doen het dit jaar heel makkelijk met de familie: een stel zorgt voor het voorgerecht, een stel voor het hoofdgerecht en wij het nagerecht. Klaarrrrrr. Dat is eerste kerstdag en zoals het er nu naar uit ziet zijn wij tweede kerstdag lekker met z'n tweetjes thuis. Heerlijk! Pyjama aan en Sissy kijken, haha.

    Like

  9. Vrienden doen al jaren een stamppot-buffet met hun familie en dat klinkt reuze lekker moet ik zeggen!
    Wij hebben de laatste paar jaren kerst als gezin zonder gasten doorgebracht en dan is het gewoon lekker eten. Meer dan een hoofdgerecht en een toetje krijgen we niet weg eerlijk gezegd. Wat we wel eens doen als we gasten hebben: een extra groente bij het hoofdgerecht, en dan een feestelijke zelfgemaakte taart (chocolade of zo) voor bij de koffie als soortement toetje. Want je tafelt toch al langer en dan is het toetje ook weer later. Met een taart haal je dat dan weer een beetje in.

    Like

  10. Wij hebben besloten om te gaan gourmetten.
    De c1000 heeft een goede aanbieding op dit moment op een gourmetschaal die gaat de vriezer in. Verder pannenkoekenmix er bij (kids happy) en Salade. De aanverwante zaken zoals aardappeltjes brood en groente worden door de visite meegebracht.
    Het Eten bij de schoonfamilie weet ik nog niet wanneer dat is en wat ik moet meebrengen, denk dat wij dit jaar het vlees moeten doen, dan kijk ik gewoon naar wat er in de aanbieding is of ga in duistland boodschappen doen. Of iets met een afprijzingssticker. of lekker gehaktballetjes in tomatensaus en kipsate doet het altijd goed.

    Like

  11. wij hebben al een paar jaar de traditie om een van de twee
    kerstdagen een foute BBq te houden, gewoon een paar worstjes op de bbq lekker kerst muziekje erbij, de vuurkorf aan en een pannetje
    gluhwein op het vuur, lekker makkelijk heeel gezellie en ongedwongen,
    en als het dan sneeuwt of regent gewoon met z'n allen onder de parasol(versiert met kerstlampjes natuurlijk)

    Like

  12. Wij wonen in Frankrijk en hier is eten en de opmaak ervan erg belangrijk. Een toetje maak je specialer door het in kleine glaasje te serveren. Gewoon in een mooi limonade gles of in een wijnglas. Zo serveer ik altijd onze zelfgemaakte chocolade mouse of tiramisu. Voor de apple-crumble heb ik 1-persoons overschaaltjes. Of 3 kleine toetjes op een bordje doet ook wonderen!

    Omdat we met kerst naar Nederland komen, hebben wij geen omkijken naar het eten. We worden altijd bij familie op bezoek verwacht en hoeven niet te koken. Ideaal. Natuurlijk nemen we altijd iets lekkers uit Frankrijk voor hen mee.

    Like

  13. Hoe het er bij ons precies uit gaat zien weet ik niet. Wel als toetjes één dag rijstepap en chocolademousse. Mmmm beide toetjes vinden wij allemaal overheerlijk. Dochter wil ook graag altijd zo'n kerstman of dennenboom ijsje. Dat krijgt ze dan ook. Die paar euro extra worden altijd daaraan uitgegeven. En meestal komt dat weer binnenkort in de aanbieding.
    Ik heb de rode kool al klaar en het soepvlees al gekocht. Ik sprokkel mijn gerecht wel bij elkaar en dan ook nog passend in mijn maandbudget.

    Like

  14. Ik heb een kratje in mijn berging staan waar ik sinds eind november lekkere dingen in verzamel. Wijn uit de aanbieding, frisdrank 2 voor 1, speciale koffiebonen enzovoorts. Tegen de tijd dat het kerst is, heb ik een hoop dingen verzameld die anders zijn dan anders.

    Kerstavond vieren we altijd bij mijn moeder. en eerste kerstdag komt de familie bij ons op een kerstbrunch. Die houden we vrij simpel, want bijna iedereen moet daarna nog door naar een kerstdiner.

    Tussen kerst en oud en nieuw geef ik altijd een etentje voor mijn vriendinnen, de uitdaging is dan om het licht en lekker te maken. Dat etentje is mijn creatieve kookmoment tijdens de feestdagen. Geen kerstdrukte, want na de kerst, maar wel de feestelijkheid die er rond die dagen hangt.

    Het enige waar ik echt los in ga is in cadeautjes onder de boom. Hoe mooier ingepakt hoe beter. En hoe meer hoe beter. Hoeft trouwens niet duur te zijn. Heb bijv. al voor 4,50 euro 5 mooie cadeaus voor mijn zoon. 4 elpees en een pianoboek uit de Kringloopwinkel.

    En wat voor mij goed werkt: trek een eigen plan. Stop met het lezen van tijdschriften tegen de kerst. Voor je het weet word je aangestoken door het alsmaar meer/beter/anders virus en schiet je in de stress.

    Groetjes Jacq.

    Like

  15. Ik eet wel elk jaar die grote kalkoen. Alleen wij vinden dat ontzettend lekker en eten er vervolgens 4x van. Dus dan valt het uiteindelijk qua kosten wel mee. Bij de kalkoen hebben we salade, groente en cranberries. Deze worden betaald uit het weekbudget. Dat geldt ook voor de chocolade-cheesecake en het kaasplateau. Kerst kan ook uit het weekbudget worden bekostigd.

    Like

  16. Halverwege november begin ik ook wat houdbare dingen mee te nemen (diepvries/blik en ook doe ik van mijn huishoudgeld al van af januari iedere week € 1,00 in een potje zodat we nu iets anders kunnen halen wat we normaal niet zo snel kopen. En zo heb ik wat budget extra voor de luxe spullen die deze tijd in de aanbieding zijn zoals blikjes zalm, soepen, sauzen die ik dan door het jaar heen weer kan gebruiken als er weer wat te vieren valt.
    Kerstavond maak ik een diner voor twee, gewoon eenvoudig en lekker. Op kerstochtend krijgen we eters voor een kerstontbijt, lekker nog in het donker, de tafel mooi gedekt en ik wil proberen om zo veel als mogelijk zelf te maken.
    Na een uur of twaalf is iedereen weer weg en hebben we de hele dag lekker nog voor ons zelf om actief of lui te zijn.
    Man moet tweede kerstdag weer te werk, dus is dat voor ons weer een gewone dag.Gr kathy

    Like

  17. Ik geef het toe: ik heb last van decemberstress, dat ontregelt mij helemaal. Ik raak verward van al het aanbod, gedoe er om heen. Zo erg dat ik er een hekel aan krijg. En dan komt mijn zwakke eigenschap naar boven, kan niet plannen…lees met bewondering je planning. Maar weet je wat! ik ga het proberen misschien geeft het mij wat rust.

    Nathalie

    Like

  18. Wij doen al jaren hetzelfde, saai misschien, maar het werkt! 1 dag eten we Boeuf bourguignon en de andere, als we thuis zijn, gaan we gourmetten. En met oud en nieuw bak ik oliebollen en gaan we kaasfonduen. Simpel, maar lekker! En ik hoef niet in de stress te zitten. Voor het gourmetten en de boeuf koop ik al maanden van tevoren vlees in, zodat het in 1 keer niet zo'n grote post is.

    Like

  19. Luxe of niet, ze komen toch eten? Was het niet 'een gegeven paard kijkt men niet in de bek'? Bovendien vind ikzelf gezellig en lekker eten belangrijker dan luxe en duur.

    Groetjes Lily

    Like

  20. Hier weten we het nog niet zo. We willen graag een dag/avond gewoon met z'n tweeën maar ja, we worden ook uitgenodigd. 'Nee' zeggen valt mij dan zwaar. Althans niet de eerste 'nee' maar om voet bij stuk te houden als de 'waarom' wordt afgekeurd. Wel leuk om te merken dat je aanwezigheid op prijs gesteld wordt (weer leg dat argument maar eens!) maar het rondrennen de hele kerst valt ons eigenlijk elk jaar tegen. Toch staan elke dingen vast. Mijn ouders zijn gelukkig soepel, daar gaan we ergens tussen het weekend voor kerst en oud/nieuw stoofpot van regionaal bio-rund eten (heel veel zin in!). Moeder van vriend hecht aan de traditie van kerstontbijt (was nieuw voor mij, maar ik ben fan want lekker en lekker simpel) en meestal zijn we daar dan van kerstavond (voor of na diner) tot na het diner 1ste kerstdag. Soms daarna naar huis of anders na het ontbijt 2de kerstdag. Wat we daar eten weet ik niet, altijd lekker en niet te veel. Ook kleine porties (zelf opscheppen, heel fijn!) zijn gewoon geen probleem.
    Dan het grootste probleem. Mijn moeders familie die altijd 2de kerstdag samenkomen in een wisselende uithoek van Nederland (we hebben zelf geen auto). Eten: vaak slecht gecoördineerd (zoals veel stokbrood, niets om erop te doen of drie soepen maar geen broodjes erbij). Dit jaar maakt 1 tante met haar dochter een vegetarisch diner (oma, een (andere) tante en een nichtje eten altijd vegetarisch). Bij vriend is dat niet favoriet en ook ik vrees voor de clichés. Daarnaast is het altijd zo'n lange zit van begin van de middag tot ver in de avond met niets anders te doen dan snoepen en kletsen.

    Eigenlijk heb we veel meer zin om ons de reis te besparen en lekker een biefstukje (aanbieding die al in de vriezer ligt) te bakken, aardappelkroketjes (ook aanbieding, in vriezer) en tuinboontjes (uit blik en was van de week in aanbieding…over budget gesproken) erbij en na chocolademousse (oké, die ik wel duur maar ook oh zo lekker!). Dan lekker op de bank met een boek, glaasje wijn en een Frans kaasje.
    Maar welke van de twee het moet worden..we zijn er nog niet uit.

    Groetjes Lily

    Like

  21. Ik woon in Engeland en we gaan dit jaar voor het eerst gourmetten. Met z'n tweetjes, dus ik ga geen grote hoeveelheden vlees in huis halen. Wat groenten, salade en brood erbij (en ananas met van die ingepakte kaas die zo makkelijk smelt!) en je hebt heerlijk gegeten!

    Like

  22. wij gaan 1 kerst gourmetten met fam 2 kerst kook ik zelf

    uijensoep met stokbrooden kaas

    kipuit de oven

    boontjes en of sla

    aars pure of kroketjes

    na gerecht ijs slagroom

    kosten 3.50 pps wij zijn met 5 man

    Like

Zeg het maar!

