Klaar voor pakjesavond

Ons kind is sinds 1,5 jaar van zijn geloof is gevallen, Sinterklaas bestaat niet. Aangezien ik in een familie terecht ben gekomen waar een traditie is van cadeaus geven tijden Kerstmis, zou er dus geen noodzaak zijn voor een ouderwetse pakjesavond. Het geld groeit ons bovendien niet op de rug. Maar Sinterklaasavond associeer ik wel met gezelligheid, kou buiten, warme chocomel, pepernoten en speculaas. We zijn blijkbaar nog niet zover dat we daar afstand van kunnen nemen.

Dus vieren we ‘pakjesavond light’. Het bedrag dat we normaal tijdens Kerstmis aan cadeaus besteden wordt netjes verdeeld over de twee feesten. Woensdagnamiddag/avond vieren we onze bescheiden versie. Wat valt er uit te pakken? Één cadeau dat geschikt is voor ons drietjes (een bordspel) en twee kleinere cadeaus voor Zoon pus twee nuttige zaken die hij toch nodig had (een pyjama en handschoenen) die voor de gelegenheid feestelijk zijn ingepakt.

Dus, woensdagochtend ga ik speculaas bakken, in de middag gaan de kaarsen aan, de gordijnen dicht, drinken we warme chocomel en gaan lekker Kolonisten van Amerika spelen, als het uitgepakt is. Daarna pannenkoeken eten, als dat nog lukt na de pepernoten en speculaas en dan hebben we dat ook weer gehad. Sommige tradities zijn te leuk om afscheid van te nemen.

Overal lees je als consumindertip dat je beter óf Sinterklaas kunt vieren óf Kerstmis. Mijn consumindertip is: vier twee feesten voor de prijs van één feest. Dat lukt best als je niet bezwijkt voor de verleiding te veel te kopen. Het gaat om de sfeer en de gezelligheid.

En jij, lig je nog op koers met je feestbudget of ben je gierend uit de bocht gevlogen?

20 gedachtes over “Klaar voor pakjesavond

  1. Hihi, 2 voor de prijs van 1, die is leuk!
    Hier ook 2x feest, oh ja, en dan nog de verjaardag van dochterlief. Thuis vieren we Sinterklaas, dit jaar voor het eerst met surprises en voor ieder een kadootje. Bij mijn ouders vieren we dan kerst, maar dan koop ik voor ons gezin geen kado's, wel voor de rest. Ook dus twee feesten voor 1, met bescheiden kadootjes, wel zo gezellig!

    Like

  2. Tja als je als kind ouders heb met twee verschillende culturen waarvan de een met Sinterklaas en de ander met Kerst is opgegroeid dan krijg je beide feesten mee. We doen eigenlijk het zelfde als jij: dus 2x feesten voor de prijs van 1 feest door de kadootjes te verdelen. Omdat ze nog zo klein is focussen we nu meer op Sinterklaas. Als ze ouder is en niet meer erin gelooft, dan concentreren we ons op de Kerst. Nu is de kerstboom en alle lichtjes al een groot kado voor haar. Waarschijnlijk maakt dat zelfs nog meer indruk dan Sint en zijn Pieten.

    Like

  3. Ik doe al jaren niet meer aan Sinterklaas en kerst vierden wij vroeger thuis niet met kadootjes. En nu nog steeds niet. En wat betreft het eten? Ik haal mijn zelfgemaakte stoofpeertjes uit de vriezer voor wat extra feestelijkheid en eet verder gewoon als altijd. 🙂 Gierend uit de bocht gevlogen?… Mmmm, misschien van zuinigheid ja. Haha.

    Like

  4. Ik woon in Engeland met een Britse vriend dus Sinterklaas en dat speciale sfeertje zit er niet automatisch in. Maar wij doen het ook zo; Sinterklaas is iets kleins, inderdaad met warme chocolademelk en een kleinigheidje, en Kerst vieren we uitgebreider, met cadeautjes voor de neefjes en nichtjes.

    Dit jaar gaan we voor het eerst gourmetten, want Lidl had een gourmet-stel in de aanbieding. Ik kijk er nu al naar uit, na zes jaar kalkoen met spruitjes bij de schoonouders.

    Like

  5. Wij vieren sint met verplicht-kleine kadootjes en lollige gedichten en chocomelk. En Kerst hebben we altijd gevierd (ik kom deels uit niet-NL familie waar 24 dec belangrijk is), dus dat doen we nog. Maar ook daar hoeven de kado's niet groot of duur te zijn: kadootjes waaruit blijkt dat goed over iemand is nagedacht zijn heel welkom. Ik geniet nog van de zelfgemaakte bramenlikeur, die ik vorig jaar kreeg. En ik zoek het hele jaar door naar kadootjes (aanbiedingen). Mijn broer vindt “even” shoppen veel makkelijker, dat mag ook. Maar ook bij Kerst is de sfeer belangrijker dan geldbedragen.
    En dat vind ik nog steeds een belangrijk doel van december feesten: genoeglijkheid en gezelligheid.
    Bij ons is trouwens (zelfgemaakte) aardappelsalade en braadworst het standaard kerstmenu.
    Wel jammer voor de economie, wij werken niet zo mee.

    Like

  6. Wij hebben geen kleine kinderen in de familie, dus vieren geen Sinterklaas meer. En Kerst hebben we nooit met cadeautjes gevierd, maar gewoon gezellig bij elkaar. Al wordt het wel steeds gewoner en minder luxe. Het wordt geen
    (vr)eetfestijn, maar met een paar lekkere dingetjes en een gewoon dinertje, geen overdadige luxe.

    Heel Nederland loopt te klagen over de crisis en niet rond kunnen komen, maar als je rond de feestdagen in de winkels komt, zie je karren vol, soms met koppen erop. Daar doen wij lekker niet aan mee.

    Like

  7. Ik heb me redelijk aan mijn budget gehouden, en ik ben het helemaal met je eens dat pakjesavond een bepaalde specifieke gezelligheid heeft. Ik zou dat ook nooit opgeven.
    Wij doen geen cadeautjes met kerstmis, dus dat scheelt weer.

    Like

  8. al jaar en dag vieren we sinterklaas met en kerst zonder pakjes. Voor zoonlief is het dubbel feest want bij pappa thuis is het andersom. Hij krijgt dus 2 keer kadoos ( gelukkig altijd ook nuttige.dingen) Ons kaboutertje is nog te klein om alles mee te krijgen. Die wordt vooral blij van alle mensen aandacht( en mamma ook. gewoon rustig een kopje thee drinken zonder beebje is soms best fijn)

    Like

  9. Hier vieren we alleen Sinterklaas met cadeautjes. Kerst is voor ons het feest van de geboorte van Jezus. Dus geen cadeautjes van de kerstman onder de boom. De kinderen krijgen in de kerstvakantie een nieuwe dvd, wat weer voor fijn tijdverdrijf zorgt 😉
    Met Sinterklaas krijgen ze in elk geval een spel en verder wat klein speelgoed. Ik heb niet echt een budget, maar kom meestal rond de 30 euro per kind uit. Helemaal prima, wat mij betreft. Voor onszelf pak ik een paar kleine dingen in die we anders ook wel gekocht zouden hebben. Zo hebben we toch een zak met cadeautjes. Verder is Sinterklaas voor ons ook vooral de sfeer er omheen: we versieren de kamer met slingers, spelen de hele dag Sint&Pietje met verkleedkleren en eten lekkers 🙂

    Like

  10. Ons Sinterklaas vieren haalt zijn plezier uit de gedichten. De cadeautjes zijn de normale levensmiddelen.Ik heb een stuk oude kaas,noten,potje jam,chocolade,het gewone spul. Maar in de loop van dit jaar waren er grappige gebeurtenissen rondom die artikelen.

    Like

  11. Het gehele jaar door 'spaar' ik cadeau's voor de Sint. Het totaal aan kosten is ook een stuk hoger dan ik hier op de blogs van anderen voorbij zie komen. Ieder zijn eigen keuze. Wij hebben een sintspel ooit een keer bij de Hema gekocht. Alle cadeau's liggen met de naam naar beneden dus degene die volgens het spel een cadeau moet pakken weet niet voor wie dat is. Wij vinden dit erg leuk en ieder jaar is het weer een geslaagd feest.
    Onze kinderen krijgen dit jaar allebei als cadeau een theatervoorstelling. Heel iets anders, maar op een gegeven moment heb je wel de leeftijd dat het niet alleen meer speelgoed is dat ze krijgen.
    De extra kosten deze maand zijn erg klein omdat ik alles over het jaar verspreid heb.
    Met kerst ligt er een kleinigheidje voor ons vieren onder de boom. Gewoon voor de lol maar absoluut geen pakjesavond meer. Dan eten wij normaal eten, maar als extra hebben wij altijd chocolademousse en rijstepap als toetje. Heerlijk.

    Like

  12. Sinterklaas hebben we zondag gevierd, low budget maar niet minder gezellig.
    Kerstmis wordt ook voordelig dit jaar. We eten gewoon thuis en dan ga ik lekker zelf koken. Leuke receptjes die we anders niet eten maken het feestelijk genoeg en we genieten van de kerstversiering hier in huis en elkaar.

    Like

  13. hier geen kleine kinderen meer en wij vieren alle feestdagen al jaren zonder cadeaus ,zelfs verjaardagen, voor ons niet minder gezellig en duur eten doen we ook niet echt ,we eten wel wat uitgebreider dan anders , maar wel eten waar voor je geen uren in de keuken hoeft te staan en de tafel word feestelijk gedekt. uiteindelijk gaat het bij ons om het samenzijn en lekker niks doen op zulke dagen.veel kaarsjes, versieringen en lekker muziek en leuke films.

    Like

  14. Wij vieren altijd Sinterklaas. Toen mijn ouders nog leefden met prachtige suprises en leuke gedichten maar mijn( volwassen) kinderen voelen hier helaas niets voor. Ik heb mijn budget dit jaar gehalveerd. Vorige jaar had ik moeite om het vol te krijgen en heb zelfs geld “overgeheveld” naar het verjaardagsgeld omdat de kinderen niet genoeg wensen hadden om het budget op te maken.Spullen kopen alleen maar om het geld op te maken vind ik waanzin. Wij hebben het afgelopen zaterdag gevierd en het was erg gezellig. Iedereen kreeg genoeg cadeaus en er was niet te merken dat er minder geld besteed was. Sinterklaas is een echt Nederlands feest en moet in ere gehouden worden vind ik. Soms geef ik 1 cadeau met de kerst en dat gaat dan van het Sinterklaas budget.

    Like

  15. Ik kan de schade niet precies vaststellen, want ik krijg van mijn moeder sinds een aantal jaren een (flinke) 'tegenmoetkoming' in de kerstkado's (ze staan er dan ook op dat er kado's onder de boom liggen tenminste voor zoonlief, voor ons zou het niet hoeven na sinterklaas, ik zou liever het kado-gedoe daarna afsluiten eigenlijk. Met de Duitse roots van mijn vader is er echter geen ontkomen aan). Voor sinterklaas heb ik heel bewust het budget voor de kado's van mijn schoonmoeder verdriedubbeld. Ze had ons immers een flink bedrag geleend dit jaar. Ik heb de rente niet vergoed, maar een groter bedrag bij de kado's gedaan en gekozen voor meer kwaliteit van de kado's voor haar (een 'luxe' letter, een toneelkijker van een goed merk en een wandelrugzak van kwaliteit). Ik vind dat leuker dan afgepast de rente vergoeden.
    Zoonlief had geen dure wens, dus heb ik veel kleine dingen kunnen kopen. Omdat ie nog gelooft, is veel pakjes kunnen uitpakken extra leuk. Ik heb oa. een aantal boeken die in de bieb altijd zijn uitgeleend (geronimo) en ik normaal niet zomaar zou kopen voor hem, een grote doos playmobile voor gratis (toys xl: twee plus een gratis). De andere doos lego die ik bestelde betaald mijn moeder en de derde doos bewaren we tot zijn verjaardag in april (dat is de enige die we zelf betalen per saldo). Verder een favoriet shirt van efteling een paar maten groter en een bijpassende boxershort.
    Manlief verras ik met een nieuwe winterjas die hij weigerde te kopen, maar hij wel nodig heeft. Manlief haat het om geld aan kleding uit te geven, maar de jas verdient zichzelf terug omdat ie wind- en waterdicht is. Van een milieuvrolijk Noors merk (hopen dat ie past, maar ik kan nog ruilen, ik heb hem op een andere jas gelegd om te passen, volgens mij is het goed!:). Vorig jaar had ik een Dale-windstopper voor hem. Blij dat ie was! Zou hij zichzelf nooit kopen.
    Al met al wel nogal een bedrag, maar wel nuttige dingen dus. En heel berekenend ingekocht met maximale kortingen op alles. De jas komt van Zalando waar ik een kortingsbon bij gebruikte.

    Voor kerst heb ik nog wat eftelingdingen liggen die kocht ik met 20% korting (oa het shirt en boxer) en zonder verzendkosten met actie in juni reeds. De drakenspaarpot had ik gratis zo en kreeg zoonlief voor zijn rapport in juli. Verder nog een verkleedset die ik anders toch moet kopen voor de naderende carnaval. Hij wil zelf een magere-hein outfit. We vinden dat zelf wel humor, maar anderen vinden het niet leuk. Ben ik die discussie dit jaar mooi voor.

    Like

  16. Ik ben echt zo rijk met de dochter die ik heb. Ze heeft dit jaar veel nuttige dingen gehad. Nieuwe schoenen, een bodywarmer, een trui, een badjas, nieuwe breipennen en wol, boeken om te oefenen met lezen. Ze heeft ook een paar dingen van speelgoed gehad, ik had een mooie knikkerbaan goedkoop gevonden waar ze al wat onderdelen van had, dus nu kon ze uitbreiden. Ze is zo blij geweest met alles wat ze heeft gekregen, bij alles wat ze uitpakte straalde ze, en riep ze hard dank u sinterklaasje. De complete schade is erg meegevallen, de kleren had ze nodig en had ze anders ook gehad, en het speelgoed heb ik veelal bij de kringloop op action gekocht. De echte sintdingen hebben bij elkaar 15 euro gekost. Vandaag kwam de sint van de woningbouw ook nog aan de deur met een paar kadootjes, dus dat was een extra verassing voor mijn dochter. Voor de kerst doen we niet veel, ze mag 1 kadootje kiezen, en ik heb nog een boek en een knuffel liggen voor onder de boom.

    Like

Zeg het maar!

