Consuminderen en eten

Zo hee, wat een reacties gisteren! Daar ben ik wel even zoet mee geweest. Maar wat een lieve en mooie woorden allemaal, ik zat regelmatig met rood hoofd achter de laptop. Overigens wil ik wel één misverstand uit de wereld halen: hoewel alles hier financieel op rolletjes loopt, moet ook ik gewoon regelmatig erg veel moeite doen om uit te komen met het boodschappengeld en soms lukt dat niet.
En voor wie zich afvraagt hoe wij € 17000 in één jaar konden aflossen: dat is deels te danken aan de vrijkomende woekerpolis van € 10.000. De rest is bij elkaar geschraapt en gesprokkeld. Eerst zorgden we voor een buffer en vanaf dat moment ging de rest naar de hypotheek.

Nu heeft iedereen een ander inkomen en andere vaste lasten, dus vergelijken is altijd moeilijk. Je afvragen ‘hoe doet ze dat’, heeft weinig zin als jij gescheiden bent en elke maand flink alimentatie moet betalen. Maar wel heeft iedere situatie heeft blinde vlekken én ruimte. Die van ons zat vroeger vooral in de ondoordachte impulsuitgaven. Zo bekeek ik afgelopen week onze jaaroverzichten en dan valt vooral weer op dat bij ons bijvoorbeeld in 2007 de post ‘divers’ € 4419 was. En in 2008 € 7233! Dat was dus onze ‘rijke tijd’, in die zin dat we met geld smeten alsof we rijk waren, maar spaargeld was er niet. En waar we het dan aan uitgaven? Ik weet het niet. We kochten weinig apparaten of spullen, dus het zit vooral in uit eten, terras, en ‘door de plee spoelen’. Ter vergelijking, dit jaar gaven we tot nu toe in de post divers € 453 uit en ik kan in tegenstelling tot voorheen nu op de cent navertellen waar dat geld aan is besteed.

Consuminderen is voor mij dus vooral het zoeken van onze blinde vlekken geweest. En dat begint met bijhouden, opschrijven en schrikken. En na het schrikken ga je kijken waar je wat aan wilt of kunt uitgeven. Je maakt een plan en daar houd je je aan. Lukt dat niet, dan kijk je waar dat aan ligt. En dan stel je je plan bij. Zo simpel kan het zijn.

Over naar de orde van de dag. Dat is hier appeltaart bakken. We gaan morgen naar een feest van twee vrienden die op Mallorca wonen en nu een week in Nederland zijn en een feestje in Amsterdam geven. Dat wordt nog spannend, want ik ben in geen jaren naar een feest geweest, met uitzondering van de bruiloft van vriendin I. afgelopen zomer. We gaan in de ochtend en als het té druk wordt, zijn we zo weer weg. Maar appeltaart dus, ik maak Julia’s luie appeltaart aangezien ik nog een grote schaal onooglijke en bijna verschrompelde appeltjes heb liggen die het vast enorm goed doen in een taart.

Verder ziet het eetplan er als volgt uit:
Vandaag de keuze van Zoon en dat is Pizza op een grote bakplaat die we in 3-en verdelen. Zo hebben we een deel met salami, een deel met courgette & tonijn en een deel met geroosterde paprika en mozzarella. Met tomatensaus als ondergrond en een plens olijfolie er over is iedereen weer tevreden.

Zondag:
Spruiten met spekjes en appelblokjes, met aardappelpuree

Maandag:
Pittig gekruide bloemkool met rode linzenpuree en rijst (vegetarisch)

Dinsdag:
Pasta met spinazie a la crème, champignons en zongedroogde tomaten (vegetarisch)

Woensdag:
kookt Oma

Donderdag:
Iets met pompoen, ansjovis en salie

Vrijdag:
Restjes, zien we wel….

13 gedachtes over “Consuminderen en eten

  1. Heel herkenbaar. Ik zit dan niet met het 'probleem' van een eigen huis, maar met het probleem dat ik als wajonger geen pensioen krijg later. Daarvoor zet ik zelf geld opzij, maar in deze tijden is dat niet makkelijk. Net als jullie heb ik hadden met uit eten, heb ik een zwakte en dat zijn boeken. Ik kan geen boekwinkel inlopen of ik kom er met eentje uit. Ik moet daar echt wat aan doen ;-).

    Maar ik reken mezelf rijk, want ondanks een laat inkomen en vrij hoge vaste lasten van een aangepast huis, heb ik geen schulden of betaalachterstanden. Dat is bijna uniek in deze tijd geloof ik, dus daar ben ik wel een beetje trots op.

    Like

  2. Waah..wat een goede ideeën!
    Hier gaan we vanavond voor het eerst helemaal zelf pizza bakken (hiervoor kwam de bodem kant-en-klaar uit de supermarkt). De variant spek met ui is geliefd en ook de paprika met olijven en feta (na het bakken erover) krijgt veel handen op elkaar (niet alleen van ons maar ook van familie). Toch willen we ook mozzarella (smelt zo lekker..) eens proberen, maar ja en dan… Nou dan lees ik je blog en realiseer mij dat ik nog paprika in huis heb dus die geroosterde paprika (even onder de grill) is eigenlijk wel een erg smakelijk idee! Dus dat gaan we proberen!

    Ook was ik de combinatie spruitjes met spek even helemaal kwijt. Ik hou niet zo van losse gekookte spruiten (vriend vind het minder een probleem) dus sloeg ik ze in de aanbieding toch maar over. Maar deze noteer ik, die gaan we tzt ook proberen!

    Groetjes Lily

    Like

  3. haha toen ik je verhaal hierboven las dacht ik ook aan 'onze' Griek. Die zal wel denken dat wij verhuisd zijn. Daar zaten wij erg vaak en als je dan bedenkt voor hoeveel geld dat geweest is. oeioei.
    Nee dat gaat nu heerlijk allemaal op de spaarrekeningen en aflossingsrekening.

    Like

  4. Ook voor je man en kind lijkt me dat er al veel veranderingen zijn geweest. Heel veel genieten voor het hele gezin gewenst op het feest vandaag!(Je zult wel heel wat uit te leggen hebben aan mensen die je een paar jaar gemist hebben op dit soort gelegenheden.) :-))
    Marjolijn.

    Like

  5. Ik berekende vandaag dat we in een paar jaar tijd van 3900 naar 1000 Kwh verbruik per jaar gegaan zijn. Ja, echt.

    Waar we vroeger al die stroom aan besteedden? Ik zou het niet weten. Nou ja, oude koelkast, een magnetron, en 2 inwonende zoons die lekker de hele dag op hun kamer het licht aan lieten staan en de opladers in de stekkers lieten zitten. En hun moeder niet op hun kamer willen zien natuurlijk..
    Inmiddels is de koelkast vervangen door een zuinig tafelmodel, is de magnetron weg, wonen 2 zoons nu op zichzelf en betalen hun eigen stroom, en hebben we 6 zonnepanelen. Maar evengoed is het een verbluffende besparing.

    Like

  6. Dag spaarcentje,

    Van harte gefeliciteerd met je 2-jarig bestaan. Volg je blog nu een tijdje en heb er al de nodige tips vanaf gehaald, waarvoor dank!

    De suggestie om je hypotheek af te lossen, vind ik een interessante. Daarin moet alleen wel in het oog gehouden worden dat dat niet altijd even positief hoeft uit te pakken.
    Bijvoorbeeld wanneer je je werk verliest en de WW periode ophoudt. Ik spaar zelf al jaren (vooral bedoeld om mijn pensioengat te dichten en om mijn hypotheek af te kunnen lossen). Daar kom ik nu mee op de koffie. Om voor bijstand in aanmerking te komen, moet je eerst je zuurgespaarde geld opeten. Veronderstel nu dat ik zo verstandig was geweest dat in mijn huis te stoppen, dan had ik wel een uitkering gekregen, maar in de vorm van een lening die afbetaald moet worden bij verkoop van het huis. Wanneer je je huis niet aflost en er is ook geen overwaarde, dan is er een schuld en dan valt er niets te belenen…

    Mijn inkomen gaat volgende maand naar nulkommanul en ik ga mijn spaarcentjes opeten. Ondertussen natuurlijk heel hard op zoek blijven naar een andere baan. En consuminderminderminderen. Dus blijf je blog lekker volgen…

    Like

Zeg het maar!

