Tweedehands stel

Zondag reden wij met onze tweedehands auto richting Amsterdam, naar een feestje. Ik besefte me dat wat ik aanhad, voor het merendeel ook tweedehands was. Een leren jas en een vest, gekocht bij de tweedehands winkel en – mijn trofee- een kekke leren tas met allemaal handige vakjes die ik voor € 3 op de kop tikte bij de kringloop afgelopen vrijdag toen we 6 dozen kwam afleveren. Ook Schatje scoorde zondag hoog op tweedehands, hij droeg een tweedehands spijkerbroek en trui, vorige maand gekocht in Amsterdam.

Als je een rondje door ons huis loopt, is zeker de helft van wat je tegenkomt tweedehands tot aan de katten toe. Veel is gekregen, dan stond het in de weg bij familie en waren ze blij als het meegenomen werd. Sommige zaken kochten we, zoals de tapijten in de huiskamer die minstens 50 jaar oud zijn maar zo’n prachtige felle rode kleur hebben dat ze er uit zien als nieuw. Nieuw kunnen we deze tapijten niet kopen, maar tweedehands zijn ze voor ons betaalbaar, zeker omdat ze weeffoutjes bevatten, die je toch niet meer ziet als het tapijt eenmaal op de grond ligt.

Sommige mensen moeten een flinke drempel over om tweedehands te kunnen en willen aanschaffen. Ik niet. Ik heb tweedehands gekocht vanaf het moment dat ik in Amsterdam op kamers ging wonen. Het was voor mij de enige manier om kleding te kunnen kopen. Ik ging bijna wekelijks even naar het Waterlooplein en langs andere vaste adressen en haalde daar niet alleen kleding vandaan maar ook LP’s, serviesgoed en een kek brilletje waar ik glazen op sterkte in heb laten zetten en dat nog jaren meeging.

Later had ik wel meer geld tot mijn beschikking maar ik bleef regelmatig tweedehands kleding kopen. Zeker toen ik geacht werd op het werk in het net te verschijnen en ik een winkel in de Jordaan ontdekte waar precies dat hing wat netjes was en mij goed stond. Het geld dat ik hiermee uitspaarde, kon weer aan andere zaken besteed worden.

Nu is tweedehands voor mij misschien iets meer noodzaak geworden. Ik heb minder geld dan voorheen, maar ben ook helemaal niet meer bereid ergens zomaar het volle pond voor te betalen. Ik ga toch geen nieuwe vaas kopen als ik voor €2 een prima vaas bij de kringloop kan vinden? Je moet alleen over wat geduld beschikken. Niet alles wat jij graag wil hebben is meteen voorradig. Soms moet je goed zoeken. Maar de kans is groot dat je meer vindt dan je verwacht, dat je op je favoriete kledingmerk stuit maar dan voor een kwart van de prijs en zo goed als nieuw. Er zijn nog steeds mensen die veel kleding kopen, één keer dragen en dan wegdoen.

Elke gemeente heeft wel een kringloopwinkel, daar is de kleding echt heel goedkoop. Denk aan € 3 voor een broek. In tweedehandskleding winkels liggen de prijzen iets hoger maar is de kleding ook vaak minder afgedragen. Dan heb je nog rommelmarkten en Koninginnedag, dan is het maar net wat er wordt aangeboden en de ‘gek’ er voor over heeft. Tot slot kun je tweedehands kleding kopen in hippe winkels, dan heet het ineens vintage en betaal je je blauw. Trap daar vooral niet in.

Tweedehands kopen is niet altijd nodig. Soms moet je gewoon even in je omgeving rond toeteren dat je iets zoekt. Tien tegen één dat het uiteindelijk wordt aangeboden. En gebeurt dat niet, wees dan creatief, organiseer kledingruilmiddagen met mensen in je omgeving.

Moet jij over een drempel heen om tweedehands te kopen? Wat belemmert je?

PS Vandaag op Wel en Wee: Met mijn voet tussen de deur…

37 gedachtes over “Tweedehands stel

  1. Heerlijk, tweedehands.
    Je zou wel gek zijn om het volle pond te betalen als het ook voor heel veel minder kan?
    Ik vind het ook veel leuker om in tweedehands winkels en over rommelmarkten te struinen.
    In huis vind ik het er ook gezelliger uit zien, zo'n allegaartje.
    En eigenlijk ben ik zelf ook tweedehands, ik sta al een tijdje in de etalage…
    ;))

    Marjolijn.

    Like

  2. Ik ga vooral voor wat ik mooi vind. Als dat tweedehands te krijgen is; mooi! Maar als dat niet het geval is, dan ga ik niet iets kopen dat ik minder mooi vind, alleen omdat het goedkoper is en/of tweedehands. Overigens moet je het ook wel net treffen met bijvoorbeeld kringloopwinkels. Die van ons is best leuk voor b.v. keukengerei ofzo, maar als je nog niet boven de 70 bent, dan hoef je er voor kleding echt niet heen te gaan.

    Like

  3. Heel herkenbaar dit. Voor kleding heb ik nog geen goede tweedehandsverkoop gevonden (de kringloop in de buurt is nog duurder dan nieuw in de uitverkoop..). Maar ik kan ook heel leuk slagen bij een outlet (blijft top als het een laatste item is dan krijg je het voor 1,- euro, nog leuker als je er daarna complimenten over krijgt).
    Op andere vlakken doe ik er wel volop aan mee. Mijn huisje is ingericht met een mix van gekregen, gevonden, te leen, aanbieding en via marktplaats gekocht (daarna al dan niet zelf opgeknapt). Ook het rondbazuinen helpt inderdaad. Toen ik net de sleutel had en bij mijn oom en tante liet vallen dat ik nog een bureau zocht, kon ik er meteen eentje meenemen (oké ook dankzij de grote auto van baas van vriend die we dat weekend te leen hadden voor de verhuizing).

    Groetjes Lily

    Like

  4. Nou ken ik toevallig een stel 70-ers die super modebewust zijn!! :))
    Maar ik kleed me niet altijd even modebewust, dat klopt.
    Sommige tweedehands dingen zijn juist mooier, van betere kwaliteit ook, niet altijd dat plastic in felle kleuren waar ik niet van houd. Maar ieder zijn eigen smaak, gelukkig. Ik realiseer me dat ik best extreem ben, sommige van mijn planten bijvoorbeeld zijn al meer dan 20 jaar oud, en ik heb nu in mijn kasje buiten nog een voor de vierde keer bloeiende chrysant…..
    Marjolijn.

    Like

  5. Beetje dubbel bij mij. Ik heb mijn halve uitzet (vooral qua meubels) tweedehands bij elkaar gescharreld. Kleding daarentegen koop ik altijd nieuw (wel vooral in de uitverkoop). Reden is dat de Kringloop hier zulke hoge prijzen vraagt voor hun tweedehandskleding, dat ik in de allerlaatste ronde van de uitverkoop regelmatig goedkoper uit ben dan daar. Bovendien vind ik het altijd zo'n puinhoop. Kleding hangt wel op maat, maar ik vind het zo onoverzichtelijk. Ik kan er niet lekker rondkijken. Zelfde geld voor Marktplaats, er staat zoveel op dat ik het niet fijn vind om te zoeken.
    Dus kleding eigenlijk nooit tweedehands (behalve als ik iets doorgeschoven krijg via iemand anders), maar andere dingen komen wel bij de Kringloop vandaan.

    Like

  6. Hier ook een tweedehands inrichting, keukenspullen, katten, accessoires, speelgoed, boeken, kleding. Ik neem alles aan en als ik het niet mooi vind/erop uitgekeken ben, verpatsen we het op marktplaats en dan heb ik geen centje pijn. Je moet gewoon rustig afwachten wat er op je pad komt en de krenten uit de pap vissen 😉
    Ik vind veel mode-dingen maar helemaal niks. Nu lopen ze weer allemaal in mosterdkleurige spijkerbroeken. Vre-se-lijk. Elk jaar kijk ik wat de lelijkste trend is en verkneuter me om al die fashion-slaafjes; als ze over 5 jaar foto's terug zien, schamen ze zich 🙂
    Ik ben nooit erg gevoelig geweest voor mode, gelukkig 🙂 Mooi lang haar (ook weer goedkoop), een goed figuur en een verzorgde huid heeft geen modeflaters nodig om aandacht te krijgen. Daar heb ik nog steeds niet over te klagen over aandacht. Ik heb wel stijl. Mijn eigen stijl wel te verstaan en niet wat die maffe figuren in Parijs dicteren wat mooi is. Tegenwoordig draag ik vaak jurkjes en lange tops. Maar vroeger was ik ook mooi in een houthakkersbloes en kapotte spijkerbroek 🙂 Dat doe ik dan niet meer nu.
    Ik wissel tweedehands af met een enkel duurder stuk dat tijdloos is en ik echt mooi vind. Dat draag ik dan makkelijk over tien jaar nog. Zeker nu ik gestopt met jojen. Want wie heeft toch ooit bedacht dat maatje 36 het ideaal is? Ook dat laat ik wijselijk links liggen. Zo lang ik maar niet naar de grote-maten-mode hoef, vind ik het best!

    Like

  7. ik maak het denk ik nog erger: ik leef op wanneer het grofvuildag is of wanneer ik een container langs de weg zie staan… ik kan het niet helpen ik MOET kijken en sleep dus rustig in mijn nette werkkleding op mijn hoge hakken een oude stoel, kastje of kleed uit een container! Ik moet het mooi vinden, als het stuk is of te vies om aan te pakken dan laat ik het liggen. Vervolgens maak ik het schoon, gebruik het en zet het op marktplaats… kan het nog geld opleveren ook!
    mijn hele inrichting is een combi van gekregen, gevonden of spotgoedkoop ingekocht.
    Ik ga altijd wel even langs de kringloop, vooral om weckpotten en inmaakpotten te 'scoren'. het enige wat ik niet 2e hands koop zijn schoenen en ondergoed… daarvoor ga ik liever naar een uitverkoop.

    Like

  8. Ik koop al jaren tweedehands en als ik iets krijg ben ik daar ook heel blij mee.
    Minder blij ben ik met de kringloopwinkel. Vroeger kocht ik er veel maar die is nu zo duur geworden dat ik kleding liever nieuw in de uitverkoop haal.
    Vroeger was hier nog grofvuil ophaaldienst. Nu moet je het zelf wegbrengen. Jammer, was leuk om tussen te kijken.
    Als we straks verhuisd zijn naar een duurdere omgeving in Nederland is er vast veel meer leuks voor een voordelige prijs te halen in kringloopwinkels. En een groter aantal winkels 🙂
    Groetjes, VeggieMo (die eigenlijk niet van winkelen houdt, behalve dan Duitse Aldi's)

    Like

  9. Mijn meubeltjes zijn ook grootendeels tweedehands. De “nieuwe” meubels waren showmodellen of er was iets mee waardoor het heel goedkoop wegging. Voor veel mensen zal mijn huis een allegaartje aan huisraad zijn maar voor mij staat het voor wie ik ben. Hoe mooi ik het ook vind bij anderen, een geheel op elkaar afgestemd interieur past niet bij mij.

    Mijn kleding is nog wel grootendeels nieuw of gekregen. Ik kan nog teren op wat ik vroeger allemaal heb gekocht. Mochten er gaten invallen en is het echt niet meer te repareren dan ga ik ook naar tweedehands kleding kopen. Ik ken trouwens een paar van die vintage zaakjes in de Jordaan. Erg leuk om te snuffelen. Zelf ga ik soms in Amsterdam Zuid of de Rivierenbuurt snuffelen. Buurten waar meer geld zit maar waar een paar hele leuke tweedehands kledingzaakjes zitten. Voor mijn dochter heb ik daar voor vrij weinig geld ontzettende leuke kleding kunnen kopen. Maar ook Marktplaats is mijn beste vriend voor kleding maar ook spulletjes.

    Like

  10. ja inderdaad… in een duurdere gemeente kan je in de kringloop of bij het grofvuil betere spullen vinden. Ik heb mooie spullen in De Bilt of Zeist gevonden die in Utrecht onbetaalbaar zouden zijn!
    Ook leuk: in sommige gemeentes heb je af en toe kleinere snuffelwinkeltjes gerund door vrijwilligers vanuit een kerkgemeenschap!

    Like

  11. Ik ben ook een tweedehands-muts en kan me regelmatig verbazen over mensen die voor hun baby 'liever nieuw hebben'… want juist een baby doet met die romper/broek/shirt maar een paar weken…
    Nu mijn kinderen ouder worden is tweedehands lastiger, vaak is het al afgedragen of vies. Dus nu maak ik het zelf. Ook leuk 🙂

    Like

  12. Ik ben er best trots op dat dochterlief grotendeels tweedehands kleding heeft. ze groeit zo hard, dat ik nu al 2 kratten vol te klein spul heb staan. Het zou toch te gek zijn als ik dat allemaal nieuw kocht.
    Voor mezelf vind ik het juist wel leuk om iets te vinden. Ben er gewoon trots op als ik complimenten krijg over wat ik aanheb en ik kan zeggen dat het tweedehands is….

    Like

  13. Ons huis staat ook helemaal vol met tweedehands! Supergezellig en echt met persoonlijkheid. Toen ik nog jong en dom was, haalde ik mijn neus op voor kringloopwinkels. Die vond ik 'vies'. Achteraf snap ik niet wat me mankeerde! Gelukkig heb ik het kringlooplicht gezien!

    Like

  14. ik koop alles zoveel mogelijk 2e hands van kleding tot huisraad en ook als het grof vuil buiten staat of een container dan schroom ik niet om te kijken of er nog iets bruikbaars bij staat of ligt, de buit van dit jaar grof vuil, een mooie rieten stoel, 2 grote plantenbakken, een houten vogelhuisje , een rieten mandje, een plastic beton kuip, een houten krukje, en 2 houten tuinstoelen, op mijn werk word ook regelmatig van alles weggegooid, vorige week nog een mooi groot hart gemakt van houten takjes, mijn dochter heeft vorig jaar ook het licht gezien wat betreft de kringloopwinkel en een 2e handskledingzaakje, ik had eens een collega die met een vies gezicht zei ,oh nee ik vind 2e hands dingen echt smerig, waarop ik zei oh je gaat dus nooit uit eten en op vakantie slaap je zeker ook nooit in een hotel? waarop ze zei ja hoor,maar wat heeft dat met 2e handsspullen te maken? nou je eet in een restaurant en hotel ook van vaker gebruikte spullen en in een hotel slaap je op een matras waar toch ook meer dan een vreemde geslapen heeft dat vind je toch ook normaal, terwijl je dan ook maar moet afwachten of het wel schoon en fris is en nieuw is het zeer zeker niet. tja daar had ze eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.

    Like

  15. Toen wij 28 jr geleden dit huisje kochten en verbouwden zat om de hoek de eerste kringloopwinkel uit de regio. Wat we daar niet vandaan haalden! Koperen leidingen,kranen,wastafels.Ik heb geen enkele nieuwe bloempot. Het tweedehands keukenblok is nu nog in orde.

    Like

  16. Hier in huis is alles 2e hands, behalve het bed. Alleen voor 2e hands kleding lijk ik wel nooit te kunnen slagen, dat haal ik dus (bijna) altijd in de uitverkoop. Vanmorgen mijn kerstboom opgezet met allemaal (mooie) 2e hands spulletjes door de jaren heen verzameld/gekregen. Sommige hangers zijn al wel meer dan 60 jaar oud, maar al die oude hangers blijken nu heel kostbaar te zijn, wat ik ooit goedkoop kocht is nu wel 5 maal zoveel waard in de antiek winkeltjes, dus 2e hands is niet altijd minder, maar misschien juist wel een leuke inverstering.Gr. kathy

    Like

  17. Alles wat schoon te maken is of gewassen kan worden, mag hier naar binnen. Uiteraard wel alleen als we het mooi (genoeg) vinden. Ons grootste probleem is dat we onszelf te weinig tijd geven om tweedehands te zoeken. We passen daarom veel andere strategieën toe, zoals korting vragen, zoeken naar iets moois, maar dan voor eenderde van de gemiddelde prijs (zoals onze op maat gemaakte eikenhouten eettafel, gekocht bij een klein bedrijf met eigen houtzagerij in Polen), zelf afwerken of in elkaar zetten (in de olie zetten van de tafel) en kwaliteit kopen en daar heel lang mee doen etc.

    Like

  18. Het is voor mij gelukkig nooit een drempel geweest. Ik liep er als kind al met mijn vader en ben het daardoor heel normaal gaan vinden.
    De laatste jaren kopen mijn man en ik ook bijna alle meubels 2e hands. Dit ontstond doordat we eens op bezoek kwamen bij een stel die we net hadden leren kennen. Tot onze schrik hadden zij dezelfde; tafel, stoelen, theetafel, boekenkast, televisiekast en bureaustoel. Allemaal van de grote Zweedse woonvariant. Dit vonden we zo erg dat we al onze meubel zijn gaan vervangen voor stukken uit de kringloop en rommelmarkten. Vaak hadden ze nog een verfje of lakje nodig maar dit maakt het juist uniek. En die meubels die we hadden, die waren vaak binnen 12 uur weer verkocht op marktplaats 🙂

    Like

  19. als het me aanspreekt, waarom niet? Kleding is lastig zoeken hier, dat hangen ze op kleur en op materiaal niet in maten. Maar de rest waar om niet? Ook Marktplaats shopt leuk. Ik weiger overigens wel om ondergoed en schoenen 2de hands te kopen net als dekbedden en kussen. Maar de rest? Ik zie t probleem echt niet. Vroeger gingen we altjid al naar de rommelmarkt met mijn ouders. Zat er dus al vroeg in. Maar nu ook gaan we regelmatig of ze bezoeken zelf een kringloop. Eninge jammere is dat er niet veel meer met grofvuil buiten staat hier. Zowel bij de studenten (woon in studentenstad) als ze klaar zijn in april-juni als in duurdere wijken maar ook volksbuurten. Helaas. Zag laatst aan begin van de straat een pracht van een bank staan die hier prima zou passen. Ik er dus op af maar ja bleek hij als krabpaal gebruikt. Hele achterkant was stuk en dat zie je hier qua indeling we lstaat niet tegen de muur. Maar in Januari ga ik weer lekker kijken hoor als er opruiming is in meubelzaken dan ga ik een maandje later langs grofvuil.

    Like

  20. Erg leuk stukje, wij kopen ook bijna alles tweedehands. In de buurt gaan tassen met kinderkleding rond waardoor je op school opeens een onbekend kind in de kleren van je eigen kind ziet staan. Erg leuk! De kringloop vind ik hier ook redelijk duur maar op de rommelmarkt kan ik vaak nog best wat vinden voor kleine prijsjes.
    We hebben trouwens als voornemen voor 2013 om niks nieuw te kopen. Ik ben er alleen nog niet uit of ik de koopjeshoek van de zweedse gigant nu wel of niet onder nieuw moet gaan zetten…

    Like

  21. Hier ook veel tweedehands. Elk jaar komt hier een krantje uit met o.a. alle rommelmarkten die dat jaar plaats zullen vinden in onze gemeente. Ik zet ze in mijn agenda. Vooral de rommelmarkten van de gereformeerde kerken hebben mooie spullen. Wat me wel opviel afgelopen jaar was dat een aantal rommelmarkten meer op een fair begonnen te lijken. Bloempotten waren opgemaakt en potjes en flesjes waren gevuld. Zoiets trekt misschien publiek die anders “vies” is van tweedehands maar voor de doorgewinterde rommelmarkt fan is er minder om te ontdekken. Ik ben wel erg streng voor mezelf geworden. Ik zie heel veel leuke dingen maar ze gaan niet allemaal mee naar huis. Ik moet erg uitkijken dat het hier niet stampvol wordt en ik kan moeilijk afstand doen van dingen. Sommigen worden bepaalde artikelen na een tijd zat maar ik helaas niet. Kleding waarbij het niet al te nauw komt met de maat koop ik tegenwoordig op Marktplaats maar broeken etc zou ik niet aandurven. Ik vind dat iets tweedehands kopen voor een habbekrats veel meer voldoening geeft dan iets nieuws kopen in een winkel maar dat hebben jullie vast ook 😉

    Like

  22. Ik heb ook veel tweedehands, hetzij gekregen van vrienden/familie of zelf gekocht via mp of de kringloopwinkel! Wanneer ik iets nodig ben, zoek ik eerst daar voor ik naar een winkel ga. Ik vind het leuk om te snuusteren tussen allerlei spulletjes en zo iets unieks te scoren voor weinig! Kleding heb ik veel gekocht voor de kinderen, maar die zitten nu in een leeftijd waar er niet veel van is, maar zo af en toe komt er weer een collega aan met een zak broeken voor mijn zoontje! Helemaal top! En ik geef zelf ook weg als ik weet dat die mensen er erg blij mee zijn en ik het niet meer nodig ben of gebruik. Als ik iemand er blij mee kan maken, dan zie ik het ook en dat maakt me weer blij en gelukkig!

    Groetjes Boukje

    Like

  23. Vandaag zag ik een vrachtauto van de Rotterdamse Roteb reclame maken voor de kringloopwinkel Piekfijn
    http://Www.piekfijn.nu. . Na het bekijken van deze website vanavond bleek deze gehackt te zijn.
    Tuurlijk koop ik ook wel bij de kringloop, maar meestal niet.
    Het blijkt dat goede kleding veel langer meegaat.
    Eindelijk onlangs geshopt in de winkel van Gerry Weber outletstore in Delft. Leuke spulen.

    Like

  24. Ik heb daar geen moeite mee. Ik koop net als jij al sinds mijn studententijd 2e hands. Het leuke vind ik dat mijn kinderen het uit zichzelf ook overnemen en lekker meegaan naar de kringloop als ze nieuwe kleren nodig hebben.

    Groetjes Annelieya

    Like

  25. Als je hier in huis een keer “tweedehands” roept of “kringloop” valt de hele boel om. En ik ben er zó trots op!! Moet me echt bedwingen niet telkens te roepen dat het tweedehands is, ook wat ik draag…

    Like

  26. Wat ook leuk is om te onthouden; er zijn geregeld rommelmarkten in diverse gemeentes. Ik heb er al hele leuke dingen weggehaald. Bij mij in de stad is er bijna elk weekend wel een rommelmarktje. Vooral het kinderspeelgoed is dan heeeel goedkoop te vinden!

    Like

Zeg het maar!

