Einde van een tijdperk

Gisteren begaf mijn Kenwood Keukenmachine het met een ongelofelijke knal. Dat was niet onverwacht, het zat er al tijden aan te komen maar evengoed zat door dat geluid mijn hart in de keel. Reanimeren gaat niet lukken, de machine is zeker 30 jaar oud en vertoonde al langere tijd steeds meer gebreken. Ooit kreeg ik hem van de moeder van onze vorige buurvrouw. Die moeder ging naar een verzorgingshuis en had hem niet meer nodig. Moeders is deze maand precies 2 jaar geleden gaan hemelen en nu dus ook de keukenmachine.

Zonder keukenmachine kan ik niet bakken. Ik bak om de dag 2 broden en met de hand kneden gaat me niet lukken. Omdat ik al verwachtte dat de machine stuk zou gaan, hou ik al een maand of twee aanbiedingen en Marktplaats in de gaten. Liefst zou ik een Kitchen Aid aanschaffen, gewoon, omdat het zo’n prachtige machine is en goed staat aangeschreven. Ik was dus aan het sparen. Nu de Kenwood eerder is gaan hemelen dan dat er voldoende geld in mijn spaarpot zit, moet ik gaan voor wat haalbaar en praktisch is. Ik heb € 70 bij elkaar gespaard. Komende zaterdag vieren we Kerstmis bij Oma en krijg ik € 50. De zaterdag daarop volgend vieren we Kerstmis bij Schoonouders en ook daar mag ik een bijdrage verwachten. In plaats van een cadeau heb ik geld gevraagd voor een keukenmachine.

Nu ik eerder dan gehoopt een keukenmachine moet kopen, kies ik voor Kenwood. Dat is goedkoper en ook een goed degelijk merk. Voor mij is vooral van belang dat ik er op zijn minst een kilo deeg in kan kneden. Op Marktplaats was helaas niets geschikts beschikbaar, dus hakte ik de knoop door en kocht een nieuwe. Maar ook hier geldt dat even flink rondkijken zo maar heel veel geld scheelt. Degene die ik op het oog had (de KMX51) kocht ik voor € 247 inclusief verzenden, dat was de laagste prijs die ik vond. De duurste kwam uit op € 407 inclusief verzenden, voor dezelfde keukenmachine!

Voor de snelle rekenaar, ik heb nog geen € 247 bij elkaar gespaard. Ik weet weliswaar niet wat de bijdrage van Schoonouders zal zijn, maar dat is niet voldoende om aan de € 247 te komen. De rest leg ik bij van de buffer. Schatje vond dat sowieso al prima, maar ik wou liever sparen, zo lang de oude het nog deed.  Wie een paar keer per week bakt, kan niet zonder dus ik vind het dan ook prima om nu voor het ontbrekende geld de buffer aan te spreken. Zeker ook gezien het feit dat ik 2 weken geleden 25 kilo meel heb gekocht.

En zeg nou zelf, is het geen dotje:

KENWOOD Combi Keukenmachine KMX 51

Dus zo op de valreep van dit jaar toch nog een grote uitgave. Vorig jaar hadden we in de laatste maand van het jaar flinke pech en gaven we ineens sloten met geld uit aan de spoedoperatie van één van de katten, een tv die ineens zweeg en 2 autobanden die vervangen moesten worden. Datzelfde jaar betaalden we ook de auto af en moesten we onze laptop vervangen. Onze buffer is toen flink gezakt! Ik ga duimen dat de kapotte keukenmachine nu niet de opmaat is voor een nieuwe opeenstapeling van pech.

Ga jij het jaar uit met minder geld op je spaarrekening dan vorig jaar of heb je juist flink kunnen bij sparen?

46 gedachtes over “Einde van een tijdperk

  1. Het is een geweldige machine,ondanks de uitgave hoop ik wel dat je kunt genieten van je aankoop.
    Ik zou hem straks eerst maar op het aanrecht zetten of op de tafel in de kamer en er rondjes om heen lopen.Zo mooi.
    Vraagje.
    Bak je het brood in een oven of broodbakker?
    Bak je brood omdat het goedkoper is?
    Hoe zit het met je elektrisch verbruik?
    Martine

    Like

  2. Ja, waarschijnlijk komt de rekening van de nieuwe ramen nog voor de kerst, dus dan is onze spaarrekening ook ineens flink geslonken. En we moesten winterbanden aanschaffen, daar konden we nu echt niet meer onderuit. En dan begaf de accu van mijn auto het ook nog deze week. Maar ik lig er geen nacht wakker van hoor, daar hebben we onze buffer voor.

    Wat een prachtige machine heb je gekocht, goed voor weer heel wat bakplezier!

    Like

  3. Ik ga er zeker van genieten!

    Ik bak het brood in een elektrische oven Martine. Wij eten hier voornamelijk biologisch. Omdat ik tarwe iets minder goed verdraag, eten we speltbrood. In de reformwinkel is een biologisch speltbrood ongeveer 3,50 en er gaan ongeveer 5 tot 6 broden doorheen in een week. Erg duur dus! Zelf bakken is dus goedkoper, ook als je het gebruik van de oven meerekent. Ik combineer het broodbakken vaak met ovenschotels dus zo druk ik het verbruik.
    Ik koop 25 bio speltmeel voor 50 euro, daar bak ik ongeveer 33 broden van die per stuk (alleen het meel gerekend) 1,50 kosten. Dat is dus vele malen goedkoper.
    En ik vind zelf gebakken brood veel lekkerder!

    De keukenmachine wordt dan vooral voor het kneedwerk gebruikt.

    Like

  4. Hopelijk bevalt de nieuwe keukenmachine net zo goed als de oude!

    Hier hebben we gespaard. Ik weet nog niet hoeveel en hopelijk komt er nog iets bij deze maand.
    Groetjes, VeggieMo

    Like

  5. Ik laat het brood kneden in mijn bbm en bak het vervolgens in de oven. Zo'n Kenwood lijkt me ook wel wat, als ik volgend jaar zo lekker doorga met bakken als de afgelopen maanden, denk ik dat hij ook wel op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag komt.
    Qua spaargeld hebben we dit jaar de buffer weer aardig aangevuld en zijn weer op het niveau van jan. 2011. 2011 was voor ons een duur jaar bruiloft, huwelijksreis en baby (hoewel die in 2012 was gepland…)k ben blij dat we dit jaar de buffer weer flink hebben kunnen aanvullen en ook nog hebben kunnen aflossen. Het geeft een rustig gevoel voor 2013!

    Like

  6. Wat een mooi apparaat zeg!! En het is toch heel fijn dat je deze nieuwe “zomaar even” kunt kopen? Daar spaar je toch ook voor? Niet in de stress zitten van ohjee, hoe kom ik nu aan een andere, maar nee, gewoon lekker 1tje kunnen kopen….Dat geeft mij een heerlijk gevoel nu met mijn buffertje hoor! Ik heb dan wel geen hypotheek om af te lossen, dus alles kan ik “oppotten” voor onvoorziene uitgaven. Veel bakplezier gewenst!

    Groetjes Boukje

    Like

  7. Mooi apparaat! Wel balen van de oude, maar die heeft zijn geld dus goed opgebracht!

    Vorig jaar losten we de tegenvaller van de verkoop van ons oude huis af, dit jaar sparen we eindelijk voor ons zelf. Best fijn!

    Like

  8. Wij hebben dit jaar de laatste 9000euro van de lening voor het opstarten van het bedrijf van mijn man afgelost (was 3 jaar geleden 30000 euro). Verder hebben we de 1e aflossing voor de hypotheek gedaan van 2000 euro. Op de rekening voor noodgevallen staat nog 2500 euro en op de medische rekening nog 1000. Ik verwacht nog wel een nota van de tandarts dus die 1000 euro wordt nog wel lager. Verder nog wat spaargeld voor leuke dingen. Al met al geen slecht jaar.

    Like

  9. Het niet geknede deeg werd bij mij zo luchtig met zulke grote gaten dat het lastig snijden was, dat is fijn als je het in de soep kunt dopen maar om gewoon in de lunchtrommel te stoppen was minder fijn.
    In de kenwood kneed ik het kort, maar ik moet er bij vermelden dat de oude kenwood nog maar 1 stand had, nl heel snel. En speltmeel moet je altijd korter kneden dan tarwemeel.
    Ik kneed het deeg, dan laat ik het een uur rusten, dan weer kneden en in de bakvorm stoppen en weer een uur rusten en dan bakken.
    Straks met de nieuwe kenwood zal ik het even opnieuw moeten uitzoeken want die heeft 8 standen….

    Like

  10. Wat een mooie! Ik heb zelf ook een bejaarde (1968, als ik het goed heb), maar ik hoop dat die het nog even uithoudt. En over het spaargeld; ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil is tussen vorig jaar en nu. Wel hebben we dit jaar flink gespaard en een nieuw dak laten leggen en €6000 afgelost op de hypotheek. Daarnaast hebben we wat andere klussen uitgevoerd/uit laten voeren, waaronder zinken goten plaatsen, schilderwerk buiten en isolatie binnen. Als ik het zo zie, dan hebben we niet bepaald stilgezeten 🙂

    Like

  11. Ohhh, daar ga je plezier van hebben!!! Ik zoek zelf nog steeds naar het ultieme koopje op keukenmachine gebied, gelukkig is het bij ons geen noodzaak dus zoek ik rustig verder.
    Wij hebben een flinke spaarrekening voor ons doen op het moment. Volgende maand is die natuurlijk weer fietsie door de verkoop van het huis, maar het is wel een mooi gezicht hoor, elke keer als ik inlog bij de bank 😉

    Like

  12. Hij is snoepig ;-). Zelf heb ik ook een kenwood, mezelf enkele jaren geleden voor mijn verjaardag gegeven. Prima merk, ik ben erg blij met de mijne.

    Veel bakplezier met je nieuwe Kenny. Dat hij maar minstends net zo oud mag worden als de vorige.

    Like

  13. Hallo,

    Mooi apparaat hoor ik heb mij er laatst ook in zitten verdiepen maar vond de prijs nogal schokerend!
    Misschien ooit een keer?

    Wij hadden een jaar waarin alles besloot stuk te gaan.
    Eerst hadden onze meiden beide een nieuwe bril nodig in januari. Een paar weken later begaf onze cv ketel het daarna hadden we een raparatie aan de auto toen we net terug waren van de vakantie was de wasmachine echt stuk vorige maand wederom een reparatie voor de auto (nieuwe remblokken en 4 nieuwe banden) en van het weekend begaf de wasdroger het die met 4 kindjes in de winter toch wel erg handig is (gelukkig weer gemaakt door opa nieuwe element €63,-).
    Als die niet meer gemaakt had kunnen worden had ik een nieuw wasrek er bij gekocht maar dit bedrag vond ik nog te overzien.
    Scheelt natuurlijk wel dat we geen monteur hebben laten komen waren we ook nog de voorrijkosten en werkloon kwijt geweest.
    Dus zoals je begrijpt vliegt het geld dan je portemonnee uit en daar valt dan echt niet tegenaan te sparen.
    Maar 2013 beginnen we positief en spaarzaam.

    Erg leuk en positief en blog heb je ik lees hem altijd met plezier.

    Groetjes Demi

    Like

  14. Ik zie het toch als een investering, het verschil is behoorlijk groot van een gekocht brood en een zelfgemaakte. Mits je geld er voor heb liggen natuurlijk, anders zou ik als alternatief voor het kneden een tweedehands broodbakmachine op de kop tikken.
    Maar koken en bakken is voor jou ook belangrijk en vaak geef zo'n machine ook weer een nieuwe impuls. Wat ik me afvraag, jij bent gevoelig voor tarwemeel, maar je overige gezinsleden niet. Waarom bak je daarvoor niet een ander brood om de kosten te drukken?

    Enne, boter na vis, maar ik lees met veel plezier je blogs en het voegt echt iets toe! Maar het mooiste vind ik dat je een stuk energie terug hebt gekregen.

    Nathalie

    Like

  15. Nathalie, ik heb een tijdje tarwe- en speltbrood gebakken. Maar ik vind het makkelijker om alles van hetzelfde meel te doen. Deeg van speltmeel is bovendien veel handzamer en zachter en dus makkelijker te bewerken, tarwedeeg is veel stugger. Tot slot is speltmeel vele malen gezonder dan tarwemeel. Ik schreef er ooit een stukje over op mijn kooksite: http://spaarcentjekookt.blogspot.nl/2011/03/een-jubelverhaal-over-spelt.html

    Bedankt voor je complimenten!

    Like

  16. Prachtige keukenmachine…wordt er hebberig van…! Helaas hebben wij ook de nodige financiele tegenvallers: 1400,00 euro aan tandarts kosten…apk en grote beurt van mijn pandaatje 600,00 euro…winterbanden plaatsen etc…Twee overhemden en stropdassen voor werk manlief (noodzakelijk) in de uitverkoop 140,00 euro…het geld vliegt hier weg…sta nu 700,00 euro rood…zaterdag komt er weer 500,00 euro binnen en 24ste het salaris met 13e maand (13e maand wordt op de spaarrekening gereserveerd vervanging auto tzt) Ik weiger geld van mijn spaarrekening te halen en we leven zo zuinig mogelijk, eten uit voorraad en vriezer! CONSUMINDEREN! Normaal gesproken zou ik geld van de spaarrekening naar de lopende rekening overboeken maar ik zet nu de tering naar de nering! Ik stuur dit jaar geen kerstkaarten (enkele uitzonderingen daargelaten) Besparing 30,00 euro! Ik koop geen 'kerstspullen' we doen het met wat we hebben! Kerstontbijt (traditie): lekker zelf broodjes bakken, versgeperste jus, eitjes, tulband?kaneelbroodjes, zelfgemaakte jam etc…we kleden de tafel mooi aan: genieten! Eerste en tweede kerstdag zijn we uitgenodigd bij familie: ik neem zelfgebakken lekkers mee en een klein kado met een persoonlijke touch…letterlijk de tering naar de nering zetten en roodstand verminderen…geld dat er niet is kun je ook niet uitgeven!

    Like

  17. Ik bak ook altijd ons brood zelf. Eerst in de bbm, maar de onhandige plakken bevielen ons niet zo goed, pasten niet in de broodtrommel.Sinds die tijd kneed ik het brood met de hand, maar dat is behoorlijk zwaar werk. Ik bak dan 3 broden tegelijk in de oven. Ik kijk al geruime tijd op marktplaats om een keukenmachine aan te schaffen die nog goed is/ weinig gebruikt. Ben blij te lezen dat de Kenwood goed is, ik vond het lastig om er achter te komen welke machine goed bevalt en ook niet zo duur is als de Kitchen Aid, hoewel ik dat een prachtig apparaat is. Dus misschien ga ik ook de Kenwood aanschaffen van de eindejaarsuitkering. Rietje

    Like

  18. Bij ons staat er minder op de spaarrekening dan begin dit jaar. Voornamelijk door de verbouwing, die nog steeds niet klaar is. Maar wij proberen volgend jaar toch nog wat te sparen, al zal het veel moeilijker gaan.

    Liefs Frederique

    Like

  19. Ondanks dat ik flink de teugels aan moet scherpen en Moet bezuinigen heb ik toch wat meer buffer kunnen sparen.
    En aan het einde van het jaar krijgen we nog ergens geld van terug, het cak hebben we nog nooit gehad dus is van harte welkom, en dat gaat dan ook maar naar de spaarrekening.
    Mijn doel is flink een buffer te sparen en dan steeds meer schulden te gaan aflossen.
    Misschien dan over 2 jaar schuldenvrij dat zou heerlijk zijn.

    Like

  20. Door extreem zuinig te zijn hebben we dit jaar € 10.000,- kunnen bijsparen. Dit ondanks een paar tegenvallers.
    Volgend jaar moeten we wegens ziekte flink gaan verbouwen. We weten nog niet of we dat volledig uit het spaargeld kunnen financieren of dat we een hypotheek moeten nemen. Helemaal zonder buffer kan ook niet nu de zorgkosten steeds verder oplopen. Bovendien moeten we er rekening mee houden dat het inkomen de komende jaren terugloopt. Gewoon maar zuinig doorgaan dus.
    groetjes, hanna

    Like

  21. Mag ik je wat vragen
    Heb je voor alle dingen aparte rekeningen geopend.
    Zoals medisch,enz.
    Ik heb verschillende dingen bij elkaar op de spaarrekening maar vind dat niet handig.
    Ik heb zelf het idee als ik alles apart ga doen
    dat je dan zoveel rekeningen krijgt.
    Hoe doe jij dat?
    Groetjes ik moet het kunnen.

    Like

  22. Hier ga je geen spijt van krijgen. Topapparaat! Heb zelf drie jaar geleden de kmx55 gekocht voor 169,95 via een dagaanbieding online. Dat was destijds een korting van 50%. het was blijkbaar een serie die eruit ging want hij is niet meer te koop, vandaar die lage prijs. Het loont dus om een site met dagaanbiedingen in de gaten te houden, zoals bijvoorbeeld voor de site d.ealgrabbers. Voor degenen die nog op zoek zijn naar zo'n appaeraat.

    Groetjes,
    Suziminder

    Like

  23. Dat is even een onverwachte uitgave zo aan het einde van het jaar. Maar ik kan me voorstellen dat je niet meer zonder kan. Ik heb zelf ook een kenwood, en vind het ontzettend fijne mixer.

    Bij de makro (daar heb je wel een pasje voor nodig) kun je een witte kitchenaid tussen de 200 en 300 krijgen. Maar ik weet niet of dat je kleur is.

    Like

  24. En een tweedehands BBM kopen op marktplaats om daarmee te kneden? Ik doe dat ook, heb dan wel één voor wat groter brood, met twee kneedhaken, en daar kan 800 gram meel(geen deeg dus maar meel) in. Omdat je er niet in afbakt lukt dat prima. Je bent dan goedkoop uit en kunt doorsparen voor de kitchen aid.

    Like

  25. Dat heb ik overwogen Astrid. 2 redenen: toevallig werd er niets aangeboden waar minimaal 750 gram meel in kan en een keukenmachine gebruik ik ook voor andere zaken. Bovendien vind ik zo'n BBM best een groot onhandig ding.
    Verder hebben we de buffer voor precies dit soort 'pech'.
    Ik ben blij dat we nu zonder problemen iets kunnen kiezen wat kwaliteit heeft en degelijk is.

    Like

  26. Bij mij is veertien dagen geleden de keukenmachine kapot gegaan. Ik ben ook al gaan kijken, maar ben er nog niet uit. Ik wil ook een kilo deeg kunnen mixen en minimaal 850 watt omdat hij anders te zwak is. Hoeveel watt is die van jou? En wat is het serienr? dan kan ik die ook eens bekijken.

    Like

  27. Wat een prachtige keukenmachine! Die zet je alleen al neer om naar te staren…
    Het sparen is gewoon een hobby geworden, zo'n fijn gevoel geeft het. Het is daarnaast ook gewoon nodig. Want we willen aflossen en hebben nog wat wensen te vervullen.

    Like

  28. Even een reactie voor: moet het kunnen.
    Ik spaar ook voor diverse uitgaven, maar op één spaarrekening en houdt het in excel (computerprogramma) bij in verschillende rubrieken zoals medisch, onderhoud huis etc.
    Dat is heel overzichtelijk, maar je kunt het ook gewoon in een schrift doen.

    Carola
    P.S. Ook ik lees je weblog graag Spaarcentje. Leerzaam en leuk!

    Like

  29. Dan ben je toch een brod expert.
    Vandaag de Brood bijbel opgehaald die ik bestelde bij de plaatselijke boekhandel voor tien euro.. Van Chrstine Ingram en Jennie Shapter.
    Ik wilde eigenlijkook de broodjes voor de gasten zelf maken, ze blijven inzakken. Het zelf geknede, of met de keukenmachine geknede brood van meerdere soorten meel. Hetwordt niet perfect. De AFK BBM heb ik verkocht, het deeg werd niet goed gekneed.
    Rare vormen ook van de broodbakmachines.

    Ik ben al tijden bezig aan een blog voor deperfecte broodbak methode. Het blogis pas klaar wanneer ikhet brood oed genoeg vindt.
    Groot gelijk heb je met de aanschaf van de Kenwood.

    Like

  30. Mooi aparaat hoor! DIngen voor de keuken maken mij ook altijd blij.

    Wij bakken deels met de BBM en deels (zuurdesem) in de oven. De zuurdesem smaakt niet zuur en wordt niet gekneed. De afwisseling is prettig. De laatste tijd neigen we ernaar om het zuurdesembrood lekkerder te vinden. Dat is alleen wat duurder in het elektriciteitsverbruik (en wat meer gedoe, want langer rijzen en een paar korte losse handelingen tegen alles in de BBM mikken, aanzetten, klaar).

    Mbt onze reserves: geen idee of die lager of hoger zijn dan vorig jaar. Ze gaan nog dalen als ik de zorgverzekering voor een heel jaar vooruit betaal!

    Like

  31. Het is een heel fijn apparaat. Ik ben er nog steeds heel blij mee. Ik schafte hem vorig jaar aan, om biscuitdeeg te maken voor de taarten. Een gewone handmixer trekt het niet om 10 minuten te mixen.

    Sparen is dit jaar goed gegaan bij ons. Ik hoop in 2013 nog meer te sparen.

    Like

  32. Ik droom al jaren van een Kitchenaid. Ik ben gek op bakken maar brooddeeg kneden vind ik zo zwaar werk waardoor ik het zelden doe.
    Ik heb mijzelf beloofd dat als ik alles heb afgelost, ik als “beloning” een Kitchenaid mag kopen. Uiteraard moet ik daar dan wel weer voor eerst voor gaan sparen.

    Like

  33. Mooie keukenmachine! Het lijkt wel een kunstopbject. Hopelijk gaat deze ook zo lang mee en geeft hij niet na 2 jaar en 1 maand de geest zoals veel apparaten tegenwoordig.
    Mijn spaarsaldo is naar nul gedaald. Wij hebben ons huis opgeknapt en gerepareerd afgelopen jaar. Het meeste heb ik zelf gedaan maar we hebben ook een aantal dingen moeten laten doen. De grootste aderlating was het afrekenen van de erfbelasting met de fiscus vanwege het overlijden van mijn vader. Maar ik begin gewoon vrolijk overnieuw.

    Like

  34. Spaarcentje, heb je je mooie machine al in gebruik?
    Had gelezen dat je geen fan bent van snijbiet.
    Te vaak dezelfde groente eten gaat natuurlijk tegen staan, maar de smaak van snijbiet wordt bitter na te vaak oogsten van dezelfde plantjes..en bij droog weer.
    Het kan zijn dat als je het zelf zaait en oogst je verschil kunt proeven.
    Martine

    Like

Zeg het maar!

