De kerstboom blues

Gisteren gingen wij de kerstboom kopen en voldeden perfect aan het cliché van het gezin dat ruzie krijgt bij het tuincentrum. Dat is niet mijn schuld ook al denken sommigen van wel in dit gezin, omdat ik anti-kerstboom ben. Het ligt aan de kerstboom.

Vroeger was de aanschaf zo simpel. Op hooguit één kilometer loopafstand werden op een braakliggend stuk terrein prachtige kersbomen verkocht. Veel keus, mooie prijzen en je kreeg dan ook nog een lekker koekje in je handen gedrukt. Met een beetje geluk lag er sneeuw en zat Zoon op de heenweg op de slee en lag op de terugweg de net aangeschafte kerstboom er op.

Helaas werd het stuk braakliggend terrein drie jaar geleden verkocht en staat daar nu sinds een klein jaar een L.idl vestiging. Waar de kerstbomenmeneer naar toe is gegaan, weten we niet. Hij is een jaar gesignaleerd op het terrein van een uitgefikt woonwarenhuis, maar daarna zijn we hem uit het oog verloren. En sindsdien is het aanschaffen van een fatsoenlijke boom een stuk moeilijker geworden.

En dat valt niet mee, want ik ben dus antikerstboom. Iets in mij gaat op de gromstand als we het er over hebben. Dat zal zeker zijn veroorzaakt door het feit dat ik jarenlang als bijbaan kerstbomen verkocht op een tuincentrum. Dat is een goede killer voor alle zin in Kerstdagen en overigens ook voor de zin in Pasen en vader- en moederdagmomenten. Antikerstboom dus, al moet ik toegeven dat ik het dan wel weer heel leuk vind om tijdens het versieren van de boom de meest vreselijke kerstliedjes op te zetten. Eigenlijk is dat voor mij het enige leuke aan de boom: het versieren. De rest mag overgeslagen worden.

Terug naar de aanschaf. Sinds het verdwijnen van de favoriete kerstbomenmeneer, zijn we nu wat verweesd en rijden maar wat rond op zoek naar een kerstboom. Ik had gehoord dat ze werden verkocht bij de P.raxis en de G.amma dus daar reden we naar toe. Helaas, niets. Dus dan maar door naar het tuincentrum, zucht. De parkeerplaats stond vol en ik siste de rest van het gezin nog even het maximale budget toe. € 30 en hoger gaan we niet!

Het is gelukt om onder de € 30 te blijven maar vraag niet hoe. Al rondlopend kreeg ik zo verschrikkelijk de pest in over de pietepeuterige kleine kabouterboompjes niet hoger dan kniehoogte en allemaal minstens € 30. Voor een beetje boom werd al snel € 50 gevraagd. En dan ben ik niet op mijn best. Eigenlijk wil ik dan onder grof geweld meteen mijn gezin het tuincentrum uit sleuren en gillen dat we dan nu op democratische wijze hebben besloten dat ‘we niet meer aan kerst en dus aan een kerstboom doen’.

Zelfs ik besef dat dit niet kan en dus stapte ik over op stil verzet. Heel kinderachtig, ik weet het. Dus alles wat aangeboden werd, was niet goed. Dat was overigens echt zo, zelfs Schatje begon te mopperen en die is uit het pro-kerstboomkamp. Waar het op neerkwam was dat bomen die voldeden aan onze normen van beetje mooi in vorm, niet te groot, niet te klein en vol in de takken ver boven het beschikbare budget uit kwamen.

Uiteindelijk is het geheel aan het doorzettingsvermogen van Zoon en Schatje te danken dat ze A) een afgeschermd vak met bomen van € 30 vonden die met 40 % korting werden verkocht en B) in dat vak met depressieve ongelukkige gebouwde bomen nét die boom vonden die fier overeind staat (nadat hij onderaan de stapel vandaan werd geplukt) en ook nog eens mooi in de takken zit. Was jij gisteren in een tuincentrum en zag je een blond joch met krullen kruipen over een stapel bomen terwijl er een vrouw naast stond te tieren dat hij hier moest komen en wel nu!? Grote kans dat je Spaarcentje zag….

Afijn, de illusie van harmonieus gezin had een kleine deuk opgelopen, de boom werd aangeschaft en thuis stuitten we op het volgende probleem: waar laten we hem dan? Want sinds de vorige kerstboom is de kamer zodanig veranderd door de bouw van een kast, dat de plek waar voorheen de boom stond niet meer vrij is. Dus dat werd schuiven met meubels terwijl Schatje hoofdpijn had en eigenlijk even wou gaan liggen en ik alsnog zin kreeg de boom het huis uit te gooien.

Maar goed, hij staat. De huiskamer heeft een nieuwe look gekregen en het is ons gelukt om onder het budget te blijven. Nu nog energie verzamelen voor de volgende ronde: het versieren van de boom. Eerst maar even de kerstcd’s opsnorren……..

Herkenbaar? Of maken jullie nooit ruzie over de aanschaf van een boom? En ook geen ruzie over waar de kerstballen zijn gebleven?

46 gedachtes over “De kerstboom blues

  1. Ha ha Heel herkenbaar. Hier in huis was ik altijd degene die de grootste en breedste boom wist te vinden. En iedereen maar roepen die past niet in je kamer. Eigenwijs als ik op zo'n moment ben wil ik hem perse hebben. En wat blijkt hij past inderdaad maar net in de kamer.Geen plaats meer om fatsoenlijk te lopen, maar ja ik heb mijn boom Haha. Nu ben ik tijdelijk overgestapt op een kunstboom, daar ik ze tegenwoordig abnormaal duur vind.
    Groetjes en veel plezier met het versieren Kreeftje.

    Like

  2. Arme jullie, niet iets om naar uit te kijken dus;)

    Wij hebben een prima kunstboom die zoonlief heel graag in elkaar zet. Wat betreft kerstspullen hebben wij een doos waar alle kerstspullen in januari ingaan zodat ze in december in 1 keer van de vliering af kunnen. (Zo'n doos hebben we ook voor sinterklaas en Pasen trouwens).

    Ik zou zeggen: investeer in de uitverkoop in kerst 2013 en verder door een kunstboom te kopen en breng een bananendoos mee van de supermarkt om al je kerstspullen in te doen en je hebt al een iets vrolijker kerst 2013;)

    Like

  3. Nee, hier is dat juist een gezellig moment. Ik hoef tenslotte alleen zelf te bepalen. Dochter doet het vesieren, ook met een gezellige cd aan.
    Kerstspullen staan al jaar en dag in dezelfde doos op dezelfde plek in de stellingkast. Keurig opgeruimd en klaar voor gebruik. Ik vul indien nodig na kerst aan.

    Like

  4. Niet zo kenbaar dit probleem van jullie.Manlief houd niet zo van kerstbomen.Het ene jaar had ik altijd een hele grote (ons plafond is 3,25 hoog)zo rond de drie meter,en ja dan had hij dus ook een behoorlijke spant wijdte.Het jaar daarop een kleine.
    Na een paar jaar kocht ik altijd een mooie brede,en niet al te groot met een mooie onderkant.De reden hiervan was,dat in de grote bomen altijd minimaal zeven katten in zatten.Ze vonden het prachtig,maar ik minder.De laatste jaren had ik hem aan het plafond hangen boven de salontafel.We zaten dus letterlijk onder de kerstboom.
    Sinds een jaar of twee koop ik geen boom meer.Ze worden me te duur,en een kunst wil ik niet.Soms mis ik hem wel.Ik denk er wel eens over na om een boom in de voortuin dicht bij het raam te plaatsen.Blijft hij mooi fris,en leven,en je hebt dan geen ruimte gebrek in de kamer.

    Like

  5. Bij DEEN waren ze vorige week 13,98. Mooie niet te grote boom in een mand. Ze hebben ze altijd al op 6 dec. en dan zijn ze vaak het mooist. Ik zet hem altijd een weekje in de schuur en nu staat hij mooi in de kamer. Het is een boom met kluit en het is ons de laatste jaren al een paar maal gelukt om hem over te houden. Vrienden van ons met een super grote tuin zijn er altijd weer erg blij mee.
    Vr.Gr. Kathy

    Like

  6. Bij de derde winkel vonden we een mooie voor 20 euro. Daarvoor ook uitverkocht of dik 30 euro voor een boom van drie keer niks.
    Vorige jaren hadden we steeds miniboompjes en we komen er net achter dat we echt te weinig lichtjes hebben en ook geen haakjes meer. Of paperclips. Dus straks effe richting Intratuin. Op zondag. In Brabant. Waaah! 😀

    Like

  7. wij kopen sinds een paar jaar geen boom meer ,om meerdere redenen , 1 ik vind het belachelijk om een vermogen uit geven aan een boom die er maar hooguit 2 weken staat, 2 een kunstboom vind ik niks en bovendien heb ik geen ruimte om hem op te bergen tot de volgende kerst, 3 we hebben sinds een jaar een kat die dol is op klimmen in bomen . ik maak nu dus gewoon een mooi kerststukje met spulletjes uit de tuin en het bos, en versier de kamer met kerstversieringen die we al jaren hebben ,aangevuld met vondsten uit kringloopwinkels en rommelmarkten ,verder zet ik een amarylis en verschillend schalen met bloembollen neer en veel kaarsen. heeeel veeeel kerstsfeer voor een minimaal bedrag en een minimale belasting van het milieu

    Like

  8. Mmm, zal ik even bovenstaande verhalen teniet doen…. 🙂
    Wj hebben gisteren een boom gekocht van 40 euro, een echte blauwspar met kluit. We gaan ervanuit, net als als alle andere bomen die we hebben gehad, dat ook deze een aantal jaren meekan.
    Degene die nu in onze tuin mooi staat te wezen (alweer 4-5 meter hoog) hebben we een jaar of 4 in huis gehad. Ja, dan vallen de kosten weer reuze mee, minder dan 5 euro per jaar.

    Like

  9. Een kerstboom uitzoeken was altijd het feestje van man en dochter samen. Tot dat manlief twee jaar geleden besloot om een kunstkerstboom te kopen. Ik was vreselijk tegen, ik hield absoluut niet van een kunstkerstboom. Maar zelf met zo'n echte boom sjouwen was voor mij geen optie. Nu staat voor het derde jaar onze kunst en eerlijk gezegd ben ik er tegenwoordig wel blij mee. Niet te groot, past altijd in huis en geen naalden meer op de grond. Nu ik zo lees wat die kerstbomen tegenwoordig kosten ben ik helemaal blij.

    Like

  10. Wij hebben een foppert, al jaren.
    Nu ik zie dat de echte bomen ook flink aan de prijs zijn, ben ik daar toch wel blij mee.
    Het blijft alleen elk jaar raar om de boom “in elkaar te zetten”. Ik zie er altijd weer tegenop. Maar nu die weer staat en alle overige kerstmeuk ook weer in de kamer is gestationeerd, denk ik: Oh ja toch gezellig.
    Het verplicht gezellig doen vind ik minder geslaagd, maar ja dat hoort erbij.
    Fijne feestdagen!

    Like

  11. Ik heb jaren geleden een kunstboom gekregen van een oud vrouwtje die ging verhuizen en er geen plaats meer had in het bejaardenhuis!
    Kosten voor de boom is dus € 0.00
    Kerstversiering gaat ook al jaren mee!
    Kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst iets gekocht heb! 😉
    Alleen dit jaar zijn nu 2 strengen met verlichting kapot gegaan een paar dagen nadat ze in de boom zaten…..
    (heb 4 strengen met verlichting erin zitten, dus er is nog licht!)
    Na de kerst gaan we dus 2 nieuwe stengen met lichtjes kopen en bij de kerstspullen leggen voor volgend jaar

    Like

  12. Ik heb al jaren een neppert met zwarte en grijze ballen en gekleurde lichtjes. Manlief vind het vreselijk, maar het is mijn boom en ballen. Ik had de boom al toen ik alleen woonde. Ik heb dit jaar kleine roze ballen bij ingevoegd. Zelfs zoonlief, 4, vind het maar niks dat er zwarte ballen inzit, dus toch een kleine compromis door de roze ballen. En zoonlief mag er zelfgemaakte knutsels in hangen. En als manlief anders wil, doet hij het zelf maar en dat gaat hij toch nooit doen dus ik blijf bij mijn zwarte ballen en gekleurde lichtjes. Dus wat kerst betreft heb ik de broek wel aan in huis. Hahahahaha.

    groetjes,
    Janneke

    Like

  13. Toen we net samenwoonden in ons huis, stond ik erop dat we een kerstboom zouden nemen. Nadat deze twee keer was omgevallen (we waren nog half aan het verhuizen) en naalden all over the place hebben we besloten kerstbomen in de ban te doen. Ik heb nog een kleine nepperd boven liggen (erfenisje van opa en oma) maar nog geen behoefte gevoeld deze beneden neer te zetten. Tis wel lekker rustig zo zonder lichtjes en tierelantijntjes en natuurlijk heerlijk om recalcitrant te zijn ten opzichte van de buren met hun knipperende kerstman voor het raam 🙂

    Like

  14. Ik doe niet aan kerstbomen en kerstversiering. Ik woon alleen en het is paarlen voor de zwijnen. Alleen als ik met kerst vrienden of familie ontvang zorg ik voor een beperkte kerstsfeer. Dit jaar is kerstavond bij vrienden en eerste kerstdag bij mijn broer, en tweede kerstadag is een pyamadag dus mijn huis blijft kaal. Heerlijk, niet dat gesjouw en gedoe.

    Like

  15. Wij kopen de boom bij de buurman. Die verkoopt al járen bomen en dit jaar was die van ons 15 euro. Dat valt dan erg mee als ik jouw vehaal lees. De kerstversiering zijn we sinds vorig jaar niet meer kwijt, dankzij het project een kastje per dag wist ik precies waar 't spul stond. Nee, hier geen ruzie. Het enige wat onze kinderen een beetje jammer vinden is dat de boom nu 1.50 hoog is en vroeger 3 meter… Maar ach, ik heb maarzo geopperd dat de boom weer groter wordt als er kleinkinderen in zicht zijn. Alles op z'n tijd ;))

    Like

  16. Haha…heel erg leuk geschreven! Haalt ook herinneringen op aan 'vroeger' toen ik nog met ouders en zusje een boom ging uitzoeken ongeveer een week voor kerst. Tot ik opperde dat we die boom ook eerder kunnen kopen (meer keus) en eerst in de tuin (of beter de schuur voor de overgang koud-warm) kunnen 'opslaan'. Daarna ging het beter.

    Nu woon ik op mezelf en samen met vriend zoek ik een boom uit. We willen precies hetzelfde dus geen geruzie en we houden erg van kerstsfeer dus meteen na sinterklaas op pad. Wel moest ik even slikken, de prijs van 19,95 viel wat tegen. Toch maar gedaan want op dit moment auto-loos en dan is de afstand waar binnen je kan zoeken beperkt. Gelukkig hebben we versiering genoeg dus dat scheelt weer bij het afrekenen. (Kon het niet laten even te fun-shoppen maar zag ook niets dat ik graag wilde hebben.)

    Groetjes Lily

    Like

  17. Onze kerstboom reis gaat naar…. de zolder. De vorige heeft 20 jaar dienstgedaan. De huidige ( 2de hands ) doet al zo'n 3 jaar dienst. Kosten 70 euro. Een duurzame, consuminder uitgave die ook veel gemak oplevert! Als je persé gehecht bent aan de geur ( niet aan de vallende naalden denk ik) kan een paar druppeltjes dennengeur olie ook goed dienst doen. Een flesje uit de reform winkel a 5 euro doet ook zo'n 100 jaar dienst denk ik.

    Like

  18. Haha! Ik kijk verlangend uit naar je verslag over het samen opzetten van een tent, na een lange autorit.
    Maar zonder gekheid: de oplossing staart je toch in het gezicht? Samen een budget afspreken, Man en Zoon daarvoor een boom laten uitzoeken en thuisbrengen, jij zorgt dat er chocomelk klaarstaat en versiert de boom, en na de kerst ruimen de mannen de zooi weer op. Zij blij, jij redelijk ontspannen, toch?
    Hartelijke groet, Loonlijstmama

    Like

  19. Ik heb een kunstboom op zolder liggen maar ik wilde dit jaar een echte. Ik dacht ik ga hier in het dorp bij een boer kijken wat hij kost en dan beslissen of ik een echte neem en of toch de neppe zet. Ik ben gisteren geweest. Alle bomen met kluit € 15,00, Alle bomen zonder kluit € 10,00. Bomen in pot tussen de € 10,00 en de € 18,00. Ik heb er 1 in pot gekocht van ongeveer 1,8 meter hoog voor € 13,50. Als ik het zo lees is deze verkoper goedkoop. Ik ga proberen hem in de tuin te zetten en volgend jaar weer te gebruiken. Mascha.

    Like

  20. En ik maar denken dat er alleen ten Knieperhuize een bomenruzie tijdens deze *vredige* periode zou kunnen ontstaan. 'k Ben zelf degene die een boom(pje) wil, de rest vindt het zo wie zo een onzinnig feestje,
    groet

    Like

  21. Hier een mega grote nepperd.Met fikse korting gekocht,omdat het de laatste was en de staander niet meer los gekoppeld kon worden.Het is een reuze mooie boom, waar we iedere ochtend weer heel wat spulletjes in terug moeten hangen, omdat de poes 's nachts haar eigen kerstfeestje viert…Voordeel van nep is dat de naalden wel blijven zitten!Sinds we 3 jaar terug na de kerst ledverlichting kochten in de aanbieding is zelfs het lampjes-gebeuren een feestje geworden(komen niet in de knup)Met kitscherige muziek maken we er dagje van.Opzetten, versieren en nog meer kerstplekjes creeëren.1 Januari meteen weer afbreken (standaard procedee)en alles netjes geordend de schuur in… tot volgende keer!!

    Like

  22. Je koopt een mini-kerstboompje met kluit. 14 dagen per jaar staat hij binnen, en de rest van het jaar, mag hij buitenspelen. een beetje water en mest.
    Aanschaf 7,50 in 2006. Hij is leuker dan nep.

    Like

  23. Wij vinden het ook elk jaar een zoekpartij naar een mooie boom voor weinig geld. Mijn man onderhandelt elk jaar in het tuincentrum en wij gaan 's avonds zo rond 16 december. Nooit vroeger want ik laat de boom staan t/m driekoningen= 6 januari. Wij krijgen altijd korting. Maar gisteren gingen wij door omstandigheden op een zaterdag. Ik dacht: nou vast geen korting. Wilden zeker niet boven Euro 30 gaan. Vonden gelukkig mijn favoriete boom (een Nordmann vanwege het feit dat deze boom bijna geen naalden verliest) afgeprijsd van Euro 25 voor Euro 17,95!. Weliswaar geen grote maar dan toch. Ik ben reuze blij. Dus soms lukt het nog wel!
    Carola

    Like

  24. ik vind eerlijk gezegd de neppert van ons oké, Geen naalden, geen hars op de vloer (klere troep om te verwijderen) en geen groen gekapt omdat ik een boom wil in huis. De vorige was wat groot in dit huis maar is naar een familielid gegaan. Hij doet nu al voor de 13de kerst dient en is nog steeds prachtig als je dat rekent naar de prijs van toen 180.- gulden is het een koopje denk ik zo. Verder hangen we m vol met wat hebben , wat kids maken op school en wat snoepgoed. Na de kerst kijk ik wat aangevult moet worden en haal het dan na kerst of oud en nieuw. Kringloop en rommelmarkt hebben soms ook leuke dingen hoor hierin en kost geen Godsvermogen. Boom is verder qua project van mij en t versieren voor de kinderen. Gezellig nu hoor

    Like

  25. We hebben een kunstkerstboom op de vliering liggen, maar vinden hem te groot voor het huis waar we nu wonen. Het is altijd een gepuzzel om een goede plaats te vinden en dan staat 'ie nog in de weg. En aan het versieren heb ik een broertje dood. Sinds 2,5 jaar hebben we katten en dat was de aanleiding om de kunstkerstboom op de vliering te laten en voortaan een klein boompje in een pot te kopen. Die zetten we op een bijzettafeltje zodat de katten er niet bij kunnen. Kosten: 10 euro. Het bevalt me prima zo en het boompje kan ook nog overgehouden worden, mits goed verzorgd.

    Like

  26. tja moet je wel een tuin hebben die groot genoeg is om zon boom in te zetten, hier helaas een jklein huis met weinig bergruimte voor een kunstboom en ook al geen tuin met ruimte voor een echte kerstboom.

    Like

  27. ik ben ook heel vaak alleen ,omdat mijn dochter de feestdagen eigenlijk altijd bij haar vriend doorbrengt ,maar toch maak ik het huis gezellig voor de feestdagen en vind dat absoluut geen paarlen voor de zwijnen, en echt groots uitpakken doe ik ook niet ,maar een paar basis versieringen hang en zet ik wel neer.

    Like

  28. We hebben hier voor een paar jaar terug 1x die ellende doorstaan. Het jaar erop ben ik (geheel genezen) weer gegaan voor onze prima nepper die al op zolder ligt te wachten tot ik het eraan toe heb.

    Like

  29. De laatste jaren hebben we hier geen kerstboom meer staan. Manlief en (volwassen) kinderen geven er niet om en ik vind het teveel gedoe. En eerlijk gezegd ben ik niet zo goed in het decoreren van de boom. Toen de kinderen klein waren en het versieren voor hun rekening namen vond ik dat ook altijd een mooi excuus voor het feit dat de boom er niet “gelikt” uitzag. Vroeger wel altijd een echte boom gehad en één keer een boom-met-kluit die, eenmaal binnen voor de 2e kerst, een hele kolonie mieren bleek te bevatten ……. Dus ja, dat was eens maar nooit weer.
    Tegenwoordig leg ik hier en daar een snoer (led)lampjes neer en een (nep)guirlande. De ontvangen kerstkaarten krijgen een mooi plekje en als we gasten krijgen maak ik nog wat versieringen met groen uit de tuin en wat kerstballen.
    Groet, Greetje54

    Like

  30. Na een jaar of wat onze neppert niet opgezet te hebben, heb ik twee jaar geleden het ding weer eens van zolder gehaald. Was helemaal leuk met lichtjes en ballen.
    Helaas kreeg ik er zo'n zware verkoudheid van dat ik niet wist waar ik het moest zoeken van benauwdheid. Ik wist toen nog niet dat ik astma heb.
    Tegen een 'echte' kerstboom kunnen jongste zoon en ik allebei niet. Zo ook problemen hier met hyacinthen (zie je ook veel met kerst).

    Eerst vond ik het wat ongezellig zonder boom. Nu vind ik het wel makkelijk zo.

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  31. Hier is het manlief die perse een echte wil, en dan mag ie 'm van mij ook gaan halen! Hij gaat al jaren samen met dochterlief, ze tuigen 'm ook samen op en klaar is het. Nu moet ik eerlijk zeggen dat wij hier in het zuiden boffen met de prijzen hoor: wij hebben dit jaar voor 17,50 euro een prima boom, en dan geen gewoon dennetje, nee, een echte mooie. Het aanbod is hier ook flink dus veel concurrentie, dat drukt de prijzen 😉
    Vorig jaar had ie er 1 voor 25 euro, vond ik al behoorlijk duur, maar ik mag eigenlijk niet klagen als ik de prijzen bij jullie zo hoor.

    Like

  32. Wij hebben al jaren een kunstboom. Toen heel duur (100 euro) maar per jaar dus maar 10 euro. Versiering koop ik dit jaar niet maar de vorige jaren telkens een klein beetje. Ik blijf in wit en zilver dus tijdloos.
    Hebben jullie geen Ikea in de buurt? Hier verkopen ze Nordmanns voor 20 euro maar krijg je een bon van 15 euro voor in de Ikea. Ook een mooie deal lijkt me. Margay

    Like

  33. Gnrff..wat een verhaal…ik vind kerst gezellig…en daar hoort iets bij…een boom…nou laat ik zeggen lampjes en ballen. Wij doen niet mee aan flessentrekkerij…ik heb een dakplataan en die snoei ik…daar maken we een boompje van. ik krijg elk jaar de wereld aan reacties…. WAT LEUK..ja..gebruik je fantasie het gaat om de sfeer….niet meer…
    Dat een ieder zich de kop laat gek maken…NIET DOEN

    Like

  34. We hebben vanmiddag 'de erfenis' van het zoldertje en uit de kelder gehaald. Ik heb nog nooit een echte boom hoeven kopen en dit wordt al vanaf ons eerste jaar samen dankbaar gebruikt naar volle tevredenheid van ons allen. Met dit jaar 'nieuwe' lampjes van vrienden die een gekleurde set over hadden (komt van een soos en is door de vriend gerepareerd:). Gezellig metal x-mas opzetten en manlief zet de boom op en doet de lampjes erin, zoonlief stuitert rond en versiert met mij samen daarna de boom. Broed alleen nog op (bio)spul voor de geur voor volgend jaar misschien:)

    Like

  35. Wat nou, een boom alleen voor jezelf is paarlen voor de zwijnen? nou dan heeft dit zwijntje al heel wat paarlen genoten. Toen ik voor het eerst alleen woonde had ik 'n piepklein boompje met roze ballen (ja echt!) en vond 'm geweldig. Nu doe ik het naar ik zin heb: het ene jaar wel 'n echte boom, soms het neppertje, dit jaar geen boom maar wel (nep-)kransen met lichtjes en wat ballen/slingertjes/gekke kerstdingetjes en lantaarntjes. Helemaal voor mijzelf alleen, en als er bezoek komt mogen die er graag van meegenieten.

    Like

  36. Hier staat al jaren dezelfde kunstboom met dezelfde onbreekbare kerstballen en versiering. We halen de versierde boom van zolder, knippen de plastic folie die erom heen zit los, de takken even uitklappen en klaar. De kerstballen, lampjes enz. moeten we niet zoeken. We laten altijd alles in de boom hangen als hij na de feestdagen weer terug naar zolder gaat.
    Groetjes Serra

    Like

  37. Ja met een zoon in groep 7 ontkom je er niet aan. Heerlijk ik hoef niks, wat rode takken uit de achtertuin versierd met oude kerstballen en sterren, wat waxine lichtjes en bloemen en mijn huis is klaar, maaaarrrr als kleinzoon ouder wordt wat ga ik dan doen????

    Like

  38. Hahaha.Je spaart jezelf niet.Wat een gedoe.Kan het zo snappen.
    Soms soms kan ik mezelf ook zo tegen komen.Verzet tegen geld spenderen aan al die opgedrongen zooi .En juist in een tuincentrum op dit soort dagen.”Gelukkig” niemand om tegen los te gaan ;-)Tot nog toe kan ik nog wel genieten van het gedoe. Van anderen.Er liggen al wel in het bos gezocht dennenappels te drogen om een festoen voor de buurvrouw te maken.En het is me gelukt om niks te kopen.Besloot dat er eerst weg gegeven moest worden.Van de dozen vol in de uitv erkoop gekochte meuk. En dat is ook leuk.Heb zo,n gifgroen neppertje en nog zo,n Mexicaans blikken ding .Een een kerstalletje met flikkerend discolampje.Konden ook batterijtjes in.Ontdekte ik jaren later pas .Hahah.Je kon hier ze ook nog laten inwijden door de pastoor in de kerk.:-)
    Ga je nu ook nog wel genieten van dat ding ?
    Groet Maamke
    Groet Maamke

    Like

  39. Een echte boom… Sinds ik me realiseer dat zo'n boompje wel een aantal jaren heeft moeten groeien om vervolgens slechts 2 weken in mijn kamer te pronken en dan richting ophaaldienst gaat, doe ik niet meer mee. Niet echt duurzaam, vind ik. Hier dus geen bomen, maar alleen wat versiering. Maar ja, ik heb geen puberkinderen die persé een kerstboom willen.

    Nu schijnt er een initiatief te zijn dat je een kerstboom kunt adopteren. Je betaalt dan jaarlijks een bedrag (tussen 10 en 50 euro) en dan kun je een biologische boom (met kluit). Na de kerst gaat die boom terug naar de kweker, groeit een jaartje door en wordt het jaar daarop opnieuw aangeboden. Wanneer je eenmaal meedoet, krijg je jaarlijks bericht om je boom te reserveren. Relatief goedkoop, milieuvriendelijk en ook haalbaar voor mensen zonder of met een kleine tuin.

    Enne… volgende week donderdag zijn vast de nepperds in de aanbieding 😉

    Like

Zeg het maar!

