Tweedehands verkopen

Al geruime tijd zitten wij op een punt dat er niet veel meer valt te bezuinigen. De kachel nog lager gaan zetten, is ronduit oncomfortabel. Ik heb geen enkel abonnement meer lopen. Alles is al opgezegd. Impulsuitgaven doen we al jaren vrijwel niet meer en als er iets vervangen moet worden, is er netjes voor gespaard. Eigenlijk komen we verdomd goed uit met wat er binnen komt.

De motivatie om toch zuinig te blijven leven is vooral om de hypotheek af te lossen. Zeker weten als die eenmaal is afgelost dat we toch weer meer gaan uitgeven. Niet zozeer spullen kopen maar wel vaker weer uit eten of een terrasje pakken, naar een concert gaan, dat soort zaken. Ik hoop maar dat ik er dan ook weer goed van kan genieten, want als we nu al eens een uitje hebben, kan ik soms maar moeilijk genieten door het besef wat het kost.

Doordat er aan de uitgavenkant op dit moment niet meer heel veel te verbeteren valt, kijken we eens naar de inkomstenkant. Schatje verdient heel aardig en kreeg er tot nu toe elk jaar wel iets bij maar dat zal binnenkort niet meer zo zijn. Hij zit aan het einde van zijn loonschaal. De groei bestaat dus uit inflatiecorrectie, maar of dat dit jaar gebeurt bij zijn werkgever is afwachten.

Ik wil wel inkomen genereren, maar zover is het nog niet. Tot die tijd heb ik een WIA-uitkering. Om toch wat meer inkomsten te krijgen, ben ik sinds een paar weken boeken en dvd’s aan het verkopen via B.ol. Gisteren stelde iemand de vraag wat beter is: verkoop via B.ol of via MP. Mijn overweging om via B.ol te verkopen, is dat ik dan geen gedonder heb met onderhandelen over de prijs. Je verdient al niet veel aan een tweedehands boek en dan wil ik zeker niet per boek moeten onderhandelen. Via B.ol kan ik zelf de prijs bepalen, ik hoef me niet bezig te houden met de facturatie en alleen maar het boek op te sturen naar de koper.

Ik verdien er niet veel aan. De dvd’s verkopen het snelst en daar verdiende ik redelijk op. Het waren redelijke recente series zoals Borgen, Downton Abbey, Wallander, The Bridge. Dat verkoopt goed, merkte ik. Binnen een week was ik er van af. Je kunt voor dit soort actuele series relatief meer geld vragen dan voor tweedehands boeken. Ook zijn dvd’s veel goedkoper om te versturen. Aan de boekenverkoop houd ik niet veel over, zo rond de 5 euro. Mijn bodem is €2,50. Als ik minder dan dat overhoud (na aftrek van de bemiddeling van B.ol en de verzendkosten) dan doe ik het niet.

Jammer genoeg zijn veel goed verkoopbare boeken dik en daardoor duurder om te versturen. De goedkoopste manier om pakketpost te versturen is via DHL. Daar betaal ik € 4,50 en dan krijg ik van B.ol ook een bijdrage van €2,95 in de verzendkosten. Het boek dan afleveren bij een DHL punt is echter minder eenvoudig, want een behoorlijk eind fietsen voor mij. Voor mezelf moet ik dan dus soms een afweging maken, ben ik bereid tijd de stoppen in een boek te koop zetten, in te pakken en weg te brengen naar een DHL-punt voor € 2,50 (na aftrek van de bemiddeling en de verzendkosten).

Voor nu ben ik dat wel. € 2,50 is meer dan dat het boek op de plank staat en niets opbrengt. Ik beschouw het maar als opruiming van de rommel in huis. En vele beetjes vormen uiteindelijk een leuk bedrag. Ik begon op 13 december. Sinds die tijd verkocht ik voor € 91. Na aftrek van de bemiddeling, de verzendkosten en pakmateriaal (ik verpak het in kranten en daaromheen bruin pakpapier), hield ik tot nu toe € 67,37 over.

Waar is het geld voor bestemd? In eerste instantie gebruik ik het om het gat te dichten dat ontstond na aanschaf van de nieuwe keukenmachine. De oude ging kapot, voordat ik een nieuwe al bij elkaar had kunnen sparen. Met het geld dat ik al wel had gespaard, met Kerstmis kreeg en de nu verkochte boeken en dvd’s is dat doel bereikt. Een volgend doel is sparen voor een hotelovernachting tijdens de zomervakantie. We gaan naar de Auvergne en in één keer rijden zonder hotelovernachting is wat heftig vind ik. Maar een hotel is duur en dan zal er ook in de avond ergens gegeten moeten worden. Ik ga de opbrengst van de tweedehands verkopen op een aparte rekening zetten en dan hoop ik voldoende bij elkaar te schrapen voor die overnachting.

Natuurlijk ga ik ook kijken of ik ook andere zaken tweedehands kan aanbieden. Maar er is niet veel verkoopbaars in huis waar we van af willen. Misschien de schaatsen van Zoon waar hij is uitgegroeid. Verder zou ik het niet weten.

En jij, verkoop jij veel tweedehands?

46 gedachtes over “Tweedehands verkopen

  1. Sinds een jaar ben ik ook structureel begonnen met tweedehands spullen verkopen. Daarvoor af en toe omdat ik de discussies over de prijs via MP soms zo zat werd. Ik ga namelijk echt niet alle moeite doen van verpakken en wegbrengen als ik zelf niet meer dan 0,50 euro verdien. Langer zeuren heeft ook niet het effect dat ik uiteindelijk overstag ga… En nee, gratis opsturen (onder donatie van verzendkosten) komt ook niet echt overeen met mijn doel van het geheel. Maar soms zijn daar dan ineens weer de succesjes die de burger moed geven!
    Wat ik verkoop is zeer divers, van dingetjes van supermarkt acties tot een oude tv die ik van familie kreeg voor de verkoop (zelf vonden ze het gedoe en ze weten van mijn spaardoel). Wat ik verdien gaat naar de rekening waarop vriend en ik sparen voor een reis naar Australië. Dat vooruitzicht werkt motiverend!

    Groetjes Lily

    Like

  2. Wat leuk zeg, ik verkocht ook veel via bol.com, heb indertijd voor wel een kleine 500 euro verkocht, maar de boeken die ik nog over heb zijn niet echt populair en dus staan die nog altijd in de boekenkast. Misschien moet ik toch weer eens wat gaan aanbieden, in het kader cvan mijn opruimjaar…..de aanhouder wint , niet waar?
    succes!

    Like

  3. Ik verkoop ook via b.ol en had laatst voor een strip 0.25 euro winst. Omdat de post er wat traag over deed kreeg ik ook nog eens een slechte beoordeling. De moeite bijna niet meer waard. Mijn motivatie is vooral dat de boeken op een plek komen waar ze opnieuw gewaardeerd worden.
    Ik hoop nog steeds dat de site ruilen.nl eens een keer voor me gaat werken. Maar tot nu toe alleen verzoekjes van mensen die hun spullen willen ruilen tegen iets dat meer waarde heeft (een soort rode paperclip idee)

    Like

  4. Ik verkoop soms nog wel eens een boek uit 1977. Of die dan als fopkado voor een Sintsurprise is bedoeld, of als serieuze aanschaf zal me worst wezen.
    Dat gaat wel via MP. Bom.com lijkt me veel administratie, of valt dat mee?

    Like

  5. boeken zijn 5 tot 10 jaar oud. Oudere boeken verkoop ik niet, dat is erg vergeeld en dan kun je er nog nauwelijks iets voor vragen.Tenzij het een heel bijzonder boek over kunt is bijvoorbeeld.
    Wat bij mijn nu goed verkoopt zijn boeken over mindfulness, meditaties, boeken van Deepak Choprah en zo…
    Ik heb ook nog veel thrillers van Liza marklund, Nicci French en zo, die zet ik er later op.

    Like

  6. Ikzal wel moeten. Dochterlief groeit zo enorm hard. Ik heb inmiddels bijna 3 kratten vol met kleertjes staan.
    Daarnaast ook nog allerlei groot en klein spul van mezelf. En tot op heden wordt het alleen maar meer en meer wat er wegmoet.
    Dus marktplaatsen en rommelmarkten dit jaar….

    Like

  7. Ik verkoop binnenkort mijn auto, omdat ik ga samenwonen en mijn vriendin ook een auto heeft. Dat gaat veel maandelijkse kosten en tijd voor onderhoud besparen. Wanneer mijn inkomen zouden dalen, zou de auto sowieso als eerste eruit gaan.

    Like

  8. de boeken zijn ouder maar nog geen vergeelde papieren ofzo, allemaal nog in heel goed staat.
    Ik weet niet of deze maand goed is om weer meer dingen online gaan te zetten, aangezien het in België deze maand solden zijn… Misschien wacht ik beter tot volgende maand dan.

    Like

  9. Wat ik wel eens doe als ik een dik boek wil versturen is openvouwen en zo in de enveloppe schuiven of inpakken. Als je dat bespreekt met de ontvanger is het meestal wel goed.

    Like

  10. Vond verkopen op bol echt veel beter! Fantasyboeken voor een tientje, terwijl ze op MP lopen te mauwen dat ze voor dat geld je hele boekenkast willen. Heb er bijna 700 euro aan overgehouden in totaal, en lege kasten. Die ik ook heb verkocht uiteindelijk 😉

    De laatste tijd verkoop ik bijna niets meer, want niets meer te verkopen. Wat er is -kinderkleding, een keer een meubel of iets huishoudelijks- geef ik liever weg aan iemand die dat nodig heeft.

    Als we wat extra's nodig hebben, adverteert de manlief met poedercoaten van bijv. velgen, dat levert minimaal 80 euro per velg op. Zet meer zoden aan de dijk en een pak minder ergernis omdat het eigenlijk altijd aardige mensen zijn die gewoon de prijs ervoor betalen.

    Like

  11. Voor verkopen op MP moet je een lange adem hebben. Ik heb vorig jaar veel spullen van mijn overleden ouders verkocht.Soms ging het voorspoedig en soms zeer moeizaam. Er was één bontjas ( ik ben tegen bont maar weggooien vond ik zonde, de jas was nog prachtig)die 5 keer bijna verkocht is… dan ging er een koelkast kapot en ging de koop niet door omdat er een andere koelkast moest komen, daarna kwamen ze niet opdagen, daarna kreeg een vrouw onderweg naar ons brand onder de motorkap en moest het geld aan reparatie uitgegeven worden om nog maar te zwijgen over het aantal bodden wat verwijderd werden zodra ik accoord gegaan was. Om moedeloos van te worden. Uiteindelijk ging hij naar iemand die er dolblij mee was maar eenvoudig is anders :-\

    Like

  12. Ik raak soms geïrriteerd van verkopen via mp. Op de een of andere manier verliest men plotseling zijn goede manieren achter een beeldscherm en krijg je belachelijke biedingen of hoor je ineens niets meer. Ik doe het toch regelmatig omdat ik het geld goed kan gebruiken.
    Bol vind ik ook vaak tegenvallen door de bemiddelingskosten maar bij vrij nieuwe boeken kan het wel interessant zijn.

    Like

  13. Al vele jaren verkoop ik alles waar ik vanaf wil via Marktplaats. Het was een soort 'sport' voor me. Tegenwoordig verkoop ik nog maar weinig puur en alleen omdat ik niets meer heb om te verkopen 😉

    Like

  14. boeken? ik verkoop ze niet via internet. Of ik geef ze aan de campingbieb (iedereen kan ze daar gratis lezen en houden of terug brengen en soms zit er echt leuk spul bij trouwens) of meteen naar de kringloop. Kinderboeken verkopen wij via de kinderboekenmarkt op school in de kinderboekenweek. Als je de energie op kan brengen zou je ook kunnen overwegen op een vrijmarkt te gaan staan met je man en zoon en een dagje daar gaan verkopen. Staanplaatsen zijn gratis in tegenstelling tot veel rommelmarkten en je hebt dus puur winst.

    Like

  15. Ja hoor, via Bol en MP. Elke euro voor spullen die ik niet gebruik is er toch weer 1. Je moet via Bol wel altijd goed rekenen vind ik, er zijn 2e-handsprijzen bij waarvan ik het idee heb dat mensen er op moeten toeleggen. Daar snap ik niks van en dat weiger ik ook. Met mijn verjaardag zet ik altijd de boeken die al heel lang in de verkoop staan op tafel. Dan mag de familie uitzoeken welke ze willen.

    Like

  16. Ik ben al een tijdje je blog aan het volgen. Soms interessante zaken, maar soms ook niet. Maar wel al zoveel inspiratie gekregen dat ik zelf ook een blog heb aangemaakt.

    Ik verkoop ook 2e hands. Met name op rommelmarkten en dergelijke. En inderdaad, het is zonde als je bekijkt wat producten soms hebben gekost terwijl je ze voor nog geen fractie te koop zet. Maar als je er niets meer mee doet, is elke euro meegenomen. Ik wil ook in de toekomst kijken of ik iets zelf kan maken wat relatief weinig kost om zo extra inkomsten te genereren. Denk bijvoorbeeld aan kinderknuffeltjes of quilts.

    als je alle extra inkomsten apart zet, heb je naderhand een leuk extra centje.

    Like

  17. Ik verkoop ook regelmatig tweedehands spullen. Ik heb op dit moment een aantal boeken op Bol.com staan en zo'n 70 advertenties op Marktplaats. En dat is nog niet eens alles wat er te verkopen valt.
    Ik heb laatst van de buurvrouw van mijn ouders die bij haar vriend intrekt twee grote verhuisdozen met spullen gekregen en vlak daarna heb ik ook ons eigen huis uitgemest.
    Ik vraag meestal geen fortuin voor de spullen. Ik ben vaak al blij dat ik er een ander blij mee kan maken en er zelf nog een klein beetje aan verdien. De spullen die overblijven verkoop ik op Koninginnedag en wat daar niet word verkocht geef ik weg of breng ik naar de kringloop.

    Mijn enige doel is niet alleen het geld verdienen, maar het is ook de bedoeling dat we op deze manier het huis een beetje opruimen, dus na Koninginnedag mag de rommel toch echt wel weg. 🙂

    Like

  18. Ik moet trouwens ook zeggen dat ik me er regelmatig over verbaas wat je allemaal nog kunt verkopen en wat je overal nog voor krijgt. Zo heb ik laaste een simpel houten olifantbeeldje van max. 10 cm hoog voor 15 euro verkocht. Dit terwijl de olifant zelfs hoornloos door het leven gaat.

    Like

  19. Misschien is een tip voor de volgende keer dat wanneer het via MP niet lukt je kleding ook vaak naar 2ehands kledingwinkels kunt brengen. Je krijgt er dan minder voor dan via MP (vaak 40% van de opbrengst en bij sommige winkels zelfs 75% wanneer het kledingstuk mere dan E25 opbrengt), maar dat is altijd nog meer dan wanneer je het niet lukt om het via MP te verkopen.

    Like

  20. Ik verkoop ook 2e hands. 1x per jaar ga ik op een rommelmarkt staan, door het jaar heen via mp en b.ol. De laatste tijd gaat het wat minder, ik heb er ook niet meer zo veel op staan.
    Ik wil dit jaar nog goed het huis door en veel weg doen, ik hoop dat ik er dan toch nog een leuk bedragje aan over hou en het ruimt lekker op. Als ik op de rommelmarkt heb gestaan aan het eind van het jaar gaat wat over is daarna bijna allemaal naar de kringloop.
    Maar hier merk ik ook dat ik steeds minder en minder waardevolle spullen te verkopen heb, omdat we minder kopen. Maar nu met zoontje heb ik straks natuurlijk weer speelgoed, kleding e.d. wat de deur uitkan.

    Like

  21. Ja, hier heeft manlief er echt hobby aan gekregen de laatste jaren; verkopen via mp, bol en sinds vandaag ook ebay dus. Levert een leuk extraatje op voor ons. Mensen vragen ons ook dingen voor hen te verkopen. Nu gaat hij waarschijnlijk de tweede auto van mijn ouders verkopen. Alles wat hij meer beurt dan de garage ervoor wil geven, krijgt hij de helft van. Ik ben benieuwd!:) Handelen zit dan ook in zijn genen:) Hij zegt altijd als ie niet hoefde te werken, dat ie een handelsonderneming begon en alles ging kopen en weer verkopen wat ie krijgen kon!

    Like

  22. Ipv een hotel kan je ook heel goed in een Table d'hotes terecht in Frankrijk. Vaak kan je er ook eten en het is veel gezelliger dan een onpersoonlijk hotel en veel goedkoper.

    Er zijn een paar sites waarop je je vraag kan stellen voor een in de buurt. bv nederlanders.fr

    Like

  23. Ik ben bekend met chambre en table d'hotes lot. Het is inderdaad veel goedkoper. Het is ook veel intensiever: je zit met onbekende mensen aan tafel en moet dus sociaal doen. Voor mij als ME patient een redelijke opgaaf. Na een dag rijden wil ik niet met onbekende mensen aan tafel zitten en een gesprek moeten voeren. We hebben het een paar x gedaan in het verleden en om deze reden was het niet goed te doen voor mij. Ik heb nu weliswaar wat meer energie maar met meerdere mensen in 1 ruimte gaat me nog steeds niet goed af.

    2 jaar geleden waren we in een frans chambre d'hote. Na een dag in de auto was ik helemaal gesloopt maar het was toch echt de bedoeling dat we gingen borrelen met de gastheer (ondanks mijn opmerkingen dat ik me niet goed voelde) en daarna eten dat tot 12 uur in de avond duurde. Ik was echt helemaal af, nooit meer…..Vandaar dat we bewust nu kiezen voor een hotel: dan wordt je meer met rust gelaten.

    Like

  24. ja hoor, ik ben er super blij mee. Het brood rijst ook veel beter nu doordat het kneden beter gaat. De oude machine had maar 1 stand en dat was te snel. Bovendien maakte die een geluid als een boormachine en de nieuwe hoor ik nauwelijks…helemaal goed.

    Like

  25. Wij verkopen ook via marktplaats en bol, ging allemaal heel aardig tot een tijdje geleden, sinds oktober verkoop ik opeens veel minder, geen idee waar dat aan ligt, hebben jullie daar ook last van?
    Wat ik ook vreemd vind ik verkoop op MP en bol dezelfde dingen verdien daar het zelfde op ( 1,50 per item)
    door de kosten van BOL kost een item daar dus duurde dan op MP,
    maar mensen kopen daar gewoon, terwijl ik dus het zelfde item op MP ( door geen kosten) veel lager verkoop
    Maar de laaste tijd zit de klad er dus wat in, hebben jullie dat ook?

    Like

  26. Hoi Spaarcentje,

    Mp, B.ol heb het allemaal gedaan maar er gaat ook veel tijd inzitten. B.ol is handig omdat je het per isbn invult en na 3 maanden automatisch weer te koop zet. Zodra een boek niet door de brievenbus kan, is het, op de populaire boeken, niet zo heel interessant meer. Je kunt ook proberen bij MP per thema te verkopen. Stapeltje zomerboeken of vakantieboeken (niet dat het bij mij hielp hoor :-)). Tijd verkoopt alles zegt men. Ik heb er na 6 maanden de kringloopwinkel blij meegemaakt.
    Hartelijke groet, Annamarie

    Like

  27. Via Bol.com verkopen is slimmer dan Marktplaats, je boeken kunnen dan ook nog op websites van derde partijen worden getoond, zoals bijv. http://kortingboeken.nl . Ook mensen die eigenlijk een nieuw boek willen kopen zien jouw aanbod, met een goede prijs kun je ze zo overhalen…

    Like

  28. Je verhaal wederom gelezen. Voel je niet schuldig als je iets leuks doet en iets minder aflost. Je herinnering aan die leuke dingen, etentje, uitje is onbetaalbaar. Jezelf verwennen mag.

    Liefs Willy

    Like

  29. Ik heb een beetje hetzelfde 'probleem' als jij, ik vind dingen verkopen via bol en mp hartstikke leuk en het levert best wel iets op. Ik heb alleen niet zoveel meer te verkopen.
    Wel een leuk idee gelezen bij bram budgetcoach, verzin iets dat je zelf kan maken om te verkopen… alleen wat?!
    Ik zal mijn walnoot eens goed aan het denken zetten…
    groetjes Tess

    Like

  30. Koop een tent, dan kan je op gemeente campings heel goedkoop 'staan' we hebben er één waar we alleen maar in kunnen liggen. 15 euro per nacht…
    En we gaan dit jaar naar Lourdes, dan staan we 14 dagen in een knoepert van een tent. ook goedkoop 16,80 per nacht.
    Ik ben vooral aan het shoppen, leuke broek 6 euro ms mode.
    ect

    Like

  31. Ik ben momenteel bezig met een keukenkastjes-opruiming op MP en dat heeft echt aardig opgeleverd. Ik heb in huis nog een paar kasten die ik wil nalopen en dan ga ik toch ook eens mijn boekenkast opruimen en kijken wat er van te verkopen valt. Maar als ik hier de reacties zo lees, dan moet ik toch ook eens overwegen om op BOL te gaan verkopen.

    Like

  32. Grootste gedeelte zijn kleding van kinderen waar ze uitgegroeid zijn. Hoezo consuminderen ???

    Alles wat ik koop kleding is tweedehands, ik zal even concreet voorbeeld van mijzelf geven vest,t-shirt wat ik draag is 20 jaar oud ga zelf al ruim 20 jaar niet meer naar de kapper.ik kan zo wel doorgaan telefoon vorigge eeuw tv etc…. bij u ook ???

    Alle kleding die ik 2e hands heb gekocht wordt ook minimaal voor dat bedrag verkocht:) dus mijn kinderen kleden kost mij bijna niets per jaar 🙂

    Is mooi inkomen erbij en ga daar niet op beparen want daar verdienen wij iets mee.

    Like

  33. Goed idee van je om zo wat meer inkomsten te genereren. Mocht je nog wat online willen verkopen kan je ook eens kijken naar de website van SocSoc. Hier kan je ook handig een advertentie plaatsen en heb je misschien wel mensen in jouw buurt die de spullen van je willen overnemen.

    Like

Zeg het maar!

