Minder energie verbruikt

Toen ik begin december de meterstanden doorgaf viel het me op dat het verbruik lager was dan het geschatte verbruik. Al weer, voor het vierde jaar op rij. We kregen dit maal € 100 terug, die meteen wordt gebruikt als extra aflossing op de hypotheek. We verbruikten iets meer gas dan vorig jaar, dat simpel te verklaren is door de overstap van inductiekoken naar gaskoken. Het stroomverbruik daalde behoorlijk. De inductiekookplaats was een energievreter.

Het was een zachte winter. Maar toch heeft de teruggave ook te maken met stookgedrag. We hebben een oud huis dat weliswaar niet heel goed geïsoleerd is maar wel hebben we op alle verdiepingen dubbel glas en letten we goed op met stoken. De thermostaat gaat niet hoger dan 18 graden. We zitten met dekens op de bank. Ook gebruiken we natuurlijk overal spaarlampen en bij vervanging van apparaten letten we goed op het energielabel. Ook letten we op de douchetijd (maximaal 5 minuten) en luchten we het huis dagelijks goed. Dit alles maakt dat we nu toch jaar in jaar uit geld terug krijgen, al is het wel steeds minder. Het kan altijd beter. Voor de 100ste keer neem ik me voor dit jaar toch echt vaker de vriezer te ontdooien en de laptop op de accu te laten werken.

Ik  ben benieuwd of het komend jaar weer lukt toch minder te verbruiken. De prijzen zijn aan het stijgen dus waarschijnlijk krijgen we dan geen geld meer terug. Misschien moeten we dan volgend jaar een overstap overwegen. Nu zitten we bij Greenchoice en ik wil graag groene stroom houden. Dat moet ik dan maar weer eens goed gaan uitzoeken.

Heb jij de eindafrekening al ontvangen? Viel het mee of tegen?

45 gedachtes over “Minder energie verbruikt

  1. Er komt een moment,dat alle maatregelen genomen zijn en er geen verdere bezuiniging mogelijk is.Zelf zit ik op een punt,dat ik niet verder aan gemak en behaaglijkheid wil inboeten. Ik wacht met spanning op onze eindafrekening en vermoed wel terug te krijgen.

    Like

  2. Hmm, 'de laptop op de accu te laten werken'. Scheelt dat? Ik was (ben) altijd in de veronderstelling dat door het daarna weer laden van de accu het geen verschil zou maken met 'gewoon aan de snoer'… Ik zit als studente die nu haar scriptie schrijft ongeveer aan dat ding vastgeplakt dus dat is een goede tip voor mij om eens uit te zoeken.

    Groetjes Lily

    Like

  3. Het zal gerust besparen maar ik als ik lees 18 graden en met dekentjes op de bank dan gaat mij dat veel te ver. Hier is het altijd minimaal 20 graden of warmer. Onze kinderen spelen hier nog veel op de grond en in hun kamer en dat lijkt me onaangenaam. Wij kregen dit jaar EUR 229,00 terug. Wij koken ook op inductie (ik vind dat veel “schoner” en sneller dan gas) maar hebben een hele zuinige plaat dat dan weer wel. Gelukkig kan iedereen zelf bepalen waarop hij of zij bespaart maar mocht het ooit nodig zijn dan is verwarming de laatste.
    Groetjes Kirsten

    Like

  4. Besparen op warmte is wel het laatste wat ik zou doen. Hier heb ik mijn eindafrekening al gekregen (België), zowel gas als elektriciteit te betalen. Vorig jaar was dit anders, toen kreeg ik een deel terug. Wat ik terug krijg -eender wat- gaat naar een spaarrekening, en sinds 2 jaar gebruik ik dat geld om mijn lening (huis) vervroegd af te lossen.

    Like

  5. Ik hoor vaak dat mensen jaar op jaar geld terug krijgen maar dat komt voornamelijk omdat ieder jaar hun voorschot te hoog staat en laten staan,zet dat geld op de bank en vang rente:)

    Inductiekookplaat daar moet je nooit aan beginnen net als je oven veel gebruikt een gasoven werkt super.

    18 graden dat is echt weinig dan zou ik nooit mijn verwarming aan moeten doen tot het gaat vriezen het is hier altijd minmaal 18 graden. Zorg dat je ketel goed staat afgesteld daar bespaar je meer mee dan je thermostaat op 18 graden te zetten.

    Wat is je gasverbruik? ik denk dat de mijne lager is ondanks dat ik hem op 20 graden heb staan.

    Like

  6. Iedereen moet het zelf weten maar wat is er mis met 18 graden. Ik heb het zelf erg snel te warm en voor mij is 18 graden als ik thuis aan het werk ben warm genoeg. Hier staat dus overdag de verwarming gewoon uit en 's avonds als er stil op de bank gezeten word dan gaat hij aan naar 20 graden.

    Like

  7. laptop enkel op accu gebruiken werkt ook niet echt of hij moet het volhouden 12 uur op een accu dat veelal opladen heb je weer kans dat connector stuk gaat en stroomverbruik is echt minimaal(accu wordt ook niet bij geladen je gebruikt enkel wat je verbruikt uit het net) wat meer aanhaald bv energiezuinige stofzuiger ik zie vaak mensen uurtje zuigen met een 2500 Watt turbo terwijl je met 900 Watt je huis ook schoon wordt.

    Like

  8. Tuurlijk moet iedereen het zelf weten maar ieder jaar blijven bezuinigen en geld terug krijgen dat houd een keer op natuurlijk.

    Stel je hebt dit jaar 20% minder gas verbruikt mede door zachte winter.Volgend jaar strenge winter dan zet je hem op 17 graden omdat je nog meer wilt bezuinigen ???

    En dan nog moet je bijbetalen.

    Like

  9. Modum s'nachts uitdoen is ook een besparing? Wij zijn hier sinds gisteren mee gestart! Ben benieuwd of dit een besparing oplevert…Wij hebben in vergelijking met anderen een laag gasverbruik, vanaf een uur of !5.00 uur gaat de houtkachel aan (hout hebben we gratis) en overdag de verwarming op 18 graden, vanaf 15.00 uur op 15 graden echter wel een hoog elektraverbruik in vergelijking met anderen: belangrijk aandachtspunt! Vandaar de modum uit als we gaan slapen en s'ochtends weer aan.
    Gr WMT

    Like

  10. Natuurlijk zit je op een keer op je maximale teruggave. Maar ik zet hem niet op 18 graden om te bezuinigen maar omdat ik als het warmer is overdag niet goed functioneer. Het is mij dan gewoon te warm. Voor mij hoeft de zomer dan ook niet echt te komen. Iedereen heeft een temperatuur die hij lekker vind en voor mij is dat als ik bezig ben gewoon 18 graden. Voor jou zal het hoger zijn maar dat maakt toch niets uit als je er je maar prettig bij voelt.

    Like

  11. Wifi gaat hier al jaren pas aan als er ge-internet wordt.De stroom wordt aan/uit gezet via zo'n aan/uit schakelaar met een rood lichtje erop, regelmatig verkrijgbaar bij Blokker. Is een gewoonte geworden, het aan of uit zetten. Het is ook veiliger omdat niemand mee kan liften op jouw verbinding als hij uit staat.

    Like

  12. Dat is een besparing van niks op je nota,een laptop die aan het laden gebruikt dan ook meer stroom dan altijd direct op het lichtnet.Zeker als je een laptop hebt die maar een paar uur op een accu werkt is dat zeker niet voordeliger.

    Like

  13. Wij kregen dit jaar 296 euro terug en het voorschot is opnieuw naar beneden gegaan. De verwarming slaat om 7 uur aan naar 19 graden. Daarna gaat hij terug naar 15. In de woonkamer blijft het dan 18 graden.

    Like

  14. Dat zegt mij ook niet veel of je hebt een jaar lang 25 euro te veel betaald.

    Jij zet verwarming aan voor 1 graadje stookwerk ???

    Ik zie liever verbruikcijfers.

    Like

  15. Vorig jaar kreeg ik Euro 700 terug, had te maken met overal dubbel glas en een zoon uit huis. Nu heb ik nog geen afrekening ontvangen, komt in februari. Verder zorg ik al jaren voor een vrijwel constante temp. in huis. Van 20 graden overdag naar 18 's nachts. Het heeft mij juist geld opgeleverd. Tip gekregen van energiemedewerker. Door je huis 's nachts heel erg af te laten koelen van 20 naar 15 graden, moet je overdag eerst hard stoken om op 20 graden te komen. Mensen geloven dit niet, maar het is echt echt waar. Mijn verbruik is juist naar beneden gegaan hierdoor. En dat al enkele jaren.
    Carola

    Like

  16. Dat is een broodje aap verhaal van de energiemedewerker iedere graag lager stoken leverd winst op.Hier is het 18 graden en zet hem altijd op 12 s,nachts. 15 graden dan vriest het buiten min 10 en dan nog is het voordeliger met de modulerende werking van de ketel en juist afgesteld.

    Like

  17. Absoluut niet mee eens. Ik zie het toch aan mijn jaarverbruik en van de jaren daarvoor sinds ik dit doe. 100 % zeker weten.
    Het is niet omdat die medewerker dit zei, ik heb het zelf jarengeleden al uitgeprobeerd en de bedragen die ik terugkrijg liegen er niet om, ik ben ook wel Euro 30 minder in de maand gaan betalen. Jouw verhaal geldt niet voor iedereen dus. Ik hoor mijn ketel ook bijna nooit meer aanslaan met deze temp. Als ik de ketel veel lager zet hoor ik deze heel veel aanslaan. Jij kunt dat wel zeggen maar dan geldt dat in jouw situatie. Ik weet wat ik weet en wat ik terugkrijg. Ik betaal voor een hele eengezinswoning Euro 190 per maand. Mijn buren betalen allemaal veel meer.

    Carola

    Like

  18. Bij jouw werkt het wel, bij mij niet.

    85 euro per maand en zijn met zijn zessen 🙂

    Net overgestapt naar andere energiemaatschappij dus met welkomsbonus hoop ik mijn maandbedrag nog verder omlaag te krijgen dit jaar 🙂

    Like

  19. vorig jaar een nieuwe ketel gekregen en ik heb veel minder verstookt. de oude ketel sloeg vaker aan. ik houd her op 18 graden als ik thuis ben en ben ik niet thuis dan houd ik het op 17 graden en nacht op 15 graden.
    douchen om de 3 dagen. een plastic fles met water op de verwarming daar kan ik me ochtend en avond mee wassen.. en voor tanden poetsen. koken voor 3 dagen.

    Like

  20. Hoog tarief: 539
    Laag tarief: 500

    De afrekening van het gas krijg ik pas van de zomer. Dat gebeurt apart. Het stroomverbruik is bij mij nog steeds dalende sinds ik er op ben gaan letten in december 2011. Met deze meterstanden ben ik heel tevreden.

    Like

  21. @ Anoniem: door je modum 's nachts uit te zetten bespaar je…en op jaarbasis bespaar je zeker een x bedrag…vele kleintjes maken een grote (sneeuwbaleffect!)…misschien voor jou niet zinvol…iedere euro die je bespaart is er een! Wij zijn via mobiele telefonie altijd bereikbaar.
    WMT

    Like

  22. Wij kregen vanwege een overstap een tussentijdse rekening, waarop we €700 terugkregen. Maar dat geld gaat nog even nergens heen, want de kans bestaat dat we dat straks bij de nieuwe leverancier bij moeten leggen, omdat we daar natuurlijk in verhouding nu met de koude maanden meer verbruiken.

    Like

  23. Hier maakt het niet eens zo erg uit hoe warm het is, als hij aanslaat, dan voel je het warmer worden. Het is warmer met 16 graden als hij draait, dan met 18 graden als hij stil staat. Maar goed, als hij draait, dan draait de meter ook. Als hij stil staat niet 😉

    Like

  24. Ja dat zal best maar ik heb weer dingen waar ik veel meer op bespaar 🙂

    Vroeger wel gedaan modem uit maar snel kapot,instabiele verbinding of helemaal niks meer dus ik laat hem lekker aanstaan 🙂

    Like

  25. Wij houden wekelijks ons gasverbruik bij. Het afgelopen jaar hebben we beduidend meer gebruikt dan vorig jaar, en dat zat 'm in de maanden april en mei. Ik kan het me niet herinneren, maar blijkbaar was het toen een stuk kouder dan het jaar daarvoor. Overigens hebben we een oud huis en vrijstaand, en hoewel we veel geïsoleerd hebben, blijven we het erg goed merken zodra het weer kouder wordt. Dan schiet het gasverbruik de hoogte in. Overigens hebben we net als bij LLMM, dat het comfortabeler aanvoelt in huis als het 16 graden is en de kachel brandt, dan wanneer het 20 graden is en de kachel is afgeslagen. Misschien is stralingswarmte belangrijker dan de daadwerkelijke temperatuur.

    Like

  26. Doordat mijn ex in januari 2012 hier vertrok heb ik het afgelopen jaar beduidend minder verbruikt. Ik kreeg vorige maand 649 euro terug. Het maandbedrag heb ik ook aangepast, zonde van de rente als ik volgende keer weer veel terug krijg. Ik houd sinds augustus 2012 mijn verbruiken wekelijks bij. Hopelijk blijft de winter zo zacht!
    Met enige regelmaat stook ik de houtkachel. Overdag is 17 genoeg als ik bezig ben. Als ik meer zit doe ik een extra vest aan, eventueel een plaid over m'n benen en dan stook ik maximaal op 18 graden. Ik vind het juist lekker als de luchttemperatuur laag is. Ex wilde dag en nacht 20 graden, maar dat is mij te benauwd.
    Marjolijn.

    Like

  27. Wij hebben de afrekening van dit jaar nog niet gekregen, maar ik weet dat wij met ons maandbedrag sowieso al extreem hoog zitten voor een 2 persoonshuishouden. Bij de vorige afrekening moesten we zelfs nog bijbetalen ook. Dit komt o.a. doordat mijn vriend een loeier van een computer boven heeft staan met 2 beeldschermen die vanaf het moment dat hij thuis komt uit zijn werk tot in de late uurtjes (soms zelfs tot 03.00) aan staat. Daarnaast wonen we in een oud, slecht geisoleerd huis met een gaskachel dat kost ontzettend veel geld. Verder zitten wij bij de Nuon wat niet de goedkoopste schijnt te zijn.
    Daarom heb ik als goede voornemen om me dit jaar meer te verdiepen in de verschillende energieleveranciers en wil ik kijken of we misschien kunnen overstappen.
    Buiten de computer van mijn vriend wat een stroomvreter is doen we er verder wel zoveel mogelijk aan om te besparen op energiekosten.

    Heeft iemand nog tips waar je goed op moet letten bij het overstappen naar een andere energieleverancier?

    Like

  28. Soms is het verstandig bij hoog verbruik niet enkel te kijken naar de welkomsbonus,maar prijs per kWh en gasprijs per m3 dat kan bij de goedkoopste meer opleveren.

    Like

  29. Grappig, want dat vroeg ik me laatst ook net af. Ik wilde al op zoonlief mopperen omdat ie z'n laptop constant aan de stroom heeft hangen. Maar een lege accu moet ook weer opgeladen worden dus hoeveel zou het uitmaken? Ik ben wel benieuwd of iemand dat ooit eens uitgezocht heeft.

    Like

  30. Helemaal mee eens Marjolijn!
    Als het dan toch niet zo bij je blijkt te passen, verdiep je er dan niet in. Maar laat in ieder geval anderen in hun waarde, Anoniem!

    Groetjes Lily

    Like

  31. Ik hoorde dat het voor de accu beter is als deze uit de laptop gehaald wordt als de laptop op het lichtnet werkt,
    maar als je de laptop vaak meeneemt is dat dan weer niet zo praktisch.

    Like

Zeg het maar!

