Kou lijden doen we niet

Hier en daar lees ik reacties van lezers op mijn opmerkingen dat bij ons de thermostaat op 18 graden staat. Het lijkt ze onbehagelijk. Het grappige is dat ik een enorme koukleum ben en het altijd koud heb! Ik lig in bed met thermisch ondergoed, een pyjama, een trui én 3 dekens over me heen. Schatje vraagt regelmatig waar ik ben als hij in bed stapt, omdat hij me nauwelijks ziet onder die berg dekens. Ook draag ik sokken (voor mij gebreid door Besparen maar en waar ik héél blij mee ben). Mijn lichaam is niet goed in staat de eigen temperatuur te regelen, iets wat bij veel ME patiënten voorkomt. Wat bezielt me dan om overdag de temperatuur op 18 graden te zetten? Ben ik gek of zo?

Het is heel simpel. Ik houd niet van kachelwarmte. Nooit gedaan. Nou vooruit, met uitzondering van een houtkacheltje, dat vind ik heerlijk.  Maar als ik wel eens binnenwip bij de buren, waar standaard de verwarming op 21 graden staat, heb ik binnen 5 minuten knallende hoofdpijn.

Vroeger stond de verwarming bij ons ook op 20 graden. En ik had veel hoofdpijn. Dus zette ik hem steeds vaker lager en deed gewoon nog eens een wollen laag aan, en nog één toen ik er weer een graadje van afhaalde. Dat ik hiermee energiekosten bespaarde was natuurlijk ook een motivatie.

Maar kou lijden om geld uit te sparen doen we niet. Word ik – of een ander gezinslid – ondanks de vele wollen lagen niet warm, dan gaat toch echt de kachel hoger. Het is geen sport en het moet wel leuk blijven. Toch ben ik ervan overtuigd dat je kunt wennen aan lagere temperaturen. Ik vind het nu vrijwel overal waar ik kom veel te warm. En het gebeurt me de laatste tijd regelmatig dat ik ’s ochtends opsta en pas 2 uur later de kachel aanzet omdat ik zie dat het maar 16 graden is in huis.

Zo heeft ieder mens een eigen omslagpunt. Bij mij is dat blijkbaar bij 18 graden of lager. Ik vind het niet erg om in een koel huis te leven met warme truien aan. Ik zal het daarentegen niet in mijn hoofd halen om te besparen op de kwaliteit van ons eten. Ik kijk wel eens naar anderen als ze hun kar volladen met plofkip in de aanbieding en weet dan: ik maak een andere keuze en dat kost geld. Wel besparen of warmte of wasmiddel, niet op de kwaliteit van eten of vakantie.

Consuminderen is een leuke manier om jezelf te leren kennen. Als vanzelf word je je bewust van wat je wel wilt doen en wat absoluut niet. Je gaat nadenken over waarom je wel geld uitgeeft aan het één en niet graag aan het ander. Het voorkomt dat je achteloos met geld omgaat. En juist door dat zorgvuldiger uitgeven, geef je minder uit dan voorheen.

Denk jij dat je zou kunnen wennen aan een lagere temperatuur in huis?

PS: morgen een recensie van het boek ‘Woekerpolis. Hoe kom ik er vanaf?

36 gedachtes over “Kou lijden doen we niet

  1. Dat is inderdaad zo, je moet er even aan wennen maar na een tijdje is het heel gewoon en zonder problemen om het maar 18graden te hebben in huis, bij ons is dit gekomen van 'moeten' wij zetten onze thermostaat in het begin we hier woonden altijd op 19-20, maar door slechte isolatie ed kregen wij het in onze keuken nooit warmer dan 18 graden, we mochten zelfs blij zijn dat te halen, nu is dit wel veranderd, maa als we dan 19 in de keuken zien staan zullen we de verwarming meteen wat lager zetten en zeggen, amai, tis hier al goed warm 🙂
    In onze living is het meestal 1 graad warmer dan in de keuken.

    Like

  2. Ik ben van de verwarming van 21 naar 19 gegaan. Voor mij is 19 echt de ondergrens. Zelfs dan zit ik nog met een dik vest onder een dikke deken. Probleem bij mij is dat op het werk het gemiddeld wel 22-23 is, dan is het verschil met thuis erg groot.

    Like

  3. Wij hebben sinds een tijd de verwarming van ons waterbed uitgezet. Dat betekent ipv een lekker warm bedje om in te kruipen, een behoorlijk koud bedje! Gedeeltelijk wordt dat opgelost door nog een dekbed over het matras heen te leggen. Maar gedeeltelijk wen je er ook aan. De eerste 2 weken lag ik soms wel te bibberen, maar nu niet meer.
    Wij hebben de thermostaat op 19 graden, maar ik zou ook wel lager willen. Gewoon meer kleren aan inderdaad, thermisch ondergoed. En af en toe buiten wandelen in de kou met de hond, dan is het daarna weer heerlijk warm binnen!

    Like

  4. Voor mij is 18 graden ook voldoende. Dan heb ik gewoon 1 trui aan. Wel een dekentje op de bank, maar dat is meer omdat ik het heerlijk vind me te verstoppen in zo'n dekentje. Lekker knus. In de zomer lig ik met een lakentje op de bank.
    Eigenlijk is mijn bank een half bed.

    Like

  5. Hier hetzelfde: ik vind verwarming via de CV heel vervelend. Krijg ook hoofdpijn (zo'n zeurende) en mijn lippen worden kurkdroog. Nu hebben wij gelukkig wel een houtkachel, dus dat scheelt. Maar bijvoorbeeld gisteren was het 15 graden in huis en dat hadden we pas uren later in de gaten. Ik vind het helemaal prima voor mijn gasrekening 😉

    Like

  6. Hier ook overdag als mijn dochter er niet is 17 graden, in de keuken en de rest van het huis is het kouder.

    Ik heb het niet koud ben lekker bezig.

    Gr deb

    Like

  7. Misschien zou ik op de lange duur wennen. Maar in de 5 wk in de franse boerderij bij temperaturen tussen de 14 en 18 gr bleef ik het koud houden. En moest opletten op mijn humeur. het vreemde is,een koude slaapkamer of toilet van 4 gr doet me niets. Omdat ik daarna weer aanschuif bij de kachel.

    Like

  8. Hoewel ik de echte koukleum ben hier in huis zijn vriend en ik het er over eens dat de warmte van een houtkacheltje veel fijnere warmte is dan de centrale verwarming. Helaas heb ik drie hoog alleen centrale verwarming. Maar met een Antilliaanse onderbuurvrouw die aangaf van warmte te houden (25 graden of meer vind zij prettig) en een buurvrouw die graag 23 graden heeft in huis, word ik prima geïsoleerd. Door de deur van de slaapkamer (waar de ventilatieroosters altijd open staan, ook als het vriest) dicht te houden, heb ik het hier zonder de verwarming aan te zetten 19 graden. Dat vind ik goed uit te houden. Als ik stil zit (te studeren) soms met een dekentje over mijn benen maar dat vind ik ook prettiger, een fris hoofd als ik me moet concentreren.
    Gaat de verwarming wel eens aan? Ja, dat typische ding (kan hem niet instellen, moet gewoon draaien en dan hoor je 'klik' waarna de verwarming aan gaat) gaat gewoon aan als ik of vriend het te frisjes vinden worden. Na een halfuurtje gaat hij weer uit want afslaan doet 'ie ook niet en voor je het weet heeft een van de twee of beiden hoofdpijn en dat is ook niet fijn. Toegeven, beetje typisch hier maar ach voor ons werkt het…

    Groetjes Lily

    Like

  9. Bij mij ligt de grens op 19C. Manlief vindt dat al snel te koud en zet 'm dan op 20C. De warmte kan me dan echt aanvliegen, ik krijg er ook hoofdpijn van. Zo vind ik het ook vreselijk om in een warm huis wakker te worden. Ik heb het echt nog niet koud als ik, net uit m'n warme bedje, beneden kom in 16-17 graden. Maar als het dan al 20C is, dan heb ik direct knallende hoofdpijn of ik ben niet vooruit te branden.

    Like

  10. Eerst hadden wij de verwarming ook altijd op 20-21 graden en toen had ik het veel eerder koud dan nu. Nu doen we 19 graden en dat werkt voor ons prima, kouder doe ik voor de kinderen niet. En wat ik het grappige vind, dat ik het buiten ook veel minder snel koud heb. Je raakt er gewoon aan gewend, in mijn geval ook zonder dikke truien/sokken etc.
    Het nadeel is dat ik het bij anderen dan ineens veel sneller veel te warm heb. Ach ja, het is ook nooit goed 😉

    Like

  11. Ik ben koudkleum eerste klas, ik verbrand (van de kou dan) buiten mijn handen buiten met dit weer als ik geen handschoenen draag.
    Als ik eenmaal de kou in mijn lijf heb zitten dan krijg ik het er bijna niet meer uit dus dit probeer ik altijd te voorkomen.
    Wij hebben hele dikke gordijnen in de woonkamer. Ze houden echt enorm goed de warmte binnen, dus die gaan al snel dicht tegen de avond. Ik heb altijd een dekentje bij de bank liggen die ik erbij kan pakken. Ik zit nu 'as we speak' met een dekentje achter mijn laptop. Ook drinken we thee als we het koud hebben of maakt mijn man warme chocomelk, daar kun je dan gelijk lekker je handen aan warmen. We houden de tussendeuren dicht en trekken een extra vest of trui aan.

    Like

  12. Ik weet wel zeker dat het kan! Ik heb nooit de kachel aan overdag. Gewoon, omdat ik net als jij, er niet tegen kan.Niet om te besparen.Maar Husband vond het maar niks als hij thuis was.Toen hij met een hernia ruim een jaar thuis was, ging in de winter elke dag de cv aan. Minimaal 20 graden. Ik vond het te warm.

    Maar nu is Husband met pensioen en elke dag thuis. De cv staat overdag niet aan. Hij is gewend geraakt aan lagere temperaturen en vind het bij anderen veel te warm! Terwijl de cv dan op 20 graden staat. Ik heb het levende bewijs hier rondlopen dat je aan lagere temperaturen kunt wennen!

    Liefs Frederique

    Like

  13. Wij zijn niet anders gewend dan overdag 17,5 gr. en ik heb er eigenlijk geen erg in. Als we nu van buiten komen vind ik het in huis weer heerlijk warm. Onze ramen staan op het zuiden dus zoals nu schijnt heerlijk de zon in huis en het is nu 18 gr.
    In de namiddag als we stil gaan zitten dan doen we de houtkachel aan en proberen we zo rond de 21 gr. te stoken.
    En ja, wat is een houtkachel dan toch een heerlijke warmte in vergelijking met de c.v. Andere mensen vinden het bij ons misschien koud, maar wij vinden het bij anderen vaak weer vies warm. Vorige week jaarrekening van gas gehad we hebben vorig jaar 625 verstookt, en er is de hele dag iemand in huis, dit is mijn manier van “bezuinigen”. Vr. Gr. Kathy.

    Like

  14. Hier staat de verwarming altijd heel laag. We zijn het gewend. Manlief werkt buiten en heeft het standaard veel te warm overal. De kinderen weten niet beter en komt er een kindje spelen, dan gaat de verwarming wel iets hoger. Het werkt prima.

    Like

  15. Ik heb 's ochtends de zon in de huiskamer en dat scheelt altijd wel. Ook nu het zo koud is buiten. Achter glas warmt het gewoon snel op. Als ik bezig ben in huis is 18 graden of vaak nog lager prima te doen. Ik doe wel de verwarming pas aan als ik het echt koud heb. Dus niet van: '' Oh het is 16 graden dus hup de verwarming aan'' Ik kan dan gerust eerst een uur aan de laptop zitten voordat ik het koud krijg. 's Avonds staat de verwarming altijd op 19 graden. Dan is het de tijd voor knus en gezellig en daar hoort geen kou en kippenvel bij. Bovendien heb ik er dan geen zin in om constant ingepakt te zitten in een deken.

    Like

  16. Hier staat de verwarming ook op 18. En net dacht ik, mmm het is wat koud en ik keek. Stond nog op 16. En binnentemp was 16,5. Ik heb hem net op 18 gezet. Ik heb dit in twee jaar afgebouwd. Stond altijd op 20 of 20,5. Vorig jaar naar 19 en nu 18. De kinderen lopen nog steeds rond in tshirt en hemdje. Ze zijn dit al helemaal gewend. Ik heb zelf altijd een vest aan. En manlief heeft het altijd koud. Ook bij 20 graden. Dus die past zich gewoon aan.

    Like

  17. Ik ben gewend geraakt aan 18 graden en vegeet net als jij soms dat het nog kouder is. Tot visite gaat klagen 🙂 Vaak zet ik dus speciaal voor visite van tevoren de kachel al wat hoger. Pas had mijn schoonmoeder opgepast en kreeg ik bij thuiskomst een hartverzakking en knallende hoofdpijn, de verwarming stond op 21 graden…

    Like

  18. Sinds wij gordijnen voor heel het trapgat hebben hangen, deze goed gesloten houden en een gordijn in de deurpost van kamer, die ook bijna altijd gesloten is, is hoeven we ook niet harder te stoken dan 18 graden, zelfs, s'nachts als de thermostaat maar op15 sta koel het daar niet hard af. Vaak is tocht de ergste boosdoener. Wij wonen in een jaren 50 woning, zonder spouwmuurisolatie en op een hoek. Sinds dat we de ergste trek weg hebben, is het lang zo koud niet meer.

    Like

  19. Ik wordt altijd zo misselijk van de kachelwarmte in de auto. Bleeehhh!!

    Hier in huis probeer ik de meter ook zo laag mogelijk te houden, al merk ik dat ik dan wel beter in beweging kan blijven. Handwerken in de winter is niet altijd even lekker voor het lijfje en de verwarmingskosten!
    Maar ook ik kies liever een goede maaltijd voor mijn geld ;o)

    Mooie winterse week!

    Like

  20. Beste spaarcentje,
    Met veel plezier lees ik je blog en ben van plan om vaker terug te komen. Ook wij willen consuminderen en vooral goed eten en leven. Maar niet volgens de regels van de consumptiegoden. Wanneer is het nou eens genoeg…. Als tip zou ik je de volgende uit de Fytotherapie willen meegeven opdat je de lichamelijke koude kunt bestrijden. Maak een glas appelsap met wat gember warm. Drink deze zo heet mogelijk op en na enige tijd voel je de warmte door je lichaam trekken.
    Met warme groeten.

    Like

  21. Als het aan mij ligt blijft het overdag gemiddeld rond de 16,5 graden in huis. Voor de kids doe ik hem aan, als ze het koud hebben, op 17,5 a 18 graden, maar warmer niet. Ze zijn bij ons ook gewend dat het niet zo benauwd warm is in ons huis.
    Ik krijg van de lucht van de verwarming heel snel hoofdpijn, dus om die reden doe ik de verwarming niet snel aan. 's avonds, doen wij hem wel tussen de 18 – 19 graden, omdat je dan minder beweegt dus sneller kouder hebt, maar hoger hoeft niet, want dan is het weer te warm en anders pak ik gewoon een deken voor op de bank. Lekker knus en zo krijg ik tenminste geen hoofdpijn.

    Like

  22. Hoe lager ik hem zet hoe meer ik bespaar proef ik uit het verhaal maar bij nog 20% van de huishoudens heeft ketel perfect afgesteld staan voor meest zuinige verbruik.

    Hier lekker op 20 graden voor de kids oh ja gasverbruik nog geen 600 M3 per jaar 🙂

    Like

  23. Ik heb de verwarming overdag op 16 graden staan als we thuis zijn, als we niet thuis zijn gaat hij rustig naar 13 graden, niemand die er last van heeft. Hoger dan 17,5 graden gaat hij hier nooit. Niet alleen uit besparingsoverweging, maar ook omdat we allebei niet van verwarmingswarmte houden. En 's avonds met een dekentje op de bank voor de film is ook heerlijk 🙂

    Like

  24. Ik werk niet meer en ben overdag vaak thuis. De thermostaat van de cv staat op 15 en als ik het te koud heb, duw ik hem gewoon op tot 17°. Voor mij is dat meer dan genoeg…. Ik draag in de winter wel thermische onderhemdjes, wollen sokken en een dikke zelfgebreide trui. Als ik 'ergens' ga, heb ik het altijd direct veel te warm. Mijn man loopt bij 16° in huis nog gewoon rond in zijn overhemd. Onze oudste kleinzoon (6) loopt hier bij 17° te blazen en te zuchten dat het veel te warm is bij oma : het ventje heeft dan zelfs al zijn trui uitgedaan en loopt rond in een katoenen t shirt….. Een warmbloedige familie zeker ? In elk geval is dat positief voor ons gasverbruik…..
    liesbet

    Like

  25. Ik heb hem overdag op 19 graden en als manlief thuiskomt zet ik hem naar 20,5 graad. Persoonlijk is mij dat veel te warm. Ik zet 's ochtends als ik van bed afkom ook nooit de kachel meteen aan, wat mij weer een preek oplevert van manlief want die vind het dan weer koud op zijn manier, maar ik heb het niet eens door dat het ding niet aanstaat. Ik ben ' sochends meteen druk bezig met de ochtendmaaltijd perikelen. En net als Jolanda heb ik er ook last van als de cv al aanstaat nadat ik van bed kom, kan dan echt hoofdpijn krijgen en blijf er ook nog eens moe bij. Vorige week bracht ik zoontje bij een vriendje en daar was het ook zo warm dat ik blij was dat ik de kou weer in mocht. Ik zit liever 's avonds met een dekentje en een dikke trui op de bank dan dat de cv zo hoog staat. En de kinderen hoor ik er ook nooit over dat het koud is, alleen manlief is dus een koukleum.

    groetjes,
    Janneke

    Like

  26. Overdag als ik aan het werk ben staat ie op 17. Wanneer ik thuiskom gaat ie naar 19 en dat vind ik warm genoeg! Ik heb ooit eens een vriendin gehad die bij mij thuis het altijd koud vond, dus ik dat ding maar omhoog naar 21. Ik kon het toen in mn hemdje wel doen hoor. Maar als ik dan bij haar was, stond die mooi op 18,5 graad he!! Dat vind ik verkeerde zuinigheid! Mijn ouders hebben hem standaard op 21, das me veels te warm hoor.

    Groetjes Boukje

    Like

  27. Wij hebben al 3 jaar geen cv meer, alleen twee houtkachels. Wat ik heerlijk vind aan een houtkachel is dat het niet overal even warm is. De stoelen en bank, waar we dus stil zitten, staan dicht bij de houtkachels. De rest van het huis is een stuk koeler, maar daar ben je ook in beweging en is het veel lekkerder als het frisser is. Wel vind ik het vervelend dat het standaard 22 graden op de school van mijn kinderen is. Ik moet ze echt een dun truitje aandoen naar school, als ze thuis zijn gaat er weer een dikkere trui aan.Veel kinderen hebben ook last van hoofdpijn en droge ogen. Ze zijn niet van plan er iets aan te doen. Jammer.

    Like

  28. Bij mij heeft het wennen ongeveer 1 seizoen geduurd, gewoon na de zomer zo lang mogelijk wachten met het aanzetten van de kachel en dan tot net dat je het behaaglijk vind. Inmiddels weet ik dat ik 'm voor mij te koud had staan. Mijn vingers waren 's morgens helemaal opgezwollen en stijf. Nu houd ik het 's avonds 1 graadje warmer en dat is prima. Dat is zo rond de 19 graden. Ik heb geen thermostaat maar wel een aantal thermometers. Ik regel het op zo'n glazen thermometer met balletjes.

    Like

  29. Wat een dappere mensen met de verwarming zo laag. Hier staat de thermostaat nog zo ingesteld als toen Man en ik beiden werkten, =15°C en tegen tijd van thuiskomst gaat hij naar 19°C.
    Nu ik hele dagen thuis ben probeer ik het zo lang mogelijk op 15°C vol te houden maar dat lukt bijna nooit. Vooral mijn handen worden heel erg koud maar om nu met handschoenen aan achter de pc te zitten is toch niet praktisch.

    Like

  30. Ik vind de meesten van jullie ontzettend flink en stoer. Mijn echtgenoot en ik circuleren met onze leeftijd zo rond de 70 jaar. Toen we jonger waren hield ik de thermostaat op hoogstens 18 á 19 graden. Nu op 20 en 's avonds op 20,5 graden. We voelen ons daar behaaglijk bij.
    Ik zou op alles bezuinigen, behalve op warmte. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor jongere mensen met reuma geldt.. Het moet geen wedstrijd worden in wie het kan redden met de laagste temperatuur.
    Hartelijke groet, Zem.

    Like

Zeg het maar!

