Sparen: terugblik afgelopen jaar

Het jaar 2012 begonnen wij met een spaarsaldo van €4095. We hadden meerdere financiële doelen:

  • het spaarsaldo op €10.000 brengen
  • starten met aflossen. Het streefbedrag was €5000
  • sparen voor het opknappen van de keuken

Hoe verging het ons? Al vroeg in het jaar hadden wij enkele grote financiële meevallers. We ontvingen rente, ontvingen een teruggave van het energiebedrijf en kregen geld van mijn moeder en van de grootvader van Schatje. Dat maakte dat wij eerder dan verwacht – namelijk al in maart – zijn gestart met aflossen. We deden een eerste aflossing van € 5000

Dat maakte veel los. Namelijk een enorm verlangen meer af te lossen. Dus stelden we onze doelen bij. Ik liet met een diepe zucht mijn droom van een nieuwe keuken los (tot ooit) en we maakten een plan. Zo snel mogelijk verder sparen tot het spaarsaldo op € 10.000 stond en verder aflossen.

Om het aflossen te versnellen, pakten we al wat langer liggende zaken aan. We hebben onze woekerpolissen omgezet en stopten het vrijkomende geld in de aflossing van de hypotheek. Onze hypotheek bestond uit een deel belegging en een aflossingsvrij deel. De beleggingshypotheek hebben we met het vrijkomen van de woekerpolis meteen omgezet naar een annuïteitenhypotheek. Over die aflossing hoeven we ons voortaan niet meer druk te maken.

Aan het eind van het najaar, bereikten we de gewenste €10.000. Daar werd echter meteen weer een gat ingeslagen doordat mijn elektrische fiets ging hemelen en die had ik niet vanwege zweetvoeten…..dus kocht ik een nieuwe fiets en ging het sparen weer vrolijk verder.

Het jaar eindigde met een afgelost bedrag van €18.141,21 en een spaarsaldo van € 9716. Daar kwam op 1 januari € 193 rente bij. We zijn dus nog iets minder dan € 100 verwijderd van de droombuffer van €10.000. We kunnen dus verder gaan met aflossen.

Onze doelen voor 2013 zijn:

  • maandelijks € 500 aflossen
  • € 75 per maand sparen voor de buffer (zodat die nog wat meer kan groeien)
  • 80% van alle extra’s in de aflossing stoppen
  • dromen van een nieuwe keuken en ons heel hard voorhouden dat het er ooit wel  van zal komen maar nu nog niet….

Wat laten we ervoor? Want € 500 per maand gebruiken om af te lossen is een behoorlijk bedrag. Ik heb de krant opgezegd (met veel pijn in het hart), het boodschappenbudget is iets naar beneden bijgesteld en het laatste abonnement dát ik had (de Genoeg) is ook opgezegd. Luxe waarvan we menen echt niet zonder te kunnen, betalen we van ons eigen zakgeld. Verder gaan we voort zoals altijd, dat betekent dat we zuinig en bewust leven, niets zomaar weggooien en genieten van wat kan en van wat is.

Ik krijg wel eens mail van mensen die zeggen dat ze niet kunnen aflossen. Dat kan. De ene situatie is de andere niet. Maar ook wij hebben moeten zoeken naar ruimte. De ruimte die er nu is, zag ik 5 jaar geleden niet en die was er ook niet, terwijl er toen meer inkomen was. Er komt dus meer ruimte naarmate we langer bezig zijn met consuminderen. Ik spreek soms mensen die zeggen niet te kunnen aflossen, maar ze roken wel, gaan naar de pedicure, of ze hebben veel huisdieren, een sportschoolabonnement. Dat kan allemaal en iedereen moet zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft. Er is geen beste manier. Maar het uitgeven is wel altijd een gevolg van keuzes maken.  Ik houd ook niet ‘zomaar’ geld over. Er is veel geschrapt, opgezegd en weggedaan. Veel verlangens zijn in de ijskast gezet. Maar dat maakt niet uit. Hoe eerder dat hypotheekbedrag naar beneden gaat, hoe lager onze maandlasten zullen zijn (nu €1153 per maand), hoe vrijer we straks zijn. Zodat Schatje misschien minder kan werken. Of ik voorzichtig zelf een eigen bedrijf kan starten als ik weer kan werken (want wie neemt in deze crisistijd een ex-patiënt aan…). Of misschien kunnen we dan eindelijk de keuken vervangen…..

Hoe heb jij het gedaan in 2012?

37 gedachtes over “Sparen: terugblik afgelopen jaar

  1. Ik vind dat wij het heel goed hebben gedaan.We hebben een behoorlijk buffer opgebouwd, maar daar ook veel voor gelaten.Ondanks dat toch de luxe gehad om op vakantie te gaan. Ik moet wel zeggen ik heb ook 2 banen heb, Een in de zorg en ik werk een dag bij mijn man in zijn bedrijf( administratie) Ook ik heb een wens van een nieuwe keuken, want de onze is nog van de bouw. Maar goed ik weet ook dat ik er nog effe mee door kan.Dus extra aflossen is voor ons zeker een optie, alleen???? ik durf het niet goed. Het bedrijf van mijn man zit in de bouw, en zoals je weet ook in zwaar weer. Als het nu failliet gaat beurt hij geen uitkering, en dat is toch wel datgene wat me tegen houdt. Je hebt het sneller uitgegevn dan gespaard. En als het failliet gaat ben ik natuurlijk ook mijn tweede baan kwijt.
    Dus laat ik het nog even rustig staan en ga ik door zoals we nu al doen. bewust met de uitgaves omgaan en afwachten hoe het zich ontwikkelt.
    In ieder geval mijn complimenten hoe je het hebt gedaan. Dat zegt iets over je wilskracht.
    Attie

    Like

  2. Je hebt gelijk, naarmate je langer bezig bent met consuminderen, krijg je meer financiële armslag. Wij zijn in 2012 begonnen en hebben nu een bescheiden buffer. Ons doel in 2013 is om 10.000 te sparen en aan het einde van dit jaar daarmee een begin te maken met een depositoladder. Het geld verdelen we over deposito's die 10, 7 en 4 jaar lopen. Als we dat 3 jaar volhouden hebben we al een ladder en kunnen we daarna steeds het geld dat we jaarlijks overhouden in de deposito met de hoogste rente (die van 10 jaar) zetten en komt er toch elk jaar geld vrij!

    Like

  3. Wij hebben sinds eind 2011 alles in besparende dingen omgezet: zonnepanelen, brommer, energiezuinige apparaten en …. eindelijk de grenzen geregeld met de buurman en bijna 100 kuub aan ons huis toegevoegd. Daar moeten we wel een schuld nog deels van aflossen (de garage konden we betalen, maar de bijkomende kosten van overbetaalde notabelen, bank en kadaster niet). In ieder geval familie terug betaald vorig jaar. We lossen nu maandelijks af en zulke grote bedragen van (groot)ouders zullen wij niet tegenmoet gaan zien in ons leven (niemand met dergelijke bedragen/enig vermogen op de bank hier), maar als we dit jaar een buffertje hebben van 2500 euro, ga ik wel extra's aflossen op de schuld. Een paar jaren geleden hadden we de aankoop makkelijk kunnen hypotheken (en aftrekken van de belasting), maar nu moesten we juist aflossen om toestemming te krijgen voor de koop. Ach, dat de bank het geld maar stopt waar de zon niet schijnt wat mij betreft.
    Dit jaar dus vooral wikken en wegen tussen dingen kopen die geld besparen op de een of andere manier en aflossen op de schuld. Meer sparen dan een klein buffertje voor de auto zie ik niet als nuttig gezien de rente/geldontwaarding/geen grote wensen meer momenteel: het huis voldoet voor nu en er zijn geen grote te verwachten verdere kosten. We zijn goed verzekerd voor al te grote onheilen (NHG, wia, overlijden en opstal, ed) en aan een andere auto/grote reparatie zijn we nooit meer dan een paar duizend euro kwijt. Dat wil ik iig. achter de hand hebben. Geen auto is geen optie omdat we landelijk wonen en man in ploegen. Me dunkt; we doen het met één 15 jaar oude auto zonder lening.
    Voor al het overige is voldoende ruimte in het budget om gewoon op te kunnen vangen van de lopende rekening.

    Like

  4. 2012 was voor ons ook een goed spaarjaar. We hebben onze buffer teruggebracht naar het niveau van begin 2011 (in 2011 getrouwd en ook afgelost). En we hebben een extra aflossing gedaan van € 10.000,–. We zijn ongewild niet op vakantie gegaan door gezondheidsperikelen, dat laatste heeft ons zowel veel geld gekost als doen besparen. We hebben bijna niks buitenshuis kunnen ondernemen of tijd gehad om te winkelen. Maar wel veel geld kwijt aan parkeren, ziekenhuisvoer e.d. Dit jaar hopen we nog een gedeelte van de zorgkosten via de belasting terug te krijgen, maar wordt er ook wat meer gespendeerd om wat “schade” van vorig jaar in te halen.

    Like

  5. Wij maakten ons huis weer energie-zuiniger (nieuwe ramen a 6000 euro). Dit ging van onze buffer af, maar inmiddels staat onze buffer bijna alweer op hetzelfde bedrag. En dat terwijl we ook een forse reparatie aan onze auto moesten betalen en geen goedkope vakantie hadden. Het draait hierbij inderdaad allemaal om keuzes. Hadden we willen aflossen dan had dat ook een mooi bedragje geweest maar wij geven ons huis nu eerst even voorrang. Maar dat we daar dus allemaal geld voor over houden vind ik een enorme kick. Dat levert het consuminderen dus op, zonder dat we het gevoel hebben dat we onszelf tekort doen. Deze week wordt er volop in ze zolder geinvesteerd (isoleren), ook weer zo'n project wat we zonder zuinig aan doen, niet hadden kunnen realiseren. Volgens de heren voel je het op zolder al warmer worden, en dan staat er nog geen radiator. Me happy!

    Like

  6. Ons streven voor 2012 was , de tuin veranderen om een moestuin te creëren, een nieuwe schuur zetten met een afdak zodat we oa ons hout kunnen verwerken dat vrij kwam door het omzagen van 4 grote bomen in ons bosje,een pad aanleggen dat we makkelijker met een aanhanger de tuin in kunnen, het plaatsen van tenminste 7 zonnepanelen en inderdaad aflossen en de buffer minste op 10.000 euro brengen. Dit is allemaal gelukt ! ons streven is zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en daar waren enkele drastische veranderingen voor nodig en ja ook bezuinigingen. Onze ervaring is dat bewust leven en uitgeven al geld opbrengt. In de toekomst zullen we het waarschijnlijk niet zo breed hebben als nu en als we nu de kosten naar beneden kunnen brengen is dat mooi meegenomen.

    groet Jottum

    Like

  7. Ik ben verslaafd aan deposito's, het afsluiten is erg spannend want je kunt 10 jaar niet aan je geld komen, maar de rente is wel erg fijn. Omdat je er niet aan kunt komen is het ook geen optie er iets anders mee te doen, ze zijn voor 'later'en voor de studie van de kinderen. Daarnaast wil ik dit jaar mijn buffer van 5000 e. weer aanvullen, de pot reserveringen voor schoolgeld, contributies en auto 2000 e. en nieuw voor dit jaar (want mijn ww loopt in juli af) een potje inkomsten om mezelf de rest van 2013 een mini salaris te kunnen geven. Gelukkig ben ik inderdaad gewend met heel weinig rond te komen, maar spannend wordt het wel. Mocht ik wel een baan vinden, dan wordt dit potje ook een potje 'keuken'want die stort letterlijk in. Kortom ik ben rijk met spaargeld en bijna afbetaald huis en tegelijk arm zonder inkomen straks… Julia

    Like

  8. Buffer?? Wat is dat?? 😉 Goed gedaan zeg! Vooral het bedrag voor de aflossing is echt een prestatie. Wij gaan in 2013 als een gek de restschuld aflossen en dan weer opbouwen, al wil ik ook een kleine buffer voor onverwachtse gekke dingen. Maar eerst de verhuizing en overdracht achter de rug…

    Like

  9. Wij hadden voor 2012 niet echt 'plannen' en hebben onze kinderen gesponsord met een deel van de rentes die vrijkwamen van kasbons en termijnrekeningen. Wij zijn al wat ouder : huis is al paar jaar afbetaald, kinderen zijn al een paar jaar afgestudeerd en het huis uit, man kreeg paar jaar geleden loonsopslag na het volgen van een bijkomende opleiding. We consuminderen al jaren en zijn erin geslaagd een mooie buffer aan te leggen voor onverwachte zaken, voor later….We sponsoren geregeld onze kinderen die jong zijn, in verbouwingen zitten, een eigen gezin hebben zodat ze het makkelijker hebben of wij in onze jonge tijd. We sparen nog elke maand en ik heb in het verleden regelmatig kasbons gekocht met jaarlijks uitbetaalbare rente. Gemiddeld om de 2 maand komen er intresten vrij en dat is wel een mooie extra inkomst (die eigenlijk niet echt nodig is)Voor 2013 hebben we wel plannen : ik tekende al een offerte voor de isolatie van onze plat dak, nieuwe dakbedekking en het plaatsen van nieuwe lichtkoepels. We laten in 2013 ook onze zolder volledig isoleren en 'zitten' met een lek 'ergens' in de buizen van de leiding van de centrale verwarming aangezien de ketel druk verliest én we vochtproblemen hebben in de muren van de badkamer. Het probleem zit wellicht onder de vloer van de badkamer dus de ganse badkamer moet 'eruit'. We gaan er dan van profiteren om de badkamer te vernieuwen : ligbad weg en vervangen door een inloopdouche aangezien we moeilijker en moeilijker in en uit het bad raken (en dat zal er met verouderen zeker niet op verbeteren) We denken eraan om voor de verwarming van het sanitaire water een zonneboiler te plaatsen. In 2013 staan we dus voor grote uitgaven maar die zullen een meerwaarde aan het huis geven en ons energie doen besparen. En ja, we voelen ons rijk want we hebben elkaar nog na meer dan 30 jaar….. liesbet

    Like

  10. Wij hebben 2012 positief afgesloten,
    Onze buffer is nu op sterkte, en we hebben een leuk bedrag afgelost.
    We snappen niet hoe we aan zo'n hoog bedrag sparen gekomen zijn, we hadden veel minder begroot, maar leuk is het wel.
    Als we gezond blijven en werk houden ziet alles er verder ook goed uit.
    Hoe anders dan een paar jaar geleden….
    Maar als het minder is gegaan blijf je wel dankbaar als het weer goed gaat.
    Wel laten we er veel voor,maar met resultaat dus.

    Like

  11. 2012 was voor ons een spaarjaar, maar niet echt eentje waar je uiteindelijk je bankrekening voor kon bekijken 😉 We hebben in totaal €6000 afgelost op de hypotheek en voor een bedrag dat ik niet eens durf te noemen verbouwd/gerenoveerd. Dat betekent wel dat het huis netjes geschilderd is, het dak vervangen, 40 meter goot vernieuwd, een dakkapel gerenoveerd, een zolder winddicht gemaakt, een verdieping gordijnen heeft gekregen en het huis eindelijk volledig winddicht is en bevroren leidingen hopelijk tot het verleden behoren.

    Dit konden we doen door onze droomvakantie te laten varen, een belastingmeevaller, het verkopen van heel veel spullen uit huis en verzameling en door op alles te bezuinigen waar ook maar een beetje op te bezuinigen viel.

    Like

  12. Eerst: RESPECT!!

    Wat hebben jullie het goed gedaan. Petje af, hoor. Maar zoals je zelf zegt, het geld komt niet uit de lucht vallen. Je moet er veel voor laten. Een beetje offers brengen. Maar voor een goed doel.

    Wij hebben afgelopen jaar vooral verbouwd. En dat gaat dit jaar verder. Het huis wil ik af hebben eind van het jaar en een leuk buffertje. Die hebben wij al, maar die gaat vooral nu naar beneden. Ons doel is om onze buffer gelijk te houden. Met al onze uitgaven dit jaar, verbouwing en de vakantie met de kinderen en veeeeel minder geld in de maand, is dit een uitdaging.
    Wij hebben ook veel opgezegd, ons zakgeld is nog maar een heel klein bedrag. Maar wij hebben er veel voor teruggekregen. De vrijheid van Husband.

    Wij willen nog wel elke maand sparen. Om onze buffer op peil te houden. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt.

    Liefs Frederique

    Like

  13. Voor ons was 2012 ook een goed jaar hoewel je dat aan de spaarsaldi niet zo 1-2-3 afleest. De “auto-spaarrekening” moest weer helemaal bij nul beginnen omdat we een nieuwe, veel zuinigere auto hebben aangeschaft.Dus ja, dat was een investering maar bespaart iedere maand 80 euro aan benzine en hij is vrij van wegenbelasting tot 2014. Ook op onze buffer hebben we iets ingeteerd, o.a. door aanschaf combi-magnetron en koelkast, cv-ketel en tuinaanleg, wat grotendeels van de lopende inkomsten werd betaald. Goedkoop 2 weken vakantie gevierd in de vakantiewoning van familie en nog 3 nachtjes in een fijne B&B in Limburg. Dit jaar niet extra afgelost.
    Voor 2013 staat op de planning het verhogen van de buffer. De rentevaste periode van de hypotheek loopt af en we willen wat geld paraat hebben om extra af te lossen of over te sluiten indien nodig. We hebben al een aanbetaling gedaan voor een 2-weekse vakantie in Frankrijk in september '13 en we hopen allebei een nieuwe fiets te kunnen aanschaffen. Er zit nog een reparatie/vervanging van de boeiboorden aan te komen, daarvoor wordt eveneens geld gereserveerd.
    Ook bij ons is dit alles alleen mogelijk (geweest) door veel schrappen en schaven en heel zuinig leven.

    Groet, Greetje54

    Like

  14. Goed gedaan! Wij dromen van sparen, een buffer opbouwen en daarna vervroegd aflossen. Met de gedachte 'elke cent is er een' proberen we nu nog meer te besparen. We hebben een uitdagende situatie met een inkomen, man die in een ongunstige periode begon met werken en als academicus nog steeds een schamel startsalaris heeft, vier kinderen, studieschuld en huis dat in waarde is gedaald. Gelukkig sloten we de hypotheek af op een salaris, is de woekerpolis opgezegd (grrr) en zijn we allemaal gezond. Als ik straks weer ga werken zijn hopelijk financieel gezonder. Hoewel we af willen van onze schulden overwegen we wel een groene lening om ons huis duurzamer en zuiniger te maken. Hiermee zouden we al wat geld terugverdienen. Hebben mensen hier ervaring mee?

    Like

  15. Het is goed gegaan, vanaf maart ben ik bewuster met geld omgegaan,daardoor 6000 euro kunnen aflossen en buffer met 5000 euro kunnen vermeerderen. Alle extra's gestort (zoals rente, teruggaves etc.) op spaarrekeningen.Niet op vakantie geweest,maar moest ook geopereerd worden. Mijn echtgenoot stimuleert me enorm en soms kunnen we ook vreselijk lachen om hoe we nog meer zouden kunnen bezuinigen. Als ik dit jaar op 6000 euro zou kunnen uitkomen zou ik al dik tevreden zijn.
    We zullen wel zien, allemaal succes met de voornemens.

    Like

  16. In 2012 is het gelukt de buffer die ik wilde te voltooien. De uitdagingen voor 2013 zijn mijn afstuderen, een fatsoenlijke baan in de wacht slepen (zowel vriend als ik) en een betaalbaar huis vinden (door afstuderen moet ik de studentenhuisvesting uit). Wat je noemt een spannend jaar! Zou fijn zijn als er begin 2014 nog iets van die buffer over is, maar we zullen zien…

    Groetjes Lily

    Like

  17. Ik zet mijn spaargeld maximaal vast voor een jaar. dat levert niet veel extra rente op. Ik durf het geld echter niet langer vast te zetten: Als de rente sijgt, stijgt jouw rente niet mee. Ben jij daar niet bang voor?

    Like

  18. Het blijft een beetje een gok, maar toen ik ermee begon zette ik 8 jaar vast tegen 6%. Heb nu spijt dat ik niet 10 jaar deed. Nu is er nog max. 4% te halen, voor minder doe ik het niet meer, voor zo'n lange periode. En ja ik ben bang voor van alles, dat ik geen baan vind, dat de bank omvalt enz. Het zijn gewoon onzekere tijden. Ik sluit nu een deposito af en denk er verder niet meer over na, dat geld is voor mij gewoon weg, een beetje zoiets als je hypotheek aflossen.
    In Januari geniet ik van een leuk bedrag aan rente.

    Like

  19. In 2012 verving ik de stofzuiger, de combi-oven-magnetron en kocht ik een nieuwe laptop. Ik ging 2 weekenden weg (hotel en lekker eten) en kocht in de zomer ook nog volop kleren in de sale. Mijn saldo in de diverse spaarpotjes is echter gestegen. Zeker nu ik begonnen ben met het geld wat ik maandelijks overhoud weg te zetten in een pensioenpotje.
    Voor komend jaar wil ik doorgaan op deze weg. Het zijn allemaal geen spectaculaire bedragen die ik overhoud, maar mijn saldo gaat gestaag omhoog terwijl ik een leuk leven heb met best wat luxe op zijn tijd. En daar ben ik trots op, want vroeger had ik het dubbele salaris en hield niets over.
    Dit jaar mag ik mijn vakantiegeld besteden aan een paar daagjes naar het buitenland. Maar ik ga wel de uitdaging aan om helemaal geen nieuwe kleding te kopen!

    Like

  20. Wij hadden ook woeste plannen voor een buffer van 10.000 euro. Uiteindelijk hadden we er vrede mee op “de nulllijn” te eindigen. Maar we hebben wel veel gedaan. Een verbouwing wat een enorme verbetering is. Overname van een huisje op een volkstuincomplex. Een impulsieve poging tot een aflossing van de hypotheek, een heerlijke vakantie in Engeland en verder? eigenlijk niet veel bijzonders. Ja, de vervanging van mijn laptop. Doel voor dit jaar is toch een buffer aanleggen, maar we willen ook dolgraag een hond ( een Zwitserse witte herder), en we moeten naar de fysiotherapeut vanwege onze doorzakbanken, dus een nieuwe bank staat op no. 2 van onze wensenlijst. Wellicht wordt het een buffertje…

    En we hebben besloten niet op vakantie te gaan. Dat werkt goed hoor, een lijst van keuzes maken. De hond komt veruit boven de wens van een vakantie.

    Aflossen bungelt helemaal onderaan de lijst. Tegen de tijd van ons pensioen verhuizen we wel naar een flatje. Hebben we altijd nog de volkstuin:)

    Groetjes Jacq.

    Like

  21. Voor mij ook een goed spaar/aflos jaar. In 2012 de spaarbuffer ongeveer gelijk gehouden, die is namelijk al ruim genoeg met 14.000 vrij besteedbaar geld. In 2012 hebben we ruim 11.000 euro afgelost.

    In dit jaar hebben we al 20.000 afgelost, wat in principe de max is voor de aflossingsvrije hypotheek. Verder geen planning want er gaat aardig wat veranderen dit jaar met kosten voor het kdv, wellicht verandering van baan, etc. Gewoon rondkomen maandelijks is prioriteit

    Like

  22. Wij hebben afgelopen jaar 2500 euro afgelost op het aflossingsvrije deel van onze hypotheek en 8500 extra gestort in de spaarpolis van het spaardeel van onze hypotheek. Omdat onze polis in box 3 valt hebben we geen last van alle regels die voor een polis in box 1 valt, en kunnen we meer bijstorten of aflossen dan wanneer de polis in box 1 zou vallen.
    En verder was 2012 het jaar van de waarheid, van 2 naar 3 studerende kinderen, waarvan 2 op zichzelf wonend. Tja, dat werd uiteindelijk een last van 1730 euro per maand aan ouderlijke bijdragen. Vandaar dat we rap aflossen op de hypotheek, alle kruimelbezuinigingen als hooikist, abonnementen en lidmaatschappen opzeggen etc., wegen niet op tegen de bezuiniging op de rentelast die je maandelijks betaalt. In elk geval in onze situatie.

    Like

  23. Dat klinkt heel goed spaarcentje, wat een mooie aflossing. Ik hoop dat jullie die trend kunnen voorzetten en jullie lasten verder kunnen verlagen.
    Voor ons is 2012 financieel een rot jaar geweest maar ik ben er van overtuigd dat het dit jaar beter wordt. Het consuminderen en bezuinigen is een gewoonte geworden en als we een extraatje hebben dan gaan we dat sparen om een mooie buffer op te bouwen en daarna willen we het aflossingsvrije deel van de hypotheek gaan aflossen, ik kijk er nu al naar uit om dat bedrag zien te gaan slinken.

    Like

  24. Op zich een goed jaar gehad, we hebben iets afgelost op de hypotheek. Ons spaarsaldo was op 1 januari ook zo'n 3000 meer dan vorig jaar, hier moeten nog wel vervoerskosten vanaf van bijna 800 euro. En we gaan dit jaar onverwachts de zolder verbouwen tot slaapkamer. zodat alle kinderen een eigen slaapkamer krijgen. Gelukkig zijn de duurste kosten hiervoor het laminaat wat er in komt te liggen, verf betalen we waarschijnlijk gewoon van het loon. Ons doel is dat we eind van het 1000 euro achter de hand hebben voor de wasmachine en dergelijk die kapot kunnen gaan. Eigen risico voor de zorg en andere zorg kosten staan klaar op de rekenig en worden maandelijks aangevuld. zodat we daar ook geen schrik mee voor hoeven te hebben. Maar goed van jullie dat jullie al zulke bedragen hebben kunnen aflossen.

    Like

  25. Wij hebben een heel mooi bedrag aan buffer gespaard, noodzakelijke reparaties gedaan en ik heb van mijn zakgeld ook heel mooi weten te sparen. Vooral: we komen steeds meer op een lijn te zitten voor wat betreft de mate van sparen en uitgeven die we willen (dat liep zeer sterk uiteen) en ook het onderwerp aflossen mag nu ter sprake komen. Dus hoop ik voor 2013 dat we door kunnen sparen en dat ook het aflossen een aanvang kan nemen. En verder – tja dat onze bank niet omvalt en dat ik mijn baan kan houden, want er wordt flink gereorganiseerd.

    Like

  26. 2009, 2010 en 2011 hebben we telkens 5500 euro afgelost. In 2012 niet, we hebben onszelf dit jaar verwend. Allebei een elektrische fiets en maar liefst twee vakanties. In 2013 wil ik weer aflossen en ons spaarbedrag verhogen, maar dat vinden we eigenlijk al hoog genoeg, want wanneer is je buffer groot genoeg??

    Like

  27. Ons spaarsaldo is met 15% gegroeid. We hebben een heel hoog saldo (enkele tonnen).Maar we sparen al 11 jaar feitelijk meer dan 1 van onze salarissen. (we verdienen samen 3x modaal). En nog een kleine hypotheek. Ik zou iedereen die een redelijk saldo heeft, toch willen aanraden om niet teveel af te lossen. De spaarrente is weliswaar nog laag maar zal zeker weer stijgen door de stijgende inflatie. Een overzichtelijke schuld is niet slecht als dat tegenover spaarsaldo staat. Door inflatie wordt het spaarsaldo weliswaar minder waard maar dat wordt dan ook de schuld! Ik los dus bewust NIET af op mijn aflossingsvrije deel en mijn spaardeel van onze hypotheek! En ja, wij consuminderen ook al jaren, vooral omdat we meer genieten van de dingen die we dan wel doen en we inmiddels geen stress meer hoeven te hebben over het verliezen van werk en/of we de keuze kunnen maken te stoppen (of deels) met betaald werk.

    Like

  28. Mijn doel was om de uitgaven terug te brengen tot 50 % van m'n inkomen en dat is gelukt. Met het overschot het laatste restje hypotheek afgelost. Door investering in dubbel glas en zuinige apparatuur lopen de vaste lasten nog steeds terug. Volgende maand komt mijn vriendin bij me wonen, heel fijn. En dan kunnen we veel spullen samen delen. Mijn auto kan de deur uit, de hoofdprijs qua kostenbesparing!
    Nu verder sparen om op termijn een nieuwbouwhuis te kopen. De prijzen lopen snel terug, dus geduld loont.
    Dank voor de inspiratie. Komend jaar wil ik meer aandacht besteden aan het koken, dus zal zeker afstemmen op Spaarcentje kookt.

    Like

  29. Mijn spaarsaldo is gekelderd. We hebben rotte kozijnen gerepareerd en vervangen (veel zelf gedaan)en ik heb €42,325.00 aan erfbelasting moeten betalen. Dus al het geld dat ik in vele jaren bijelkaar gesprokkeld had was in één klap verdwenen. Ik was wel heeel erg blij dat ik het had! Ik ben altijd al spaarzaam geweest en deze keer had ik niet echt een doel waar ik voor spaarde. Het was meer voor een gevoel van “veiligheid”. Nou hoop ik het wel weer ruimschoots terug te krijgen als het huis waar ik het voor betaalde verkocht is maar dat kan wel even duren.Ik ben weer van voren af aan begonnen en heb alweer €1,000.00 dus het begin is er!

    Like

  30. Knap hoor!
    Hier hebben we het ook best goed gedaan. We kwamen de zomer door op 1 salaris, we vulden de adoptiepot verder aan en hadden ook nog geld om de zorgpremie in 1 keer te betalen. Nu zijn we aan het klussen, maar daarvan kan er veel van de lopende rekening.

    Like

  31. Ik klaag niet. punt.
    Financieel was het geen goed jaar. Ik had nooit gedacht dat ik goedgekeurd zou worden voor de wao. Met nul inkomen verdween ook de taxi-pas en het extra verwarmd zwemmen. De krant/tijdschriften en hobby's waren al weg tegelijk met mijn inkomen van 800 euro in de maand. Dat mensen me als een parasiet zouden zien die van manlief zijn geld zou profiteren dat had ik ook niet gedacht. Het grootste pluspunt was mijn uitschrijving uit de pkn kerk. Het scheelde een hoop ergernis, ouderlingen op de stoep, 'je ziekte is een straf van God” Ongeneselijke niet 123 dodelijke ziektes zijn een teken van boven, je bent een slecht mens. Het was eigenlijk wel een opluchting, dat ik niet door de medische adoptie keuring heen kan komen, we hebben het geld er ook niet voor. Dit geintje scheelt 300 euro per jaar, en daar kunnen we heel erg leuk van kamperen. Ja na jarenlang niks… doen we ook nog wel eens iets leuks. En daarvan hebben we leuke positieve energie van gekregen… Ik verkoop 2ehands spulletjes op de marktplaats, en door een wonder, kunnen we van heel weinig toch nog wel sparen.Het wonder heet http://www.kokenmetkarin.nl zonder pakjes en zakjes. Ik heb 150 euro verdient met mailtjes klikken en daarvan ga ik lekker naar de kapper.
    Ik zie het wel zitten 2013 … de allerbeste wensen voor Iedereen. Greetz Anna

    Like

Zeg het maar!

