Suf

Nu het zo koud is, let ik nog meer op ons stookgedrag. Ik leg handdoeken voor de voordeur om tocht tegen te houden, de gordijnen gaan dicht zodra het donker is en ik zorg dat de temperatuur in huis niet te laag wordt ’s nachts. Ik heb ooit eens bevroren leidingen meegemaakt en dat wil ik nooit meer. Dat was weliswaar niet in dit huis, maar toch.

De sneeuw zorgt voor uitdagingen. In onze wijk wordt niet gestrooid. Als ik naar de stad moet, moet ik eerst met de fiets aan de hand de wijk uitlopen, voordat ik kan fietsen. Dan stap ik op en fiets via het park naar de stad. Zo deed ik woensdag. Terugkomend uit de stad, was ik in een goede stemming. Als ik terugdenk aan vorig jaar toen er sneeuw viel en nu, kan ik niet anders concluderen dan dat mijn leven er 100% op vooruit is gegaan. Toen zorgde de sneeuw er voor dat ik weken opgesloten in huis zat. Ik had geen energie om door de sneeuw te lopen. Winter betekende voor mij de afgelopen jaren vooral veel plat liggen op de bank. En kijk nu eens!

Helemaal tevreden dus met mezelf. Al fietsend in het park keek ik naar rechts, naar ‘ons’ huizenblok. Wat zag ik? Eén of andere gek had zijn zolderraam wagenwijd openstaan. Wat een sukkel met dit weer. Dat doe je toch niet. Zal lekker koud zijn daarboven! Zo ging dat zelfgenoegzame stemmetje in mij tekeer. Totdat ik nog eens naar dat huis keek. Mijn huis! *%&$&#%&#grrrrrr.

Ook als het heel koud is buiten, is het belangrijk dat je je huis goed lucht. Dagelijks een kwartier het raam goed open zetten, is voldoende. Zo blijft de lucht in je huis droger en is het makkelijker te verwarmen. Je slaat alleen natuurlijk volledig de plank mis, als je dat raam in de ochtend open doet en er pas om half 4 in de middag achter komt dat het nog steeds wagenwijd openstaat…..
 
Ben jij ook wel eens zo suf?

33 gedachtes over “Suf

  1. Ja gebeurd hier ook hoor, smorgen open zetten en tegen elkaar zeggen, we moeten eraan denken ze deze middag weer dicht te doen he, pas een stuk in de namiddag denken we er dan aan… snel naar boevn lopen dan 🙂

    Like

  2. Nee……alleem jij die sufferd 🙂
    Ook doen we boven in de slaapkamers de (dikke) gordijnen dicht
    (noord kant) aan de zuidkant laten we de zon als hij er is lekker in komen door alle rolgordijnen en gordijnen open te doen. S'middags doen we dan de boel weer op tijd dicht, alle beetjes helpen, toch? En in de zomer doen we het ook zo, dan houden we de “koelte” weer binnen en de warmte buiten. Vr.Gr Kathy

    Like

  3. Hahaha, wat grappig dat je je zo bewust wordt van je eigen gedrag. Ik heb s'ochtends alles lekker open en als alles goed gedroogd is kan het weer dicht op de ventilatieroosters na. Tegen de avond mag de verwarming aan in de kamers waar we moeten zijn. Groetjes,Annemiek

    Like

  4. Ik heb ook een heel dik veloursgordijn aan de binnenkant van de voordeur. Het is lang waardoor het op de grond ook nog wat ophoopt. Eventueel tijdelijke haken aan de zijkanten zodat echt alle kieren dichtzitten.

    Like

  5. Nog zoiets: aan het eind van de middag kom je thuis en je ziet dat de hele dag ergens een lamp heeft staan branden… Wat voel je je dan stom. Je probeert aan vele kanten te bezuinigen en daar lekt het gewoon weg! Gelukkig heb ik nu overal ledlampen en nog een aantal spaarlampen. De meeste ledverlichting komt van de grote Zweedse winkel, voor maar 6 of 7 euro. Schijnt jaren mee te gaan. Voor de zekerheid bewaar ik de aankoopbonnen en zal ik de lampen terugbrengen als ze het snel begeven.

    Like

  6. heb wel altijd het dakraam stukje openstaan heel de dag. Daar hangt de wasen anders blijft het zo vochtig… is mijn redenering. De twee oudsten slapen boven en die hebben het niet koud.Ik laat de kinderen als ze om 7 uur uit bed gaan het raam openzetten, gordijnen open en bedden openleggen, en die doe ik na het ontbijt, uur of half negen weer dicht, maak de bedden op, trek de kamers gelijk weer glad. Heb ik er heel de dag gen omkijken meer naar. Ik moest best even vermakelijk om je lachen, spaarcentje. Ik voelde helemaal mee. Dat is denk een extra aandachtspuntje geworden 😉 Fijn, wat zeg ik? Helemaal top dat het zo goed met je gaat!! Geniet ervan

    Like

  7. Hahahahaha….. zou zomaar mijn verhaal kunnen zijn! Ik zet ook altijd de ramen open, ook met dit weer. Maar de cv is dan wel uit. Ik ga geen ramen open zetten en tegelijk stoken.

    Husband begint er beetje bij beetje aan te wennen dat het ook wel een graadje minder kan. En dat er gelucht moet worden. Onze gevoelstemperatuur komt steeds dichter bij elkaar.

    Liefs Frederique

    Like

  8. Ik zet de ramen open als ik de bedden ga opmaken en als ik klaar ben (kwartiertje) sluit ik alle ramen terug. Nu het zo koud is, laat ik de rolluiken overal naar beneden om de koude buiten te houden en de warmte binnen. Enkel het rolluik aan de achterdeur en dat aan het achterste keukenraam zijn opgetrokken maar dat zit al een beetje geïsoleerd omdat er een veranda tegen staat. Aan alle binnendeuren liggen van die tochtrolletjes die onder de deur zitten (makkelijk want dan moet je niet elke keer de tochtrol terug tegen de deur duwen na het openen) Aan de voordeur ligt een dikke tochtrol gemaakt van een oud dekbedje van op de wieg van de kinderen. In onze keuken hebben we onlangs alle spots (en armaturen) vervangen door ledlampen.In de woonkamer hadden we al spaarlampen maar die hebben we nu ook vervangen door ledlampen. Aangezien ik wekelijks het verbruik vzn elektra, gas en water bijhoud, zie ik wel degelijk een daling in het elektriciteitsverbruik door het gebruik van de leds.Het is een vrij dure investering geweest maar die zal zich mettertijd wel terugverdienen.
    liesbet

    Like

  9. Leuk verhaal, Spaarcentje, je hebt ook gelukkig wel zelfspot.Ik denk dat dit ons allemaal weleens kan overkomen!

    Ik erger mij altijd aan de winkels die nu en soms altijd de deuren open hebben. Zij betalen de gasrekening wel zelf, maar ik vind het ronduit a-sociaal ook wat betreft het milieu. Zij geven als reden dat het uitnodigender is om dit zo te doen voor de klanten. Als je daar werkt sta je ook in de kou als je bij de deuren staat, ik erger mij echt hieraan. Ben benieuwd wat je lezers en jij hiervan vinden.
    Carola

    Like

  10. Ik moet er in het begin van het stookseizoen altijd aan denken/wennen om 's avonds in de gang de radiator aan te zetten. Dit doe ik dan ene half uurtje voordat ik de verwarming laag zet. Mijn poes Katja slaapt 's nachts in de gang en het is daar echt steenkoud 's avonds. Vandaar. 's Ochtends moet ik er denken om daar de radiator weer uit te draaien. De eerste weken van het stoken wil ik dat allemaal dus weleens vergeten. Vooral als de halve of hele dag de radiator heeft aan gestaan in de gang dan baal ik best wel.

    Mijn slaapkamerraam staat vaak de hele dag open. Ik doe dan natuurlijk wel mijn slaapkamerdeur dicht, zodat de kou niet verder het huis in komt. De radiator staat daar nooit aan.

    Like

  11. Oh ja! Ik doe steevast de slaapkamerramen 's ochtend open om dan vervolgens 's middag te gaan klagen dat ik maar niet warm kan worden. Gelukkig heb ik boven de kachels niet aan, maar het trekt wel lekker door het hele huis die kou. We hebben wel een hele schone lucht hier in huis haha.

    Like

  12. Had ik van de week nog! Ik heb bij de kinderen op hun slaapkamers de verwarming even een slag open gezet zodat de dikste kou eruit is. 's ochtends doe ik ze uit en gaat het raam open om te luchten. Nu was ik al op het werk en ineens bedacht ik me: het raam staat open en de verwarming is nog aan! Dus ik heb maar even met mn vader gebeld, die vlakbij woont, en die heeft het raam even dichtgedaan….Stom dat je dat soms hebt he?

    Groetjes Boukje

    Like

  13. Oh ja, dat soort dingen gebeuren hier ook. Heel soms vergeet ik de thermostaat omlaag te draaien voordat ik ga slapen(meestal probeer ik een uur van te voren). Of ik vergeet de babyfoon uit te zetten, staat die ook de hele nacht aan. Ik heb nu ook bij de deuren een rolletje liggen om tocht tegen te houden, dat scheelt volgens mij wel iets.

    Like

Zeg het maar!

