Hard rinkelende kassa’s in reformwinkels

Omdat er vorige week veel sneeuw lag, lukte het me niet om op de fiets boodschappen te doen. Dus werd Meneer Spaarcentje op zijn vrije dag ingeschakeld. We gingen naar de biologische winkel. Daar komt hij normaal weinig. Meestal alleen als ik iets ben vergeten en het toch echt even snel gehaald moet worden. Maar nu deden we dan volop boodschappen. Ik had best veel nodig. Van groenten tot potten pindakaas, tomatenketchup, mayonaise. Soms is ineens alles op.

Dus liepen we door de winkel en pakten wat op het lijstje stond. Toen we bij de kassa stonden, waarschuwde ik al voor wat er ging komen. Evengoed zag ik hem bijna groen van ellende uitslaan toen hij het bedrag op de kassa zag.

Dat had ik ook toen ik net was overgestapt op biologisch. Nu weet ik eigenlijk niet anders meer. Biologisch is gewoon duurder, klaar. Ik probeer zoveel mogelijk te maken maar er zijn beperkingen. Ik kan wel zelf mayonaise maken maar dat eten we bijna nooit. Die heerlijke zelfgemaakte mayo is minder lang houdbaar en kan ik dus weggooien. Dat is zonde. Zo experimenteerde ik ook met zelf pindakaas maken, maar dat was geen succes. Al waardeerde ik het zeer dat Zoon de hele pot leeg at en beweerde dat het best oké was. Zijn gezicht vertelde iets heel anders. Zelf jam, chocopasta, cruesli en tussendoortjes maken is daarentegen wel een succes.

Ik beperk de kosten door zoveel mogelijk basisproducten te kopen en verder denk ik er niet meer over na. Natuurlijk sla ik mijn slag als er een aanbieding is maar ik leg me neer bij de hogere kosten. De één koopt merkkleding of gaat elke week uit eten en en wij geven hier ons geld aan uit. Ik denk nog wel eens aan vroeger, toen ik nog werkte. Na een carrièreswitch kreeg ik fors meer loon en ik deed thuis de mededeling dat ik het gestegen inkomen wilde besteden aan biologisch eten. Meneer Spaarcentje vond dat ook prima en aldus deden we. Om daar na een paar maanden weer mee te stoppen. Biologisch eten was niet te betalen, was onze eensgezinde conclusie.

Wat voel ik me dan tegenwoordig rijk met veel minder inkomen. Elke cent die je uitgeeft is een keuze (met uitzondering van medicijnen natuurlijk). Toen ik ziek werd, besloot ik mijn lichaam niet meer te belasten met voedsel dat e-nummers bevat. Ik stop alleen nog maar eten in mijn mond dat onbespoten is en onbewerkt. Niet dat ik bij anderen die ‘anders’ eten iets zal uitspugen, zo onbeleefd ben ik nu ook weer niet. Maar wat ik zelf koop voldoet aan wat ik belangrijk vind. Voor mij geen ‘ambachtelijk gemaakte koek volgens grootmoeders recept’ meer (die tot 2018 houdbaar is) maar alleen nog echt eten dat iets voor mijn lichaam doet, in plaats van dat mijn lijf overuren maakt om bijvoorbeeld transvetten af te breken die niet worden herkend als voedsel.

Zo is het en niet anders, voor mij dan. Maak jij nu ook wel eens een keuze waarvan je voorheen dacht het niet te kunnen betalen?

31 gedachtes over “Hard rinkelende kassa’s in reformwinkels

  1. Net hele goede schapenwollen sloffen gekocht, duur, maar dan heb je ook wat. Ik zit dagelijks met koude voeten in huis, en dan heb je het verder ook koud, gaat de verwarming ook al snel een graadje hoger. Zoiets zou ik eerder geen geld voor hebben, maar nu met wat passen en meten wel en nog wel binnen budget deze maand:)

    Like

  2. Ja, hier ook bio en ik geef minder uit dan in 2010. In 2011 schoot het maandbedrag wel omhoog toen we net bio namen; maar ik keek nergens naar. Nu hebben we onze weg gevonden erin en ik geef 117,50 euro per week uit voor een gezin van drie (alleen eten+drinken, dus). Maar inderdaad; ik koop bijvoorbeeld wel tweedehands kleding (soms krijg ik een hele zak voor gratis, via via: uitzoeken maar! 🙂 En ook andere dingen: ik koop wel wat we nodig hebben iof willen, maar dan wel zo veel mogelijk bio/groen/fair-trade/eco of anders 'goed' (europees/nederlands geproduceerd, bijvoorbeeld). Dat zoek ik tegenwoordig bijna altijd uit voor ik iets koop (online). En dan ook de beste prijs zoeken, natuurlijk.
    Ik ben voor veel dingen ook wel 'immuun' geworden, daar geef ik weer helemaal niks aan uit ('hebbedingen', bijvoorbeeld, of accessoires (ik ben toch geen kerstboom!)…
    Lastig uit te leggen: maar onze uitgaven zijn lager dan een paar jaar geleden en toch heb ik niet het gevoel dat we tekort komen. Integendeel! Ik voel me enorm rijk dat we deze keuzes kunnen maken tegenwoordig!

    Like

  3. Ja, maar niet wat eten betreft, bij mij is het sporten.
    Ik maak keuze's zodat ik het hele jaar iedere dag kan sporten.
    Heel lang was er voor mij die mogelijkheid niet dus nu gun ik het mezelf heel erg dat ik het kan en mag.
    Het is goed voor mijn lijf en ik wordt er erg blij van.
    Dus ik ga niet op vakantie,uit eten, schouwburg o.i.d, geen verjaardags kadootje maar alles gaat op aan het bewegen.
    Vr.Gr.Kathy

    Like

  4. Wij eten al biologisch sinds 1976.In onze magere tijd deed ik een stap terug. Geen bio-koekjes en versnaperingen meer. Een tijdje kocht ik ook “gewoon fruit”. Maar nu ben ik blij,dat ik weer heerlijk voedsel kan kopen.

    Like

  5. Wij zijn beginners op dit gebied en zijn door het lezen van verschillende blogs al een stuk wijzer geworden.
    Daar heb jij Spaarcentje ook aan bijgedragen, dank daarvoor.
    Het begint natuurlijk met keuzes maken en dat doen we.
    Waar ik dan wel van schrik is dat in een uitzending van Kassa Groen afgelopen dinsdag verteld wordt dat je toch in het ooitje genomen kan worden qua biologische producten. Of hebben we dat verkeerd begrepen. Want dan zijn het natuurlijk duur betaalde produkten. Je zou er toch op moeten kunnen vertrouwen dat met een keurmerk als biologisch bestempelde produkten echt biologisch zijn.
    En dat vinden we dan toch weer lastig. Maar we gaan op de ingeslagen weg verder…..

    hartelijke groet,

    Like

  6. Ik kies tegenwoordig voor dure maar in mijn ogen slimmere oplossingen. Warme pantoffels voor 65 euro (in plaats van elk jaar stofnestpantoffels die niet echt warm zijn en niet lekker zitten te vervangen), een 'dure' warme jas.
    Binnenkort ga ik oordopjes op maat laten maken voor 150 euro. Maar dan heb ik wel een betere nachtrust!
    Ik wil niet meer 'beknieperen' op comfortzaken als warme voeten of een rustige nacht.

    Like

  7. Wij kopen niet alles biologisch, alleen de groentes en soms dingen als pasta. De rest kopen we vaak zo goedkoop mogelijk. Als we de hypotheek door (extra) aflossen wat lager hebben gekregen, dan gaan we wél wat meer biologisch kopen, verwacht ik… hoewel we dan misschien weer onkosten hebben vanwege een baby die we tegen die tijd hopen te mogen krijgen 😉

    Like

  8. Kijk even goed uit Eva want er kunnen enorme prijsverschillen zitten in de opmaat gemaakte oordoppen. Mijn man had ze nodig ivm nachtdiensten, maar we hebben ze gevonden voor 40,00 het stel, maar ze waren er ook voor 75,00 dus zoek het even goed uit, dan slaap je daarna nog lekkerder haha.
    Gr. kathy

    Like

  9. Idd kan de prijs hiervan erg verschillen.Ik heb ze al jaren en ben nu aan mijn tweede paar bezig.Even goed op inetrnet kijken zorgde voor een leuke korting bij 1 van de winkels.Voor 70 Euro had ik mijn tweede paar.Eerste paar was 50 Euro en daar heb ik zo'n 5 jaar mee gedaan.

    Like

  10. Als je van gewone voeding overstapt op eko/bio en alles 1 op 1 vervangt, ben je reuzeduur uit. Door meer terug naar de basis te gaan en zelf dingen te maken of helemaal weg te laten, ben je niet eens zo duur uit, en dat bedrag heb ik er ook voor over. Ik bespaar wel op andere zaken indien nodig.

    Like

  11. Voor de cruesli kun je googlen op granola, je kunt veel recepten vinden. Er zijn zoveel mogelijkheden! Zelf maak ik al jaren zelf cruesli. De pakken in de supermarkt bevatten heel veel suiker, soms wel 40%. Het is wel een stuk duurder vanwege de noten en vruchten die ik toevoeg maar heb dat er wel voor over want ik weet dat het dan ook super-food is om de dag mee te beginnen!

    Like

  12. Wij kopen nog niet echt biologisch, al wil ik daar wel naar toe. Eerst maar eens bewust zijn van wat we kopen, en niet meer per dag kopen waar we zin in hebben – dit soort veranderingen gaat met een vriend met ass wat langer overheen voor het er door is 😉
    Wel kies ik nu bewuster voor de toekomst. Ik ben 3,5 jaar terug begonnen met een leraaropleiding, omdat ik dat voltijd kon doen en omdat ik dan stufi kreeg. Nu heb ik besloten om toch die vertaalopleiding te gaan doen die ik eigenlijk wou doen, maar niet aandurfde omdat het een particuliere opleiding was. 1000 euro per jaar meer collegegeld en ik moet een baan zien te vinden, maar ik weet nu al dat ik er veel gelukkiger van ga worden dan van een opleiding waarbij ik van de stage al overspannen raak 😉

    Like

  13. En de kick is veel groter om bewust iets aan te schaffen dan alles maar te laten weg lekken.
    Vroeg me net van de week nog af hoe die verhoudingen ook al weer lagen.In procenten zijn we veel en veel minder gaan uit geven aan eten dan bij voorbeeld in de jaren vijftig.
    Raar toch dat eten een sluitpost in de begroting is.Wat ik heel veel om me heen zie.
    Ik noem biologisch eten altijd duurder in plaats van duur.
    Niet biologisch eten wordt goedkoper gehouden(Met dikke subsidies.Erg he.)Een duurder(e) fles olijfolie of een pot cocosolie,inderdaad om die akelige transvetten te voorkomen, is voor mij de prijs zeker waard.Alleen al in smaak.
    Verbaas me wel dat de decadentie in de natuurvoedselwinkels zo is toegeslagen.Driekwart is ook al kant en klaar en voor de lekker. Maistortilla,s in laten vliegen.Dan vliegen er dus zakjes lucht rond.Hoe mileuvriendelijk.En dan hun blad. Bij een meest eenvoudige koolsalade staat al een wijn advies.
    Zo lijkt het of het alleen voor de snobs is .
    Erg jammer want met alleen de basics kun je ook goedkoop en lekker (zelf)eten maken.Uit een pondje linzen gaan heel veel vegaburgers.
    Groet Maamke

    Like

  14. Een paar jaar terug werkte ik meer uren, ik verdiende toen logisch gezien meer, maar om echt een paar dagen erop uit te gaan, daar hadden we het geld nooit voor. Ik ben vorig jaar een dag per week minder gaan werken, dat betekend een inkomensverlies van 250 euro per maand. Om dat te kunnen bekostigen zijn mijn dochter en ik het zuiniger aan gaan doen. Waarom is het gek om tweedehands kleding te dragen? Of om zelf je groente te kweken? In mijn omgeving werd daar heel raar tegen aan gekeken, dat doe je niet. Nog steeds ben ik éen rare'. Maar het bezuinigen is leuk geworden, en we hebben nu zelfs geld om een paar keer per jaar een paar dagen naar een pretpark te gaan. Wel met alles inclusief, een goedkoper pretpark is niet te vinden, maar we genieten er met volle teugen van, en we kunnen met veel plezier vooruit kijken tot we weer een paar dagen weg kunnen. En ik heb meer tijd met mijn dochter, daar ben ik heel blij mee.

    Like

  15. Bio is niet onbespoten en bevat net zo goed e-nrs. Alleen anderen en de naam van de stof wordt wegens de e-nr fobie van de gemiddelde bio koper voluit geschreven.

    Like

  16. ik loop pas sinds heel erg kort rond in de bio wereld en heb afgelopen week alleen maar eens gekeken naar de bio produkten. Ik vind (ah) dan bv een paar soorten boterhamvlees, beperkt vlees, groente weinig. Ligt dat aan mij of kijk ik in de verkeerde winkel rond?????

    Like

  17. Bij AH bij ons in het dorp zijn de bio-produkten ook erg schaars. Als er een Jumbo in de buurt is zou je daar eens kunnen kijken, die schijnt beter gesorteerd te zijn. Een biologische winkel of supermarkt in natuurlijk ideaal maar om daar veel tijd aan kwijt te zijn (en benzine) is weer een ander verhaal. Voor groente en fruit kun je een abonnement nemen bij een biologische boerenwinkel die bezorgt vaak aan huis of een afhaalpunt in de buurt! Succes!

    Like

  18. Ik kweek mijn eigen groente in de achtertuin (2x square foot garden), zo weet ik zeker dat het onbespoten en biologisch is. Al hoorde ik vandaag dat ze giffen tegenwoordig ook al aan zaden toevoegen (Zembla over bijenmoord) dus zelfs dat is niet veilig. Het word tijd dat de lokale eieren, melk en groenteboeren weer terugkomen zonder winstmaximalisatie maar gewoon proberen te genieten van het leven!

    Like

  19. En toch…ook ik koop bijna alleen basisproducten en maak daarvan alles zelf (brood, jam, tussendoortjes, vaak ook limonadesiroop etc.) maar als ik bloem koop bij de AH dan ben zo veel goedkoper uit dan bij de biologische winkel. En dat geldt voor alle producten. We hebben al een klein budget en een groot gezin (11 pers.) dus alles is krap. Ik klaag niet maar voor ons is bio dan toch echt te duur. Of zien jullie dat anders?

    Like

  20. @astrid, biologisch eten is niet de norm! Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik een keuze maak en andere zaken daar voor laat staan. Ik zit in de positie dat dit kan. Dat is luxe. Veel mensen zien dat niet. Die zeggen absoluut geen geld uit te kunnen geven aan biologische eten maar die geven weer geld uit aan zaken waarvan ik zeg: dat kan ik niet betalen. Het gaat dus om keuzes maken maar vooral ook de situatie waar je in zit. De ene keuze is niet beter dan de andere keuze.

    Met een gezin met een klein budget en 11 personen maak je andere keuzes, dat kan ik me voorstellen.

    Like

  21. Wij eten sinds kort ook bijna alles biologisch. De smaak is geweldig, maar de prijs vind ik nog steeds wel schrikken. Ons budget is ook klein, maar ik probeer het te redden. Dan maar minder luxe artikelen.

    Ik begrijp uit je bericht dat die shock wel minder word. hihi

    Like

  22. Elke winkel heeft zo zijn dingen. Bij ons zit er een AH, Lidl en DekaMarkt en die hebben zo allemaal hun dingen. Ik ga eens per maand naar de Lidl voor oa gehakt en suiker etc en eens per maand naar de AH voor andere kleinde dingen en de rest haal ik bij de dekamarkt… Ik heb ook een bio winkel dicht bij, maar met de helft van mijn spullen ben ik net zoveel geld kwijt als ik het allemaal uitspreid!

    Like

Zeg het maar!

