Beste Generali

Afgelopen weekend stond er een artikel in het FD van de hand van journaliste Cleo Scheerboom over woekerpolissen. Cleo haalde mij en mijn blog in dit artikel aan en benoemde dat ik met succes een aantal woekerpolissen heb omgezet dan wel afgekocht, waaronder die van Generali. Daar zitten ze blijkbaar niet te slapen en in ieder geval één werknemer leest daar het FD, dus ik kreeg van Generali een mail dat ze met me willen praten waarbij het uitgangspunt zou zijn: ‘waar ging het precies mis? Wat hadden wij anders kunnen doen. (…) Om van de ervaring te leren’.

Omdat ik zekerste te weten geen energie heb om met vreemden aan de telefoon te hangen, zeker geen vreemden die mijn centjes in rook hebben doen opgaan, stuurde ik een antwoord per mail:

Beste Generali,

Wegens energieproblemen is telefoneren niet mogelijk voor mij. Wel kan ik per mail antwoord geven op uw vraag.

In 2005 ontdekten wij dat van de bedragen die wij sinds augustus 2001 hadden ingelegd in twee polissen van het Generali Toekomstplan weinig overbleef. We schrokken van de negatieve opbrengsten. Wij hebben in mei 2005 een verzoek tot afkoop van de polissen bij Generali ingediend. Wij hadden deze polissen immers met een reden en stevenden in plaats daarvan af op een ramp. We hadden het tot dan ingelegde geld beter in een oude sok kunnen stoppen.

Op ons verzoek tot afkoop ging Generali niet in. In de brief stond letterlijk ‘daar werken wij niet aan mee’, tenzij wij u een verklaring van de fiscus konden laten zien, waarin de fiscus Generali vrijwaarde van een eventuele claim. Geen flauw idee hoe we dit moesten aanpakken. U was daar ook niet duidelijk over. Hierdoor ontmoedigd besloten we helaas het erbij te laten zitten. Wel maakten we beide polissen premievrij.

Vorig jaar bleek dat de waarde nog minder was geworden. Om er zeker van te zijn toch nog iets van het geld te krijgen, hebben we opnieuw een verzoek tot afkoop ingediend. Tot onze verbazing was dat nu geen enkel probleem. Binnen een paar weken beschikten wij over het beetje geld dat er nog over was.

Wij hebben sinds 2001 het voor ons enorme bedrag van € 8298,23 aan Generali toevertrouwd. Dit in de hoop om na 2032 te beschikken over een mooi bedrag ter aanvulling op onze pensioenen. Van dit bedrag ontvingen wij na afkoop € 3205,60 retour. Zeg nou zelf, dat is toch om te janken. Wij hopen dat u van de overige € 5092,- heeft genoten.

Ik ben op de hoogte van de risico’s van beleggen, voor zover een leek dat kan zijn. Mij valt te verwijten dat ik er veel scherper bovenop had moeten zitten. Dat deed ik niet, omdat ik dacht dat ‘de experts’ het toch wel beter zouden weten. Dat bleek niet het geval. In mijn ogen valt het Generali te verwijten te lang zijn door gegaan met niet succesvolle beleggingen en in eerste instantie niet mee te willen werken aan een verzoek tot afkoop, terwijl overduidelijk bleek dat wij er financieel slechter van werden. Ik heb een belangrijke maar dure les geleerd: een woekerpolis is een verzekering die ’t risico volledig bij de verzekeringnemer neerlegt en waarbij de verzekeraar geen enkel risico loopt en jaar in jaar uit kosten kan blijven claimen en inhouden, terwijl de verzekeringnemer vast zit in een wurgconstructie en er overduidelijk slechter van wordt.

Een groot deel van ons ingelegde geld is in rook opgegaan. Wij zijn daar slechter uitgekomen. U ook?

Ik ben zeker niet de enige die het schip is ingegaan met een woekerpolis en uw verzekeringsgroep is zeker niet de enige die ze aanbood. Het enige positieve aan dit verhaal is dat de Nederlandse taal weer verrijkt is met een woord: woekerpolis.

Met vriendelijke groeten,

Spaarcentje

update: Generali heeft via twitter verzocht om de polisnummers omdat ‘ze mijn vervelende situatie graag willen uitzoeken en toelichten’.  Wordt vervolgd…

25 gedachtes over “Beste Generali

  1. Hier ook twee woekerpolissen van Aegon. Ik was 15 en 17 toen mijn vader ze voor mij afsloot. Daarom kreeg ik uiteindelijk (na veel gedoe!) meer terug dan andere mensen omdat ik minderjarig was en Aegon mij dat helemaal niet mocht verkopen. Ik ga dus nooit meer in zee met Aegon.

    Like

  2. Best netjes gedaan, in het oog houdende dat ze redelijk naar de bekende weg vragen… Ik gok op twee mogelijkheden. Of je krijgt geen antwoord dan wel een antwoord want ook niet gegeven had kunnen worden (dat is wat mij betreft hetzelfde). Of je krijgt een uitgebreid antwoord waarin ze alles waar je ze (op hun eigen verzoek) op wijst in wordt weerlegd. Vooral dat laatste heb ik eigenlijk nog de grootste hekel aan. Dan heb ik namelijk zoiets van 'vraag dan niks'.
    Laat je het ons ook nog weten als je nog een reactie van ze krijgt?

    Groetjes Lily

    Like

  3. *om van de ervaring te leren* Ja hoor, welke communicatie-doos (m/v) verzint dat dan weer. Natuurlijk weten ze voor 300% dat ze fout waren en nog steeds hartstikke fout zijn met de manier waarop ze iedereen gouden bergen beloofden dan uiteindelijk grote modderputten bleken. Bodemloos, ook nog eens.

    Daar hoef je weinig voor te leren, daar hoef je alleen je eigen producten te bekijken, stelletje criminelen. Echt, als ik je zo had opgelicht ging ik de bak in, maar is het een grote club als Delta Lloyd, Generali en noem ze allemaal maar op, dan komen ze er nog mee weg ook.

    Goed van je dat je de mail gewoon hier neerzet!

    Like

  4. “Hear, hear”. Had cc naar R.eaal gemogen. Kennelijk zitten we nog in het adressenbestand van onze woekeraar; we kregen recent een 'ondanks de negatieve berichtgeving in de media is er niets aan de hand hoor' brief. Kregen we destijds ook toen onze hypotheekverstrekker van de staat werd. Op papier allemaal heel correct en marketingtechnische hoogstandjes. Ben ook benieuwd naar de reactie! Zouden ze ook van niet in de oubliciteit zijnde mensen willen leren? (Oubliciteit = publiciteit…grrr) 🙂

    Like

  5. Ik ben ook benieuwd naar hun reactie.
    Heb je ze ook gewezen op je blog? Dan zouden ze, als ze serieus willen weten hoe jouw ervaringen zijn, je blog kunnen lezen als aanvulling op je brief. ALS.
    Ik vermoed dat de uitspraak “om ervan te leren” een persoon op een niet-beslissende plaats in de organisatie is, die wel zijn/haar best gaat doen, maar weinig deuk in de pak boter die Generali heet, kan slaan.
    Maar ik blijf graag lezen hoe de vervolgen van dit verhaal zijn, nu Generali uit eigen beweging in vol zicht van het blogpubliek je verhaal klantvriendelijk en of leergierig gaat behandelen.

    Like

  6. Met humor de waarheid zeggen, een prachtige brief om te lezen.
    Of ze bij generali dit inzien….. hebben waarschijnlijk geen humor genoeg om jullie schadeloos te stellen.

    Like

  7. Ze weten van mijn blog want zo zijn ze aan mijn mailadres gekomen. In t artikel van FD stond mijn echte naam én een verwijzing naar mijn blog.
    De mail kwam van de afd. communicatie (zoals Valhalla al had geraden) en wat ze nu met mijn antwoord gaan doen, tja, afwachten. Ik houd jullie op de hoogte, tot groot verdriet van Generali waarschijnlijk.

    Like

  8. Ha ha, wel een mooi woord, oublier is meen ik frans voor vergeten, dus was in deze context ook mooi geweest! maar het kan mijn rare gevoel voor humor zijn…. 🙂
    Marjolijn.

    Like

  9. Wauw! Wat een duidelijke brief. Wij hebben ook een WP afgekocht. We moeten kijken hoe het nu verder afloopt met de fiscus etc en hoeveel we terugkrijgen. Dat moet voor 31 maart 2013 afgerond zijn. Zodra ik iets weet zet ik het hele verhaal op m'n blog.
    Ik ben heel benieuwd wat de afd. communicatie voor je gaat doen. De regelaars zitten meestal op een andere afdeling, de product manager die jouw product had of de finance afdeling die e.e.a. moest begeleiden.

    Like

  10. Maar hoe reken je een schadeloosheid uit? De ons voorgespiegelde winst? De inleg? Met rente?
    Ik vrees dat de geldberg inmiddels zo geslonken is dat dat zowiezo niet zou kunnen!
    Destijds werd ons verteld dat de enige manier om te finacieren een eenmalige inleg in een beleggingsfonds was (25.000 gulden). 6 Jaar later verkochten we het huis en was dat nog 11.000 waard geloof ik. We hebben toen de gok genomen om het nog een tijdje door te laten lopen (gingen naar een huurhuis) en toen het weer 25.000 waard was hebben we het opgezegd en uitbetaald gekregen. Ik realiseer me dat we geluk hebben gehad, want we hadden geen enkele ervaring met beleggen en zouden het ook nooit zo hebben gedaan zonder dat we dachten dat het moest. Ik heb later op aanraden van het Kifid wel een brief naar de hypotheekverstrekker gestuurd (ING) maar die gaf nul op het request. Toen was mijn energie op en ik was niet helder genoeg om er verder achteraan te gaan. Mijn ex had tot voor kort nog nooit een rekening betaald, dus dat was ook geen oplossing, als iemand dat zich afvroeg;-).
    Wel fijn om te lezen dat de mooie stukjes die je schrijft zo'n doorwerking kunnen hebben; tot aan FD en Beleggingsmaatschappij aan toe! Tel daarbij ook de impact op die je op je bloglezers hebt! De wereld is misschien eindelijk toe aan de bewustzijnsverandering (over alles wat jarenlang fout ging) die zo nodig is!
    Marjolijn.

    Like

  11. Ik heb twee woekerpolissen afgekocht van de ASR. ABC spaarplan van de R.abobank. Het was best te doen maar dat kwam mede omdat mensen zoals jij de weg voor ons vrij gemaakt hadden. Dank hiervoor en chapeau voor je e mail!

    Like

  12. Jouw vervelende situatie hoeft niet meer uitgezocht te worden. Dat heb je zelf al gedaan. Op een toelichting die eerst langs de juridische afdeling is gegaan om te voorkomen dat niet alleen jij maar ook anderen in “jouw vervelende situatie” nog wat zouden kunnen claimen zit je ook niet te wachten.
    Waar je wel wat mee kunt is een mea culpa en “we zullen u, mevrouw spaarcentje, nog wat duiten overmaken maar alleen onder voorwaarde dat u niet aan de grote blog hangt dat u van ons nog een financieel meevallertje hebt gehad en uiteraard alleen uit coulance en zeker niet omdat we ons aansprakelijk achten voor uw vervelende situatie.
    Met vriendelijke groet,
    Communicatiemuts
    (gesouffleerd door afd. juridische zaken)”

    Like

  13. Hahaha… Hermi… je bent grappig.

    Helemaal eens met dit alles. Ook ik zit met 2 van die Generali-buikpijn-dossiers in mijn maag. Ik moet er in duiken. Gelukkig – net als jij Spaarcentje – wel de boel premievrij gemaakt. Bedankt dat je me er weer aan hebt herinnerd. Ik ga er maar eens voor zitten… ** zucht **

    Like

  14. Tijdgeest van 2001: tussenpersonen kregen torenhoge provisies van verzekeraars, dat betaalden ze uit jouw premie. Dus jouw centjes zijn voor een groot deel naar jouw 'adviseur' gegaan. Die is er lekker van op vakantie geweest. Zou ook daar maar eens zoeken naar je verloren centjes.

    Like

Zeg het maar!

