Zonnepanelen

Al langere tijd gooit S. eens in de zoveel tijd een hengel uit en vist bij ons naar de mogelijkheden om zonnepanelen aan te schaffen. Niet zo vreemd, waarschijnlijk is dit kind behoorlijk gehersenspoeld door ons als het gaat om zorg voor het milieu/zuinig leven/groen leven. Ook al staan onze oren er wel naar, toch hebben wij nu andere prioriteiten zoals aflossen.

Gisteren kregen wij bij een bestelling een folder meegestuurd over zonnepanelen. Daar stonden ook prijzen bij van verschillende opties. S. las het en zette weer eens de aanval in. Wanneer wij dat nu eindelijk eens gingen doen? Ik stak weer eens mijn riedel af: dat we eerst de maandlasten meer omlaag willen brengen door zoveel mogelijk af te lossen. Hopelijk wordt zo de druk snel wat lichter om elke maand minimaal een X bedrag aan inkomsten naar binnen te slepen.

Niet voor één gat te vangen rekende hij ons voor dat als we de salarisverhoging die M. krijgt met ingang van deze maand, alvast opzij zetten voor de zonnepanelen, we in ieder geval al een start maken met sparen voor die panelen. € 50,- per maand is toch € 600 per jaar en met een paar jaar sparen zijn we er dan al.

Valt niets tegen in te brengen, toch? Hier zit een miniversie van Spaarcentje die de kunst van het potjesdenken tot in de vingers beheerst. Dus oké,  wie is voor? Drie handen in de lucht. Geen tegenstemmen? Dat is dan weer een spaarpotje erbij!

Voor ons is het een bewuste keus om ons kind te betrekken bij de financiën. Hij mag van mij weten wat er binnen komt en uitgaat en ik denk dat het alleen maar goed is als we hem betrekken bij het maken van keuzes. Zo lang we hem maar niet betrekken bij onze zorgen. Ik vind het ontzettend leuk om te zien dat hij de waarde van geld begrijpt en dat er voor een grote uitgave gespaard moet worden. Nog mooier vind ik het dat hij inmiddels zo uit zijn mouw schudt hoe zo’n grote uitgave dichterbij kan komen door een onverwachte salarisverhoging daarvoor te gebruiken.

Dus open ik binnenkort een extra rekening. Ik sluit niet uit dat de zonnepanelen toch eerder komen, dat is afhankelijk van eventuele meevallers. Maar ook dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik droom namelijk nog steeds van een andere keuken aangezien in de huidige overal het folie loslaat. M. droomt van andere tegels in de tuin en S. droomt dus van zonnepanelen….

30 gedachtes over “Zonnepanelen

  1. Mooi hoe jullie dit samen beslissen! Leuk om over te lezen:)
    Weet je wat ook een voordeel is van sparen en dus uitstellen? De prijzen van panelen blijven maar dalen!
    Junior heeft momenteel al door hoe snel dure games in prijs dalen na relatief korte tijd en houdt nu eens het geld in zijn zak van de verjaardag. Een hele stap vooruit:)

    Like

  2. Goede actie van …. S.
    Dan kriebelt mijn moeder-uitdagers-gevoel wel door hem te willen vragen: Mooi plan van je. En ga jij dan ook (kleine beetjes) bijdragen (statieflessen ophalen in de buurt, autowassen, mensen helpen computers in te stellen, etc)?
    Maar da's misschien wel gemeen van me.
    Hij is idd heel goed bezig: met argumenten de groep overtuigen van een zaak waar hij in gelooft. Kudo's!

    Like

  3. aaahh, prijzen van de panelen dalen tot het moment dat men besluit dat er een extra EU heffing op chinese panelen komt.

    Over S: geweldig dat hij nu al snapt hoe het financieel werkt en dat jullie zijn ideeen (terecht) serieus nemen (veel ouders in mijn omgeving zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen);-)
    Hulde!!!

    Like

  4. Bijdehand ventje die zoon van je.
    Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je portemonnee op den duur. Daardoor komt je keuken ook sneller dichterbij.
    Hoe eerder je ze plaatst hoe langer je er plezier van hebt.

    Like

  5. Wij hebben sinds vorige jaar september zonnepanelen, aangeschaft voor een aktieprijs en ook nog eens duizend euro subsidie teruggekregen. Gekocht van het vakantiegeld van manlief, op de sparrekening zetten levert op dit moment minder rendement op….bovendien is onze energierekening dadelijk bijna gehalveerd en dat betekent dat de maandlasten fors omlaag gaan.
    En dat geld kun je dan ook gebruiken om af te lossen misschien?
    Goed dat je zoon al zo met geldzaken omgaat hoor!
    Dorieke

    Like

  6. Die S. van jullie komt er wel.Ik vind het ook leuk om te lezen dat je hem een stem geeft. Inderdaad laat hem nog niet in de “zorgen”delen. Alhoewel naar draagkracht van de ontwikkeling van het kind heb ik zelf gemerkt dat het beter is om eerlijk naar je kind te zijn en dat een kind dan niet gaat fantaseren wat er e.v. aan de hand kan zijn.Ik heb altijd geprobeerd om vragen van kind te beantwoorden op een niveau dat hij tevreden was met een antwoord.

    Like

  7. Wij zijn altijd open geweest als er minder geld is en waarom dat is. Dat kan heel goed zonder je eigen zorgen over te brengen. Dat ik in het begin van de terugslag in inkomsten wakker lag van de stress dat weet hij niet. Wel vertelden we dat er minder binnen kwam en dat we daarom meer gingen letten op wat we uitgeven.

    Like

  8. Hier willen we ook graag zonnepanelen. Maar daarvoor zullen we eerst een ander huis moeten hebben. Zoonlief snapt dat gelukkig ook.
    Maar goed bedacht van S. die snapt nu al beter hoe het werkt, dan veel volwassenen…

    Like

  9. Wij hebben net vorige maand panelen laten plaatsen, met de huidige subsidie van de overheid van €650,- en de tijdelijke BTW-verlaging voor de installatie viel dat reuze mee. En inderdaad: de energierekening is gehalveerd! Levert veel geld op waarmee we de hypotheek weer kunnen aflossen. En zo heb je er veel profijt van! Marije D.

    Like

  10. Wat leuk van zoonlief, dat hij zo mee denkt! Dat is een heel mooi iets, had ik ook moeten doen met die van mij, bedenk ik me achteraf.

    Weet je wat ik vannacht bedacht? (ja, dat slapen he?!?!?!….) (be)Spaarcentje(s), ook grappig als naam 😉

    Like

  11. vergeet ook niet de subsidie van het agentschap van maximaal 650 euro. Maar mag je niet gebruiken in combinatie met andere subsidies.

    Wij gaan ook zonnepanelen plaatsen, als het goed is liggen ze er komende week op. 3360 wp, wat goed is voor ongeveer 3000 kWh opbrengst per jaar. Kost wel een bak geld, namelijk 5500 euro.

    Like

  12. Hanne,

    Ook ik ben een fanatiek zonnepanelen fanaat.

    Wat me opvalt is dat je opgeeft een 4.06Kw systeem te hebben en je bijvoorbeeld gisteren niet boven de 2.5 Kw uitkomt.

    Hoe kan dat?
    Je panelen lijkt goed op het zuiden te liggen en de hoek ziet er ook goed uit.

    sorry dat ik me ermee bemoei.

    R.

    Like

  13. Wijsneus :D. Wij leggen ook uit waarom bepaalde dingen niet gekocht kunnen worden. Dat er een prijskaartje hangt aan mijn thuis zijn in deze jaren. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de financiële opvoeding. Ook onze zoon heeft wel eens voorgesteld om zijn spaarpot te legen. Sociale mensen in de maak ;).

    Like

  14. Kan iemand mij vertellen of het ECHT scheelt in je maandelijkse kosten van je energie leverancier als je nu zonnepanelen hebt en daarvoor.
    EN is er ook een bepaald merk wat goed is , of heeft iemand een website waar hij goede ervaringen meeheeft met het kopen van zonnepanelen

    groet Willem

    Like

  15. Hoi Willem,

    Je gaat inderdaad direct besparen. Dus echt zodra ze op je dak liggen. Het is een geweldig gevoel als je de stroommeter ziet teruglopen. Hoeveel hangt af van hoeveel panelen je neemt, natuurlijk. Merken weet ik niet veel van. Er zullen wel meerdere goede zijn.
    Ik heb het zelf geregeld via http://www.hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen. Werkt prima. Dit is de link (als het werkt in dit blog): zonnepanelen

    Like

Zeg het maar!

