Plannen en potjes

Eerder had ik een visioen van mezelf van dit weekend dat ik heerlijk in de tuin zou zitten, in de zon, voetjes omhoog en af en toe naar de eenden met pulletjes zou kijken. Niet dus. Dan maar de financiën op een rij gezet. Er is veel gebeurd op financieel gebied de laatste tijd, in de zin van geld uitgeven door een verbouwing én vakantie. Tijd om even te kijken wat er moet gebeuren.

Allereerst moet de grote buffer weer aangevuld worden tot € 10.000. Dat is 1,5 maand sparen, (staat nu op € 9130). Is dat gebeurd, dan gaan we weer maandelijks een hypotheekaflossing doen en andere spaarpotten aanvullen. Zoals eerder geschreven sparen we sinds deze maand voor zonnepanelen. Die dingen zijn duur en het gaat lang duren voordat we genoeg hebben gespaard, want de maandbedragen zijn klein maar beter beginnen met iets dan met niets. Kleinere bedragen die voor langere tijd opzij worden gezet, kunnen tot een mooi kapitaal uitgroeien heb ik geleerd. Dus voor de zonnepanelen opende ik een spaarrekening bij MoneYou.  Aangezien je daar heel makkelijk meerdere rekeningen kunt openen, maakte ik meteen van de gelegenheid gebruik, er kwam een rekening voor een auto en één voor de hypotheek bij.

Het plan is maandelijks geld weg te zetten voor een andere auto, die ergens in de toekomst wordt gekocht. Nu nog niet relevant want de huidige is 5 jaar oud en nog prima, maar ooit gaat die natuurlijk sputteren. Ook wil ik kleinere bedragen kunnen wegzetten, die bedoeld zijn om de hypotheek af te lossen. Die aflossingen doe ik in ronde bedragen van € 500. Naast de maandelijkse storting, hebben we soms wat geld over, en dat wil ik opzij zetten op de hypotheekrekening tot daar ook de € 500 is bereikt en er een extra aflossing kan worden gedaan.

De grote buffer houden we op € 10.000. In principe groeit deze verder niet. Alleen als er geld van wordt afgehaald, vullen we weer aan. Hoeven we niet te sparen voor de buffer, dan is er ongeveer € 150 per maand te verdelen over de MoneYou rekeningen. Dan nog een maandelijkse aflossing van € 500 en maandelijks € 300 opzij zetten voor reservering, zoals we altijd al deden en alles is onder controle. Op papier dan hè. Dan ziet het er altijd zó mooi uit, zucht.

Voor ons werkt dit prima. Elke cent die binnenkomt krijgt een bestemming, hetzij voor de vaste lasten, voor de boodschappen, reserveringen, een uitje. Alles wordt begroot. Dat kan enerzijds heel beklemmend zijn. Alles is al bedacht en als je daar van af wilt wijken, dan klopt je begroting niet meer. Aan de andere kant is de kans zo veel groter dát sparen lukt. Vooraf je geld een bestemming geven werkt vele malen beter dan achteraf wel kijken wat je overhoudt. Want bij de laatste methode gaat alles op aan ijsjes, weet ik nu…..

Begroot jij ook tot de nul?

22 gedachtes over “Plannen en potjes

  1. Ja en nee, onder aan de streep van mijn jaarbegroting staat altijd een plus (dus echt overhouden na alle kosten/sparen eraf) Aan het eind van het jaar zou je dat theoretisch nog op je spaarrekening kunnen zetten… helaas het is toch ieder jaar weer op. We maken dus ons geld gewoon op (en sparen) en komen niet in de min. Dus ik ben tevreden.

    Like

  2. nee maar wij doen het andersom. alle inkomsten gaan eerst naar de spaarrekening waar het pas af komt als het nodig is. en dan op de 1e van de maand een vast bedrag terug naar de gewone rekening waar de vaste lasten, boodschappen, benzine en een deel voor extraatjes, kleding, kleine dingen etc in zit. is er meer nodig dan komt dat van die spaarrekening maar eerder niet. werkt voor ons super zo 😀

    Like

  3. Die hypotheekaflossing doe ik op precies dezelfde manier. Heel makkelijk, want je zet het geld eigenlijk meteen al opzij voor de hypotheek, waardoor het geen pijn doet om het over te maken. Sterker nog, het is juist lekker als je dan weer bij de €500 bent, want dan mag je weer 🙂

    Mijn inkomen is niet maandelijks hetzelfde, maar ik spaar van mijn salaris wel vaste bedragen (vooraf!) en van de extra inkomsten vaste percentages (90% gaat naar spaarrekeningen voor mijn belangrijkste prioriteiten op dit moment, namelijk de buffer, de verbouwing en de hypotheek). Zodra ik een buffer van €10.000 heb (voor dit jaar is €5000 het doel), ga ik waarschijnlijk die percentages weer wat onder de loep nemen.

    Like

  4. Ik begroot zeker tot op de nul en op papier ziet dat er inderdaad altijd fantastisch uit. Tot we er weer eens van afwijken (soms zelf gekozen, soms onbedoeld), dan ziet het er weer even niet zo schitterend uit. Ach, het blijft een beetje met vallen en vooral weer opstaan.

    Groetjes Lily

    Like

  5. Ja, wij begroten ook tot 0, maar we hebben wel ook een budget dat 'flexgeld' heet… de ene maand hebben we dit nodig voor een klus in huis, de andere maand gaan we over het boodschappenbudget heen en kunnen we dan flexgeld daarvoor gebruiken. Dat bevalt erg goed 🙂

    Like

  6. Wat een heerlijke hoeveelheid geld zet jij apart! Zoveel redden we hier niet, maar wel begroot ik, net als jij, tot nul. Ons budget is zodanig dat ik iedere maand van tevoren weet wat er uit gaat en aan het eind van de maand zet ik eventuele restjes nog weer als extra op de spaarrekening.

    Like

  7. Ik heb iedere maand nadat het salaris binnenkomt,en ik alle kosten en sparen eraf geboekt heb, een klein bedragje over dat varieert. Vaak nog een restje leefgeld van de vorige maand of een beetje extra van deze maand. Dat bedragje gaat op de spaarrekening die gekoppeld is aan de betaalrekening. Ook een deel van het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering gaat hierop. Dit is geld wat ik zomaar mag pakken voor extra dingen (bv een extra uitje wat niet van het 'zakgeld' kan) en niet als spaargeld gezien wordt. Ik moet alleen oppassen dat ik daar ook niet zuinig mee ga zitten doen. Het zit zo in mijn genen, maar dit mag ik gewoon uitgeven. Op deze rekening staat altijd een honderdje of vier. Werkt aardig goed.

    Like

  8. Wij doen niet aan begroten, maar ik houd wel een boekhouding bij. Vroeger hebben wel wel met begroten gewerkt, maar we zien er nu niet zoveel voordelen van. We leven al heel veel jaren sober en het salaris van mijn man is wel blijven stijgen en daar zijn we niet naar gaan leven.
    Studerende kinderen kosten trouwens wel een hoop geld.

    Jij schrijft dat je spaart voor zonnepanelen. Kun je die niet beter zo snel mogelijk aanschaffen? Binnenkort komt er een heel hoge heffing op de Chinese zonnepanelen en wordt het heel veel duurder. Die heffing kan wel tot 68% oplopen. Op Z24 kun je er meer over lezen. Ik weet niet waar ze die 68% vandaan haalden, maar gemiddeld 50% kom je wel op.

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  9. Ik begroot tot de 0 en heb ook potjes mij MY. Over een paar jaar willen we met de kinderen graag een grote reis maken naar de VS. Gaat nog minstens 6 jaar duren maar die prijzen liegen er niet om, dus ben ik begonnen met af en toe een paar centen of euros over te maken. Het afrondgeld zeg maar.

    Like

  10. Nu gaat de prioriteit naar het aflossen van de hypotheek. Daarom nu eerst sparen met kleine beetjes.
    Dat de prijzen zouden stijgen is nieuw voor mij. Maar hoezo Chinese zonnepanelen? Is dat niet om de Chinese invoer te beperken? Dan kopen we toch gewoon nederlandse panelen.
    Wat ik er toe nu toe van begrepen heb is dat de verwachting is dat de prijzen gaan dalen en dat het beter is om even te wachten omdat er nu enorm veel verbeterd wordt aan de panelen qua rendement. Dus panelen die je bijv over 5 jaar aanschaft leveren veel meer rendement op dan panelen die je nu aanschaft.

    Like

  11. Alle betaalbare panelen die in nederland worden geplaatst zijn van chinese makelij. Er zijn m.i. geen europese producenent die dezelfde prijs-kwaliteit vehouding kunnen of willen leveren. De heffing op de chinese panelen zorgt voor een kunstmatig tekort aan zonnepanelen op de europese markt die zal zorgen voor hogere prijzen voor de consument. Ook het elimineren van de chinese concurrentie zal de innovatie geen goed doen. Ik verwacht dat de zonnepanelenbranche een lange tijd op zijn gat komt te liggen en dat de consument er uiteindelijk de dupe van wordt. Het mogelijk hoger rendement in de toekomst zal m.i. teniet worden gedaan door hogere prijzen. Heel achterdochtig gedacht misschien, maar de energielobby is sterk

    Like

  12. Nee ik begroot niet tot aan de 0,alle extra's gaan gedeeltelijk naar de buffer en spaarrekening voor onvoorziene uitgave als een maand voordeliger verloopt idem dito. In november gaat het bedrag dat boven de belastingvrije voet komt naar de hypotheekaflossing.

    Like

  13. Ik begroot niet tot de 0, spaardoelen staan wel allemaal vast. Soms wil ik iets betalen van een rekening waar op dat moment nog niet voldoende geld op staat. Man vindt dat ik het dan wel eerst van een andere rekening kan betalen. Dat doe ik dus niet. Hij zegt dan dat ik het geld toch wel heb. Theoretisch klopt dat wel maar ik hou er niet van om potjes door elkaar te gebruiken. Ik spaar dan dus door tot ik op de rekening voldoende saldo heb.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/05/13/moestuin-maandag-2

    Like

  14. Wat fijn als je zoveel kan sparen. Mijn WIA uitkering is 870,- euro per kalendermaand. De komende jaren wordt die elk jaar verlaagd omdat dit gekoppeld is aan de bijstandsnorm die blijvend verlaagd wordt.De huur stijgt dit jaar met 10 euro en bijbetaling voor medicijnen is 20 euro sinds 1 januari. De huurtoeslag wordt elk jaar ietje verlaagd. Is dit jaloers of bitter bedoeld. Absoluut niet!!Door strak budgeteren kon ik het redden en een beetje sparen. Dit sparen houdt op. En rondkomen zal er volgend jaar niet meer inzitten.Ook dit is Nederland waar zelfredzaamheid zo geprezen wordt.Vlinder

    Like

  15. Prijzen van zonnepanelen gaan echt wel stijgen en wel per 1 juni! Mijn man zit in de business en voorziet een forse prijsstijging, soms wel tot 50%! Vraag me niet precies waarom, heeft inderdaad iets met China te maken, maar hoe of wat, dat is dan weer niet mijn business. Over vijf jaar zullen panelen inderdaad wel beter zijn dan nu, net als dat ze nu ook al veel beter zijn dan vijf jaar geleden. Tja, je moet een keer de keus maken, techniek zal altijd verbeterd worden, dus achterlopen doe je toch…:)
    Wij gaan nog een portie van die paneeltjes aanschaffen voor 1 juni, zodat we geen energierekening meer hebben, behalve één of andere heffing die je altijd moet blijven betalen…uiteindelijk gaat het ons een rendement opleveren van 600 euro per jaar en hebben we de panelen er binnen 6 jaar uit. En die 600 euro kan dan in ons geval naar de hypotheekaflossing. Zo maken we allemaal onze potjes en onze afwegingen. Best lastig op zijn tijd, waar doe je nu precies goed aan, maar uiteindelijk doet ieder het op zijn/haar eigen manier. Succes met jullie potjes en keuzes! Ik vind het leuk en interessant om je te volgen en leer veel van je!

    Like

  16. Ik ben ook een potjesmens en budgetteer tot de 0. Omdat vanaf vorige maand de potjes van 2013 gevuld zijn zit ik wel in een luxe positie, maar dan nog wordt het geld weggezet zodat het niet onnodig opgemaakt wordt. Maandelijks gaat er nu een deel naar de aflossingsrekening.

    Like

  17. O ja, nog even aan manlief gevraagd over het rendement van zonnepanelen, 5 jaar geleden, nu en wellicht over 5 jaar…volgens hem gaat het steeds minder hard met de stijgende lijn in de ontwikkeling van het rendement van zonnepanelen. De afgelopen 10 jaar is dat veel harder gegaan dan de afgelopen paar jaar, de verwachting is ook dat het rendement niet meer explosief zal toenemen bij panelen.
    En over die heffing, dat heeft iets met de bescherming van EU zonnepaneel producenten te maken. Nu beheersen de Chinezen de markt, terwijl de Europezen niet aan bod komen. Door die heffing hoopt men dat recht te trekken….overigens geldt de heffing met terugwerkende kracht over alle zonnepanelen die vanaf maart 2013 besteld zijn. Gelukkig zijn er slimme leveranciers die al voor die tijd groot hebben ingekocht. J moet dus op zoek naar die leveranciers, anders ga je alsnog de boot in.

    Groetjes,
    Grace

    Like

  18. Ha Spaarcentje,

    Ik herken veel van wat je schrijft over budgetteren en sparen (reserveren) voor allerlei doelen. Dat doen wij ook.

    Ik merk dat je voor bepaalde doelen aparte rekeningen opent, maar misschien is dat niet altijd handig en nodig. Zelf maak ik gebruik van het programmaatje YNAB (You Need A Budget), te downloaden van ynab.com.

    Er zijn op die sites ook uitstekende tutorials te vinden en zelfs gratis online webinars waaraan je kan deelnemen.

    YNAB maakt het budgetteren van vaste lasten, reserveringen zoveel makkelijker! Het proberen waard.

    Like

Zeg het maar!

