Vakantiegeld

Gisteren werd het vakantiegeld gestort. Altijd fijn! Vroeger, toen ik nog een consumindermaagd was, deden we er niets mee. Het werd gestort en tegen de tijd dat ik dat door had, was het weg, op, verdwenen. Ik kon er in ieder geval niet van op vakantie gaan. Dat deden we wel, met geld dat er niet was. We kwamen nooit echt in de problemen omdat we best lekker verdienden. Nu denk ik wel eens, wat een stelletje *^^&$% waren wij. Maar goed, dat was toen.

Nu besteden we het wel aan de vakantie. Het bedrag aan vakantiegeld dat we ontvangen, bepaalt het vakantiebudget. Ongeveer, want thuis zouden we ook geld uitgeven aan eten en benzine, dus dat komt bovenop het bedrag, bij het totaal budget.

Ondanks de crisis, stijgt het salaris van M. wel. Vorig jaar en dit jaar kreeg hij er een leuk bedrag bij. Ik had verwacht dat het vakantiegeld hoger zou uitpakken. Toch hield ik daar geen rekening mee met het maken van de vakantieplannen. Ik ging uit van het budget van vorig jaar. Daar konden we toen uitstekend twee weken van op vakantie en dat moet dit jaar vast ook gaan lukken. Groot was de meevaller dus toen ik ontdekte dat we in totaal € 250 meer aan vakantiegeld ontvingen! Niet alleen M. kreeg meer, ik kreeg ook een raadselachtige € 50 meer. Raadselachtig, omdat mijn WIA-uitkering met ingang van 1 januari jl. is verlaagd.

Omdat ik me niet vooraf rijk heb gerekend (zoals econoom Mathijs Bouman wil dat we wel gaan door met pensioengeld hypotheken af te lossen die onder water staan) en gewoon het oude vakantiebudget aanhielden voor de plannen van deze zomer, hebben we nu € 250 extra! Wat gaan we daar mee doen? Niets. Op de spaarrekening zetten. Ons doel van de komende twee maanden was onze buffer aan te vullen naar de gewenste € 10.000,-. Door de verbouwing was daar een gat ingeslagen. Door deze maand niet af te lossen en deze extra € 250,- is de buffer weer voldoende gevuld, niet binnen 2 maanden maar al binnen 1 maand.  Kunnen we volgende maand weer verder gaan met aflossen…..

Ik besef me wat een luxe paard ik ben. Er zullen veel mensen zijn die hun vakantiegeld gebruiken om gaten te vullen die door de crisis ontstaan zijn. Ik ben dan ook erg blij als het ons toch weer lukt om op vakantie te gaan. Voor ons is het echt een hoogtepunt waar we maanden naar uitkijken en maanden op teren. Zo lang het kan, doen we het.

Wat doe jij met je vakantiegeld?

52 gedachtes over “Vakantiegeld

Zeg het maar!

