Waar doen ze het van?

Wie zou er niet rijk willen zijn? Maar wat is dat dan rijkdom? Eén miljoen? Tien miljoen? € 10.000,-? Of is rijkdom dat je de middelen hebt om aan je verlangens tegemoet te komen? In haar nieuwe boek moedigt Erica Verdegaal de lezers aan grondig over deze vraag na te denken. Rijkdom – of wat jij eronder verstaat –  komt pas binnen handbereik als je bij  het begin start en dat is besef van wat voor jou voldoende rijkdom is.

Dat antwoord hangt ook nauw samen met uit wat voor gezin je komt en wat jouw beeld van geld is. Is geld voor jou synoniem met ellende of gebrek of onrecht? Of hebben jouw ouders je geleerd dat de wereld te koop is en dat succes nauw samenhangt met geld en bezit?

Waar doen ze het van ?
Rijkdom wordt je niet in de schoot geworpen en dat is nu net een probleem voor veel mensen. Ze fantaseren er wel over maar beseffen niet altijd dat veel rijke mensen heel hard voor die rijkdom hebben gewerkt. En dan niet zozeer zich in het zweet hebben gewerkt maar slim met geld om zijn gegaan en een focus hadden. Wat doen die rijken wat wij, normale stervelingen niet doen?

In ´Waar doen ze het van? Hoe je rijk wordt. En blijft.´ onthult Verdegaal wat rijke mensen allang weten. Je kansen om rijk te worden, zijn aanzienlijk groter als je je impulsen weet te beheersen en je niet laat leiden door emoties (o jee, hier val ik al af…), weet wat je wilt, handelt naar je prioriteiten, je diepgaand verdiept in geldzaken (en die niet zomaar overlaat aan iemand in een strak pak), het verschil kent tussen schulden en bezittingen en in deze huidige crisistijd niet gaat consumeren omdat Rutte dit van je verlangt. Je trekt juist je eigen plan en lost je hypotheekschuld af.

Natuurlijk denkt Erica Verdegaal heus niet dat Nederland straks ineens een paar 1000 miljonairs erbij heeft, die beginnen met bezit te vergaren onmiddellijk nadat ze de laatste bladzijde van dit boek hebben gelezen. Haar boodschap in dit boek is dezelfde boodschap die we lezen in haar columns: we kunnen er niet meer van uitgaan dat de staat ons verzorgt van de wieg tot het graf dus begin met voor jezelf te zorgen. De tijden zijn grondig veranderd en een goed gevulde spaarpot is bijna noodzaak geworden in deze crisistijd.

Denk vooral zelf na, laat je geen polissen en verzekeringen aan smeren maar spaar in plaats daarvan, om de pech die je overkomt op te vangen. Weet wat voor type mens je bent en pas je gedrag daar naar aan. Kun je niet tegen stress? Houd het dan bij sparen. Ze rekent je voor hoe je met het maandelijks opzij zetten van €100,- toch een klein kapitaal kunt vergaren. Ben je meer risicogericht, dan kun je aan aandelen en beleggen denken, maar alleen met geld dat je kunt missen.

Verdegaals boek leest als een trein, haar toon is over het algemeen plezierig (buiten een hele giftige sneer naar thuisblijfmoeders) en je raakt als vanzelf gemotiveerd om haar tips op te volgen. Het boek bevat veel voorbeelden en uitleg, onder meer uit de gedragseconomie en laat je op een soms bijna filosofische manier over geld nadenken, tegelijkertijd is het ook heel praktisch. Voor mij was het boek een prettig soort combinatie van Psychologeld, Nooit meer piekeren over geld en Financiële workout (hier allen besproken), met dat verschil dat haar boek vollediger is door de hierboven beschreven combinatie. Een aanrader!

Erica Verdegaal
Waar doen ze het van? Hoe je rijk wordt. En blijft.
ISBN 9789461260550 / € 16,95

41 gedachtes over “Waar doen ze het van?

  1. Ik heb me net iets te vaak het hoofd gestoten aan adviezen van mw verdegaal… Ik laat de beurt voorbij gaan in deze en heb inmiddels een prima kerel in pak om mijn zaken te behartigen. Hij is zijn gewicht in goud waard gebleken! Dankzij hem hebben we heel wat dingen goed geregeld nu. Zonder hem zaten we nu tegen 6,25 procent rente nog steeds bij de sns vast.

    Verbaasd me niks dat schrijfster iets tegen thuisblijfmoeders heeft. Heel typisch. Echt van deze tijd, ook. Kinderloze feministe, dus.

    Like

  2. ben benieuwd wat die sneer naar thuismoeders dan is.. ? wij doen t toch wel aardig, ook al ben ik thuis. ok ik werk ook vanuit huis als gastouder. maar voel me aardig aangevallen dus ga t boek sowieso niet lezen 😉 hier trouwens ook geen mannen in pakken, huurhuis, dus voor die paar verzekeringen nergens advies voor nodig. is zelf nog wel uit te zoeken 🙂

    Like

  3. Zou dat nou een beetje schuiven, open deuren intrappen? 😉
    Wel een goede recensie, hoef ik het boek niet meer te lezen, hoewel het altijd wel motiveert, zulke praat. Maar ja, daar hebben we ook jou voor natuurlijk 🙂

    Like

  4. Bedankt voor de recensie. Krijg alleen een beetje de kriebels over de inhoud. Toch maar lenen van de bieb, want misschien ben ik bevooroordeeld. Heb je recensie gelinkt op mijn blog als tegenhanger.

    Like

  5. Als ik het goed onthouden heb meende Verdegaal dat 'niet werkende' moeders ook 'niet werkende' dochters baren? Oftewel dat tradities de 'verderfelijke' gewoonte hebben zich bij een volgende generatie voort te zetten? Ik ben wel benieuwd hoe ze dat dan onderbouwt, psychologie van de koude grond?

    Like

  6. Zeg, kan je eens vertellen wat die sneer dan precies was? Of moeten we daarvoor het boek lezen? Ik ben eigenlijk best benieuwd 🙂

    Like

  7. Ik heb het boek van Hormann vorig weekend gelezen, en ben er de hele week al in gedachten mee bezig, een zeer zinvol boek dus, al is het alleen al om eens over alles weer eens goed na te denken. Het kan zijn dat mijn man eind dit jaar zijn baan verliest en ik maakte me daar behoorlijk zorgen om, dan is het weer fijn om te beseffen dat ik er ook op een andere manier naar kan kijken en als ik alle prioriteiten weer eens de revue laat passeren dan weet ik ook dat ik het met minder ook wel (weer) zal overleven. Vr. Gr. Kathy.

    Like

  8. Dit onderstaande had ik in de eerdere discussie geciteerd uit het boek.

    Ik zal het nog even nalezen in Erica's nieuwe boek;) pagina 74, helaas denkt ook zij er zo over. Ze heeft het over partime prinsessen die hooguit 900 per maand verdienen en ook nog eens 800000 vrouwen die niet werken. En daar direct onder; citaat; “maar erger veel vrouwen vinden dat best!”
    Nog een citaat; Partime prinsessen bouwen niet aan werkervaring en pensioen en houden het gezinsinkomen onnodig laag. Deze onverstandige levenshouding blijkt zich in de volgende generaties te handhaven, want deeltijdmoeders baren deeltijd dochters.” Einde citaat. Aldus Erica Verdegaal!
    Goh laat ik nu eens 2 hoogopgeleide kinderen hebben opgevoed waarvan de 1 nu een goede baan heeft en helemaal niet meer aan kinderen denkt omdat ze denkt dat niet te kunnen combineren en de ander waarschijnlijk de buitenlandsche economie gaat spekken omdat als ze klaar is met haar studie een internationel carriere haar wel wat lijkt en waar ze overigens ook voor opgeleid wordt. Maar ja ik was dan toch maar thuisblijfmoeder;)

    Like

  9. Ik vond het een leuk boek, het enige waar ik wat minder mee kan is de adviezen over beleggen. Ik heb gewoon niet het idee dat dat het slimste is dat je met je geld kunt doen, zeker niet als je nog een hypotheekschuld hebt liggen (waarbij aflossen in ons geval dus ook een rendement/besparing van bijna 6% oplevert).

    Ik vroeg me tijdens het lezen wel doorlopend af hoe rijk zij inmiddels zou zijn. Ik ken veel journalisten, die behoorlijk klagen over hun inkomen. Maar die schrijven ook niet over rijk worden 😉

    Like

  10. In het boek wordt alleen de financiele kant van ieder persoon bekeken. Kan ik me vanuit haar visie wel voorstellen en ik had graag de keuze willen hebben om te kunnen werken, maar helaas is mijn gezondheid er niet naar.
    Mijn moeder werkte bijna voltijds en dat was in de jaren '70 toch wel bijzonder.

    VeggieMo

    Like

  11. Kan wel zo zijn, maar omstandigheden zijn vaak anders dan die waar mensen voor hadden willen kiezen. Ik ben geen bewuste thuisblijfmoeder, maar 1 met een ernstig gehandicapt kind erbij die 60 uur in de week aandacht en aanwezigheid nodig had. Nu 24 uurs zorg. Destijds was er geen andere keuze, want opvang voor deze kinderen was er niet en school dat was ook altijd weer een probleem. Het is het stigmatiserende wat me hierin stoort. Allemaal en iedereen en dat bestaat nou eenmaal niet! Nu ben ik chronisch ziek en krijg je vanuit een aantal hoeken ook nog eens een trap na. Ik vraag dan altijd; wil je ruilen? Niemand wil. Het leven is niet maakbaar, maar als het lijkt voor iemand dat dat wel het geval is krijg je dus dit soort opmerkingen die volstrekt langs allerlei dingen wordt geredeneerd.

    Like

  12. Dan zijn er al 2 die hij aan het denken heeft gezet;) Het is erg spannend of iemand z'n baan wel of niet kan behouden. Bij ons momenteel is het ook spannend, ontslagen nog niet, maar echt goed ook niet. Sterkte en ik hoop dat het mee gaat vallen. Dit boek kon ik in ieder geval wat mee, geeft een veel positiever beeld hoe het ook kan en dat niet alles af moet hangen van een baan.

    Like

  13. Je schrijft precies wat ik bedoel. Het leven is niet zo maakbaar en ik word soms ook boos als mensen doen alsof het wel zo is.
    Mijn man maakt dan vaak de opmerking dat diegenen die zo denken hun ultieme uitdaging nog niet zijn tegen gekomen.

    Ik heb heel veel respect voor jou en de thuissituatie. Ik heb ook heel veel zorgen gehad met mijn kinderen en dat vond ik vaak niet makkelijk.

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  14. Wat onaardig die laatste opmerking. Alsof het zijn van een “kinderloze feministe” gelijk inhoudt dat je een verzuurde kinder- en thuisblijfmoederhater bent.

    Feminisme houdt in dat je gelooft dat een vrouw haar eigen keuze mag maken en zich niet gedwongen hoeft te conformeren aan de wensen van anderen, en dan voornamelijk mannen.

    Ik ken de inhoud van mw. Verdegaals sneer niet, maar om haar dan maar gelijk zo neer te zetten is een belediging voor andere (al dan niet kinderloze) feministen.

    Met vriendelijke groet,

    Kim

    Like

  15. hmm das idd een finke sneer.. negatieve mening over thuisblijf moeders en parttime werkende moeders.. waarom.. die keus hebben ze als stel zelf gemaakt of ze hebben geen keus bij ziekte of ziek kind etc.. waarom er zo hard over oordelen.. laat ieder in zn waarde… laat ieder zn eigen leven leiden en steun elkaar hierbij ipv zo te oordelen.. ik heb ook maar een laag inkomen.. nu zo'n 400 per maand.. is dat erg.. ? ik vind van niet. we kunnen van aleen t inkomen van mn man ook nog leven. ik wil wel graag bijdragen aan het inkomen dus werk ik als gastouder vanuit huis ipv helemaal niets. andere keus is voor min loon in een winkel werken (maar ja wie neemt je aan als je 29 bent ?) en n kinderen dan voor een min loon baantje naar t kdv brengen ?? sorry dat zie ik niet echt zitten. voor een goede, leuke baan prima hoor. ieder zn eigen keus. maar ik heb de keus dat ik vanuit huis kan werken en mn eigen kinderen kan verzorgen… we komen prima rond en sparen… dus hoezo parttime prinses:S

    Like

  16. Waarom voelen jullie je zo aangevallen? Het gaat toch over financieel rijk worden, en dat word je zo misschien niet direct. Maar rijkdom kan ook in andere zaken liggen, alleen gaat dit boek daar niet over. Feiten (je verdient als thuisblijfmoeder nu eenmaal geen geld) worden verwisseld met gevoelens. En als je ziek bent, kun je gewoon niet werken, daar hoef je je toch niet voor te verdedigen? Ik moet als alleenstaande moeder van 3 toch echt zelf al het brood op de plank verdienen en thuis ook nog eens alles alleen regelen, dus, zonder ieders situatie te willen onderschatten: het is best een beetje luxe als een ander het geld voor je verdient. Julia

    Like

  17. ja maar parttime.. dus ik zou een parttime prinses zijn volgens t boek :p en verdien bij lange na geen 900 zoals daar genoemd wordt haha. en toch denk ik zelf wel eens, waar doen WE t van 😉 we doen t financieel goed dankzij een goed overzicht van inkomsten en uitgaven. dankzij internet, tv etc wel geleerd dat dat belangrijk is. en vind het zelf ook fijn om zekerheid te hebben van wat ik wel of niet kan uitgeven doordat ik weet wat er binnenkomt en welk deel eraf moet voor vaste lasten. 🙂 zie t in mn omgeving vaak genoeg misgaan bij mensen die daar niet eens overnadenken.. dan ben ik zeker trots op hoe wij het doen, zeker financieel 😀

    Like

  18. Julia toch wil ik dit bestrijden. Dit is nu de norm. Persoonlijk vind ik het jammer dat het altijd een discussie blijft steken op sexe

    Wat betekent economie?

    De benaming 'economie' komt van het Griekse woord oikos (οἶκος), dit betekent huis en nomos (νόμος), dit betekent regel. Letterlijk betekent het dus huishoudkunde. In de meest ruime betekenis bestudeert deze wetenschap, hoe de mens met schaarse middelen handelt om zijn behoeften te bevredigen.cussie wordt terwijl dat eigenlijk niet relevant is.

    Nu wordt er geld aan gekoppeld.
    Als ik voorbeeld van de levensloop neem van 'breimaar' die de complete zorg van haar kind op zich heeft genomen. Als je dat zou vertalen naar betaalde werkuren is dat zakelijk gezien behoorlijk kostbaar. Dus breimaar heeft een zorgvuldige economische keus gemaakt. En dan heb ik niet eens al haar ervaringen en kennis in kapitaal omgezet.

    Men spreekt te weinig over tijd. En misschien moet het heilig huisje werk ook eens omver geschopt worden, wat heel veel werk is nutteloos en op langere termijn een hele dure hobby.

    Nathalie

    Like

  19. @Nathalie; dank je! Ik kan je wel vertellen hoeveel dat bespaart heeft. Zo ongeveer 800000 euro in al die jaren. Tel uit je winst. Ik heb jarenlang vrijwel geen hulp van buiten gehad, want dat was er eenvoudigweg niet, heb alles zelf uitgezocht en uitgewerkt. Er zijn artsen die meer van mij geleerd hebben dan ik van hen, dat is wat ik vaker heb gehoord. Economisch verantwoord, ja. Ik was al aan het bezuinigen op de zorg voordat de regering erover begon;) Er iets aan verdiend? Nee. Er wel veel van geleerd en dat is ook heel wat waard. En bovendien is het van grote waarde geweest dat mijn kinderen niet er aan onder doorgegaan zijn juist omdat ik in deze situatie thuis ben geweest. Ook dat heeft economisch gezien geen windeieren gelegd.

    Like

  20. O dat klinkt al goed, hoe heet het nieuwe boek van Hormann? De eerste heb ik hier al liggen.
    Na onze reis naar Australie volgend jaar wil ik van zijn eerste boek en het boek van Marieke Henselman werk gaan maken (hypotheek eerder aflossen).

    Like

  21. Dank voor de recensie, als ik de ondertoon en reacties lees zijn er kleine minpunten. Maar ik vind het zeker de moeite om te lezen, alle info om mijzelf scherp te houden is welkom. Wat je er mee doet is voor een ieder persoonlijk.
    Fijn weekend, Johanna

    Like

  22. Toch had je dit niet kunnen doen als je man geen echt geld binnen zou halen. En ik zeg niet dat het daarom minder waardevol is, maar ik bijv. kan als alleenstaande moeder heel hard roepen dat ik veel geld bespaar door zelf op mijn kinderen te passen, huiswerkbegeleiding te geven en zelf te koken en schoon te maken, maar helaas, ik kan er geen rekening mee betalen of boodschap mee doen. Zo simpel is het. Julia

    Like

  23. Ik heb een artikel van Erica van der Gaal gelezen waarin zij rijke mensen neerzet als intelligente types met lange termijn-visie, oog voor het 'grotere plaatje', en het vermogen om onmiddellijke behoeftevrediging uit te stellen. Arme mensen kijken alleen op korte termijn en kunnen zich moeilijker beheersen. Ze heeft natuurlijk een punt: je wordt gevormd door wat je van huis uit mee krijgt. Maar de toon irriteerde me. Zo als zij het beschrijft, zou je bijna denken dat rijke mensen hoogstaandere wezens zijn die hun rijkdom allemaal eerlijk en door hard werken verdiend hebben. Alsof arme mensen NIET hard werken. Alsof er geen rijke mensen bestaan die over lijken gegaan zijn om hun bezit te vergaren.
    Overigens baal ik ervan als vrouwen elkaar afzeiken over de keuzes die ze maken wat betreft werken of thuisblijven. Ik ben zelf een kinderloze feministe (dus heb geen recht van spreken volgens Moira Doet?) maar zal thuisblijvende moeders nooit bekritiseren. En voor mensen die alles persé in economische waarde willen uitdrukken: thuisblijfmoeders besparen de maatschappij HEEL veel geld.

    Like

  24. Grappig hoe iedereen denkt zich te moeten verdedigen als er weinig betaald werk wordt verricht. Het calvinisme zit er stevig bij ons ingebakken! Maar we werken om te leven, we leven niet om te werken!
    Ik werk ook parttime, met veel plezier, en heb niet eens kinderen. Mijn partner heeft zijn eigen inkomen en huishouden, die draagt dus niet bij. Ben ik dan ook een part-time prinses, of moeten we daar dan weer een andere uitdrukking voor verzinnen? Of zullen we maar helemaal ophouden met die stomme etiketjes?

    Like

  25. Jou situatie is gewoon heel anders dan die van mij. Ik snap jou redenatie wel, maar je kunt het een niet met het ander vergelijken. Vergis je niet in mijn situatie. Niet kunnen werken omdat er eenvoudigweg geen opvang is voor je kind op welke wijze dan ook ( en wat bovendien gewoon een baan is naast alle andere dingen die je thuis doet, nu zorgt een heel team voor mijn kind ) en daardoor niet de keuze hebben om te werken of niet is mij vaak bijzonder zwaar gevallen. Dat afhankelijk zijn voelt lang niet altijd goed. Geen van de situaties is ideaal, van wie dan ook, en echt invoelen en begrijpen hoe het bij een ander is gegaan is bijna niet te doen, zeker als je elkaar niet goed kent.

    Like

Zeg het maar!

