Kleine beetjes maken veel mogelijk

We leven al jaren volgens een redelijk strak budget. Toen wij in inkomen achteruit gingen, maakten we keuzes, streepten een aantal zaken door en reorganiseerden onze financiën grondig. Het leven dat we nu leiden is evengoed heel comfortabel. We leven redelijk sober, kunnen ons een vakantie veroorloven en voor alle periodieke uitgaven zoals kleding, onderhoud aan de auto of pech, wordt gespaard. Omdat we heel bewust keuzes maken waar ons geld naar toe gaat, genieten we meer dan voorheen. De zaken die zijn geschrapt, waren blijkbaar minder belangrijk.

De hoogte van ons vakantiegeld bepaalt ons vakantiebudget. Door flink te zoeken lukt het elk jaar weer om voor twee weken een huisje in Frankrijk te boeken. Vooraf schatten we alle uitgaven in zoals voor de boodschappen,  het reizen en de uitjes. Omdat we altijd alles bijhouden is dat een kwestie van even een jaar terugbladeren in de boekhouding.

Wat niet in het budget valt, is een hotelovernachting. Natuurlijk kunnen we dichterbij huis vakantievieren maar wij zijn van die verwende nesten die in ieder geval een paar weken per jaar echt even van een knallende zon willen genieten. Dat betekent nog altijd een flink eindje rijden. De bestemming van dit jaar, de Auvergne, is op 10 uur rijden van ons huis. Dat is te doen in één keer, maar echt prettig is dat niet. Omdat ik na het boeken ontdekte dat de terugreis op een zwarte zaterdag valt, heb ik toch maar een chambre d´hotes geboekt. Ik ben één keer vast komen te zitten tijdens zwarte zaterdag en wist in één klap waarom dit zwarte zaterdag heet. Nooit meer!

Om het tekort in de vakantiebegroting op te vangen, ben ik boeken en dvd´s gaan verkopen via internet. Van de dvd´s had ik wel verwacht dat er belangstelling voor was (veel scandinavische thrillers) maar tot mijn stomme verbazing verkopen mijn oude studieboeken ook heel goed. Nooit verwacht dat mijn´Chakrawerkboek´ of ´Clinical Massage Therapy´ nog zoveel geld zouden opleveren!

De zaken lopen zo goed, dat ik nu ook voor de heenreis heb geboekt. Dan kunnen we ergens eind van de ochtend vertrekken, tot een uur of 5 rijden en dan hoeven we de volgende dag nog maar een paar uur. Ik zocht zeker een halve dag op internet naar een goed adres. Bijna alles viel af, of het zat al vol of het was te duur. Ik zocht naar een B & B in een leuk stadje waar je ´s avonds wat kunt eten. Pas na uren zoeken drong het tot me door dat ik natuurlijk ook even kon kijken of de B & B van de terugreis nog plek had. En jawel. Over suf gesproken!

Ik kan er enorm van genieten, dat al die keren dat ik die € 3 of € 5 van een verkocht boek opzij heb gezet, uiteindelijk resulteren in twee hotelovernachtingen. Je neemt afscheid van het één om het ander mogelijk te maken. Voor mij is dit essentie van consuminderen. Je hoeft je absoluut niet alles te ontzeggen, door creatief te schuiven met budgetten en te sparen voor de extra´s is er nog veel mogelijk. En dat terwijl ik een paar jaar geleden echt dacht dat wij ons huis moesten gaan verkopen toen mijn inkomen enorm achteruit ging. Consuminderen is zoeken naar wat kan binnen de mogelijkheden die je hebt. Wij kiezen voor een vakantie en een hotelovernachting, een ander rookt of gaat vaker uit eten. En weer een ander consumindert om een schuld af te betalen. Het kan allemaal.

Ik besef me dat ik in een luxepositie zit. Sommigen sparen en leven zuinig en zullen niet op vakantie kunnen of zich een extaatje veroorloven, zeker niet in deze tijd, dat is zuur. Waarvoor excuses als mijn jubelverhaal je rauw op de dak valt. Er zijn echter heel veel mensen die denken dat ze zich niets kunnen veroorloven maar waar er toch ruimte is. Zo kreeg ik laatst een mail van een mevrouw die door het opvolgen van mijn tips (weet wat er inkomt, houd je uitgaven bij, schrap wat je niet belangrijk vindt en spaar voor pech en reseveringsuitgaven) tot haar stomme verbazing zo veel geld overhield dat ze voor het eerst in 20 jaar op vakantie kon gaan. Kijk, daar doe ik het voor!

25 gedachtes over “Kleine beetjes maken veel mogelijk

  1. Geniet van je luxepositie. Dat doen wij ook. Wij hebben besloten twee maal per jaar hier naar toe te gaan. Beter de boer huur betalen dan als we ouder worden een hoge thuiszorg eigen bijdrage. Vanwege nu gespaard geld.

    Like

  2. Fijn dat het allemaal zo mooi lukt op deze manier. En dan is vakantie ook écht vakantie, in plaats van maagpijn omdat je weet dat na de vakantie er nog een rekening wacht: nl. die van de vakantie.

    Like

  3. Zulke verhalen vallen mij niet rauw op mijn dak. Het inspireert me des te meer om dóór te zetten. Zodat ook wij over (…?) een keer op vakantie kunnen. Als we dat dan nog willen, want het bevalt ons best, zo thuis.

    Like

  4. Het is een blogje naar mijn hart!!! Toevallig zat ik net ook even een blogje te schrijven voor morgen over eerst en nu 😉 En dat dank zij jou 😉 Zooooooo leuk!!!
    Je hebt helemaal gelijk, we moeten genieten van de dingen die we hebben en van deze overnachtingen zul je waarschijnlijk nog veel meer genieten dan voorheen, leve de verkoop van de boeken 😉
    En consuminderen betekent voor mij voornamelijk intenser leven en genieten van datgene wat ik heb, datgene wat ik voorheen zo normaal vond 😉
    Super dat je zoveel mensen kunt motiveren en stimuleren!!!! xxx

    Like

  5. Door geld van tweedehands verkopen, hebben we onze kamer 'nieuw' kunnen inrichten onlangs. Ben erg blij met het resultaat. Dat waren ook vele kleine beetjes en door de verzendkosten ook te sparen op paypal, liep het lekker op:)

    Like

  6. Wij hebben in het verleden ook vaak zaken die niet echt nodig waren maar wel heel erg gewenst betaald door dingen te verkopen waar geen waarde meer aan hechtten.

    Like

  7. Ik zat te genieten van je blogje. Doen wat je wilt en kan en laten vallen waar je zonder kan. Zo kan je redelijk luxe leven voor weinig. Geniet straks van je welverdiende vakantie.

    Like

  8. Wat een gaaf blogje, werd er helemaal blij van. Waar heb jij je boeken verkocht? via bo.l.com? daar heb ik een boel verkocht maar ik betaalde me blauw aan de verzendkosten en hield er uiteindelijk bitter weinig aan over. Heb jij daar nog tips voor?

    Like

  9. Consuminderen is niet voor niets een echte sport!
    Het lijkt ook wel als je er even creatiever mee om moet gaan je dan ook veel blijer bent met weer een behaalt succesje. (op wat voor manier dan ook) Ik ben op dit moment een beetje aan het Sinterklazen hahaha, door boeken te verkopen, kan ik weer nieuwe (2e hands) terug kopen, dvd op rommelmarkt, 20% korting bij de drogisterij, sjaaltjes in de uitverkoop enz. en ik heb er toch een plezier in. Het is met consuminderen zo: net zo veel plezier hebben als een ander maar dan voor de helft van de prijs. Fijne dag, vr.gr. Kathy

    Like

  10. Door je blogje realiseer ik mij iets wat ik nog niet zo had bekeken. Dat wij niet op vakantie gaan deze zomer, is zo gepland door afronding studie en veel klussen in de wijngaard voor mijn vriend, is prima. Ik vond het wel zuur dat we van het najaar niet een weekje weg konden. Maar…door je blogje realiseer ik mij ineens dat door internetspaarprogramma's en verkopen op internet ik wel onze spaarrekening voor de reis naar Australië een paar honderd euro heb gespekt. Daar hadden we ook van op vakantie kunnen gaan afgelopen najaar maar dat deden we niet (kwam niet in ons op). Nu ik mij zo realiseer dat we het zonder het te merken die keuze hebben gemaakt, vind ik het ineens niet zo erg meer dat we van het najaar zijn thuis gebleven. Die grote reis in het vooruitzicht maakt het helemaal goed!

    De voorpret voor de vakantie is de helft dus geniet van beide!

    Groetjes Lily

    Like

  11. Op deze manier geniet je extra van je overnachting. tenminste, ik wel. Het geeft mij meer voldoening als ik iets verkoop en daarna iets anders er voor terug koop. Zo verkopen wij regelmatig speelgoed van de kinderen en het geld besteden wij aan een dagje uit naar keuze van de kinderen. Zo leuk om dat met het gespaarde geld te betalen!

    Like

  12. Ik heb ook afgelopen week de hotelovernachting geboekt. 8 uurtjes rijden en dan uitrusten tot de volgende dag. Daarna nog een kleine 4 uur. Op de terugreis kunnen wij dat niet doen want dan hebben wij dus nog veel te weinig gereden. Dan gaan wij naar de Bodensee waar mijn broer is. Ook een 8 uurtjes. Eerlijk verdeeld. Geniet van je voorpret.

    Like

  13. Ik verkoop inderdaad via Bol, soms houd ik maar 1,50 aan een boek over door de bemiddeling en de verzendkosten. Ik heb ook wel via MP verkocht maar dan gaan mensen onderhandelen over de prijs. Nu heb ik er geen omkijken naar vind ik…

    Like

  14. Prachtig verhaal, je inspireert mij elke keer weer! Excuus is heel mooi, maar wellicht kunnen de mensen die echt niets meer over houden dan toch van kleine beetjes een dagje uit.
    Geniet van het mooie vooruitzicht.
    Groet, Johanna

    Like

  15. Wij moeten nu lang zonder vacantie doen.
    Het is frusterend als je helemaal niets kunt besteden ergens aan.
    Daar zitten wij op dit moment mee.
    Maar afbetalen is ook fijn.
    Maar ik gun het jullie zo om heerlijk te gaan genieten.

    Like

  16. De Auvergne is erg mooi! Wij komen er elk jaar maar dan met de kerst. Wij vinden met name de Cantal erg mooi! We huren daar in de Winter een boerderij voor 6 personen voor Eur 325 per week rechtstreeks van de Franse eigenaar. Ik weet niet in welk deel jullie zitten, maar mocht je naar de Cantal gaan dan kan ik je wel wat leuke tips geven! Kees Aben

    Like

  17. De Cantal is de stilste en minst toeristische streek in de Auvergne, Het heeft prachtige Romaanse Kerkjes en waanzinnige uitzichten. Je kunt er fantastisch wandelen en veel kaasboerderijen gratis bezoeken. Wist je dat de beroemdste kazen er vandaan komen, zoals de Bleu de Auvergne (blauwschimmel), de Cantal en de Saint Nectaire en de Salers (genoemd naar de prachtige soort koe).Daarnaast de bekendste linzen die heel vaak in de duurste restaurants geserveerd worden.(de linzen van Le Puy). Als je me laat weten waar vooral jullie interesses naar uitgaan dan mail ik je wat concrete tips. gr Kees

    Like

Zeg het maar!

