Controleer je energieverbruik

Eind december geven altijd wij de meterstanden door en dan krijgen we na een tijdje een afrekening.  De afgelopen jaren kregen wij elke keer een bedrag terug, doordat we de verwarming een paar graden lager zetten en minder lang douchen . Dat werd wel steeds minder want het geschatte verbruik kwam steeds dichter in de buurt van het werkelijke verbruik.

Met zo’n strenge winter achter de rug kan de afrekening flink tegenvallen. Daarom bekeek ik op de site van onze energieleverancier onze gegevens. Tegenwoordig kun je makkelijk tussentijds meterstanden doorgeven en krijg je meteen een melding of je voorschotbedrag te hoog of te laag is. Het viel me mee. Weliswaar is er meer gas verbruikt, maar ook weer minder stroom. Het heft elkaar net op en met het huidige voorschotbedrag komen we niet in de problemen.

Als het anders was geweest, zou ik met één druk op de knop het voorschotbedrag hebben kunnen verhogen. Liever vanaf nu per maand een tientje meer betalen, dan achteraf een groter bedrag ineens te betalen.

Weet jij of je heel veel meer hebt verbruikt? Controleer het eens! Hup duik die meterkast in en zoek het uit! Voorkom nare verrassingen!

30 gedachtes over “Controleer je energieverbruik

  1. Eind vorig jaar hebben wij een aantal winddelen gekocht. Toen dacht ik nou dan kan het voorschot ook wel iets naar beneden. En dan komt die koude winter, na ja ik vermoed dat we bij moeten betalen. Maar dat kijk ik niet echt na.
    Maar voor dit soort tegenvallers hebben wij onze buffer en die gebruik ik er ook voor. Ik hoop dat we volgend jaar geld terug krijgen door die winddelen en de inmiddels geplaatste zonneboiler.

    Nomoskar

    Like

  2. Wij zijn in december overgestapt, hebben een flink bedrag aan betaald voorschot teruggekregen en als ik het nu steeds check, zitten we dus flink naast het geschatte bedrag, aan de verkeerde kant. Toch pas ik het nog niet aan. Ik hoop het in de zomermaanden zoveel mogelijk recht te trekken, zodat we uiteindelijk niet (of bijna niet) meer hoeven bij te betalen.

    Like

  3. Blijf het altijd vreemd vinden dat men graag vooraf meer wilt betalen, terwijl je verbruik goed kun narekenen en zo zelf geld kan reserveren voor wat hogere energienota, zo vang je beetje rente en hou je ook vinger aan de pols 🙂

    Je weet na voorgaande jaren exact je verbruik dus word hier niks geschat 🙂

    Like

  4. Ik weet ook exact mijn energieverbruik nav het bijhouden maar een strenge winter heeft invloed op je verbruik. Natuurlijk kan ik dat dan van de buffer betalen maar als ik het vooral al weet dat t meer wordt, kan ik ook het voorschotbedrag iets omhoog gooien.
    Mensen krijgen liever terug dan dat ze bijbetalen, zo werkt dat.

    Like

  5. De energierekening 2012…wat een ramp dit jaar!
    Bij mij zit de studentenhuisvesting er als verhuurder tussen. Het voorschotbedrag zit bij de huur in en ik weet niet eens wie er hier levert. Is dat lastig? Ja! Wel als je nu een onenigheidje hebt met de verhuurder of het tarief wel klopt. Vorig jaar betaalde ik 0,02 eurocent per kwh en dit jaar 0,32 eurocent per kwh. Dan zou je zeggen 'goh, slecht opgelet Lily!' Maar nee, dit had de verhuurder van te voren maar niet aangekondigd. De verklaring schijnt een nieuwe methode van berekenen te zijn. De heffingskorting werd over alle gebruikt kwh's in het complex (dat is de studentenhuisvesting, het hele universiteitsterrein en het hele ziekenhuisterrein) omgeslagen en nu krijgt ieder zijn heffingskorting terug per huishouden (zoals het hoort overigens). Tel daarbij op dat een of ander genie dacht dat een voorschot van 39 euro over heel 2012 wel genoeg zou wezen (ook dat kan ik van te voren niet zien maar pas op de eindafrekening omdat er daarvoor alleen staat 'servicekosten' zonder uitsplitsing) en toen zat ik ineens met een gepeperde rekening voor energie! Terwijl ik vorig jaar nog flink wat geld terug heb gekregen. Ik vroeg natuurlijk om een gespecificeerde rekening, we zijn nu ruim 2 maanden verder en die heb ik nog niet in huis. Maar, als je de rekening direct krijgt van de leverancier dan is die toch ook gespecificeerd? Gezien het feit dat ik totaal geen informatie krijg denk ik steeds sterker dat het geen zuivere koffie is daar op de administratie. Dat blijkt alleen al uit het feit dat ze blijven herhalen dat ik een bovengemiddeld gebruik zou hebben. Even checken op internet leert dat mijn vermoeden bleek te kloppen, dat is echt onzin. (Kan ook haast niet als je de verwarming meestal maar een uur of 2 per dag aan hebt staan, zelfs in die koude winter.)
    Maar, er is nog hoop. Sinds ik het woord 'huurcommissie' heb laten vallen lijken ze eindelijk een beetje hun best te willen doen.

    Ik kan bijna niet wachten tot ik dit soort dingen in een nieuw huisje (want ooit moet ik hier uit) gewoon zelf onder controle kan houden. Vooral het gebrek aan informatie irriteert mij nu mateloos.

    Groetjes Lily

    Like

  6. Ik noteer al jaren elke zondag het verbruik van water, gas en elektriciteit. Onze jongste ging in augustus 2012 alleen gaan wonen en ik 'zie' wel dat we sindsdien een lager verbruik hebben van zowel water, gas als elektriciteit. Ik veronderstel dus wel dat we, ondanks de lange koude winter, bij de jaarlijkse afrekening in augustus zullen terugkrijgen. Ik heb veel liever een te lage maandelijkse voorschotfactuur en bij te afrekening te moeten opleggen ipv hogere maandelijkse voorschotten en nadien terug te trekken. Betaal je te hoge maandelijkse voorschotten dan geef je de energiemaatschappij eigenlijk een gratis lening….liesbet

    Like

  7. Een paar maanden na de overgang van een tweepersoons- naar een eenpersoonshuishouden ben ik ook eens gaan kijken naar het verschil tussen verbruik en betaald maandbedrag (dat na scheiding niet was veranderd) en dat bedrag iets verlaagd. Volgens de cijfers had ik mijn maandbedrag kunnen halveren. Omdat ik nog geen cijfers had van een heel jaar eenpersoonshuishouden en het net heel erg koud was, heb ik een redelijk veilig bedrag bepaald. Na de afrekening zie ik wel weer verder.

    Like

  8. Goh Gerda wat klink je zuur.
    Zoals ik het nu heb ingesteld met het voorschotbedrag kom ik precies uit en loop ik niets mis.
    Niet iedereen die hier komt is een doorgewinterde consuminderaar met een buffer. Die kunnen problemen krijgen als ze ineens flink bij moeten betalen. Voor hen is dit stukje bedoeld.

    Like

  9. Dat liever terug krijgen dan bijbetalen is een emotie. Prima voor wie dat een lekker gevoel vindt, maar renteloos geld voorschieten kost wel geld. Dat is toch wel handig om op te wijzen voor mensen die op de kleintjes moeten letten?
    Annemaria K.

    Like

  10. Maar je schrijft toch ook voor mensen die wel een buffertje hebben en geen zin hebben om de energieleveranciers onnodig te sponsoren?
    Annemaria K.

    Like

  11. natuurlijk Annemaria maar die kunnen dat dan blijkbaar zelf bedenken. Als jij het anders doet is het prima. Waar het mij omgaat is dat veel mensen zich niet realiseren dat nu even controleren hoe het met je energieverbruik er voor staat, een vervelende verrassing kan voorkomen. Hoe je dat vervolgens oplost: maandbedrag verhogen of zorgen dat je dat geld zelf achter de hand hebt, moet je zelf weten.

    Like

  12. Ik hou de dubbeltariefmeter beiden bij en t gas. Dat doe ik in en schriftje met 4 jaren naast elkaar. Dan kan je ook zien waarom t soms afwijkt wat dat noteer ik ook zoals nu dus een lange winter en in april nog nachtvorst. Als het dan gaandeweg t jaar t gortig word kijk ik ook inderdaad hoe en wat zou het verhogen (voorschot) maar dat is niet aan de orde. En neem maar aan van een ex mederwerker klantenservice van een grote energiereus je wilt de mensen niet de kost geven die betalingsregelingen daardoor aan moeten vragen omdat ze veel bij moeten betalen of zich rijk rekenen bij een verhuizing en dan eerder een eindafrekening van t oude adres krijgen. Meestal zijn die verhalen voorzien van zielige verhalen van kindertjes met honger, ouders die niet kunnen werken, huilen en wat al niet meer. We kregen er training in hier niet in te trappen en bovendien wordt het ook in het log gezet zodat je weet dat het een gewoonte is van mensen dingen niet aan te passen en het er maar op aan laten komen (je kan daar ook zien of het vaker gebeurd of iemand zijn voorschotten niet betaald, al een betalingsregeling heeft enz)
    Gr ik

    Like

  13. Bedankt voor de tip. Volgens de afrekeningen zit ik al jaren (ver) onder het landelijk gemiddeld van mijn type woning en mijn huishouden. Sinds een tijdje houd ik mijn meterstanden bij. Eerst wekelijks, maar toen was ik telkens verrast door de verschillen. Nu dagelijks, waardoor ik heel precies het verbruik weet.

    Ik woon nu 5 jaar in mijn huidige huis, maar aan gasverbruik heb ik nog nooit zoveel verbruikt als dit jaar. Ik had verwacht dat het wel los zou lopen, omdat ik wel weer minder electriciteit en water ben gaan verbruiken. Maar n.a.v. je blog ben ik toch eens gaan kijken. Het is niet alleen het verbruik, maar ook de tarieven zijn behoorlijk gestegen, viel me op.

    De energiemanager komt uit op een hoger verbruik dan ik zelf heb berekend de meter begin september op uit zal komen. Toen heb ik de tarievenstructuur uitgeplozen, in excel gezet en een doorrekening gemaakt. Het lijkt heel helder, maar het is abacadabra en ik kom op echt veel hogere bedragen uit dan het energiebedrijf mij met hun programma voorrekent. Schiet mij maar lek.

    Aangezien er hier niets binnenkomt (NUG) leef ik inmiddels al 9 maanden van mijn buffer. Ik draai iedere eurocent om, om dat zo lang mogelijk vol te kunnen houden in afwachting van ziekteherstel en betere arbeidsomstandigheden. Ik kan het dus beter op de bankrekening laten staan, dan krijg ik in ieder geval nog een ietsiepietsie rente.Intussen zal ik me mentaal gaan voorbereiden op de komende financiële tegenslag.

    Sacha

    Like

  14. Tuurlijk moet, nouja moet, je je voorschot verhogen als blijkt dat je verbruik gestegen is. Dan is het iig bij te houden. Rente op je spaar/betaalrekening krijg je toch (haast) niet en je weet niet wat er met je inkomen gaat gebeuren in deze tijd van crisis en bezuinigingen.

    Like

  15. Mooi dat je dit stukje schrijft voor mensen zoals ik 😉 Ik ben er hartsikke blij mee!!!!

    Zoals ik al eerder zei wilde ik de meterstanden ook eens bij gaan houden en dat was ik alweer vergeten dus dat ga ik NU meteen doen!
    Van de mogelijkheid tot online bekijken en zelf de termijnbetaling aanpassen had ik nog nooit gehoord 😉 Dus jaaaaaaaa, ik ben weer blij met je en zal de meterstanden meteen eens noteren 😉 En ik ga ook eens kijken of we dat bij die van ons ook online kunnen bekijken 🙂 BEDANKT!

    Like

  16. Den ook emotie als ik maar niks moet bij betalen oeh ik krijg wat terug 🙂 wat je zelf al van te voren heb betaald.

    Ook die strenge winter is vaak gehoord argument maar ik heb dit jaar een record gevestigd qua gas verbruik en dan bedoel ik laag heel erg laag onder de 500 M3 voor gezin met 6 personen en 125m2.

    Als het normaal 0 graden en dit jaar -5 maakt qua stoken niet zo heel veel uit heb ik ondervonden maar dan dien je wel een goed geïsoleerd huis hebben.

    Als de 2 miljoen klanten van Essent/Nuon 100 euro ieder te veel betalen hoeveel rente extra levert ze dat op ??? Consuminderen 🙂

    Like

  17. Ik heb laatst ook mijn standen even ingevoerd en wat bleek? Zat ik dus te laag…Ik heb hem met 20 euro verhoogd, 5 euro hoger dan voorgesteld door hun, en dan maar zien hoe ik uitkom. Mijn afrekening vindt in november meestal plaats. Ik betaal nu liever iets meer en dat ik straks of gelijk speel of iets terugkrijg, dan dat ik in december een hoog bedrag moet bijbetalen.

    Gr. Boukje

    Like

  18. Ik krijg toch ook echt veel liever geld terug. De afgelopen twee jaar was dat telkens een flinke smak geld waar ik weer leuke/nuttige dingen van kan doen. 🙂

    Ik ben al blij dat ik het eigen risico voor de zorgverzekering elke maand apart kan zetten.

    Ik moet er daarom dus niet aan denken om ineens een heleboel geld te moeten bijbetalen.

    En een emotie die fijn voelt is echt niet verkeerd. 😉

    Like

  19. Ik krijg ook veel liever geld terug dan dat ik later moet bij betalen. De afgelopen twee jaar was de teruggave een flinke smak geld. Heb ik nu een opgeknapte slaapkamer van. 🙂

    En een fijne emotie is geen verkeerde emotie. 😉

    Like

  20. Ik krijg ook veel liever geld terug dan dat ik later moet bij betalen. De afgelopen twee jaar was de teruggave een flinke smak geld. Heb ik nu een opgeknapte slaapkamer van. 🙂

    En een fijne emotie is geen verkeerde emotie. 😉

    Like

  21. Ik krijg ook veel liever geld terug dan dat ik later moet bij betalen. De afgelopen twee jaar was de teruggave een flinke smak geld. Heb ik nu een opgeknapte slaapkamer van. 🙂

    En een fijne emotie is geen verkeerde emotie. 😉

    Like

  22. Hoi spaarcentje
    Ik ben een vrolijke consuminderaar en ik sta helemaal achter het stukje wat je over de energie nota hebt geschreven .
    Iedere week het gebruik bijhouden is de eerste stap.
    Als je ziet dat je teveel gebruikt of meer als het jaar daarvoor.
    Open een aparte spaarrekening voor energie stort daarop het bedrag wat je anders zou ophogen bij je termijn bedrag en vang hierover zelf de rente inplaats van de energieleverancier die al genoeg winst maakt.
    Weet dat sommige mensen dat moeilijk vinden maar het is ook een optie.

    Gr gerda

    Like

  23. Hoi,
    Het is een goed onderwerp, al was het maar dat mensen even bij hun energieverbruik stil staan. Wat je daar vervolgens mee doet, dat moet iedereen zelf weten. Heb je een enorme buffer, en boeit het je niet als je moet bijbetalen, prima. Hou je liever je maandbedrag hoger en krijg je dan geld terug, ook goed.

    Wat de rente betreft die je misloopt als je maandbedrag te hoog is: zoveel rente krijg je toch niet meer op je spaarrekening.

    Als je buffer zó groot is dat je er belasting over betaalt dan kan het zelfs voordelig zijn om het bij je energieleverancier te 'stallen'. Dan staat het niet op je rekening en telt het dus even niet mee in box3. 😉

    Bij onze energieleverancier kun je inloggen en je meterstanden doorgeven, en ook checken of je maandbedrag ongeveer overeenkomt met het verbruik. Ons maandbedrag is ook hoog ingeschat, maar ik krijg ook liever geld terug dan dat ik moet bijbetalen.

    Like

  24. Ik krijg eens per kwartaal automatisch een mail of ik mijn meterstanden wil invullen. Dat doe ik braaf en verander dan ook zo nodig het voorschotbedrag. De laatste keer was dit jammer genoeg wel omhoog.

    Like

Zeg het maar!

