Nieuwsflits

Onze vakantie nadert het einde. Zaterdag vertrekken we hier en rijden we naar Châlons en Champagne. Daar overnachten we en dan rijden we zondag door naar huis. De tijd lijkt hier stil te staan. Met moeite kan ik achterhalen welke dag het is. Twee weken op één plek maakt dat we een dieper gevoel van ontspanning bereiken. Wel ben ik behoorlijk moe. De hitte en de vele uitstapjes maken dat ik uitkijk naar volgende week: ik ga helemaal niets doen. S. doet mee aan een voetbal driedaagse en ik ga uitrusten.

Het gevolg van de vele uitstapjes is dat we meer uitgeven dan andere jaren. Hier had ik vooraf wel rekening mee gehouden en het budget uitstapjes al wat omhoog gedaan. Ik had er echter niet voorzien dat sommige uitjes zó duur zijn. Toegang toe een educatief vulkanenpark: € 70,-. Een tentoonstelling over het ontstaan van de mensheid: € 33. Naar de top van de Puy-de-Dôme gaan met de trein: € 23 (een andere keer dan maar beklimmen, dat lukt me vast als dit herstel blijft doorzetten). Een kanotocht maken: € 47. Dat zijn allemaal flinke bedragen! Gelukkig zijn veel dingen gratis: door de natuur wandelen naar een waterval, een boek lezen in de tuin, naar een stadje gaan en wat rondlopen.

Ons huisje staat in de Auvergne en we zitten in de Puy-de-Dôme. Dit is onder meer een gebied van niet meer werkende vulkanen. Waar we ook zijn, altijd hebben we uitzicht op de vele puys, die als reuzen op ons neerkijken. Maar er is veel meer te zien: het is ook één en al bos, rivier, plateaus met tussendoor wat steden. Doordat we nu zoveel op stap zijn geweest hebben we ook meer geleerd over dit gebied. Zo bleek de Auvergne vroeger een tropisch klimaat te hebben gehad! We hadden het geluk dat precies op dit moment een rondreizende bijzondere tentoonstelling is neergestreken in een stadje hier vlakbij, Gannat. De tentoonstelling Paleopolis vertelt het verhaal van het ontstaan van leven op aarde, heel interessant en indrukwekkend met onder meer skeletten van dinosaurussen en de beroemde Lucy!
Ook wordt er meer uitgelegd over de Auvergne zelf, de transformatie van een tropisch gebied naar het huidige gebied, de gevolgen van diverse vulkaanuitbarstingen voor het leven in deze streek.

Het zal wennen zijn om weer de hand op de knip te houden als we weer thuis zijn volgende week. Als ik iets heb geleerd, dan is het dat terugschakelen altijd wat moeite kost. Het is niet zo dat we met geld hebben gesmeten, we aten vooral thuis, hebben weinig op terrasjes gezeten en hebben het geld niet ondoordacht uitgegeven. Toch vloog het er doorheen. Het leven is hier ook gewoon duur. Bijna iedereen in landelijk gebied heeft een moestuin en gezien de prijzen in de supermarkt van de groenten verbaast me dat niets.

Toch is niet alles duurder. Dank zij de tips van een paar van jullie vond ik amandelmeel in de supermarkt en dat was flink goedkoper dan in Nederland. Ook sloegen we flink wat koffie in van ons favoriete koffiemerk.


Af en toe kregen we bericht van het thuisfront. Net als andere keren, hebben we een oppas in huis voor de katten. Zij meldde dat onze zwerver Dibbes zich uiteindelijk weer liet zien. Twee weken voor ons vertrek stopte hij met regelmatig langskomen. Onze buren hebben een kleine kitten die ook in onze tuin rond banjert en die hem (en onze katten ook) de stuipen op het lijf jaagt. Het verschil tussen onze katten en de zwerver is dat de laatste zich nog niet voldoende thuis voelt om van zich af te slaan. Totaal geïntimideerd door de kitten verdween hij. Ik hoop dat we als we straks thuis zijn toch weer een regelmaat weten te bereiken en hem uiteindelijk kunnen vangen. Maar goed, dat is voor later. Nu eerst nog even de vakantie afmaken…..

8 gedachtes over “Nieuwsflits

  1. Klinkt allemaal heel leuk.
    Hier was de vakantie ook prijzig. Niet zozeer door de uitstapjes, maar door de boodschappen( niet zo goed gepland als jij)
    Maar ik besloot gelijk mezelf maar streng terug in ritme te proppen. Want enigzins uitgerust was ik wel ( 2 weken niet koken, niet afwassen en elke dag in uitermate rustig tempo doen, hielp enorm)

    Like

Zeg het maar!

