Potjes: ‘de spaarcentjemethode’

Wie mij al langer volgt weet dat ik potjes met geld heb. Echte potjes en digitale potjes met geld. Onlangs las ik op een blog dat iemand dit de Spaarcentjemethode noemt.Veel mensen kiezen ervoor om gewoon 1 spaarrekening te hebben en dan bij te houden waar het allemaal voor is. Dat kan ik niet. Ik moet het geld echt verdelen over verschillende rekeningen/potjes anders ‘voelt het niet goed‘. Dat slaat nergens op, ik weet het. Aan de andere kant is het enige systeem dat het beste is, het systeem dat het meeste overzicht geeft. Voor mij is werken met verschillende rekeningen en potjes overzichtelijker.

Wij hebben een rekening voor de dagelijkse uitgaven en een aantal spaarrekeningen voor reserveringsuitgaven en een buffer. Maar daarnaast zijn er nog wat andere potjes. Ik heb wat echte potjes in de kast staan waarin kleingeld zit, zakgeld van de mannen en een potje met wat overblijft van het boodschappengeld. Sinds ik kennis maakte met Moneyou heb ik ook digitale potjes. Inmiddels zijn er overigens meer banken die die mogelijkheid bieden. Maar goed, ik heb die potjes dus bij Moneyou. Het zijn er 5 inmiddels: twee rekeningen met kleedgeld (één voor M en één voor mij, de kleding van S wordt van de kinderbijslag betaald, dat op een andere rekening staat). Dan nog één rekening met mijn zakgeld. Ik heb gemerkt dat ik beduidend minder geld uitgeef als ik mijn zakgeld uitbetaal op een rekening in plaats van cash…en tot slot een rekening voor de vakantie.

Enige tijd geleden besloten wij om te gaan sparen voor zonnepanelen. Maar niet lang na dit besluit gingen we twijfelen. Er verschijnen regelmatig berichten in de krant dat zonnepanelen binnenkort veel duurder gaan worden en dat je misschien wel beter je geld kunt investeren in windenergie. Of misschien moeten we het geld wel stoppen in de extra hypotheekaflossingen. Aan de andere kant, onze auto voldoet prima, maar ooit moet er een andere komen en dat kost ook veel geld. Ik heb weinig zin om in één klap van de buffer af te zijn na aanschaf van een andere auto.

Een auto is voor ons een bewuste keus. Als M. met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat moet hij twee keer overstappen en daarna nog twintig minuten lopen. Hij is dan twee keer zo lang onderweg.  Aangezien de familie ook ver weg woont en niet echt in de buurt van openbaar vervoer, is de keus voor een auto toch al snel gemaakt. Drie jaar geleden kochten we een nieuwe tweedehands auto (van op dat moment een klein jaar oud). Die is natuurlijk op een gegeven moment op. Of eerder als we besluiten een zuinigere auto te kopen, want het heen en weer rijden naar het werk kost per maand voor gemiddeld € 200 aan benzine.

Dus, we gaan sparen voor een andere auto in plaats van voor zonnepanelen. Zo zijn de spaardoelen weer eens gewijzigd na wat nadenken.  Dat betekende een uurtje schuiven en puzzelen in exel. Meteen greep ik de gelegenheid aan om de rest van de begroting te bekijken: klopt het bedrag van het huishoudgeld nog? Van de uitjes? Moeten we als we gaan sparen voor een andere auto, een andere post schrappen? Zijn er nog andere grote uitgaven die we binnenkort kunnen verwachten?

Na een uur is de wereld weer duidelijk voor mij, althans, op papier. Nu nog even zien of het allemaal gaat lukken! Ons geld wordt verdeeld over deze potjes:

Betaalrekeningen: hier betalen we alle lopende zaken van die maandelijks worden afgeschreven.
Buffer: voor nood, onvoorziene rampen en ter vervanging van huishoudelijke apparaten, onderhoud aan het huis
Reserveringsrekening: voor alle periodieke uitgaven (feest- en verjaardagen, abonnementsgeld en contributies, onderhoud auto, route mobiel, onderhoud cv ketel, dierenarts, kapper, North Sea Jazz)
Autorekening: sparen voor een andere auto
Kledingrekening: één voor M en één voor mij
Kinderbijslagrekening: hier betalen we alles mee dat voor S is bedoeld (kleding, school, sport).
Vakantierekening: lijkt me duidelijk
Studierekening: we sparen voor de eventuele studie van S. en leggen maandelijks een vast bedrag in
Zakgeld: fysieke potjes voor de mannen en een digitaal potje voor mij
Huishoudpotje: fysiek potje waar we restjes huishoudgeld in gooien, bedoeld voor weken dat we niet uitkomt.

En jij? Werk jij ook met potjes of zou je gek worden van zo’n systeem?

46 gedachtes over “Potjes: ‘de spaarcentjemethode’

  1. Hier werken we ook met potjes. Sinds kort kunnen op onze spaarrekening ook doelen onderverdeeld worden dus dat is handig.De spaarrekening hoort bij de gewone rekening overigens. En thuis hebben we ook 'n echt potje.Inderdaad voor als we eens iets overhouden aan kleingeld. Houden we echt wat meer over dan gaat het naar de bank want grote bedragen willen we niet in huis hebben.Ik wil nog een potje aanmaken op de spaarrekening voor de vakantie. Wil niet zeggen dat we weg gaan maar dan hebben we wel iets om uit te geven als manlief vrij heeft.

    Like

  2. Ik werk zeker met potjes. Alleen zijn mijn digitale potjes slechts verdeeld over 2 rekeningen. Ik heb er geen problemen mee om op het afschrift of een los blaadje in het mapje per bij- of afschrijving bij te houden welke gevolgen dat heeft voor de potjes. Ik schrijf het dus wel uit en als ik het saldo per potje dan zo op papier zie staan dan geeft mij dat genoeg overzicht. Ik zou zonder potjes eerder gek worden omdat ik dan het overzicht mis, dan zou ik blij elke uitgave mij terecht of onterecht afvragen of ik er eigenlijk het geld wel voor heb.

    Groetjes Lily

    Like

  3. voor wij van bank verandert hadden wij ook zo'n spaarpotjes rekening. Na al dat gezeur bij de banken zijn we van bank verandert en onze bank van nu heeft zo'n rekening niet.
    Ik maak de potjes dus gewoon in excel en op zich werkt dat prima voor mij.
    Maar ik moet eerlijk zeggen dat het iets minder uitgebreid is als bij jou.
    Overigens al eens bij de windcentrale gekeken?

    nomoskar

    Like

  4. Ik hou ook van potjes. En zou er het liefst zoveel mogelijk hebben.Maar voor mij geldt dat er een psychologische drempel moet zijn om bij het geld te kunnen. De spaarrekeningen die aan mijn Ing-rekeningen hangen hebben die drempel voor mij niet. Waardoor ik te gemakkelijk ga 'schuiven'. Schuiven betekent verwarring en verlies van overzicht. Daarom was ik ook op zoek naar digitale potjes die niet direct in zicht zijn. Zo'n systeem als met Moneyou zou voor mij ook heel goed kunnen werken denk ik. Heb al even op de site gekeken !
    Groetjes Margreet

    Like

  5. gister toevallig geschreven:
    Aan het eind van de maand maakt ik altijd een plannetje voor de komende maand. Ik kijk dan hoeveel inkomsten er binnenkomen en verdeel dit vervolgens over verschillende potjes. Sommige potjes liggen vast; hypotheek, verzekeringen, belasting… Andere potjes heb ik wat meer invloed op: 'leuke dingen-budget', boodschappen, budget voor inrichting en meubels, baby-budget… Ik budgetteer echt al het geld; als mijn plan af is weet ik van elke euro waar ik hem aan uit wil geven. Een klein gedeelte noemen we 'flexgeld'. Dit is geld dat de ene maand aan kleding op kan gaan, maar ook aan een onverwachte rekening…. Op die manier hebben we altijd wat geld achter de hand voor onverwachte uitgaves.

    iemand vroeg nog hoe wij die potjes dan maakten…. Dat doen we in afas personal 🙂

    Like

  6. Ook wij hebben diverse rekeningen (4 betaal en 2 spaar) en binnen de rekeningen staan de “potjes” in een excelsheet. De bank vraagt minstens 1x per jaar of we al die rekeningen daadwerkelijke gebruiken. En mijn antwoord daarop is altijd “ja, ik kan niet zonder”. Het is mijn manier op overzicht te houden op de verschillende geldstromen in onze huishouding.

    Like

  7. Ik had voorheen veel potjes en een heel aantal rekeningen. Dat hielp mij om de boel op de rit te krijgen en te houden. Zo langzamerhand verdween er eens een rekening, omdat niet meer nodig. En nu heb ik alles op 1 rekening staan, naast de lopende rekening en is er alleen nog een slapende spaar voor het heen en weer schuiven met geld voor de meeste rente. Ik heb na jaren bezuinigen de boel zo goed in mijn hoofd, dat voor mij potjes nu alleen nog onduidelijk zijn. Maar de beste manier is idd de manier met het beste overzicht en dat is voor iedereen weer anders.

    Like

  8. Nee, niet echt, we hebben 2 spaarrekeningen, 1 waar geld opgaat dat we dan gebruiken als er verbouwingen moeten gedaan worden, staan die nog niet meteen op de planning wordt daar gewoon op verder gespaard tot we een idee hebben en dan bekijken we of het genoeg zal zijn.
    op onze 2e spaarrekening sparen we voor als we een nieuwe auto zullen nodig hebben, we zijn na het afbetling van de auto lening gewoon hetzelfde bedrag blijven verder sparen voor een toekomstig nieuwe auto.
    Als we verbouwingen doen zorgen we er wel altijd voor dat er nog voldoende spaargeld op die spaarrekening blijft staan moest er nog iets anders voorvallen of stuk gaan ofzo.

    Like

  9. Ik werk ook graag met potjes, maar manlief totaal niet. Die wordt er gek van als ik zo strak en star aan mijn potjes vasthou. Ik moet leren flexibeler te zijn en ook om vast te houden aan de potjes, potje leeg, niets kopen… maar dat is wel lastig als je net begint en je kleding in de uitverkoop wilt kopen, omdat het anders veel te duur is. Met een maatje meer is het al zo lastig, evenals schoenen met een grote maat, altijd duur.

    Like

  10. Ja ik heb zeker potjes, en mijn systeem lijkt verdacht veel op dat van jou.
    Ik heb een aantal 'echte' potjes met contant geld erin en een aantal digitale potjes. Ik denk dat ik ongeveer 15 potjes heb. Ik reserveer gewoon voor heel veel dingen geld, het helpt mij overzicht te bewaren.

    Like

  11. Ik heb op advies van jouw blog 🙂 ook spaarpotten aangemaakt. Ik heb 1 betaalrekening waarvan vaste lasten, boodschappen en zakgeld af gaan. Twee spaarrekeningen die we onderverdeeld hebben in doelen. Een spaarrekening voor grote aankopen en waar we in principe niets vanaf mogen halen tenzij het voor het spaardoel is: vervanging auto, groot huishoudelijke apparaten, vakantie, huwelijksjubileum en groot onderhoud auto. De andere spaarrekening moet de volgende reserveringen hebben en mag indien nodig naar de betaalrekening: Verjaardag/feest, extra zorgkosten, Kapper/kleding, klein huishoudelijk en school. De uitdaging is om deze tijdig aan te vullen. Verder hebben we Grote knor en kleine knor die niet open kunnen en al het klein geld in gaat voor een nog onbepaald doel. Dit systeem werkt echt geweldig goed, bedankt voor deze tip!
    Groet, Johanna

    Like

  12. Ik werk al jaren met zo' n systeem en word regelmatig door vriend en vriendinnen uitgelachen met mn vele spaarrekeningen… Maar voor mij werkt t!
    Ik merk ook dat het minder 'pijn' doet als er bijv reparatiekosten voor de auto zijn.. Dat geld had ik daarvoor immers toch al apart gezet… Miek

    Like

  13. Sinds ik vele jaren geleden in 'zuinig leven voor dummies' las over het 'enveloppesysteem' gebruik ik de methode van verschillende potjes. Ik heb dan ook echt verschillende potjes (rekeningen) voor verschillende spaardoelen. Op 1 rekening werkt niet voor mij, want dan ga ik teveel schuiven.

    Like

  14. Ik heb ook verschillende rekeningen met daaraan verschillende spaarrekeningen en daaraan weer verschillende spaardoelen. Verre reis, familieweekend (met de hele familie sparen), aflossing hypotheek. De kinderbijslag wordt gespaard voor mijn zoon, met daarbij nog een maandelijkse extra inleg. Ik heb ook twee depositos, een voor mezelf, als buffer, en een voor mijn zoon, krijgen we wat meer rente op. Daarnaast heb ik nog envelopjes met gekregen geld van verjaardagen, houd ik ook echt apart anders gaat het op aan boodschappen, en een blikken spaarpot die niet open kan waar iedere keer het kleine geld in gaat, mis je niet en telt lekker aan. Dat noemen we het dagje uit potje. Ik vind het heel prettig zoveel verschillende (spaar)rekeningen te hebben, en je kunt het zo overzichtelijk maken als je wilt.

    Like

  15. Dat herken ik wel een beetje, als ik je goed begrijp. Ik werk graag met potjes maar volgens mijn vriend krijg ik er stress van. Als ik het niet zo strak in de gaten zou houden, flexibeler zou zijn dan word ik daar volgens hem gelukkiger van. Maar ik denk het toch echt niet… Hij heeft iets tegen lijstjes en plannen. Ik mocht van hem voor deze week ook al geen weekmenu maken voor het boodschappen doen, dat moest allemaal spontaan. Het gevolg is dat (hij, want ik verrek het) al twee keer tussendoor iets heeft moeten halen bij de supermarkt en dat we nog niet 1 dag normaal avondeten hebben gehad.
    Lastig als je over deze zaken verschillend denkt. Ik hoop maar dat deze bui bij mijn vriend snel weer overwaait…

    Groetjes Lily

    Like

  16. Nu heb ik er al even over lopen nadenken en ik ga toch 1potje in de kast zetten waar ik als ik 1 euros heb die ga insteken voor zakgeld per maand te kunnen geven, alleen oudste krijgt hier al wat,maar vaak is het zoeken in onze cash geld thuis om hem te geven wat hij moet krijgen, en later zijn het er dan 3… dan kan ik sparen met 1 euro's en dan uitnemen wat ze moeten krijgen…
    Ik ga dit zo een tijdje proberen en dan zien we wel.

    Like

  17. Hallo Spaarcentje,

    Hè wat is het toch altijd heerlijk om jouw uiteenzettingen te lezen. Het geeft me altijd weer inspiratie om zelf even in de mappen te duiken.

    Ik (eigenlijk wij, maar ik doe het allemaal) hebben ook een potjes-systeem, maar alleen op papier.
    We hebben 1 betaalrekening en 1 spaarrekening, onderverdeeld als volgt:

    Betaalrekening:

    – Huishoudgeld (uitsluitend boodschappen)
    – Diversen (cadeautjes familie en vrienden/ terrasje, bios, etentje e.d./plantje, bloemetje, tuin)
    – Vervoer (benzine, OV, parkeergeld, tol, onderhoud fietsen)
    – Uiterlijke verzorging (kleding en schoenen, drogisterij-artikelen, haarverf, kapper)
    – Zeelandnet (omdat de telefoonkosten wel eens variabel zijn is dit bij mij geen “vaste last”. Deze post dekt telefonie, internet, digitale t.v. en mobiele telefoon).

    Tot zover de betaalrekening.

    Dan de Spaarrekening:

    – Post 1: Eigen risico ziekte- en tandartskosten, brillen.
    – Post 2: Klein extra spaarpotje voor uitvaart (onze verzekering is denk ik niet meer voldoende)
    – Post 3: Voor na de penionering (dat hebben we denk ik wel nodig)
    – Post 4: Reservering voor de volgende auto, maar ook reparaties en beurten, reservering volgende fietsen.
    – Post 5: Pleziersparen. Hiervan worden de grotere cadeaux betaald voor de kinderen,inboedel, vakantie, dagjes uit, sportclub e.d.

    Je ziet: het is best een uitgebreide onderverdeling. Ik hou het allemaal op papier bij zoals gezegd, gewoon in een ouderwetse multomap en dat bevalt me uitstekend!

    Echte potjes heb ik niet.

    En over de auto: je zou eens een poosje in Zeeland moeten wonen…..wij hebben een dusdanig belabberd OV dat je de auto echt niet kunt missen.

    Groet Wilma

    Like

  18. P.s. Wat ik nog vergat zijn natuurlijk de vaste lasten. Die blijven automatisch op de betaalrekening staan. Elke jaar optellen, door 12 delen en dat bedrag is niet meer van mij. Dat beschouw ik als “afblijven”

    Groet Wilma

    Like

  19. ik werkte heel veel met potjes en vooral met aparte spaarrekeningen. Sinds ik samenwoon met iemand die wel heel goed kan niet-kopen, maar die onrustig wordt van allerlei potjes, zijn er vooral rekeningen samengevoegd. Binnen mijn eigen geld heb ik nog wel verschillende rekeningen, maar alles wat we samen beslissen zit in een lopende rekening en een spaarrekening. Het groeit hard genoeg, en als hij hier gezelliger van wordt….

    Like

  20. Ik noteer alle inkomsten en uitgaven, weet perfect wanneer welke kosten vallen dus ik vind van mezelf dat ik een heel goed overzicht heb over onze financiën. k werk totaal nit met een enveloppensysteem of met een potjessyteem. Wij hebben één gemeenschappelijke zichtrekening waarop het loon van mijn man toekomt en vanwaar alle kosten mee betaald worden. Verder hebben we nog een aantal (gemeenschappelijke) spaarrekeningen met lage basisintrest maar hogere getrouwheidspremie. Van die rekeningen blijf ik af om de getrouwheidspremie niet te verbreken. Onze andere spaarrekening heeft een hogere basisintrest en die rekening dien t eigenlijk als buffer voor onverwachtse kosten. In het begin vna de maand zet ik 'het teveel' van de zichtrekening over naar ene van d espaarrekeningen. Vroeger kocht ik met het teveel regelmatig kasbons maar aangezien d eintrest op langere termijn nu heel laag staat, parkeer ik het spaargeld liever nog een beetje op een spaarrekening om af te wachten tot betere tijden.

    Like

  21. Ik ben langzaam mijn systeem aan het doorvoeren voor de rest van.het gezin. Er staan nu dus echte potjes op de schoorsteen. Elke keer als er iets verkocht is, gaat het in het bijbehorende potje.
    Een aparte rekening voor kinderbijslag is geen slecht idee. alle kleren en schoenen ervan betalen gaat zeker lukken. Maar ik heb een grijs vermoeden dat ook school daarvan betalen hier niet lukt. ( blijft toch ongesubsideerd speciaal onderwijs. of ik even €850 per jaar wil betalen).

    Like

  22. Ik heb niet echt een potjes systeem, 1 spaarrekening voor grote financiële tegenvallers en als buffer.
    1 spaarrekening voor zorgkosten en kleine tegenvallers.
    1 lopende rekening voor vaste lasten en maandelijkse uitgaven, wat overblijft wordt verdeeld over de 2 spaarrekeningen.

    Like

  23. Ik zou gillend gek worden van al die potjes, envelopjes of hoe je het aanpakt, eigenlijk vin 'k twee verschillende betaalrekeningen en bijbehorende spaarrekeningen al teveul hoewel er dan wel enigszins overzicht is. Maar evengoed ook het tot op de cent budgetteren past ook niet bij me, 'k gebruik een max aan weekgeld en zodra er loon gestort wordt sluis 'k een deel daarvan door naar een spaarrekening, de rest blijft op de lopende rekeningen staan voor vaste lasten en andere geldverslindende akkefietjes,
    groet

    Like

  24. Ik budgetteer, niet tot op de cent, maar wel vrij nauwkeurig. Daardoor heb ik nauwelijks potjes nodig. Alleen eentje voor de reseveringen (niet-maandelijkse kosten zoals de wegenwacht). Mijn bank heeft sinds kort ook eindelijk zo'n potjessysteem en dat gebruik ik nu wel, maar dan voor spaardoelen.

    Like

  25. Van budgetteren en allemaal potjes raak ik het overzicht kwijt. Huishoudgeld heb ik wel een vaststaand bedrag voor dat ik elke maandag in mijn portemonnee stop plus wat extra voor evt. aanbiedingen. Zijn die aanbiedingen er niet en ik heb geld over dan wordt dit alleen aangevuld tot het bedrag dat er elke maandag in moet zitten.
    Ik houd een boekhouding bij met veel verschillende posten en weet waar het geld naar toe gaat. Dat werkt bij ons het beste.
    We hebben wel verschillende spaarrekeningen, maar dat is vanwege risicospreiding. Geld is wel door de overheid gedekt tot een bepaald bedrag, maar als een bank in de problemen komt kan het even duren voordat je weer bij je geld kunt.
    Ook kun je zo beter kijken en schuiven met geld waar je meer rente krijgt. Hoewel dat laatste niet meer zoveel oplevert tegenwoordig.

    Like

  26. 1. Betaalrekening voor vaste lasten
    2. Betaalrekening voor boodschappen
    3. Betaalrekening voor uitgaven voor de kinderen (schoolspullen, fietsen enz)
    1. Spaarrekening voor “leuk”
    2. Spaarrekening voor “nood” (kapotte wasmachine en zo)
    3. Spaarrekening voor medische kosten
    4. Spaarrekening voor de kinderen
    5. Spaarrekening voor de hypotheek
    6. Spaarrekening voor later (manlief krijgt geen pensioen)

    Like

  27. Wat een potjes en rekeningen allemaal, ik heb gewoon 1 rekening en 1 spaarrekening en het doel wisselt nogal, de ene maand ga ik het voor het nieuwe huis gebruiken, het volgend moment bedenk ik dat ik toch liever ga emigreren en als ik een leuk autootje zie rijden, oh jaaa, die wil ik ook 😉 Dus ik ben zo wisselvallig alst weer wat dat betreft 😉
    Maar ik haal wel elke maand het boodschappengeld ervan af spaar ik minimaal een vast bedrag dus ik ben op de goede weg!!!

    Like

  28. Ohhh jee, was ik bijna m'n potje cash voor de reis (benzine, overnachting en tol) vergeten, ook vergeten in te pakken dus, dus je blog komt wederom als geroepen!!!!! *Vliegt nu snel naar de kast om het over te gooien en in te pakken….*

    Like

  29. ik heb door het leze van je blogs nu ook al een tijdje verschillende rekeningen.
    1 betaalrekening
    2 spaar rekening voor onvoorzien (waar op ik graag mee wil sparen voor als mijn man zijn baan verliest
    3 spaarrekening kleding hier wordt de kinderbijslag op gestort
    en dan nog bij moneyou
    4 zorgspaarrekening oor alles wat met de zorg te maken heeft
    5 autorekening hier stort ik de belasting teruggave op
    6 hypotheek aflossing als er 100 op staat vind er weer een aflossing plaats
    7 buffer voor wasmachine en dergelijke wasmachine is nu 18 jaar.
    8 in deposito staat wat we 15 jaar lang gespaard hebben voor oudste zoon voor andere zoon wordt het dit jaar hier ook geopend omdat dan zijn spaar bedrag vrij komt.
    voor mijn dochter sparen we ook maar duurt nog 3 jaar voordat dit vrijkomt.
    ook heb ik nog fysieke potjes
    1 voor overgebleven huishoudgeld
    2 zakgeld kinderen
    3 extra geld wat ik in de hand heb gekregen

    Like

  30. Betaalrekening voor vaste lasten – pinnen onmogelijk
    Betaalrekening voor boodschappen
    Spaarrekening buffer (onderhoud woning, vakantie, afschrijving auto)
    Zakgeldrekening man
    Zakgeldrekening mezelf met daaraan verbonden vier afzonderlijke spaarrekeningen voor oa kleding en hobby
    Zakgeldrekening kind 1
    Zakgeldrekening kind 2
    Spaarrekening kind 1 langsparen
    Spaarrekening kind 2 langsparen
    Spaarrekening voor mezelf langsparen

    Voor man en kinderen gaan we onder hun zakgeldrekening nu ook afzonderlijke spaarrekeningen onderbrengen want dat blijkt toch wel erg handig te zijn. Het geld van onze zakgeld spaarrekeningen is onmiddelijk beschikbaar na een overboeking, overboeking van of naar de langspaarrekening duurt een paar dagen in verband met andere bank.

    Loonlijstmama

    Like

  31. We hebben voor onze zoons destijds spaarrekeningen geopend voor studiekosten. Vanaf hun geboorte deden we elk kwartaal een deel van de kinderbijslag naar die spaarrekening. Daar hebben we het collegeld en boeken van kunnen betalen.

    Like

  32. Ik ben ook wel zo'n potjes mens. Voor de boodschappen, het sparen, het zakgeld.

    Nu alleen nog leren van andere potjes af te blijven als ik bij (bv het boodschappenpotje) geld te kort kom 😉

    Like

  33. Ik vind juist al die potjes onoverzichtelijk. Ik heb 1 spaarrekening en 1 betaalrekening. Ik geef mezelf weekgeld waar ik alles van betaal behalve de vaste lasten (dus uitjes, boodschappen, kapper, kleding, vervoer, cadeaus e.d.). Dat werkt perfect voor mij. Spaar maandelijks € 500,00. En als er na aftrek vaste lasten geld over is gaat dat ook meteen naar de spaarrekening. Ik heb alle maandelijkse en jaarlijkse vaste lasten in excel staan. Mascha.

    Like

  34. I love potjes! eentje voor dagjes uit met de kinders, eentje voor overgebleven boodschappengeld, eentje voor-achter-de-hand ( die was ik laatst compleet vergeten, tararara had k zomaar 20 euro :)toen k de kast opruimde ) een voor etentjes en uitjes en natuurlijk de spaarrekening.

    groet Jottum

    Like

  35. Wij hebben een zakelijke rekening (met spaarrekening) en prive betaalrekening en een spaarrekening. Man en ik hebben allebei een pasje voor de prive-betaalrekenng en er is een pasje voor de zakelijke rekening. Ik werk noch met digitale noch met echte potjes. Ik/we weten wat we hebben en wat we kunnen uitgeven en grotere uitgaven worden in overeg gedaan. Mijn moeder had vroeger eensoort trommel van B.raban.tia waar een groot gedeelte uit het loonzakje van mijn vader in de verschillende vakjes terecht kwam: huur, ziekenfonds, gas, licht en water etc. Groot gezin, 10 kinderen maar ze hebben nooit een cent schuld gehad en de kinderen zijn niets tekort gekomen!

    Like

  36. o jee! ik zou gillend gek worden. Hier gewoon een spaarrekening die constant aangevuld wordt. Mochten we een bedrag nodig hebben dat niet van de gewone betaalrekening gaat, dan betalen we dat van die ene spaarrekening.
    Ken je het systeem in 10 stappen van Dave Ramsey? Filmpjes te vinden op y.outube. Handig om een soort van volgorde van financiele doelen te hebben!
    Anna

    Like

  37. Die getrouwheidspremie lijkt me wel wat. Maar dan niet voor een bankrekening, maar voor in het huwelijk. Zou dat ingevoerd kunnen worden van overheidswege? Kan dit idee nog meegenomen worden voor Prinsjesdag?
    Pennie W.

    Like

  38. 'Pleziersparen'….onvoorstelbaar hoe creatief sommigen zijn. Wij hebben een 'speelrekening' : dat is een aparte rekening waar geld opstaat voor het geval ik onverwachte kleine kosten zou hebben dus vna die rekening mag ik afhalen

    Like

  39. Zoals je wel al eens gelezen hebt bij mij ben ik een echt potjesmens. Manlief wordt gek van mijn potjes, maar heeft afgelopen jaar pas daadwerkelijk gezien hoeveel wij gespaard hebben door het houden van potjes. Vind ik dan. Andere mensen willen dit niet maar ik wel.
    Door mij te houden aan die potjes overzie ik gewoon alles. Soms veranderd er wel eens iets. Zoals 'mijn' rekening waar mijn uitkering op binnenkwam. Dit werd direct doorgezet naar de spaar, dus deze rekening heb ik nu opgezegd. Scheelt 16 euro per jaar.
    Verder zijn mijn echte potjes thuis enveloppen. Daar zit geld in voor een maand en daar houden wij ons aan. M.u.v. de uitjespot. Hier kan wel eens in sommige maanden te weinig inzitten en dan haal ik van de spaar.
    Verder ben ik super tevreden met mijn potjes en wat wil manlief nog meer dan een tevreden vrouw. 😉

    Like

  40. Ik heb twee rekeningen, een betaalrekening en een spaarrekening. Dat is voor mij het beste. Ik raak het overzicht kwijt met zoveel potjes. Wel heb ik sinds kort een echte spaarpot in de vorm van een koffer! Dat is een potje waarin in spaar voor uitstapjes en vakanties. Al het kleingeld gaat daarin. Zo hoop ik in een jaar tijd een leuk bedragje bij elkaar gespaard te hebben om toch op vakantie te kunnen.

    Like

Zeg het maar!

