Vriezerkoken en moestuin

Hoewel wij een bescheiden moestuin hebben, levert het toch wel wat aardige porties eten op. De afgelopen weken haalde we wekelijks 3 courgettes uit de tuin. Daarvan aten we behoorlijk wat op, maar op een gegeven moment ontstond er een courgette-achterstand. Die werd deze week opgelost met drie liter courgettesoep, waarbij ik meteen ook wat aardappelen uit eigen tuin verwerkte. Ook werden de bieten afgekookt en maakte ik een courgette-spekjestaart. De vriezer zit weer vol en we kunnen tot ver in de winter kiezen uit bietensoep of courgettesoep. Een fijn vooruitzicht!

Eerder waren er frambozen (veel!) en pruimen (6) en sinds vorige week bramen (een paar). Het is nog wachten op de druiven, die moeten nog even groeien. Vorig jaar waren ze nog te zuur, hopelijk zijn ze dit jaar goed eetbaar. Overigens zijn zure druiven uitstekend te verwerken in een druiven-carameltaart! Heel slecht maar wel lekker!

13 gedachtes over “Vriezerkoken en moestuin

  1. Heb je ook een recept van die druiventaart? Ik heb namelijk weinig hoop voor onze druiven dat ze zoet gaan worden, we hebben ze ernstig verwaarloosd 😦

    Volgend jaar beginnen wij ook met een écht moestuintje 🙂

    Like

  2. Wij hebben al 30 jaar een groententuin waarin we allerhande groenten kweken. In de zomer zijn mijn dagen gevuld met oogsten, klaarmaken en diepvriezen van onze oogst. Dit jaar hebben we een massa tomaten : kerstomaten, trostomaten, kleine romatomaten en coeur de boeuf . Kilo's tomaten heb ik al geplukt, verwerkt en uitgedeeld aan familie en buren. Idem voor de courgettes en de stokboontjes : ik pluk en blijf plukken….

    We hebben deze zomer ook al enorm veel courgettes en tomaten gegeten zowel verwerkt in maaltijden als in soep. Courgettes en tomaten verwerk ik tot moes en dat vries ik in in doosjes (pakt minder plaats of in blokjes invriezen)

    Courgettemoes gebruik ik ook als ik macaroni met hesp klaarmaak : ipv de klassieke witte saus gebruik ik courgettemoes. De macaronischotel smaakt helemaal anders en ik verwerk weer een aantal courgettes én bovendien bevat die macaronischotel dan een pak minder koolhydraten of als ik witte saus gebruik. Ik gebruik ook courgettemoes tussen de lasagnebladen.

    Kun je een link zetten waar het recept van courgette/spekjestaart te vinden is want dat lijkt me ook wel een 'lekkere' oplossing om nog wat courgettes te verwerken in ene totaal ander recept….

    liesbet

    Like

  3. Nu kun je toch al je stukje moestuingrond 'voorbereiden' : onkruid verwijderen, omspitten, eventueel compost in de grond inwerken…. zodat je voorbehouden stuk al klaarstaat voor volgend jaar liesbet

    Like

  4. Nu kun je toch al je stukje moestuingrond 'voorbereiden' : onkruid verwijderen, omspitten, eventueel compost in de grond inwerken…. zodat je voorbehouden stuk al klaarstaat voor volgend jaar liesbet

    Like

  5. Klinkt goed allemaal! Wij hebben dit jaar vooral veel tomaten, paprika's en snijbonen. De paprika's doe ik in stukjes in de vriezer, en kunnen komende winter direct vanuit de vriezer in de pasta bijvoorbeeld. Van de tomaten maak ik soep of pastasaus. De snijbonen heb ik geblancheerd in de vriezer gedaan. De vriezerladen zitten aardig vol, dus misschien is het maar goed dat ik dit jaar niet zoveel bramen heb (door iets te overenthousiast snoeien).

    Like

Zeg het maar!

