Recensie: Genoeg

Sinds ik consuminder heb ik minder abonnementen op tijdschriften. Hier en daar iets opzeggen leverde heel makkelijk een flinke besparing op. Toch werd niet alles op gezegd, ik nam zelfs een abonnement op Genoeg. Het eerste jaar kreeg ik het als kerstcadeau, het jaar erop betaalde ik het zelf. Dat doe ik van mijn zakgeld.

Genoeg is natuurlijk best bekend. De voorloper van Genoeg was de Vrekkenkrant, een begrip in de consuminderwereld. Genoeg ziet er ‘gelikter’ uit dan zijn voorganger en mikt op veel meer dan het vrekkenleven alleen. Het is een tijdschrift met aandacht voor een zuinige levensstijl, waarbij zuinig ook kan staan voor duurzaam. Veel aandacht voor repareren, hergebruik, natuur. Kortom voor iedereen die meer wil doen met minder en op zoek is naar inspiratie.

Tegenwoordig bestaat elke aflevering uit vier vaste onderdelen:
Gelukkig: inspiratieverhalen
Genoeg: wat is dan genoeg, waar ligt de grens?
Geld genoeg: over keuzes en besparen
Praktisch genoeg: zelf doen

Onlangs verscheen het herfstnummer. Wat vinden we daar onder meer in?

  • een interview met Marijke Helwegen die over mij totaal onbekende eigenschappen en interesses bleek te beschikken. Ik moest mijn beeld van haar na lezing van het artikel grondig herzien
  • een verschrikkelijk inspirerend interview met Robert Skidelsky, één van de auteurs van het boek ‘Hoeveel is genoeg’ dat een alternatief voor de onvermijdelijke economische groei probeert te geven. Ik heb meteen een recensie-exemplaar van het boek aangevraagd, hopen dat ik er binnenkort meer over kan schrijven
  • een portret van Jan van Arkel die ooit landelijke bekendheid kreeg doordat hij de aanleg van een snelweg wist tegen te houden. Tegenwoordig geeft de voormalige actievoerder boeken uit, vaak over klimaatverandering of energie
  • Één van de leukste onderdelen van Genoeg: Het Huishoudboekje! Met dit keer een fascinerend en voor mij onbegrijpelijk huishoudboekje van Stefan en Simone die volgens het verhaal opkrabbelen van wat tegenslagen, die volgens mij zijn veroorzaakt doordat ze gewoon op te grote voet leven en te weinig buffer hadden. Niet te begrijpen vind ik ook de rekensom waarmee Stefan uitlegt hoe hij spaart voor de studie van zijn kind. De benodigde € 50.000 voor studeren wil hij bij elkaar sparen door € 40.000 in te leggen en dat wordt ‘door rente op rente vanzelf een halve ton’. Kijkend in het huishoudboekje zie ik dat er slechts €216 over blijft om te sparen. Daarmee gaan ze het niet redden! Al zijn er heel makkelijk slagen te maken in de financiële huishouding: maandelijks € 1000 aan kleding en cadeaus uitgeven, € 500 voor vakantie, nog een € 100 voor uitgaan? Ik zie wel bezuinigingsmogelijkheden. Kunnen ze makkelijker sparen en ook nog minder werken volgens mij!
  • aandacht voor gezondheid want niet ziek worden is beter door de steeds meer onbetaalbare gezondheidszorg. Met tips over geestelijke gezondheid, het nut van bewegen en gezond eten
  • een goed artikel over hoe je mobiel bellen zo goedkoop mogelijk kunt houden

Zo maar een greep uit het laatste nummer. Genoeg verschijnt 4 keer per jaar en elk nummer is goed voor een flink aantal uren leesplezier. Dit laatste nummer bevat bijvoorbeeld 75 pagina’s. Een abonnement kost € 24,50 per jaar, voor België is dat € 29,50.  Je kunt ook een proefabonnement nemen, dat stopt na twee nummers automatisch.

    28 gedachtes over “Recensie: Genoeg

    1. Ik heb de genoeg verruild voor gelukkig met een klein budget. Maar als dat afloopt weet ik nog niet wat ik ga doen…. Want om eerlijk te zijn: die tijdschriften komen ook wel eens half ongelezen bij het oud papier terecht. Niet echt consuminderig, maar ik heb er gewoon geen tijd voor (of maak er geen tijd voor!) om rustig te gaan zitten lezen!

      Like

    2. Is Genoeg niet ergens gewoon in de winkel te koop?
      Ik ben helemaal niet van de abo's, maar zou wel (al naar gelang de inhoud van dat moment) af en toe een blad los willen kopen.
      Dat doe ik soms ook met andere bladen. Ik vind een abo veel te bindend omdat ik de onderwerpen lang niet elke keer boeiend genoeg vind om het blad te kopen/lezen.

      Groet Wilma

      Like

    3. In Zwolle zijn er meerdere bibliotheken. In de centrale ( lees: centrum) ligt het blad 'Genoeg'. welke ik daar lees.
      Het blad 'Gelukkig ben ik daar nog niet tegen gekomen. Mogelijk hebben meerdere ( grote) bibliotheken de tijdschriften liggen.
      P's dit schrijvende ga ik maar eens een mailtje sturen met de vraag om 'Gelukkig 'aan te laten schaffen. Ik ben uit de verhalen nieuwsgierig geworden hoe dit tijdschrift er uit ziet.

      Like

    4. Ik heb 'Genoeg' hier nog niet in de bib gezien. Ik woon in een zeer multicultureel stadsdeel en ik vrees dat er hier niet veel vraag naar dit blad zal zijn.

      Like

    5. Wel grappig dat je naar aanleiding van het artikel in 'Genoeg' je mening over Marijke Helwegen ging herzien. Ik las gisteren in de krant een artikel over een 'superschool' in Rotterdam Charlois, een beruchte 'prachtwijk'. En ik had meteen iets vermoeids van 'Weer zo'n kwakzalver die het onderwijs komt verbouwen'. Toen ik gisteren 'Tegenlicht' zag, die een reportage over de directeur en de school uitzond, stelde ik dat beeld meteen bij. Een oprecht betrokken man die graag de kinderen die tot 'het onderste van het onderste' worden gerekend, omhoog wil trekken, maar zich gedwarsboomd ziet door wet- en regelgeving en bureaucratie. Zo mag van de wet een school alleen zich ernstig misdragende leerlingen (die een gevaar voor de veiligheid van anderen zijn) verwijderen als er een nieuwe school voor deze leerlingen is gevonden. Het gevolg is dat onder scholen in 'prachtwijken' er een onderlinge stoelendans van verwijderde leerlingen plaatsvindt, en de scholen in de betere wijken zich daarvan distantiëren. De directeur van deze school in Charlois zat niet te wachten op een rechtszaak hierover, maar hij won de zaak wel. Tot ergernis van sommigen misschien, maar het niet kunnen verwijderen van leerlingen die zich ernstig misdragen tast ook de veiligheid van andere leerlingen en van de hele school aan.

      Like

    6. De genoeg is gewoon bij de Bruna en grotere boekhandels te koop.

      @Spaarcentje; ik heb het artikel met het hh boekje ook met krommende tenen gelezen. 3 x zoveel verdienen als wij en minder kunnen sparen als wij omdat er veel geld uit gaat aan luxe dingen.

      Like

    7. Je mag me ook een e-mail sturen met je adres, dan doe ik een gratis proefnummer (zolang de voorraad strekt) op de bus. Binnenkort kun je op de site een digitaal exemplaar inkijken. Ik laat via mijn blog weten, wanneer dat is.

      Like

    8. Genoeg is in 1500 boekhandels en natuurvoedingswinkels te koop. Als jouw boekhandel Genoeg nog niet verkoopt kun je vragen of ze het blad in hun collectie willen opnemen. Genoeg is ook als los nummer online te bestellen, je betaalt geen verzendkosten: http://winkel.genoeg.nl

      Like

    9. Ik vind Genoeg meestal erg leuk om te lezen, maar ik kan in mijn budget geen ruimte maken om de volle prijs te betalen. Soms koop ik wat oude nummers in een aanbieding. Maar ook dat ik al weer een tijdje geleden.
      Toevallig heb ik recent mijn oude nummers weer uit de kast gepakt een doorgelezen. Ze belanden bij mij nooit bij het oud papier!

      Like

    10. Ik heb er heel lang geleden een abonnement op gehad, las alles vol belangstelling en deed ook wel eens “wat”
      Ik begrijp nu beter dat we toen altijd iemand hadden waar we op terug konden vallen en daardoor de tips eigenlijk niet serieus toepaste in ons leven. Het huishoudboekje vind ik ook het leuks, ik mis dat nu bij Dubbeltje op zijn kant.

      Nu we echt moeten en geen achter de hand persoon meer hebben (hoe zielig waren we eigenlijk, volwassen verwende mensen) denk ik er nog vaak aan terug, ook aan de tips die mijn deden lachen en te extreem vond. Ook denk ik met een zere buik terug aan het feit dat ik twee jaargangen zo huppakee bij het oud papier heb gedumpt…oei!

      Maar goed de wijsheid komt met de jaren en ik las Genoeg altijd graag, wellicht leuk als verjaardagscadeau.

      Groet, Johanna

      Like

    11. Ik koop de genoeg ook af en toe maar dan op marktplaats.
      Als mensen het boekje uit hebben kun je ze daar voor een prikkie kopen, en dat doe ik dan in mijn omgeving dan kan ik ze ook nog eens gewoon op gaan halen ';-)

      Like

    12. Genoeg is meer glossy geworden. Laatste nummer heb ik weer veel uit gelezen maar in de nummers ervoor stond toch ook veel waar ik weinig mee had. Vooral het praktische ontbrak. Dus ik kijk het nog een nummer aan maar anders komt er geen vervolg. Groet Annamarie

      Like

    13. Sommige mensen vinden Genoeg te elitair geworden. Ik vond dat helemaal niet maar het laatste nummer begon het gevoel me wel te bekruipen dat het een stuk minder laagdrempelig geworden is. Het taalgebruik en de onderwerpen zijn soms misschien niet voor iedereen leuk. Ik zou het wel jammer vinden als veel mensen zich niet meer thuis voelen bij Genoeg, vooral mensen die er veel aan kunnen hebben.
      Misschien heeft het ook wel te maken met de discussie wat nou echt consuminderen is. Laatst las ik op een forum “bedoel je alleen alles zo goedkoop mogelijk krijgen of echt consuminderen?” Ik vind veel zo goedkoop mogelijk doen al consuminderen (je afzetten tegen de rest) maar vooral een goed begin van meer dat kan volgen. Ik ben er zelf zo ook ingegroeid in de loop der jaren. Nu ben ik zo'n elitaire Genoeglezer geworden met zonnepanelen op het dak ;-).

      Like

    14. ooit(voor de glossytijdperk) vond ik genoeg een geweldig blad maar sinds de glossy is het huishoudboekje wel erg overdreven hoor. Mensen met maandelijkse inkomsten 3 tot 5 keer zo hoog als de mijne moeten dan mijn voorbeeld zijn voor een goed huishoudboekje.
      Ik kon me daar niet aan spiegelen en heb dus opgezegd.

      Like

    Zeg het maar!

