Vergelijkingssite voor onderhoud auto

De V-snaar van onze Ford Focus moest worden vervangen. M. hoorde een vreemd piepgeluid en aangezien het eerder negeren van vreemde geluiden in onze oude Volkswagen ons uiteindelijk € 2000 kostte, zijn we tegenwoordig erg zorgvuldig met het op tijd vervangen van onderdelen. Zo voorkomen we een herhaling die toen toch wel een financieel traumaatje heeft veroorzaakt…Officieel moet een V-snaar bij een kilometerstand van 200.000 worden vervangen (heb ik me laten vertellen, heb er zelf echt de balle verstand van) en onze teller stond nu op 109.000, maar piepgeluid dus…

Omdat ook de warmtewisselaar van onze heteluchtketel moet worden vervangen, was ik dit keer erg gespitst op niet meer betalen dan noodzakelijk. Het vervelende met garagehouders is dat ze mij echt alles wijs kunnen maken. En hoewel M. bij een grote autofabrikant werkt, is dat niet op een afdeling waar ze de auto’s in en uit elkaar schroeven. Er is wel wat kennis aanwezig, maar niet veel.

Zoekend op internet stuitte ik op een vergelijkingssite voor auto-onderhoud. Echt heel handig. Je geeft aan welk onderhoud er moet worden gedaan, voert een kenteken in en de kilometerstand en je krijgt een zeer algemene opgave van de kosten. Die opgave komt niet altijd te voorschijn, wel met het vervangen van een distributieriem of remmen, maar natuurlijk net niet met een V-snaar. Dat maakt op zich niet uit, want je kunt via dezelfde site meteen drie BOVAG erkende garages bij jou in de buurt selecteren en daar een offerte aanvragen. Dat deed ik dus en binnen twee uur had ik drie offertes in de mail. In de tussentijd stuurde ik ook een mail naar ‘onze’ garage (die niet in de lijst stond) en kon ik meteen prijzen vergelijken.

Wat vind ik van deze vergelijkingssite? Helemaal top! Sommige mensen weten natuurlijk alles van hun eigen auto of sleutelen er zelf aan maar in die categorie vallen wij niet. Carsom.nl is een overzichtelijke site, die met een paar muisklikken op een rij zet wat je aan kosten kwijt kunt zijn bij allerlei onderhoudsbeurten en reparaties. Je kunt meteen op een heel makkelijke manier offertes aanvragen en zo kosten vergelijken. Een aanrader! De site is sinds november 2012 in de lucht en biedt de service gratis aan consumenten aan. Op de site vind je ook artikelen als ‘het nut van winterbanden’ of ‘hoe lees je een offerte’. Voor een auto-nitwit als ik best een uitkomst.

www.carsom.nl

16 gedachtes over “Vergelijkingssite voor onderhoud auto

  1. Dank je wel voor deze tip! Ook ik ben een auto nitwits en kan deze informatie goed gebruiken. Maar hoe onafhankelijk is deze site eigenlijk? Iemand enig idee hoe je daar achterkomt?

    Like

  2. Hallo Spaarcentje,

    lees al een tijd je blog, en wil nu even reageren… De Distributieriem van een auto moet om de max. 120.000 KM vervangen worden… Of in 8 jaar! Geen grap, maar behoud van de auto. Misschien een tip, maar let bij een nieuwe auto op of een auto een riem of een ketting heeft.. Kettingen hoeven nl. niet vervangen te worden..

    Like

  3. Ha Alfons, leuk dat je reageert. Inderdaad, dat financieel trauma was de distributieriem van onze oude Volkswagen. Nu weet ik dat, maar toen niet. En vreemd genoeg zijn we er toen niet op gewezen door de garage waar hij net was geweest voor een beurt.

    Like

  4. Een v-snaar zit vaak niet meer op een auto er vaak sprake van een multiriem en die kun je beste laten vervangen met een distributieriem kosten zijn nihil en het moet er toch af.Is het bij Ford niet dat hij bij 90.000 moet vervangen worden ?

    Dan neem je gelijk alles mee dus spanrollen,multiriemen en waterpomp.Dit alles bij een verse ditributieriem.

    Like

  5. Haha, piepende v-snaar…dat brengt herinneringen terug. Mijn vader had een oude Opel Kadett stationcar. De auto moest binnenkort voor de grote beurt toch naar de garage dus negeerde mijn vader de piepende v-snaar een paar weken (hoorde het vooral bij een bochtje naar rechts, verder viel het wel mee). Dat bleek mogelijk de beste beslissing ooit! De auto werd gestolen (vermoedelijk vanwege de grote achterbak, dacht de politie, om die te gebruiken bij een inbraak). Punt is alleen dat je in een auto met een piepende v-snaar niet zo onopgemerkt weg kunt komen als de bedoeling is… De auto werd uiteindelijk al snel door de politie gevonden, hij bleek maar 1 wijk verderop te zijn geparkeerd. Nu komt het leukste, alles lag er nog in! Ook de peperdure verrekijker van mijn vader bleek nog gewoon in het dashboardkastje te liggen. Tja, jammer van de schade maar voor de rest liep het vermoedelijk dankzij de piepende v-snaar met een sisser af!

    Groetjes Lily

    Like

  6. Oeps, die piep heb ik ook al een tijdje genegeerd….. Is dat als hij nog koud is en gaat dat over na een paar honderd meter rijden? Toch maar eens laten nakijken… voel me wel heel erg blond!
    Marjolijn.

    Like

  7. Een piepende snaar bij het wegrijden betekent waarschijnlijk dat hij net iets te slap gespannen is en dan slipt hij. Dat kan de garage meestal vrij eenvoudig verhelpen. Doorrijden is idd niet goed voor de snaar (ben dan wel geen vent en een echte auto-nitwit, maar dat probleem herkenik inmiddels…. ;-))

    Like

  8. Dank je wel Nans, dat is een hele opluchting! Was zo bang dat het de automatische versnelling zou zijn! Dinsdag kan ik even langs bij de garage hier in ons durp. Heb jou nog nooit voor een vent gehouden trouwens! 🙂
    Marjolijn.

    Like

Zeg het maar!

