Niet overstappen

Vorige week schreef ik dat ik wat overvallen werd door de verlenging van onze inboedel- en woonverzekering. Die was vele malen duurder geworden, enerzijds door de gestegen assurantiebelasting en anderzijds door een premieverhoging. Even navragen leverde de wetenschap op dat ik er nog gewoon onderuit kon. Een premieverhoging van 1/3, dat moet toch elders te voorkomen zijn? Ook ging ik meteen naar de autoverzekering kijken.

Ik gebruikte twee vergelijkingssites: Bespaarwijzer en Independer. De laatste gebruik ik al jaren. De eerste is redelijk nieuw op de markt van vergelijkingssites en roept in advertenties dat een gezin gemiddeld € 1621 kan besparen door over te stappen naar andere aanbieders en verzekeraars. Of dat zo is gaan we zien.

Het voordeel van de Bespaarwijzer is dat je maar één keer je gegevens hoeft in te vullen en dat er dan meteen 12 gebieden worden doorberekend voor je, variërend van zorg, autoverzekering, woon- en inboedelverzekering tot rechtsbijstand. Dat is handig. Bij Independer kun je ‘maar’ één soort per keer bekijken en vergelijken. Volgens de Bespaarwijzer kunnen wij – na één druk op de knop – gemiddeld € 500 per jaar besparen. Het grote nadeel is dat dit advies met een grote natte vinger wordt gegeven. Ze gaan uit van de goedkoopste zorgverzekeraar, zonder aanvullende verzekeringen. Of bij de autoverzekering van de eenvoudigste verzekering. Ja, zo kan ik het ook!

Waar ik dit najaar vooral naar wil kijken zijn de autoverzekering, de woon- en inboedelverzekering & aansprakelijkheidsverzekering. De overstap naar een andere energieleverancier regelde ik vorige week al. Ik vulde onze gegevens in bij beide sites en een half uur later kom ik tot de ontdekking dat overstappen naar een andere autoverzekeraar helemaal niet zinvol is. Onna Onna – waar we nu zitten  is voor ons al de goedkoopste. Op de andere verzekeringen kan ik totaal € 1,20 per maand besparen. Dat is voor mij niet de moeite van het overstappen, want ik betaal extra poliskosten bij een overstap.

Die € 1621 besparing volgens de Bespaarwijzer gaat voor ons dus bij lange niet op. Voor veel mensen niet denk ik. Want de adviezen die worden gegeven zijn heel algemeen. In eerste instantie dacht ik dat de autoverzekering € 10 per maand goedkoper kon. Totdat ik zag dat de Bespaarwijzer de bedragen zonder assurantiebelasting meerekent. Ook ontbraken nog de inzittendenverzekering, de rechtsbijstandsverzekering en de WA volledig casco, want redelijk nieuwe auto. Vulde ik die in, dan kwam ik op precies het bedrag uit wat we toch al betalen.

Geen overstap dit keer dus. Wel ga ik natuurlijk volgende maand de zorgverzekeraars met elkaar vergelijken. Voor wat betreft de Bespaarwijzer: ik ben er niet zo enthousiast over. Roepen dat er zulke grote bedragen bespaard worden terwijl die besparing fictief is, want gebaseerd op aannames en een bedrag noemen dat niet het te betalen bedrag wordt (want zonder assurantiebelasting), vind ik mensen op het verkeerde been zetten. Ik vind Independer veel overzichtelijker en het is vooral prettig dat de maandbedragen die je daar ziet in het vergelijkingsoverzicht, inclusief assurantiebelasting zijn.

Uiteindelijk blijft het veel uitzoekwerk wat je toch zelf moet doen. Wat daarbij helpt is een administratie die goed op orde is.  Het scheelt veel irritatie en uitzoekgedoe als je alle relevante gegevens bij de hand hebt als je gaat overstappen.

13 gedachtes over “Niet overstappen

  1. Goed dat je dit aanstipt spaarcentje! Hoe gaat het met je gezondheid?

    ik had laatst ook energie vergeleken en ik was dus wel het goedkoopste uit bij de n.uon waar ik nu ook zit. soms helpt het ook door de aanbieder om een aanbieding te vragen voor klantenbehoud 🙂

    Like

  2. kan je de verzekering zelf niet bellen met een voorstel of ze je een goede deal willen aanbieden? , wat is uw beste prijs? , een beetje handelen met die grote maatschappijen moet toch kunnen ? ,1621,00 euro besparen? zoveel verbruiken we niet eens….. succes, geniet ervan , liefs marion

    Like

  3. Ik gebruik eigenlijk altijd Independer, ondanks dat deze volgens mij niet meer geheel onafhankelijk is. Maar ook dan moet je nog goed kijken want de goedkoopste aanbieder die er voor de woonverzekering uitrolde bleek helemaal niet de goedkoopste te zijn. De tweede optie die aangegeven werd was goedkoper en bracht ook geen extra poliskosten in rekening wanneer ik daar de aansprakelijkheidsverzekering ook onderbracht. Het blijft opletten vind ik. Mijn huidige verzekeraar probeerde ook de premie nog naar beneden te krijgen toen ik belde, maar kwam toch nog niet aan de besparing die mogelijk was. Natuurlijk geldt die btw-verhoging ook voor alle maatschappijen, dus als je al voordelig uit was, scheelt het ook vast niet zoveel. Maar bij ons was de premie toch zodanig gestegen dat een overstap wel voordeel opleverde.

    Like

  4. Net gisteren overgestapt van energie bedrijf, vorig jaar naar Greenchoice was toen een leuke besparing, maar ondanks minder verbruik werd het maandbedrag verhoogd met 20 euro. Gister belde de nuon kreeg daar weer een maandbod , 28 euro lager per maand dan Greenchoice, dus stuivertje gewisseld. Je kan het beste ieder jaar weer even checken , want als ze je eenmaal als klant binnen hebben , gaan de prijzen na een jaar omhoog als jij stilzwijgend het contract verlengd.

    Like

  5. Het valt mij ook altijd tegen wat ik echt bespaar, en het kost enorm veel tijd en energie. Bij mijn vorige energie overstap moest ik opeens heel veel bijbetalen omdat ik net de twee duurste maanden achter de rug had of zo, het zal best, hoop maar dat ik nu het beloofde bedrag terug ga krijgen. Julia

    Like

  6. Spaarcentje, het klopt inderdaad wat je zegt. Heb het ook wel es gedaan en het is echt de moeite niet. Alleen bij hypotheek aflossen weet je zeker dat je kosten zakken. Heb mijn energie vergeleken en lijkt zoveelverschil maar na berekening scheelde het 8,00 ong pmnd. Laat dan maar zitten.je moet alle tarieven 10 x vergelijken, netbeheer,transport etc.

    Like

  7. Ondanks dat je misschien wel veel kunt besparen, is het ook handig om naar de voorwaarden van een verzekering te kijken. Dekkingen kun heel verschillend zijn en wellicht wel relevant voor de keuze van een verzekering. Dus prijs zou niet de enige afweging moeten zijn.

    Like

  8. Die grote bedragen die je minder zou kunnen betalen gelden inderdaad waarschijnlijk alleen voor die mensen die nog nooit overgestapt zijn en nog nooit iets vergeleken hebben. Ook in ons geval is alleen overstappen van energieleverancier en zorgverzekeraar nog zinvol.
    Die assurantiebelasting is inderdaad een leuk trucje! Ik had daar niet op gelet en dan valt het bedrag dat je daadwerkelijk moet betalen wel even tegen…

    Like

  9. Ik heb nu net ook Bespaarwijzer ingevuld en uit mijn gegevens komt dat ik 861 euro kan besparen. Overigens zijn veel aanbieders die we nu hebben niet opgenomen in de keuzelijst en bij de uitkomst komen die er dan ook als de goedkope aanraders uit. Ja, zo kom je wel aan die fictieve 861 euro. Ook heb ik mijn energieverbruik ingevuld (zonnepanelen, zonneboiler, HR++ glas) maar de berekening gaat vrolijk uit van een verbruik zoals een gemiddeld gezin dat doet. De 3 in 1 aanbieding van concurrerende aanbieders gaat voor ons niet op, want hier is U.PC de monopolist. Etc, etc. De voorgehouden besparing van 861 euro gaat voor ons zeker niet op.

    Like

Zeg het maar!

