Recensie: Mijn hypotheek. Hoe nu, hoe verder?

Het zal niemand verbazen dat in tijden van crisis mensen meer moeite hebben om hun hypotheek te betalen. Het Bureau Kredietregistratie meldde deze week dat er steeds meer huiseigenaren een betalingsachterstand hebben. Waren er in 2008 – het begin van de crisis – nog maar 31.500 huishoudens met een betalingsachterstand, tegenwoordig zijn dat er iets meer dan 91.000. Er is sprake van een achterstand als je meer dan 120 dagen achterloopt met betalingen.

Mensen worden ontslagen, krijgen een chronische aandoening, gaan scheiden. Er kan van alles gebeuren in het leven en dat heeft financiële gevolgen. Die gevolgen zijn in tijden van crisis ernstiger. Meer huizen staan onder water en als je moet overgaan tot verkoop omdat je de hypotheek niet meer kunt opbrengen, blijf je in veel gevallen zitten met een restschuld. Niet alleen een situatie nu hoeft te zorgen voor financiële onrust. Ook later kan er van alles gebeuren. Bijvoorbeeld omdat de woekerpolis niet voldoende oplevert of omdat je – en dat kan ook positief zijn natuurlijk – anders, groter wilt gaan wonen omdat je een kind krijgt.

Omstandigheden veranderen maar je hypotheek verandert natuurlijk niet zomaar met je mee. Toch kun je wel wat aan je situatie doen. Moet je wel weten wát je situatie is. Veel mensen weten niet goed hoe hun hypotheek in elkaar steekt. Om die mensen op weg te helpen verscheen er onlangs bij het Nibud ‘Mijn hypotheek. Hoe nu, hoe verder?’.

Het boek helpt je op weg om je situatie rond je hypotheek te analyseren en zo nodig aan te pakken. Aan de hand van heel veel vragen en rekenvoorbeelden wordt je situatie gekoppeld aan nu en later. Wat zijn je wensen voor de toekomst en is dat mogelijk?Of staat je huis onder water en loop je risico’s bij een eventueel verlies van inkomsten?  Is je conclusie dat je iets aan je situatie moet veranderen, dan helpt het boek je ook daarmee op weg.

Heel prettig is de uitleg over welke maandlasten je volgens de nieuwe hypotheekregels met jouw inkomen moet kunnen dragen, met een tabel en rekenvoorbeelden zodat je het zelf kunt uitrekenen. Dat geldt ook voor de situatie waarin je zit als je inkomen lager wordt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, ook dat kun je omrekenen. Of wanneer je AOW ontvangt, want dan gelden andere belastingtarieven en dat heeft natuurlijk ook invloed op de hypotheeklasten die je kunt dragen. Dit zijn typisch gevallen waarvan je weet dat ze invloed hebben, maar je hebt geen flauw idee hoe en wat. Het boek bevat tevens uitleg van de verschillende hypotheekvormen, gaat in op de rol van adviseurs en bemiddelaars en gaat kort in op wat fiscale regels.

Het is boek is een uitgave van het Nibud en Hypsotech, een onafhankelijk adviesbureau en geschreven door meerdere auteurs. Waarschijnlijk daardoor ontbreekt er een persoonlijke noot en juist die persoonlijke noot maakt boeken voor mij speciaal of prettig leesbaar. De tekst is heel duidelijk maar gortdroog. Er wordt geen enkele poging gedaan om je als lezer enthousiast te maken. Terwijl het juist zo fijn is als je gaandeweg steeds meer gaat begrijpen hoe je hypotheek in elkaar steekt. Ik heb zelf ervaren dat ik veel meer rust kreeg door onze hypotheek om te zetten naar een vorm die beter bij ons past. Een ander nadeel is de prijs. € 17,50 vind ik een behoorlijk pittige prijs voor een heel dun boekje. Wel een dun boekje dat je enorm op weg kan helpen…

Mijn hypotheek is zeker en aanrader voor mensen die weten dát ze ergens moeten beginnen, maar geen flauw idee hebben waar. Met dit boek begin je gewoon braaf op pagina 7 en volg je de instructies op. Ik zou het zeker niet verkeerd hebben gevonden als ik dit boek had kunnen lezen voor mijn omzet- en ontwoekeravonturen. Dat had me veel tijd gescheeld.

Mijn hypotheek. Hoe nu, hoe verder?
te bestellen via het Nibud / € 17,50

11 gedachtes over “Recensie: Mijn hypotheek. Hoe nu, hoe verder?

1. Niet om flauw te doen, maar een bank is altijd een ' hypotheeknemer' of ' geldverstrekker'. Degene die aan de bank het recht van hypotheek verstrekt, is ' hypotheekgever'. Een consument kan dus nooit hypotheeknemer zijn en een geregistreerde achterstand bij het BKR hebben.

Like

2. Graag gedaan hoor! In principe is het bij verzekeringen ook zo dat een bank hypotheeknemer is en doordat het recht van hypotheek op het onroerende goed rust.

Like

3. wat jammer toch dat het zoveel moet kosten. Juist het Nibud zou dat toch voor minder moeten doen? Werkelijk alles is tegenwoordig geprijsd alsof het guldens zijn en dan nog durft men het een koopje te noemen.
    Groet, Sandra

Like

Zeg het maar!