Wijs op woensdag: Koop-Niks-Nieuws-maand


Vandaag weer een bijdrage van gastblogger Pennie Wijs in de serie ‘Wijs op woensdag’:

Koop-Niks-Nieuws-maand
Voor alles en iedereen is tegenwoordig wel een dag, week of maand in het leven geroepen. Gelukkig is oktober morgen weer voorbij. Want wat is dát een rotmaand zeg. In de eerste plaats is het borstkankermaand. Niks mis mee om aandacht te vragen voor een ziekte die zoveel mensen treft. Maar de manier waarop…

Vorig jaar zat ik in een ziekenhuis in een wachtruimte tussen (potentiële) borstkankerpatiëntes. We zaten nogal bedrukt om een tafel vol vrolijk gekleurde folders. Daar zaten ook nog eens roze strikjes aan. Roze strikjes! Want het moest wel gezellig blijven blijkbaar. In de folders verhalen over hoe ‘sterk’ en ‘vol levenslust’ de vrouwen zijn die door deze ellendige ziekte gesloopt worden en hoe belangrijk het is dat ze gaan ‘vechten’ voor hun genezing. Mijn nekharen rezen te berge. Hoepel toch op met die achterlijke prietpraat! Alsof de buurvrouwen en collega’s die ik aan borstkanker ben kwijtgeraakt zwakke beestjes waren die te slap waren voor het gevecht. Alsof ze dachten: ‘Het leven, mwah, helemaal geen zin in hoor, laat mij maar rustig doodgaan.’

Maar ik dwaal af. Waar ik het eigenlijk over wil hebben is die andere kant van oktober: de Buy-Nothing-New-maand. Het idee is dat je gedurende deze maand niks nieuws koopt. Waarom speciaal in oktober? Misschien heeft het er iets mee te maken dat mensen in de zomer in de vakantiestand staan en dan wel iets anders aan hun hoofd hebben dan consuminderen? In gedachten zag ik de bedenkers van BNN-maand aan de vergadertafel zitten. Wat doen we? In november gaat iedereen natuurlijk sinterklaasinkopen doen. En december is de feestmaand bij uitstek. Nou, laten we dan oktober maar nemen. Bij dit fantasietje begonnen mijn nekharen alweer enigszins te kriebelen. Toch wilde ik het fenomeen niet zonder meer van tafel vegen. Het is vast verzonnen door mensen met goede bedoelingen, die iets aan de kaak willen stellen.

Wat is het probleem? Volgens consuminderaars kopen we teveel spullen. Slecht voor het milieu en voor onze portemonnee. Een waarheid als een koe. Om eens te checken hoe het er in huize Wijs voorstaat, trok ik een kast open. En inderdaad: daar hangen kledingstukken die ik zou kunnen missen. Ook hebben we hier in huis boeken in de kast die we waarschijnlijk nooit meer zullen herlezen. En in de garage en het schuurtje liggen gereedschappen en materialen voor ‘je weet maar niet’. Want wegdoen kan altijd nog.

Zou zo’n kooploze oktobermaand dan misschien toch iets voor ons zijn? Een maandje geen kleding kopen, dat moet een peulenschilletje zijn. Er gaan máánden voorbij dat ik niets noemenswaardigs aanschaf. Maar tijdens mijn inspectie zag ik dat het sokken-en-bh-laatje wel een bijzonder verfrummelde aanblik bood. Doe ik mee aan de actiemaand, dan mag ik dus geen nieuw ondergoed aanschaffen. Mmm. Lever ik een substantiële bijdrage aan het welzijn van de mensheid als ik die aankoop uitstel tot november?

Nog dezelfde avond besprak ik het probleem met mijn man. Een maand niks kopen, zullen we daar aan meedoen?
– ‘Best hoor’, mompelde hij vanachter zijn krant.
Maar de dag erop maakte hij doodleuk aanstalten om de auto naar de garage te brengen voor een beurt.
– ‘Dan heb je toch kans dat er onderdelen vervangen moeten worden?’ vroeg ik ongerust.
Ja, dat zou volgens hem best eens het geval kunnen zijn.
– ‘Nou dat komt dan nu even niet goed uit’, sprak ik resoluut, ‘want het is oktober. En dan gaan wij dus niks nieuws kopen. We wachten rustig tot november.’
Bennie keek enigszins verbouwereerd en vroeg wat ook alweer het doel van deze actie was.
– ‘Het doel is dat we in oktober niks nieuws kopen, dat zeg ik toch?’
Rustig pakte hij zijn autosleutels en tikte er even vriendelijk mee tegen zijn voorhoofd.
– ‘Lieverd, ook al is mijn naam dan Bennie Wijs, dat wil nog niet zeggen dat ik dan ook Gekke Henkie ben, hè? Doe jij lekker je projectjes, dan zorg ik dat we gewoon veilig vervoer hebben.’
En weg was hij.

’s Avonds kwam Ben retour met de ‘gebeurde’ (hoe noem je zoiets?) auto. En een rekening met een totaalbedrag waar je volgens mij een heel mooie, nieuwe fiets van zou kunnen kopen. Maar een fiets hebben we allebei al, merkte hij fijntjes op. Zo kwam de BNN-maand weer ter sprake. Gelukkig werden we het snel eens. Als compensatie voor ons falen in oktober gaan wij nu de rest van dit jaar BNN’en. Dus als je iemand ziet lopen met verflensde sokken en een verfrommeld decolleté, zwaai dan even. Dat ben ik.

Wie gaat de uitdaging aan en BNN’t met ons mee in november en december?

14 gedachtes over “Wijs op woensdag: Koop-Niks-Nieuws-maand

  1. Ben het helemaal eens met bovenstaande anoniem ;)). Volgens mij is zo'n BNN-maand onzin voor consuminderaars. De bedoeling van zo'n maand lijkt me om een bewustwordingsproces op gang te brengen. Inmiddels (na 2 jaar met vallen en opstaan) heb ik het consuminderen aardig onder de knie. Ik heb deze maand nog niets gekocht maar ik had gewoon ook niets nodig 😉

    Like

  2. Hihi, leuk stukje! ja, ik doe mee in november. Probeer dan een BNN maandje te houden. Oktober is voor mij zo ongeschikt, i.v.m kleding/ jas voor het nieuwe seizoen. En bovendien is november een dagje korter;-). Dus dat scheelt weer. Maar ik vind het een prima initiatief, het maakt je bewust van wat je allemaal wel niet uitgeeft, vaak aan hebbedingetjes die je niet eens zo nodig hebt. Ik ga in November nog eens extra goed opletten!

    Like

  3. gewoon bewust kopen/niet kopen maand van maken ? ik denk dat het de bedoeling is om niet als een kip zonder kop de winkel in en uit te gaan om maar te kopen om het kopen. goedkoop en niet omdat je het echt nodig hebt. en hoeveel heb je eigenlijk nodig ? en wie maakt dat uit ? mijn advies, met beide benen op de grond blijven staan , jezelf blijven en je niet laten meeslepen aan een hype van oktober niets nieuw kopen maand of de ratrace van het voordelig shoppen omdat het goedkoop is, vooral geniet ervan , liefs marion

    Like

  4. BNN month is ontstaan in de US, waar oktober een maand is vol Thanksgiving koop hysterie. Daar helemaal geen gek idee, maar voor veel nederlanders niet van toepassing, of ongeschikt

    Like

  5. Maar je man heeft iets “ouds” op laten knappen, toch? Kijk, als hij nu naar de winkel was gerend om een nieuwe auto te kopen, omdat er wat hapert aan de oude……..
    Ik ben goed in rechtpraten, dat merk je al 😉

    Like

  6. Wat pas je toch mooi hier bij Martine, lekker verhaal met een moraal en een prettige humor 🙂

    Het doel van de maand vind ik goed: bewustwording voor wie dat nog niet had, maar oktober dé maand waarin kinderen gekleed moeten worden, pyjama's tot aan de knieën van puberzonen zaten, dat ging hem bij mij niet worden.
    Ik kocht wel bewust goede pyama's die tot over de enkels vallen en ook niet de goedkoopste maar degelijk H.ema die in vorm blijven, en zeker twee (mijn man wel vier) jaar mee gaan.

    Fijne dag en groet, Johanna

    Like

  7. Nu ik het hele consuminder-principe een beetje onder de knie heb, kies ik liever voor altijd zo bewust mogelijk omgaan mijn behoefte tot kopen. Ik heb pas in november een huwelijk waar ik geacht wordt in het wit te verschijnen (tja ik snap de keuze van de bruid ook niet, ergens gok ik dat die dus geen wit aan heeft) en normaal draag ik dat dus nooit. Bij wit heb ik ook wat tegen lenen (voor iedereen die mijn onhandigheid met knoeien kent is dat een inkoppertje). Dus dat werd toch iets kopen voor de gelegenheid. Gister kwam ik het laatste exemplaar (in die winkel) van een kwalitatief goede (want katoen) witte blouse in mijn maat en in de uitverkoop tegen…hoe vaak heb je dat geluk? Dus voor 15,- euro (was 45,-, alsof ik daarin was getrapt?) kan ik nu met een witte blouse en (oké bijna moet maar goed genoeg zijn) crème kleurige broek en witte das, die laatste 2 had ik al, naar het huwelijksfeest in november. Was ik of iemand anders er gelukkiger van geworden als ik deze kans niet had gegrepen omdat het naar de letter nog eind oktober is? Ik denk van niet, ik zeker niet. Want dan had ik in november nog iets moeten regelen, ik weet zeker dan ik dan nog met spijt terug had gekeken op oktober…

    Groetjes Lily

    Like

  8. Leuk idee, ik doe mee.
    Zei het dat de Nederlandse tandarts komende maand van het resterende tandartsverzekeringbudget een nieuwe kroon zet. Kleding kopen doe ik toch altijd in de uitverkoop, dus dat kan wachten. Net zoals het lubberende badpak tijdens Aqua jogging.

    Like

  9. Wij doen er niet aan mee, omdat we toch al heel bewust bezig zijn zoals vele anderen hierboven al schrijven.
    Je aftrap over borstkanker kan ik me bij aansluiten. De vrouwen om mij heen die dit niet hebben overleefd, waren sterk en vochten voor hunzelf, hun kinderen en hun geliefden. Hun positieve houding heeft de borstkanker echter niet doen verdwijnen.

    Like

  10. Fantastisch stukje! Over alle onderwerpen overigens. Misschien kunnen we BNN maand naar december door schuiven. Ik denk dat ondanks de crisis een hoop mensen toch wel weer een hoop geld zullen spenderen aan Sint-, Kerst- en oud en nieuwspul. Ik blijf gewoon kritisch mijn uitgaven doen. Wat echt nodig is dat komt er in en voor de rest niet.

    Like

  11. Ik heb deze maand ook meegedaan en ik ga er gewoon mee door. Het is voor mij persoonlijk een bewustwordings maand, al moet ik zeggen dat ik daar altijd al mee bezig ben, alleen houd ik het nu ook bij. Al een aantal jaar probeer ik bewust te kopen, simpelweg omdat ik niet anders kan. En wat betreft maanden voor ziektes, het wordt allemaal zo mooi gemaakt. Alsof het niks is. Dat je het zo even tussendoor doet. Tenenkrommend!

    Like

Zeg het maar!

