Doelsparen

Wie hier regelmatig leest, weet dat ik een groot voorstander ben van potjessparen. Natuurlijk is het mogelijk al je spaargeld op één hoop te gooien maar ik raak dan het overzicht kwijt. Ik wil niet dat ik bijvoorbeeld het geld dat bedoeld is voor een nieuwe auto, uitgeef aan een vakantie. Natuurlijk is dat eenvoudig op te lossen door netjes een overzicht bij te houden, maar toch raak ik dan de kluts kwijt. Ik verdeel daarom ons spaargeld over verschillende potjes.

Zo sparen wij voor vakantie, een andere auto, hebben we een reserveringsrekening voor periodieke uitgaven en ook een ‘gewone buffer’ om klappen op te vangen en ook rekeningen voor kleding en zakgeld. Ook is er soms geld dat tijdelijk even geparkeerd moet worden in afwachting van iets anders, bijvoorbeeld een extra hypotheekaflossing. Heel wat rekeningen dus. Op zich is daar niets nieuws aan. Vroeger hadden de huisvrouwen ook een blik, dat onderverdeeld was in allerlei vakken. Daar werd het geld in gestopt voor de kolenboer, de boodschappen, de huur. Ook om te voorkomen dat het één per abuis werd uitgegeven aan het ander.

afb. van www

Die behoefte om duidelijk onderscheid te maken is van alle tijden. Banken spelen daar tegenwoordig ook op in. Ik heb bijvoorbeeld nu al een flinke tijd een rekening bij MoneYou, die de mogelijkheid biedt van een gratis spaarrekening die je kunt onderverdelen in een aantal spaardoelen. Die doelen kun je allemaal een andere naam geven, je kunt het te sparen bedrag in stellen en zelfs een waarschuwing krijgen als je bijvoorbeeld bijna dit bedrag hebt bereikt. Ook kun je makkelijk tussentijds de namen veranderen, omdat bijvoorbeeld de spaardoelen veranderen.

Moneyou was de eerste aanbieder van doelsparen en inmiddels hobbelen andere banken er achter aan. Die bieden dat trouwens niet allemaal gratis aan. Voordat ik een rekening bij MoneYou opende, probeerde ik aan doelsparen te doen bij de Rabobank, die het ook introdcudeerde. Omdat het daar niet lukte – ik kreeg alleen maar foutmeldingen – ben ik toen naar Moneyou gegaan. Inmiddels zullen de opstartfouten wel zijn opgelost, maar je betaalt er wel voor.

Vorige maand lanceerde MoneYou een nieuwe website: doelsparen.nl waarbij spaarders snel kunnen uitzoeken bij welke aanbieder ze het beste af zijn. De website wil de Doelspaarmarkt begrijpelijk en grijpbaar maken voor consumenten. Volgens de aardige meneer die mij hierover benaderde is het
doel van de website consumenten te informeren, te inspireren en inzicht te geven in hoe ze snel hun doelen kunnen bereiken. Hiervoor gebruikt doelsparen.nl inspirerende tips, nieuws en verhalen van echte mensen, maar ook renteoverzichten en rekentools (nu nog 1, maar dit wordt uitgebreid).

Een goed initiatief! De website is erg overzichtelijk en duidelijk. Nog niet heel erg gevuld maar dat heeft natuurlijk wat tijd nodig. Ook mogen wat mij betreft de blogs wel wat informatiever. De artikelen zijn interessant maar zouden zich wel wat meer op voorlichting mogen richten. Nu zijn het wel hele korte vrijblijvende verhaaltjes.
 

32 gedachtes over “Doelsparen

  1. Wij zijn bij de ing en daar kun je tegenwoordig ook doelsparen.
    Ik doe het niet. Ik vind dat het de bank niets aangaat waar ik voor spaar en hoe lang ik daar over wil doen
    Ik heb zelf een prima ” onderverdeelsysteem”, daar heb ik de bank niet voor nodig.
    Voor de beste rente kijk ik regelmatig op ” van spaarbank veranderen” van het voormalige vrekken-echtpaar.

    Groet Wilma

    Like

  2. opgericht door moneyou… met nietszeggende blogjes… next! denk ik dan.
    maar doelsparen opzich is cool. bij mijn bank ook gratis, wist niet dat er ook betaalde varianten bestonden.

    Like

  3. Ik gebruik ook doel sparen bij de Rabo, behalve de kosten voor mijn betaal rekening, betaal ik niets voor het doelsparen ontvang er uiteraard gewoon rente over… Je heb trouwens een super leuk en informatief blog! Ga zo door.

    Like

  4. Betaal je voor elke aparte rekening geen pakketkosten ?
    Ik ben het met Wilma wel eens dat de bank het niets aan gaat waarvoor je spaart , maar voor mijn zoon van 16 is het wel leuk om het concreet te zien in overzichten en doelen hoever hij nog moet ( of al is ….!!)
    ik lees elke dag met plezier al die blogs , het inspireert enorm !
    groeten Sofie

    Like

  5. MoneYou is een dochter van ABN Amro, een bank die de belastingbetaler veel geld heeft gekost. Ik heb al een poosje genoeg van de boevenbanken die onzorgvuldig met de belangen van hun klanten omgaan en/of boetes moeten gaan financieren van mijn geld. Ik ben op zoek gegaan naar banken die mijn geld niet steken in idiote bonussen, kinderarbeid, wapenhandel en milieuvervuiling. Ze bestaan !

    Pennie Wijs

    Like

  6. Hear, hear! Ik ben het helemaal met je eens. Overweeg ook om op te stappen bij de ING. Ze moeten geen nieuwe foefjes uithalen om klanten te trekken (zoals dat doelsparen), maar fatsoenlijk zaken doen, de mensen fatsoenlijk advies geven waar ze geen jaren voor moeten bloeden, geen wapenhandelaren steunen e.d. Precies zoals je zegt.
    Toen ik jong was (oma spreekt) was een bank een respectabel instituut die goed voor jouw geld zorgde,de klant met respect behandelde en waar je geld veilig was.
    Nu heb ik bij alle banken een nare smaak in mijn mond. Weet ook niet waar ik heen moet.

    groet Wilma

    Like

  7. Ik werk niet met het 'potjessysteem' omdat ik er , voor mij, niet het nut van inzie. We hebben een paar spaarrekeningen en de rekening met hoge basisrente wordt gebruikt als mijn spaarpot voor allerlei doeleinden dus van die rekening haal ik geld af indien nodig. Het 'andere' overbodige geld zet ik op een rekening met hoge getrouwheidspremie. Toen de intresten op langere termijn 'beter' waren, zette ik het restgeld vast op kasbons of termijnrekeningen maar nu wacht ik nog een beetje af in de hoop dat de intresten binnenkort toch weer iets zullen stijgen

    Like

  8. Ik heb bij mijn eigen bank 3 spaarrekeningen lopen. 1 voor mijn buffer ( die ik eindelijk gehaald heb 🙂 ), 1 voor een verre vakantie, en 1 met geld erop wat ik kan uitgeven als het noodzakelijk is. Vind het een fijn overzicht en ik heb de discipline om ook te sparen en niets terug te boeken. Ik zie wel eens iets wat ik graag wil hebben, maar net niet meer genoeg geld ervoor staan, dan moet ik wachten tot mn nieuwe salaris komt, terwijl er op mijn spaar genoeg staat om het te kopen…maarja…dat doe ik dus niet ;-). Kost soms wel moeite hoor, maar ik wil mijn zuurverdiende buffer niet zien slinken..

    Gr. boukje

    Like

  9. potjes sparen? niets voor mij!
    Wij sparen gewoon wat overblijft in de maand, en wat er betaald moet worden gaat daarvan af ( vakanties, kleren, nieuwe meubels en elektronica etc) wat aan het eind van het jaar overblijft boven het bufferbedrag gaat naar de hypotheek als extra aflossing.
    Wel hebben we een aparte vaste lasten rekening voor de vaste dingen als hypotheek, verzekeringen , gas water licht en abonnementen , daar gaat elke maand een vast bedrag heen.
    Overal aparte potjes voor, deed het vroeger wel, maar werkt voor mij niet zo

    Like

  10. Wij hebben 3 jongvolwassen kinderen. Er zijn dus al veel spaardoelen vervallen. De studies van de kinderen betalen we nu van de lopende rekening, dat is onderdeel van het maandelijkse budget. De auto zal w.s. niet vervangen worden als hij instort, we stappen dan over op een combinatie van ov, fiets en huur/deelauto's. Vakantie, we kunnen ook zonder (nu de kinderen niet meer meegaan. Vroeger was het sneu als je na de vakantie terugkwam op school en niet op vakantie was geweest). Kleding en meubels koop ik tweedehands. Waar ik wel bedragen voor opzij leg zijn de jaarlijkse belastingaanslagen en het onderhoud van het huis. Maar daar heb ik geen apart doelsparen voor. Ik plan dat zelf digitaal met een cashflowprogramma.

    Like

  11. Ik heb lang met potjes en meerdere spaarrekening gewerkt. Dat vond ik toen heel overzichtelijk en het voorkwam idd dat ik ging schuiven en verkeerd uit zou komen. Nu ben ik al zo lang aan het consuminderen/zuinig leven, dat ik precies weet hoe en wat. Ik heb een buffer-rekening en nog 1 waar nu geen geld op staat omdat de rente lager was. Tussen die twee schuift het nog weleens, als er wat rente te winnen valt. Ik weet precies welke bedragen ik daarvan voor de studie van dochter apart wil houden en wat onze minimale buffer moet zijn en blijven. Alles wat daar boven zit, gaat eens per jaar naar een extra aflossing. Voor mij nu overzichtelijk genoeg, maar dat was dus wel ooit anders. Fijn dat er nu doel-sparen word aangeboden, dat had ik ook best willen hebben, 15 jaar terug.

    Like

  12. wij hebben een huurhuis dus hoeven niets af te lossen. alle inkomsten gaan eerst naar spaar door verschillende data en bedragen, en dan 1e van de maand een vast bedrag naar de betaalrekening ivm overzicht. zo sparen we ook automatisch alles wat er meer dan het maandbedrag binnenkomt… geen potjes verder.

    Like

  13. Ik lees met heel veel plezier je blog Spaarcentje, je schrijft lekker vlot, begrijpelijk en duidelijke taal. Dankjewel daarvoor. Zo hoop ik hier ook inspiratie op te doen. Die spaardoelenbox(lees:brabantiaspaarbox) ken ik nog van mijn moeder…die gebruikte hem voor verzekeringen, kolen e.d. Het intrigeerde me altijd, alleen heeft het mij niet geleerd hoe met geld om te gaan..Ik ben al heel lang bezig/zoekende, een duidelijk overzicht te verkrijgen in mijn financiën. Mijn inkomen ligt op het minimum en heb helaas weinig tot niets om te sparen….wel probeer ik nu geld te reserveren voor de normale posten zoals kleding, huisdieren,inventaris enz. en dat zijn kleine bedragen per maand. Zit heel erg te twijfelen hoe ik dat over- en inzichtelijk kan maken en houden. Misschien dat een exel document zoals weg naar zelfvoorziening beschrijft een goede oplossing is voor me. 5 spaarrekeningen bij de bank (ASN)…tsja…..kweetniet……twijfeltwijfel….per 1 januari wil ik het graag geregeld hebben. Tips zijn zeer welkom!! 🙂

    Like

  14. Ik doe niet aan doelsparen want ik heb geen doel om voor te sparen. Ik bedoel dat ik gewoon een spaarrekening heb die ik gebruik indien nodig. Bijvoorbeeld veel extra uitgaven in een maand (belasting,verzekering,…) maar over het algemeen groeit de spaarrekening aan. Als ik dan spaargeld nodig heb voor een auto, nieuwe laptop, vakantie,… is het er gewoon. En dan wordt het weer aangevuld. Met verschillende potjes werken zou voor mij onoverzichtelijk zijn en ik zou potjes vergeten. Zo heb ik vorig jaar een auto tweedehands auto gekocht: Hoeveel staat er op mijn spaarboekje? – welke grote uitgaven verwacht ik de komende 6maanden? – 1000euro die er altijd moet zijn voor noodgevallen = de maximumprijs voor de auto. Maar iedereen is anders en heeft dus een ander systeem nodig.

    Like

  15. Wij hebben wel potjes. Bij MoneYou. Maar die geef ik onzinnamen. Heb geen zin om MY te laten weten waarvoor ik spaar. Ik heb het idee dat dat leidt tot gerichte reclames die dan worden toegezonden. Heb ik geen zin in.

    Like

  16. Beter stop ik ook alles in verschillende potjes, nu staat het gewoon op een spaarrekening en is het dus een mooi, en uiteraard rond!!! bedrag. Nu ga ik gelukkig dat vw uppie winnen volgende week bij 'mijn' bank maar ik zou ook zo geneigd zijn hem gewoon zelf te kopen, moet kunnen toch?NEEEEEEEEE, natuurlijk kan dat niet maar dat komt natuurlijk weer omdat ik het niet over potjes verdeelt heb, pfffff chaos alom dus, in mijn hoofd, op mijn spaarrekening en ik wil nu OOK graag zo'n spaarpot als op de foto, ook DAT nog 😉
    Ik ga eens even kijken bij die andere bank, met die spaarpotjes…. en mijn spaargeld verdelen….

    Goed stukje weer spaarcentje, bewustwording…… 'groot' worden….. verstandig zijn…… het lukt me steeds een beetje beter 😉

    Ik denk dat ik hem int zwart neem trouwens, die auto die ik ga winnen 😉 🙂 cool toch?? hahahahahahaha 😉

    Like

  17. Ik heb een spaarrekening bij M.on.ey.ou Met daarop 3 spaardoelen: Buffer, Spaar, DUO afbetaling. Ik heb er inderdaad ook niet echt superinzichtelijke namen aan gegeven. Maar ik ben niet bang dat ik onwijs veel reclame ofzo krijg door mijn spaardoelen te noemen. Sowieso vindt ik M.on.ey.ou spaarzaam met emails sturen, hoor. En mocht ik er wel reclame over krijgen: dan ben ik sterk genoeg om me daardoor niet te laten verleiden 😉
    Daarnaast heb ik met mijn vriend nog een gezamenlijke spaar gekoppeld aan de en/of en heeft hij zelf ook meerdere spaarpotjes en ook nog beleggingen.
    Ik vind het dus wel gemakkelijk, die spaardoelen!
    Mariska

    Like

Zeg het maar!

