Sparen

De afgelopen maanden vloog het geld er uit. Auto, hup € 300. Kachel repareren, even € 500 afrekenen. M. naar Engeland: dus zomaar € 1100 ophoesten als voorschot. Zielige zwerfkat oplappen: In totaal ongeveer € 450 aan uit gegeven. Ik gaf een kleine € 200 uit aan zorgkosten voor mezelf. Tot sloten deden we ook nog een extra aflossing van € 1500 op de hypotheek en ‘ineens’ was het bedrag van de buffer enorm gezakt, ook al betaalde ik sommige kosten zoals die voor de zwerfkat deels van mijn eigen zakgeld.

Aanvullen dus. De komende tijd lossen we even niet af. Dat maakt niet uit want ons streefbedrag hebben we al gehaald voor dit jaar. Deze week maakte ik al € 750 over naar de spaarrekening. Ik hoop dat het voorgeschoten geld in november terugkomt. Dan met de 13e maand van M. erbij en weer wat spaargeld in december, zouden we weer op het ‘normale’ bufferbedrag van € 10.000 uit moeten komen.

Waarom zoveel? Of zo weinig (t is maar net hoe je het bekijkt, ik vind het veel)? Ik heb geleerd dat pech altijd komt met nog meer pech. Het geeft me een veilig gevoel dat nu evengoed de wasmachine kapot kan gaan. Liever niet natuurlijk, maar dat kunnen we wel opvangen. Ik wil het gewoon even kunnen uitzingen zonder dat we meteen in de problemen komen. Dat doen we enerzijds door het aflossen van de hypotheek, zo worden de maandlasten lager. En anderzijds door een buffer aan te houden.

De hoogte van de buffer is afhankelijk van je leefstijl, je wensen en de ouderdom van de apparaten in huis. Woon je in een oud koophuis? Dan zal je meer moeten reserveren dan dat je in een huurhuis woont. Je kunt via het Nibud uitrekenen wat de hoogte van je buffer zou moeten zijn, alleen die bufferberekenaar houdt niet rekening met jouw eigen omstandigheden. Dus pak gewoon eens pen en papier, maak een rondje door je huis, kijk naar de hoogte van je vaste lasten, bedenk wat er gebeurt bij pech en/of verlies van inkomsten en kijk wat voor bedrag als buffer voor jou goed is. Tel daar dan nog eens 10 % bij op, voor ‘je weet maar nooit‘. En begin dan met sparen…

16 gedachtes over “Sparen

  1. Wij vinden het prettig om een buffer van minimaal zes maandsalarissen te hebben plus nog wat extra ivm reparaties aan huis en autokosten.
    Ons spaarbedrag is hoger omdat we al een aantal jaren sparen voor een ander huis.
    Ja, en bij tijden vliegt het geld eruit. Bij ons wordt de ziektekostenverzekering van jongste zoon duurder vanwege de idiote regeling dat hij geen studiefinanciering krijgt en thuis studeert. Hij kost de overheid dus heel weinig want wij betalen alles voor hem. En oudste zoon heeft een flinke huurverhoging voor zijn kamer. Gelukkig is hij waarschijnlijk volgende zomer klaar met zijn opleiding.

    Like

  2. Dat gaat hard! Maar het lijken zo op het eerste gezicht ook allemaal weer dingen waarin ik zelf ook geen andere keuze gemaakt had. Ik vind een buffer van €10.000 een mooi bedrag, dan kun je inderdaad wat verschillende tegenslagen achter elkaar opvangen. En als je het eenmaal hebt, wordt het denk ik ook makkelijk om daar steeds naar terug te werken. Als ik een lage(re) hypotheek zou hebben, dan zou ik misschien nog wel gaan voor een buffer van €20.000, gewoon omdat je dan wat extra speling hebt, je er nog geen extra belasting over hoeft te betalen en de hypotheek toch minder zwaar weegt, dus het vrij genoeg voelt om zo'n grote buffer aan te houden.

    Like

  3. Ik hou een buffer aan van minimaal 3000 en dan nog 3000 voor de studie van de thuiswonende student, die misschien niet eens nodig is. Wij hebben een potje van de VVE voor grote opknapklussen van 't huis zoals dak en buitenschilderwerk etc. Geen auto en maandelijks een budget waar we ook altijd nog wat extra's van kunnen doen zoals de dierenarts etc. Volgens het NIBUD te weinig, maar voor ons gezin voldoende. Wij lossen liever af, zodat de maandlasten zakken.

    Like

  4. Prachtig als je zo'n buffer kunt opbouwen. Zit er bij ons niet in en al helemaal de hypotheek aflossen lukt niet. Ben nu een jaar werkeloos, krijg nog wel een ww-uitkering, maar sparen kan maar minimaal, omdat je toch een buffertje wilt houden. Ik lees dit blog sinds ik thuis ben, en heb me er vaak over verbaasd dat er een hoop mensen zijn die het toch een stuk beter hebben, en makkelijker. Hier moeten we consuminderen en niet omdat het een keus is. Daarbij zijn we e-nummer vrij gaan eten en ook dat geeft een grote aanpassing op hoe je met je geld omgaat. Wij redden het nu nog wel, maar een buffer wordt wel moeilijk en zeker zo'n grote.

    Like

  5. @Jenny: niet alles is wat het lijkt. Wij komen ook uit een situatie van moeten consuminderen. Misschien heb ik het op het eerste gezicht voor jou beter en makkelijker. Maar daar hebben we veel keuzes voor moeten maken. Ik ben alleen wel ziek en kijk zelf vaak met afgunst naar gezonde energieke mensen, ik denk vaak weer dat gezonde mensen het makkelijker hebben…
    Je hebt altijd een keuze. Zoals jij nu met e-nummer vrij eten doet.

    Like

  6. Ruimte is er bijna altijd wel, denk ik. Eten zonder zooi kan ook met linzen, seizoensgroenten en eitjes van bij de boer. Soep als lunch. In iedereens huis staat ongebruikte, verkoopbare, ''rommel''. Zo veel mensen hebben rondslingerende polissen liggen die afgekocht kunnen worden. Een auto is bijna altijd een luxe en bijna nooit een noodzaak. Sociale verplichtingen kan je laten voor wat ze zijn, of gewoon eerlijk zeggen dat je weinig zin hebt in het nutteloos doorgeven van geld in de vorm van bonnen en cadeau's. Dingen die je gisteren niet nodig had, heb je vandaag doorgaans ook niet nodig. Enzovoort. Dat klinkt makkelijk, en dat is het ook. Na vier jaar kan ik dat eindelijk wel zeggen 😉

    Like

  7. Wat zo jammer is, is dat veel mensen pas het nut van sparen of een buffer gaan inzien als ze in de problemen (dreigen te) komen door bijv. een flinke inkomensdaling. En dan is het ook hartstikke moeilijk om nog wat te sparen.Spaar als je nog een goed inkomen hebt, het kan altijd van pas komen. Julia

    Like

  8. Onze buffer ligt hoger dan 10.000 euro. Maar dat hebben wij wel nodig. Omdat Husand met pensioen is, zijn wij erg gezakt in ons inkomen. Konden wij eerst makkelijk sparen, nu niet meer. Geen vakantiegeld, geen dertiende maand en de verbouwing kost ook handen met geld. Maar dat is een keuze. Gelukkig zijn wij er bijna. Deze maanden vliegt het geld er ook uit. De verbouwing, de feestdagen en de trouwerij van jongste kosten aardig wat geld. Onzer buffer is erg geslonken. Wij hebben het geld, maar soms word ik er erg chagrijnig van. Maar zoals je zegt, je maakt een keuze en wij zijn gezond. En dat is heel veel waard.

    Liefs Frederique

    Like

  9. wij sparen voor een iets grotere buffer, maar (helaas) geen koophuis dus hoeven niet af te lossen. wel flinke uitgaven deze maand door een nieuwe kast in de keuken en nieuwe winterjas en vriend eens wat kleding shoppen bij wehkamp(gat gelukkig nog een deel terug) maar dit zijn natuurlijk vrijwillige uitgaven 😉 we blijven nog even lekker sparen. en sowieso als we ons bufferbedrag hebben wat we willen gaan we niet opeens alles maar uitgeven wat er binnenkomt. zie daar t nut niet zo van in 😉 we blijven dus vrolijk doorsparen als ons doel bereikt is, maar kunnen dan iets vrijer worden in het uitgeven… wat een luxe, dat besef ik heel goed. maar ben enorm blij met blogs en fora over consuminderen etc. hierdoor ben ik altijd op de goede weg geweest en heb ik altijd goed op mn geld gelet, icm beide een baan(ik maar parttimes gastouder vanuit huis) is er dus een redelijk inkomen en geven we minder uit dan er binnenkomt. erg blij om dat we in zo'n luxe positie zitten ondanks een niet megahoog inkomen

    Like

  10. Dat is helemaal waar!! Vroeger hadden wij enorme schulden. Door onze schouders eronder te zetten, hebben wij die afgelost. Toen ben ik gaan sparen. Eerst kleine beetjes en toen de kinderen het huis verlieten, wat meer. Wij hebben een goede buffer opgebouwd. Mijn man wilde eerder stoppen met werken. Dat kon ook alleen maar als wij een goede buffer hadden. Ik wil nooit meer terug naar de situatie van vroeger. Daar heb ik wel van geleerd.

    Liefs Frederique

    Like

  11. Ik vind het schandalig dat het bedrijf van je man jullie 1100euro laat voorschieten. Kan je man dat niet omdraaien en 1100euro voorschot vragen en daarna verantwoorden met bonnen? Dat scheelt in ieder geval privégeld.

    Like

  12. Wat goed dat jullie aflosdoel al is gehaald en dat ook de buffer weer op peil komt dit jaar! Ik ben nu ook bezig om uit te rekenen / te bedenken hoe hoog ik mijn buffer zou willen hebben. Eind van het jaar heb ik 10.000 euro spaargeld, maar ook nog 10.000 euro studieschuld. Wat ga ik aflossen en wat houd ik als buffer. Lastig nog even… Misschien dat een rondje door het huis wat meer inzicht geeft inderdaad!

    Like

  13. Ik vind het niet altijd even slim om in deze tijd je hypotheek af te lossen, als er stront aan de knikker is door arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid kun je beter je geld op een spaar rekening hebben staan dan in een berg stenen. Een hypotheek teruglenen is vaak onmogelijk zo niet kostbaar en dus geen appeltje voor de dorst, tja je maandlasten zijn dan misschien wel wat minder maar je komt wel eerder in de financiële problemen.

    Like

Zeg het maar!

